S202 tasauspyörästön vaihto, ihmettelyä ja äksöniä

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W210.
Vastaa Viestiin
Kanelitanko
Viestit: 84
Liittynyt: 15.11.2010 11:15

S202 tasauspyörästön vaihto, ihmettelyä ja äksöniä

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Projektina olisi tasauspyörästön vaihto maailmaa nähneeseen S202 CDI:hin.
Ongelmana on, kuten normaalia, ulina 70-90 nopeuksissa. Sikäli itselleni erikoista on se, että ulina esiintyy vain kylmillä ilmoilla. Kesällä ollaan hiljaa. Öljyjä on vaihdeltu aika-ajoin, ei vaikutusta.
Koska autolla pitää ajaa myös talvella, perän vaihto alkaa tulla eteen.

Autohan on 611.960 moottorilla, 722.614 vaihdelaatikolla. Perästä löytyy stanssattu numero A210 351 08 05, joka lienee ns. ulkokuoren numero. Ainakin vastaavalla numerolla löytyy periä moneen eri mallisarjaan, jopa w220.
Olen antanut itseni ymmärtää että välitys olisi 3,67 mutta em. numerot on vielä paikallistamatta. Töhnää ja roipetta on siihen malliin ehtinyt perän kylkiin tarttua että tarvitaan varmaan liuotinta ja painepesuri että kaikki numerot saadaan esille.

Nykyinen perä vuotaa vetoakselin stefoista öljyä ulos, lähinnä hikoilemalla mutta silti liikaa.
Tarkoitus olisi siis saada talven aikana perä vaihdettua, kunhan sopiva löytyy. Suomessa valikoima alkaa olla heikkoa. Yli 400tkm ajettuja löytyy mutta epäilen niiden olevan yhtä heikossa kunnossa kuin nykyinen. Ruotsista, Saksasta löytyisi mutta kunto voi olla sitten mitä tahansa. Onko täällä kokemuksia esim. bildelsbasenista? Voiko luokituksiin luottaa?

Tällä siis aloitetaan, katsotaan kuinka äijän käy. Loppuuko lokasuojan kaarista pelti ennen kuin perä on saatu vaihdettua? Kilpailu alkakoon. (ruoste sai etumatkaa)
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ei ne kilometrit takaa että perä huutaa. 400 tkm ajetussa 202 ei vielä yleensä kuulu mitään erikoista. Taitaa tuo ulvominen enempikin johtua öljyjen vaihtamattomuudesta / vajaudesta kun kilometreistä ?
Sprinterissä ja w124 perän metelöiminen on yleisempää kun 202 tai 210 korisissa.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

602tkm mittarissa, ei huuda. S202 200CDI '99.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Huohotin tukossa eli ääni tälle
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Kanelitanko
Viestit: 84
Liittynyt: 15.11.2010 11:15

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Viimeisen neljän vuoden aikana, mitä auto on minulla ollut, peräöljyt on vaihdettu kahdesti ja huohotin kerran. Ajettu tänä aikana noin 100tkm. Tukossahan tuo huohotin voi taas olla mutta huollon puutteesta en uskoisi tilanteen pahentuneen. Toisaalta, mitäpä minä näistä kauhesti ymmärrän...
Kanelitanko
Viestit: 84
Liittynyt: 15.11.2010 11:15

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Projektiuutisia: Ei tapahtumia.
Olisiko täällä asiantuntijaa joka osaisi suomentaa nuo perän numerokoodit?
En itse löytänyt itsestäänselvää välitystietoa. Onko kyse etsijässä vai siinä että tieto on tallennettu kryptisesti?
Koodi, joka takakannesta löytyi oli tulkinnan mukaan G12557674. Kertokaahan ymmärtämättömälle, kertooko tuo jo välityksen? 3,67 se "pitäisi olla" mutta haluaisin asiaan varmistuksen.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Perävälitys näkyy murikkaa takaapäin sihdatessa oikeasta alanurkasta, pyyhit paskat pois niin saat näkösälle. Ei lue siis siinä takakannessa vaan perän "nurkassa" jota takakansi ei peitä.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Kanelitanko
Viestit: 84
Liittynyt: 15.11.2010 11:15

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Täällä taas.
Näin joulua odotellessa voidaan puhua ilosanomasta (niinkuin pääsiäisenäkin). Kuitenkin joskus vanhojen autojen kanssa saattaa tulla ilosanomia. Asiat etenivät näin...

Kömmin auton alle ja sain kuin sainkin selville välityksen (3.07). Siitä innostuneena soittelemaan tunnetut varaosaukot. Periä löytyy ja näistä vaadittava rahasumma tuntuu olevan sama, puljusta riippumatta.
Kävin lisäksi pällistelemässä Heleniuksella sääksjärvellä henkilökohtaisesti. Siellä diagnoosi perän huutamisesta kuitenkin asetettiin kyseenalaiseksi.
No, auto jäi sinne hoitoon.
Tänään sain hiljaisen auton takaisin. Syy: Kannatinlaakeri.
Olisihan tuota voinut itsekin epäillä, jos olisi ymmärtänyt että uusikin osa voi olla rikki jo kaupasta ostettaessa. Laakeri on nimittäin ulkoisesti täysin ehjä ja ikää alle 1,5 vuotta. Ajettu alle 40tkm. SKF-laakeri. Kannatinlaakerin vinkuna oli siirtynyt perään koska kun autolla ajettiin taannoin nosturilla ja perää kuunneltiin - se äänsi. Muut paikat eivät.
Perä vuotaa hyvin vähän, lähinnä hikoilee. Mutta koska se on aina katsottaessa öljyinen, olin ilmeisesti ylireagoinut asiaa. Ei kuulema aiheuta toimenpiteitä.

Summa summarum: auto toimii, suunniteltu budjetti alitettiin. Tässähän voisi hyökätä ruosteiden kimppuun. Saapa nähdä...
Case closed.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 voimansiirto”