laatiikkoon ja perään öljyä vaihtamaan..

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W210.
Vastaa Viestiin
tuoppitoukka
Viestit: 4
Liittynyt: 20.1.2007 14:30

laatiikkoon ja perään öljyä vaihtamaan..

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

noniin, ensimmäinen johtotähti pihassa ja nyt pitäs sitte alkaa öjyä vaihtelemaan, kun vain ei ole noita kirjasia mistä apua sais. elis, missä kohin sijaitsee laatikon ja perän tyhjennys ja täyttö tulpat? ja laitetaanko öljyä perinteisesti täyttöreiän tasalle ja mitä sinne pitäis laittaa? laatikkoon tietääkseni menee atf200(?) ja perään jotain paksua mobiilia(?), mutta, äkkäsin paikallisen varaosaliikken hyllystä hyllystä purkin jossa luki ainoastaan teksti ''mb peräöljy 85/90'' tai vastaavaa, ja hintaa tais olla parisen kolikkoa litralta, onko kokemuksia näistä ''standardi'' litkuista vai onko somempi tyytyä taatuun laatuun? -danke-

niin, ja autohan on C180 -94 5v man. ilman luistonestoa
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa Meselle.
missä kohin sijaitsee laatikon ja perän tyhjennys ja täyttö tulpat?
Kummastakin löydät 14mm kuusiokoloproput.
Näet kyllä ne auton alta.
ja laitetaanko öljyä perinteisesti täyttöreiän tasalle
Joo.
ja mitä sinne pitäis laittaa? laatikkoon tietääkseni menee atf200(?) ja perään jotain paksua mobiilia(?)
Jep, automaattivaihteistoöljy laatikkoon ja "oma" peräöljy perään.
, mutta, äkkäsin paikallisen varaosaliikken hyllystä hyllystä purkin jossa luki ainoastaan teksti ''mb peräöljy 85/90'' tai vastaavaa, ja hintaa tais olla parisen kolikkoa litralta, onko kokemuksia näistä ''standardi'' litkuista vai onko somempi tyytyä taatuun laatuun?
Miksei se käy - toisaalta pieni öljytilavuus tekee öljynvaihdosta edullisen vaikka ostaisi kalliimpaakin.
wiimax.fi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Jateketaan tähän ketjuun :

722423 automaattilaatikon öljyt, 215 tkm ajettu ei tiettävästi ikinä vaihdettu. Veholla on tarkistettu määrät huolto-ohjelman mukaisesti.

Pitäsikö vaihtaa vai noudattaa vaan huolto-ohjelmaa ?

Laatikko toimii kyllä mutta minun makuuni turhan nykäisevästi rauhallisesti ajettaessa. Ei luista täyskaasullakaan.

Veholla vaihot maksanee noin X00€, Rolle tai joku muu paja pk-seudulla tekisi varmaan halvemalla mutta yhtä hyvin?

Itsekin voisi yrittää, hommaa menee ilmeisesti mekassa olevan 124:n ohjeen mukaisesti. Mittatikku pitäisi vaan saada jostain lainaan.
Viimeksi muokannut ou812, 23.2.2007 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Vaihtaisin tai vaihdattaisin suosista.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Kannattaa ne litkut sieltä vaihtaa, halvemmaksi se tulee kuin laatikon vaihtaminen. Eikös se suositus ole 60tkm välein? Itte ainakin noudatan tuota sääntöä. Kävinkin juuri taas hakemassa öljyä ja suodattimen laatikkoon.

Mersun automaatinhan kuuluu nykäistä jos se vaihtaa pehmeästi niin sehän on rikki :D Jenkit on sitten erikseen.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

ou812 kirjoitti: Mittatikku pitäisi vaan saada jostain lainaan.
viewtopic.php?t=6728&highlight=mittatikku

8)
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Wike kirjoitti:Kannattaa ne litkut sieltä vaihtaa, halvemmaksi se tulee kuin laatikon vaihtaminen. Eikös se suositus ole 60tkm välein?
Kenen suositus tuo muuten on, valmistajan?
Veholla sanoivat että öljymäärä tarkistetaan muistaakseni 60 tkm välein, eivät vaihtoa suositelleet.

Ex Saabistina tulee vähän mieleen nuo vanhan 900- mallin laatikkoöljyt. Siinäkin oli virallinen ohje että ei vaihdeta mutta mielipitetä asiasta oli miljoona, oikeasta öljylaadusta vielä enempi. Varmaa tietoa ei ollut kenelläkään.

