C180 AUT. -96 Ravistaa/täristää 75-100km/h vauhdissa

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W210.
Vastaa Viestiin
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

C180 AUT. -96 Ravistaa/täristää 75-100km/h vauhdissa

Viesti Kirjoittaja baxter »

Eli ongelma on seuraavanlainen...

Auto alkaa täristämään n 75kmH ylöspäin aina siihen n100km/h asti.
Ravistus/täristys ei ole samanlaista kuin jos olisi renkaat epätasapainossa, vaan se tempo on paljon nopeampi ja terävämpi.
Autoon on vaihdettu eturättinivel ja takajarrut laitettu kokonaan uusiksi koska joku kertoi että vois siitä johtua. kun vaihtoi rättinivelen niin se vähän auttoi tuohon ravistukseen ja samoin takajarruilla oli jotain merkitystä mutta, se ravistaa vieläkin...

Onko kellään tietoa että mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi, autoa olen tutkinut nosturilla monta kertaa mitään siitä löytämättä.
Voiko esim kardaanin kannattimen laakeri/kumi aiheuttaa kyseistä "värinää""tärinää"

Ja samalla kun se alkaa täristämään niin siitä tulee myös jotain epämääräistä ääntä, semmoista vollotusta...

Eli kaikki ehdotuksen vian paikantamiseen ovat tervettulleita.
Mitä seuraavaksi vaihtaisin/tutkisin? pyörän laakerit, onko mahdollista että tekevät näin? jotain muuta?



Niin ja autolla ajettu 125 000km


Kiitos!



E: Ja kun ravistus alkaa niin se tuntuu koko autossa ja ratissa, eli sitä ei pysty pers tuntumalla paikallistamaan tuleeko se esim edestä vai takaa.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2564
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Tutki tosiaan se kannatinkumi/laakeri ensinmäisenä. Mulla on rintteri kahistellu/jollotellu juurikin siitä laakerista jo... hmm... kauan :oops: .
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Pitääpä tällä viikolla ottaa auto sitten nosturille.
Miten se laakeri/kumi kannataa "testata", kardaanista kiinni ja ravistelemaan/pyörittelemään sitä? mistä tiedän että laakeri on sökö?
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Tänään tarkistin kardaanin kannatinlaakerin ja kumin, ehjiä kummatkin...

Vinkkejä voi laittaa mitä kannattaisi tarkistaa/tehdä!!!!!
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Tänään töistä kotiin ajaessani tein seuraavaa kun autoa täristi...

Vauhtia oli se 100km/h täristää/ravistaa aika paljon, ei ole väliä että kiihdytätkö, ajat tasakaasulla vaiko moottorijarrutuksella.

Sitten löin pykälän "N" asentoon, ja mese meni ku juna raiteilla, ei minkäänlaista ravistusta tai tärinää :shock:

Onko vika siis jossain laatikossa päin?

Ajattelin käydä näyttämässä auto jossain automaattikorjauspajalla, mutta katsotaan jos täältä tulisi jotain vastauksia?
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Noniin, soittelin äsken tuonne Powermaticille, siellä vahvasti epäilivät turbiinin lukkoa. Pitää käydä vielä näyttämässä auto sinne.

Puhelimessa annettu kustannusarvio oli 1 500€ luokkaa.

Että tälläistä tänään, onneksi on perjantai :jook:
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Saiskohan jopa vaihtolaatikon paikoilleen halvemalla, eikös tuossa ole 4-vaihteinen vielä?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

-96 vuosimallissa on tosiaan vielä 722.4, jossa ei ole turbiinin lukkoa.

Tälläkin palstalla on säännöllisesti näkynyt kaupusteltavan 722.4-askeja. Hintapyyntö tyypillisesti muutaman satasen luokkaa.
S204, AZT250
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Vähän soittelin kavereita läpi, ku ne tuntee paljon noita mersujen mekaanikkoja. Niin melkeinpä kaikki sanoivat että vika on jossain muualla :?

Yksi epäily mikä voisi pitää paikkaansa on jumiutunut ristikkonivel.


Kannattaisi varmaan ottaa koko keppi alas ja tutkia se kunnolla ja jos vaikka tasapainoittais sen samalla, ja sen ristikkonivelen vois toki vaihtaa jos siinä jotain vikaa ilmenee?
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Ai noilla kilometreillä.... :lol:

Vaihdappa siihen talvirenkaat ja kokeile, se on helpoin juttu , ei tarvii "ehkä" korjaamoa siihen hommaan.... :roll:
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Talvirenkaat vaihtuu ensiviikolla... Josko siitä kyyti muuttuisi paremmaksi

Tässä on vaan tullut niin monta vaihtoehtoa esille että pitää ensin nyt tutkia ennen kuin mitään aletaan tekemään

Maanantaina menee pajalle missä kaveri sitten toivottavasti selvittää missä vika oikeasti on.

