W202 c240 t "aurauskulmat"

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W210
Vastaa Viestiin
vasara
Viestit: 3
Liittynyt: 03.11.2005 22:05
Paikkakunta: HKI

W202 c240 t "aurauskulmat"

Viesti Kirjoittaja vasara »

Löytyiskö tietoa kyseisen auton alustan pyöränkulmien säätöön.
autossa alusta sarja -40mm ja renkaat etu 225/45x17, taka 245/40x17. tarviis säädättää ei vissiin voi viedä ihan "huoltsikalle"?
ois kiva tietää onko paljon eroa "vakiosäätöihin"
T.kr
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Voi säädättää huoltsikalla, jos siellä on asianmukaiset säätölaitteet(nelipyöräsuuntaus).
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

unohda huoltsikat :lol:

madalletun mersun kulmiensäätö ei oo ihan rutiinihomma, yleensä se aparaatti antaa ne samat arvot kun ennen madallusta..
jos sulla on classic niin espritin tai sportin arvoilla vois sitä säätöä ajatella.
Kannattaa etsiä korjaamo, jolla on kokemusta mersuista, melkein jokaisella isommalla korjaamolla nuo laitteet on kuitenkin..

Omaan ceehen tuli sportin jouset alle ja sportin asetuksilla varmaan sattuu kulmat kohdalleen :roll: no se on ens ma ongelma sit et mitä astelukuja sinne laitellaan..

nim.merk. ens ma suuntaukseen pyrkimässä :)
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Nelipyöräsuuntauksessa minäkin käytin alustasarjan laiton jälkeen. Eipä taida kotikonstein onnistua säätäminen, kun siellä on muitakin säätöjä kuin auraus. Alustan muutoskatsastuksessa vaaditaan todistus pyörien suuntauksesta.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

ahonen v kirjoitti: Alustan muutoskatsastuksessa vaaditaan todistus pyörien suuntauksesta.
:shock: ei kai? ei mulla ainakaan edellisessä autossa kysytty mitää papereita :)
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

®ÐÐ kirjoitti:
ahonen v kirjoitti: Alustan muutoskatsastuksessa vaaditaan todistus pyörien suuntauksesta.
:shock: ei kai? ei mulla ainakaan edellisessä autossa kysytty mitää papereita :)
Näin minä jostain lukasin. Olikohan tuohon joku ikäraja? -95-> :roll:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

takasten vaihto.

Viesti Kirjoittaja cdi »

Taka raidetangot olis paketissa odottamassa vaihtoa.
http://www.aijaa.com/v.php?i=1280048.jpg

Ja tietysti mielessä käy ,miten säilyttää,tai suunnata pyörät kotikonstein.

Varmasti moni on miettinyt sitä,jos olette tulleet päätökseen teettää kyseinen homma rahtina,sen nyt ei sitten kiinnosta minua. Minua kiinnostaa käytännön toteutus omassa tallissa. Jos on ajatuksia niitä pyydän näkösälle :roll:


Oma visio on olemassa,tosin löyhin perustein ja paremman puutteessa se toteutetaan ja käydään senjälkeen korjauttamassa vauriot, ammattimiehillä :shock: :lol:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Re: takasten vaihto.

Viesti Kirjoittaja cdi »

cdi kirjoitti:Taka raidetangot olis paketissa odottamassa vaihtoa.
http://www.aijaa.com/v.php?i=1280048.jpg

Ja tietysti mielessä käy ,miten säilyttää,tai suunnata pyörät kotikonstein.

Varmasti moni on miettinyt sitä,jos olette tulleet päätökseen teettää kyseinen homma rahtina,sen nyt ei sitten kiinnosta minua. Minua kiinnostaa käytännön toteutus omassa tallissa. Jos on ajatuksia niitä pyydän näkösälle :roll:


Oma visio on olemassa,tosin löyhin perustein ja paremman puutteessa se toteutetaan ja käydään senjälkeen korjauttamassa vauriot, ammattimiehillä :shock: :lol:
Jaha yleistä mielenkiintoa ei ole,silti huomenna homma alkaa ja tehdään sitten omin opein. Ja tallataan koko risukasa läpi kuten tavallisesti. :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mittaat aurauksen takana kolmen millin paikkeille ja katsot suoralla laudalla tms. renkaan kyljestä että suunta on sama kummallakin renkaalla ?
Koskaan en ole kokeillut mutta noin se kai onnistuisi parhaiten ?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