Sitten päälle ne tarinat että laatikko räjähtää 1000 km ajon jälkeen jos öljyt erehtyy vaihtamaan... tänään kuulin viimeksi.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Andrew
Viestit: 126
Liittynyt: 30.9.2005 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Andrew »

Hyvä kait ne öljyt ois välillä vaihtaa kuten suodatinkin. Minun mielestä on paljon mukavampi, kun auto toimii aina niinkuin pitääkin. Tulee varmasti vielä halvemmaksi pidemmän päälle.... :D
Ford B-max 1.0 Ecoboost -17
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Niin no toki kuka tahansa saa tehdä miten itse parhaaksi näkee, mutta minä ainakin vaihdan nuo litkut. En nyt muista kenen neuvoma tuo 60tkm on.

Aikas hölmöä minusta on ainakin rahan takia jättää vaihtamatta vaikka olisikin hätävarjelun liiottelua. Öjyt (Mobil ATF220) ja suodatin kun maksaa yhteensä 40-50eur ja homma on ihan helppo ainakin tikullisessa askissa. :roll: Uusi-käytetty laatikko maksaa mansikoita tuohon verrattuna.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

ou812 kirjoitti:Sitten päälle ne tarinat että laatikko räjähtää 1000 km ajon jälkeen jos öljyt erehtyy vaihtamaan... tänään kuulin viimeksi.
Tuohon olis kiva kuulla hieman perusteluja.
Aika helkkarin vähän on tuommosia huoltovapaita mekaanisia systeemejä.
Toinen esimerkki MB-huoltopolitiikasta:
GM ja MB käyttää samoja Eatonin ahtimia, GM sanoo öljynvaihtoväliksi 50tkm ja MB ei vaihdatuta ollenkaan.
Mistä se ahdin tietää olla sotkematta öljyjään kun se onkin tähtikeulan kyytissä?
Mie en kyllä millään jaksa uskoa, että öljyjenvaihosta olis haittaa millekkään vehkeelle.
Pro HVM
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Rässi66 kirjoitti:
ou812 kirjoitti:Sitten päälle ne tarinat että laatikko räjähtää 1000 km ajon jälkeen jos öljyt erehtyy vaihtamaan... tänään kuulin viimeksi.
Tuohon olis kiva kuulla hieman perusteluja.
.
Ei tähän ole sen parempia perusteluja kuin se että tuttavalla oli ollut samanlainen laatikko johon olisi sitten vaihdattanut öljyt jossain 350 tkm kohdalla, aiemmin ilmeisesti ei ollut vaihdettu. 1000 km myöhemmin laatikko oli levinnyt. Johtuiko sitten öljynvaihdosta vai oliko sattuma :?: Tositarina kuitenkin, vieläkin k.o. herra ajaa automaattimesellä joten ei ole mitään kateellisten panetteluakaan.

Kyllä tässä itsekin olen kallistunut siihen että vaihdatan tuohon öljyt. Eikös sen muuten pitänyt olla mersun omaa ja kallista öljyä eikä mitään Mobilia?

Mersuforumilla joku kertoi että oli veholla vaihdattanut ökät ~200€ hintaan, ei kertonut vaihdettinko suodatin.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Ainakin tälle 7224 kelpaa ATF220 ihan hyvin...
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

C-sarja suodin+pohjatiiviste seuraaviin:. . . . . . . . . . 19-0204 24.50 ???
180E/200E/200D/220E/220D/250D/250D-Turbo NELI-vaihteiset. 19-0204 24.50 ???

Onkos tuo Motonetin suodatin sopiva / tarpeeksi hyvä vai pitääkö hakea Veholta?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Ite ostin viimeksi suodattimen ADsta ja oli saman firman tuote kun mitä KL:täkin tuli edellisellä kerralla. ADssä se maksoi noin 28eur :shock: tosin sain siitä 13pinnaa pois... Jos ei tiedä tarkalleen minkä näköinen se suodatin on niin ei kannata ostaa motonetistä. Harmittaa sitten kun auto on ylhäällä ja öljypohja irti kun ovatkin myyneet vääränlaisen... Eli jos et tiedä niin varminta on hakea veholta. Sitten säästät vanhan suodattimen niin että muistat miltä näyttää sitten kun ensikerralla haet uutta :wink:
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Hain suodattimen ja tiivisteen sitten Merteilistä, 24€ taisi olla hintaa.
Öljyt vaihdatin Autokorjaamo Erkki Järvinen Oy:llä. Samalla laitettiin perään uudet öljyt, vanhat oli hirveetä siirappia.