Itse olen jo niin monta kertaa tutkinut joka kolon että alkaa ymmärrys loppua. Mutta niinkuin joku tuossa kirjoitti että ei ole turbiinin lukkoa tässä laatikossa. Olen kyllä samaa mieltä. Kaveri veholta sanoi että yleensä kun turbiini hajoaa niin se nykii ja vaihtelee nopeutta tasa kaasulla ajettaessa?

Mutjoo, maanantaina selviää sitten lisää, toivottavasti... :roll:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Pyöränlaakerit tarkistettu? Muut välykset esim etutuennassa?
Toinen vaihtoehto vois olla kudosvika renkaassa.
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Tai jumissa oleva alapallonivel... :roll:
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Alapallot vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten. Renkaat olen tarkastanut ja tasapainottanut kaksi kertaa.

Etupäässä ei väljää ole missään, takanakin kaikki näkyy olevan niinkuin pitää. Laakereita en ole sen kummemmin tutkinut kuin että pyörästä kiinni ja katsoin ettei ollut väljystä siinä. Eikö se niin ole että jos pyörän lakrussa vikaa niin se menee väljäksi?
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

no ei se laakeri ravista, se vaan hieman ääntää ja sen jälkeen tieto ko.asiasta kasvattaa tuskaa... ( milloin se leikkaa kiinni)

Ja jos oikeesti niin kuin aikuisten ... ravitus tulee tietyllä nopeudella ja katoaa taas kun nostaa nopeutta , kokeille nyt toisia renkaita tsätit!

Helpompaa ongelman ratkaisua ei voi olla...

Tosin olen vaan autimies :lol:
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Nonni, nyt on sitten vaihdettu ritsikkonivel, kannatinlaakeri ja kumi ja vielä varmuuden vuoksi takarättinivel.

Ko-met Oy:ssä vaihtoivat kardaaniin osat ja tasapainoittivat sen.

Mutta, vieläki se täristää :shock: pahimmat tärinät tulee siinä karvan alle 80km/h vaihdissa. Nyt rupee pikku hiljaa usko loppua tuohon touhuun.

Ajelen sillä nyt sitten vaan, kunnes tulee mieleen joku asia mikä kannattaisi vielä katsoa ja tarkistaa...

Vinkkejä voi edelleen laittaa!
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Joko on kokeiltu toisia renkaita????
big jopo
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kuulostaa kuin yksi vanne ei olisi aivan muodossa tai renkaasta olisi vyö poikki.

Vaikeimmin jäljitettävät tärinät tulevat, kun vanteen kiinnitys on pielessä.
Jos keskireikä on hiukan väljä ja käytössä on vääränlaiset pultit,
keskitys voi olla pielessä. Jos olisi auton valmistusnumero ja vanteiden
varaosanumero, olisi helppo katsoa, miten ne sopivat yhteen.

Jos alustassa on hiukan väljää, pienetkin tärinät voivat tuntua selvemmin.

Ilmeisesti tärinä tulee takaa, jos ratti ei pahasti tärise.

Onko täirnä samanlainen kesä- ja talvirenkailla?
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Samanlainen on kyllä sekä kesä että talvirenkailla, kesärenkaat ovat orkkis mese vanteilla, ja talvikumit orkkis peltivanteella, pultit alkuperäiset.

Jotenkin tuntuu siltä että tämän viimeisen kardaani rempan jälkeen on auto alkanut ravistaa vieläkin enemmän, ja aina kun olen kardaaniin koskenut niin ravistus on jollain tapaa muuttunut, nyt se on kumminkin suhteellisen kova, ei ollut yhtä kova ennen kardaanin remppaa.

Joten vieläkin uskon että ravistuksen aiheuttaa kardaani, pitää soittaa vielä sinne kometille kysyy josko niillä olis jotain vinkkejä. Ja ehkä jos jaksan otan kepin kertaalleen irti ja vien sen kerran vielä kometille että puntittavat sen toisen kerran...

viewtopic.php?t=31671&start=0&postdays= ... highlight=
tossa lienee samankaltainen vika kuin minulla.


Mutta on kyllä tosi ärsyttävä vika, auto muuten täysin kunnossa... väljääkään en ole mistään kulmasta löytänyt.

