Automaatti seilaa, vauhtia ei löydy

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W210.
Vastaa Viestiin
Avatar
take
Viestit: 769
Liittynyt: 06.2.2012 22:11
Paikkakunta: Sievi
Viesti:

Automaatti seilaa, vauhtia ei löydy

Viesti Kirjoittaja take »

Hyvää iltaa arvon foorumilaiset,

Ensiksikin, kiitos järjettömän hienosta tietopankista mitä tänne on kertynyt, tämän illan lueskelulla tuli säästettyä jo parikymppiä kun niksi löytyi kuin löytyikin millä saa webaston käyttölukon auki (sulake 37 ;))

Tarinalle löytyy senverran kosketuspintaa webastoon, että käyttölukko meni päälle, kiitos kunnon pakkasten ja *skaisen jäähdytysnesteen joku letku nappasi itsensä jäähän ja webasto ei siitä tietty tykännyt. Kun oikea sulake oli nyhdetty irti niin komean savun saattelemana webasto lähti käyntiin, jonka myötä kabinetti oli täynnä savua.

Noh, tuosta tarinasta päästään vaihdelaatikkoon siten, että kun webasto oli saanut kärynsä käryyteltyä (joku viisaampi varmaan tietää faktaa, ilmeisesti käynnistysyritykset jättää johonkin löpöä joka palaa savutehosteiden kanssa pois) niin arvelin lähteä pienelle ajelulle yön kunniaksi että akku ehtii latailla itsensä täyteen ja että käry kabiinista vähän hälvenisi.

Suunnitelmissa oli ajaa moottoritietä vajaa 10km, rampista ylös ja sama reitti takaisin. Menomatka sujui varsin mallikkaasti, mutta vähän tiukassa paikassa kaasullakäännetty mersu ilmeisesti otti nokkiinsa ja automaatti alkoi nykiä.

Oire ilmenee taajamavauhdeissa siten, että vaihde ei pysy kunnolla päällä. Oire pysyy samana, vaikka pistäisi pakkoalennuksen päälle. Moottoritievauhdissa sitten joutuu vedättämään oikein tosissaan ja ~kilometrin pätkällä motaria vauhtia sai kerättyä nippanappa 100km/h, vaikka kuinka polki kickeriä. Laatikko vaihtaa todella nopeasti viitoselle asti ja moottori tuntuu tekevän melko lujasti töitä, mutta menohaluja ei silti löydy ja tuohon ei auta pakkoalennus eikä kirosanat.

Öljyjä on tullut vaihdeltua, mutta epäily (tai ainakin harras toive) on että turbiinista olisi lähtenyt jotain moskaa liikenteeseen vähän normaalia reippaamman ajotyylin mukana. Öljyä on tullut vaihdeltua 50/50 -periaatteella, eli suunnilleen kertavuoteen ensimmäinen vaihto pelkästään proppu aukaisemalla ja toinen sitten parin tuhannen päästä suodatin vaihtaen. Kertaakaan ei ole kuitenkaan tullut ruuvattua mitään muuta auki kuin öljypohja, joten siitä ylöspäin laatikossa voi olla melkein mitä tahansa hattivateista lähtien.

Sotaratsun vuosimalli on -99 ja kilometrejä on kertynyt reilut 570 tuhatta, joten ei se nyt aivan poissuljettu vaihtoehto ole, etteikö laatikko olisi loppunsa edellä, mutta ihan ensimmäiseksi en olisi tuota valmis uskomaan.

Nyt sitten olisikin pohdinnassa, että pitäisikö öljynvaihto tehdä jotenkin perusteellisemmin, ja jos pitäisi niin miten? Ja toisekseen, olisiko tuossa jotain muuta tehtävissä? Ja kolmanneksi, onko tuommoisesta kokemusta ja jos on, niin onko laatikosta tullut vielä käyttöpeli vai onko aski päätynyt vaihdelaatikoiden taivaaseen?
Avatar
take
Viestit: 769
Liittynyt: 06.2.2012 22:11
Paikkakunta: Sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja take »

Ja niin, kyseinen sotaratsu on siis 200 CDI farmari.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oire ilmenee taajamavauhdeissa siten, että vaihde ei pysy kunnolla päällä. Oire pysyy samana, vaikka pistäisi pakkoalennuksen päälle. Moottoritievauhdissa sitten joutuu vedättämään oikein tosissaan ja ~kilometrin pätkällä motaria vauhtia sai kerättyä nippanappa 100km/h, vaikka kuinka polki kickeriä. Laatikko vaihtaa todella nopeasti viitoselle asti ja moottori tuntuu tekevän melko lujasti töitä, mutta menohaluja ei silti löydy ja tuohon ei auta pakkoalennus eikä kirosanat.
Vaihde ei pysy päällä ?