Vanha vaihteistoöljy taasen oli aivan uuden veroista, varmasti se oli jossain aika äskettäin vaihdettu mutta ei Veholla.
Tässä laatikossa ainakin oli muuten se mittatikku vakiona, joten itsekin olisi ehkä vaihto onnistunut. Seuraavalla kerralla sitten.
Kiitän vinkeistä.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Tarkastin tänään lootaöljyt ja sitä näyttäisi olevan tikussa reilu sentti yli maksimin.
Kuinka vaarallista ylitäyttö on, täytyykö lähteä heti liruttaan pari desiä pois :?:
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kun en tiedä, niin pitää kysyä:

- Auto käynnissä?
- Öljyt lämpinänä?
- Kävitkö kaikki vaihteet tikusta rauhallisesti läpi?

Ja sitten vasta mittasit?
Pro HVM
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Ajoin noin 20 min kaupungissa auto ja laatikkoöljyt siis lämpimät.
Auto parkkiin ja sammuksiin, minuutti paikallaan ja sitten tikulle.

Tuossa tikussa on muuten lukemat kylmälle ja kuumalle öljylle erikseen, voinhan tuon kai sitten vilkaista yönyli seisseenä uudelleen.

Tuota en ymmärrä?
"- Kävitkö kaikki vaihteet tikusta rauhallisesti läpi?"
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

ou812 kirjoitti:Auto parkkiin ja sammuksiin, minuutti paikallaan ja sitten tikulle.
Tuossa se pikku vipa tapahtui, kun auton sammuttaa niin laatikon sisuksista valuu öljy takaisin öljypohjaan :arrow: näyttää liikaa.

Eli öljyt tulisi mitata auto käynnissä.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No ei välttämätä 20min vielä riitä ja ölijyt mitataan auto käynnissä.

Lukaseppa vaikka tuosta lissää : kliks
Pro HVM
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Pitäisi allekirjoittaneen jättää kirjoittamatta, kun en ole asiantuntija. Sanonpa kuitenkin, ettei olennaisten varaosien, kuten suodattimien laadusta kannata tinkiä sen vuoksi, että tarvikevaraosa maksaa jonkun euron vähemmän.

Omaan autoon vaihdettiin Vehossa (vaatimuksestani) vaihteistoöljy 60.000 km:n ajon jälkeen. Takseille vaihtovälisuositus, ei vaatimus, C-automaatissa oli 120.000 km. Veho on minun autooni tehnyt työn kiitettävällä tarkkuudella. Huolellisuutta ja tarkkuutta vaati vaihteistoöljyn vaihtaminen, kun sieltä tyhjennettiin lähes kaikki (muistaakseni) 8 litraa ja täyttömäärä varmistettiin huolellisen käytön avulla oikeassa lämpötilassa. Köyhän ei kannata säästää väärässä paikassa. :oops:
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Vai käydessä mitataan...uskottava se kai sitten, katsotaan huomenna uudelleen päivännäöllä. On muuten kiusallisen kirkasta tuo ATF ja vaikea lukea tikusta.

En tiedä Merteilin osien laadusta, hinnat oli sopivat. Ainakin päällepäin suodatin oli 1:1 vanhan kanssa.

Tentalla on vissiin uudempi laatikko tilavuuden perusteella?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Uusintamittaus suoritettu ohjeiden mukaan. Ylämerkissä on kuten pitääkin.

Ostin eilen Haynesin manuaalin tutkiakseni tuota öljynvaihto-asiaa, en löytänyt siitäkään mitään öljynvaihtoväliä? Määrän mittaus oli sentään ohjeistettu samoin kuin Mersu-Herrat täällä neuvoivat tekemään.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvä olisi vaihtaa 60000 välein öljyt ja suodatin.

Öljyähän menee aikalailla 3 litraa jos ei ole proppua turbiinissa, jos on proppu niin vajaa 7 litraa.
wiimax.fi
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

missä tuo laatikon öljytikku sijaitsee?
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Vaihdoin perän murikan stefan, kiristin mutterin samaan asentoon missä se olikin ja 30km ajon jälkeen perä noin 50 astetta lämmin. Aika lailla normaalia? Ajattelin vaan ettei tulleet laakeri liika kireälle :roll:
jiivee
Viestit: 55
Liittynyt: 31.10.2006 20:51

Viesti Kirjoittaja jiivee »

dealer kirjoitti:Tervetuloa Meselle.
missä kohin sijaitsee laatikon ja perän tyhjennys ja täyttö tulpat?
Kummastakin löydät 14mm kuusiokoloproput.
Näet kyllä ne auton alta.
ja laitetaanko öljyä perinteisesti täyttöreiän tasalle
Joo.
ja mitä sinne pitäis laittaa? laatikkoon tietääkseni menee atf200(?) ja perään jotain paksua mobiilia(?)

Päteekös tuo laatikon täyttöaste muihinkin manuaaliaskeihin. Esim c250 dsl -99:n laatikkoon?
MB 200 Cdi -01
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 voimansiirto”