E: Ei siitä oikeen saa selvää ravistaako eestä vaiko takaa, ravistus tuntuu koko autossa, persuksissa ja ratissa, ja kuin tuossa linkittämässäni topicissa sanottiin niin tuntuu minunkin mielestä siltä että kun autolla ajaa reilumman matkan --> paikat lämpenee --> ravistus voimistuu?
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Taas kerran käytin auton nosturilla töiden jälkeen...

Otin pakoputken suojepellin pois ja tutkiskelin kardaania samalla kuin se pyöri "D" asennossa.

Heti ristinivelen jälkeen kuin katsoo kardaania lampun kanssa niin se veivaa semmoista epäkeskoa? siinä on noin 3-4mm pysty "heitto" ja samalla kannatinkumi antaa periksi eli siis elää sen muodon mukaan. Näkyy siis selvästi katsomalla, onko tämä nyt ihan normaalia?

Kardaanin etupätkä taasen pyörii tasaisesti, max 1mm heitolla...

Tarvitseeko tuolle siis tehdä enään mitään vaiko pajalle takasin kepin kanssa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

katsoo kardaania lampun kanssa niin se veivaa semmoista epäkeskoa? siinä on noin 3-4mm pysty "heitto"
Eiköhän se tuo tee ravistusta, mistä sitten johtuukin.
Siinä ristinivelessä tuntuu selvä "pykälä" Shocked Kuuluko sellainen olla siellä? Minun mielestä ei.

Eli se pykälä on siinä kohdassa kun laitan kardaanin "suoraksi", eli se pikku kepukka missä on boorit niin kardaanin suuntaisesti, ja sitä kun kääntelee niin on pykälä just siinä keskiasennossa. onko tuo normaalia vai pitääkö se vaihtaa, ja voiko moinen aiheuttaa tärinää tai ravistusta?
Pykälä tuntuu useimmissa ristikoissa jossain määrin.
Uudessa sitä ei ole.
Korjaukseksi yleensä riittää kun lämmittää nivelen kupit kuumailmapuhaltimella ja kopistelee niveltä vähän sekä vääntelee laidasta laitaan lämmityksen yhteydessä.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Olisiko kardaani asennettu väärin paikoilleen. Pooreissa on kohdistusmerkit,
joiden mukaan se kootaan.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Kardaani on kyllä asennettu merkkien mukaisesti, joten siitä se ei varmasti johdu, ennen kuin vaihdatin uuden ristikkonivelen niin lämmitin sitä vanhaa niveltä/kuppeja ja liikuttelin sitä mutta ei se silloin siitä mihinkään muuttunut. nyt on siis uusi nivel siellä ja kaikki muutkin osat.

Soitan huomenissa kometille ja kyselen josko ne vois sille jotain ihmeitä tehdä vielä, ja tärinä on nyt selvästi paljon kovempi kuin ennen remonttia!
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Eilen vein kepukan takaisin kometille, jossa ihmettelivät ja pahoittelivat tapahtunutta. Siellä kyllä on mielestäni tosi hyvää palvelua, ainakin se "kardaani" heppu on mainio mies!


Niin itse asiaan. Kertoivat että olivat tasapainoittaneet sen "hitailla kierroksilla" koska se yleensä riittää ja eivät edes yritä tehdä nopeilla kierroksilla koska tosi usein heidän tasapainoituskone menee sekaisin.

Ihmettelivät hetken verran sitä mun kardaania jonka jälkeen löivät sitten koneeseen reilusti kierroksia lisää, sitten rupesi tapahtumaan. Keppi täristi kuulemma todella paljon.
Tänään siis soittivat ja sanoivat että nyt on tasapainoitettu kardaani myös nopeilla kierroksia, en tarkkaan tiedä tuosta kardaaniin tasapainoituksen sielunelämästä mutta huomenna kun haen kardaanin kyselen vähän että mitä se homma käytännössä tarkoittaa.

Huomenna en ehdi laittamaan kardaania vielä autoon kiinni, varmaankin vasta perjantaina. Kerron sitten että oliko siitäkään nyt mitään apua, vahva usko kumminkin on että auto olisi siltä osin nyt kunnossa!
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Nyt on saatu kardaani asennettua taas kerran paikalleen, ja ensituntumalta ravistukset ovat hävinneet :!:

Vaihdoin vielä varmuuden vuoksi laatikon kannatin kumin, vanha tosin näytti olevan hyvässä kunnossa joten sillä tuskin on vaikutusta asiaan.

Nyt mersu pelaa niinkuin pitääkin.


Kiitos kaikille avusta ja vastauksista!!!
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Ko-Met:n kaveri on tasapainottanut tuhansia kardaaneja. Ihme juttu,
ettei homma mennyt sielläkään kerrasta putkeen.

Pääasia, että auto tuli kuntoon.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 voimansiirto”