Moottorinohjauksen ollessa vikatilassa auto käyttäytyy niin että tehot ovat kateissa, huippunopeus jää satasen nurkille ja automaatti vaihtaa miten sattuu.
Silloin vaihteistossa ei siis ole mitään vikaa vaan moottorinohjauksen puolella, esim. ilmamassamittari rikki.
Testeri kertoisi missä ongelma on.
Avatar
take
Viestit: 769
Liittynyt: 06.2.2012 22:11
Paikkakunta: Sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja take »

dealer kirjoitti: Vaihde ei pysy päällä ?
No noin minä oiretta kuvailisin, eli taajamavauhdissa ja tasakaasulla meno on nykivää, ikäänkuin aski vaihtaisi vähän väliä vapaalle.
dealer kirjoitti: Moottorinohjauksen ollessa vikatilassa auto käyttäytyy niin että tehot ovat kateissa, huippunopeus jää satasen nurkille ja automaatti vaihtaa miten sattuu.
Kai tuosta pitäisi jonkinlainen varoitusvalo syttyä kojetauluunkin? Mitään ylimääräisiä valoja ei pala, ja vapaalla kaasua polkiessa kone nakuttaa ihan normaalisti. En nyt toki väitä vastaankaan, ei tuo moottorinohjaus mitenkään poissuljettu ongelma ole, mutta oireet eivät varsinaisesti täsmää tuommoiseen.
dealer kirjoitti: Testeri kertoisi missä ongelma on.
Testeriä ei yllättäen omista nurkista löydy, mutta nyt kun on edes epäilys että laatikkoöljyjen vaihto ei auta asiassa eteenpäin, niin pakkohan tuo on testerin kautta ajaa varaosakauppaan ennenkuin käy ostamassa öljyt ja suodattimet.

Sinänsä, kun tuota anturivikaa nyt miettii, niin pirssi tosiaan oli lämpimässä hallissa nesteidenvaihdon ajan, joten eipä tuo ole mitenkään poissuljettu ajatus etteikö anturi olisi esim. saanut nesteiden kanssa läträtessä kosteutta liittimiin tms ja alkanut sitten oireilla pakkasessa. Tosin tuossa nosturilta laskemisen ja oireiden ilmenemisen välillä oli useampi tunti, mutta eipä se mikään tae ole mihinkään suuntaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kai tuosta pitäisi jonkinlainen varoitusvalo syttyä kojetauluunkin? Mitään ylimääräisiä valoja ei pala, ja vapaalla kaasua polkiessa kone nakuttaa ihan normaalisti. En nyt toki väitä vastaankaan, ei tuo moottorinohjaus mitenkään poissuljettu ongelma ole, mutta oireet eivät varsinaisesti täsmää tuommoiseen.
Useimmissa tapauksissa ei syty valoa.
Kyllä kertomasi oireet sopivat oikein hyvin moottorinohjauksen ongelmaan.
Automaattivaihteistoon tulee hyvin harvoin muuta vikaa kuin kierrosnopeustunnistimen rikkoutuminen ja silloin moottorissa olisi vetoja normaalisti mutta vaihteista käytössä vain kakkonen ja pakki.
Toki noilla kilometreillä saattaisi laatikkokin hajota.
Sinänsä, kun tuota anturivikaa nyt miettii, niin pirssi tosiaan oli lämpimässä hallissa nesteidenvaihdon ajan, joten eipä tuo ole mitenkään poissuljettu ajatus etteikö anturi olisi esim. saanut nesteiden kanssa läträtessä kosteutta liittimiin tms ja alkanut sitten oireilla pakkasessa.
Liittimet on hyvin suojattuja.
Huollossa voi tietysti sattua jotain mikä aiheuttaa vikatilan, esim. irronnut letku.

Ilmamassamittarin voit kokeilla niin että otat siitä johdon irti ja kokeilet ajella, jos toimii paremmin johto irrallaan niin vika on siinä.

Akunkenkää ei kannata irrotella, se ei auta. Ihan vaan varalta muistutan :wink:
Avatar
take
Viestit: 769
Liittynyt: 06.2.2012 22:11
Paikkakunta: Sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja take »

dealer kirjoitti:Ilmamassamittarin voit kokeilla niin että otat siitä johdon irti ja kokeilet ajella, jos toimii paremmin johto irrallaan niin vika on siinä.
Varmistellaas nyt vielä, eli eikös ilmamassamittarin johto ole siinä ilmanputsarin letkun kyljessä semmoinen pari senttiä pitkä suorakaiteen muotoinen liitin, vai puhutaanko nyt jostain eri anturista?

Ja kun kerran kyselylinjalla ollaan, niin moottorinohjaus huomannee puuttuvan/korjatun mittarin itsekseen eikä poistettu/korjattu vika jää kummittelemaan mihinkään ohjausälyyn? Vikakoodeihin tuo tietty jää roikkumaan, mutta lähinnä ajan takaa, että eikai tuo jää muuten mihinkään kummittelemaan?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, juuri se liitin.
Liittimen irrottamisesta jää vikakoodi muistiin mutta se ei itsessään haittaa toimintaa millään lailla, samaten uuden IMM asennus korjaa toiminnan normaaliksi ilman vikakoodien poistamista jos vika oli siinä.
Ilmamassamittarin vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa myös ilmansuodatin, pölyhän sen IMM:n rikkoo.
Avatar
take
Viestit: 769
Liittynyt: 06.2.2012 22:11
Paikkakunta: Sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja take »

No niin, tuli käytyä lenkki ilman anturia ja nykiminen loppui, mutta menohalut on edelleen hukassa. Sitä nyt voi sitten arvailla, että onko tuo anturi sökö, vai eikö vika vain ilmene ilman. Testipenkkiin pääsee tuossa parin tunnin päästä, joten eiköhän tuo siellä selviä.

Semmoinen tuossa ajellessa nyt tuli mieleen, että kesällä muun huollon yhteydessä tuli murrettua ja liimattua sutimiseneston(?) alipaineletku. Eli se semmoinen kovamuovinen letku, joka menee korkeapainepumpun viereen pyöreään alumiinikoteloon "hassunnäköisellä" (kun en parempaakaan termiä keksi) liitoksella. Joku viisaampi varmaan osaa sanoa, pitäisikö ko. letkussa olla jatkuva alipaine, vai pelkästään silloin kun moottorin menohaluja jarrutellaan ESP:n toimesta. Jokatapauksessa, jos tuolla pitäisi olla jatkuva alipaine ja korjattu letku vuotaakin jostain niin tuo tehojen puute kyllä selviäisi kertalaakista.

Diagnosointi alkaa kuitenkin vahvasti viittaamaan siltä, että laatikko taitaa kuitenkin olla kunnossa ja kärryä ei tarvitsekaan pistää varaosina kiertoon.

Isot kiitokset dealerille jo tässävaiheessa vaivannäöstä ja tiedonjakamisesta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mainitsemasi "pyöreä alumiinikotelo" on alipainepumppu.
Putkessa pitää olla auton käydessä jatkuva alipaine ja jos siinä on vuoto se aiheuttaa kyllä toimintahäiriöitä myös moottoriin, samaa alipainetta käytetään turbon ja egr:n ohjauksessa jne...
Avatar
take
Viestit: 769
Liittynyt: 06.2.2012 22:11
Paikkakunta: Sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja take »

take kirjoitti:Semmoinen tuossa ajellessa nyt tuli mieleen, että kesällä muun huollon yhteydessä tuli murrettua ja liimattua sutimiseneston(?) alipaineletku. Eli se semmoinen kovamuovinen letku, joka menee korkeapainepumpun viereen pyöreään alumiinikoteloon "hassunnäköisellä" (kun en parempaakaan termiä keksi) liitoksella.
Löysinpäs internetin uumenista oikein kuvankin tälle kaveriksi, vaikka kuvan moottori ei samaa mallia olekaan:
Kuva


Eli tuo alareunaan keskelle menevä letku, joka menee kuvassa päälimmäisenä ja päätyy tuonne vasempaan yläkulmaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kerkesinpä vastata tuossa välissä :lol: kuvassa on oikeanpuoleisella ohjauksella varustettu auto, muuten toki samanlaista mutta jarrutehostin ym. eri puolella kuin meillä totuttu.
Avatar
take
Viestit: 769
Liittynyt: 06.2.2012 22:11
Paikkakunta: Sievi
Viesti:

Automaatti seilaa, vauhtia ei löydy, kuskin moka

Viesti Kirjoittaja take »

dealer kirjoitti:Kerkesinpä vastata tuossa välissä :lol: kuvassa on oikeanpuoleisella ohjauksella varustettu auto, muuten toki samanlaista mutta jarrutehostin ym. eri puolella kuin meillä totuttu.
Tuossa kuvassa on lisäksi pari suutinta enemmän kuin omassa yksilössä mutta idea tuli kuitenkin selväksi ;)

Noh, jokatapauksessa, arvailut ilmamassamittarista ja moottorinohjauksesta osuivat aivan nappiin. Syy vain oli hieman odottamaton. Kuten mainittua, jäähdytysjärjestelmä tuli huuhdeltua ja eikös vaan, kun itse tekee niin säästää, olin sitten sählännyt alavesiletkun alapuolisen turbon ilmaletkun kiinnityksen ja se oli ajon myötä irronnut. Tämän myötä, yllättäen, moottorinohjaus ei toiminut aivan odotetusti.

Vikakoodien luku & tyhjäys ja letkun kiinnilaitto kevensi lompakkoa 40€ edestä ja mieltä vähän enemmän kun mikään ei varsinaisesti ollutkaan rikki.

Kiitokset vielä tiedoista ja avusta, minä lähden nyt peilin eteen osoittamaan kuvajaista syyttävällä sormella ja kenties koputtelen matkalla päätä seinään.

:ttu:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ole hyvä.

Jo vain oli helppo vika tällä kertaa, hyvä niin :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 voimansiirto”