124, 201 ym. vanhemmistahan löytyy edestä kaikki säätömahdollisuudet, onko uudemmissa ostettava erikseen säätöpulttisarjat, että saa camberit, casterit ja KPI:n kohilleen? Onko nuissa perssonikeulasissa yläpäissä mitään säätöjä? Joskus joudun noita pyöränkulmiakin töissä säätelemään, niin kiinnostaa tuo noppitieto.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

dealer kirjoitti:Mittaat aurauksen takana kolmen millin paikkeille ja katsot suoralla laudalla tms. renkaan kyljestä että suunta on sama kummallakin renkaalla ?
Koskaan en ole kokeillut mutta noin se kai onnistuisi parhaiten ?
No katoin eilen tuota CDI: n kirjoitusta mutten vielä kommentoinu. Viime talavena Tiileri ehotteli mullekkin nelipistesuuntausta,mutta uskoinkos. :lol: Ajattelin että ennenkin on itse kulmat säädetty nivelien ja pallojen vaihdon jälkeen :lol:

Suoralla putkella asetin keskimääräisen suoruuden takapyörille kun auraustangot ja pitkittäiset vaihdoin
Kyll siitä tulee hyvä kotikonsteinki kun tietää mitat ja jotai käsitystä kulmista ja mikä vaikuttaa mihinkin.
Mittasin aurauksen niin tarkkaa että merkkasin vanteeseen merkin ja työnsin sit etteenpäin ja samasta merkistä ja nii monee kertaa ees taas että varmasti on oikei.
Mittaukessa kannattaa ottaa huomioon että mistä kohtaa mitta-arvo on annettu. Jos se on annettu akselin korkeudelta renkaan kehän vastakkaisista pisteistä silloin se on vanteesta mitattuna aivan eri ja rakenteesta johtuen hyvinkin alhaalla joten mitta-arvo jokaisessa tapauksessa on suhteutettava interpoloimalla.
Jos laudalla,ni merkatkaa siihen että kummin päin puolellansa,pitää olla samoin puolin, ettei se heitto kertaannu mittaväineen takia. :wink:
Kannattaa alkutilanteess myös ottaa huomioon että edessä ja takana on eri raideväli jos se ei entuudestaan ole selvää.
Olempa jonkun kuulut mittaavan pyörän kulmia nelipiste nosturilla, EI , silloinhan kulmista tulee mitä satuu, auton täytyy olla oman massansa ja oikean kuormituksen mukainen, joissakin autoissa mainitaan mittataulukoissa jopa matkustajan paikalle massa ja polttaine säiliö full tai 100%.
Otetaanko ne edes huomioon niissä liikkeissä missä mittauksia suoritetaan, eihän ne paljoa vaikuta. :lol:
No, mitä varten sitten ohjeet ja mitta-arvot on olemassa :roll:
On oltava tarkkana, nelivetoisen auton arvot ovat viereisellä rivillä ( Ei niillä ) :wink:
Lisäisin vielä että jos jaksaa laittaa pelkän suoran vanteen ja sen reunasta mittaa,huomasin että mitatessa rengas joustaa ja jos on kirjaimii tai vaikka renkaan muotovirhettä,oma heitto siitäkin tulee.
Sain kulkemaan suoraan ja kampeamineki loppui.
Ja renkaat kuluu nyt vielä aivan tasaseen :roll: . Lie sit onnistunu.

Ainii, miehän en asenna osia nosturilla että kumipuslat jäävät pyörien roikkuessa voimakkaaseen vääntöön ,vaan loppukiristyksen teen kun ajoneuvvo lepää renkaiden varassa omalla massallaan. :oops:

Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä :oops:
VALMET 5oo -69
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Onhan täällä ahkeroitu.

Käsitteenä 3 mm mitattuna mistä? keskilinjalta vanteen etureunaan....... tuntuis isolta. Vanteen etu-ja takareunan erotus tuo 3 mm sopis minun henkimailmaan paremmin.

Log päällikön aurausmittaatanko (eli se vanha) systeemi ei sovi koska monttu puuttuu eli perä lennossa tehtävä.....mmutta jos säätää samaan vaikka akseli retkottaakin alhaalla.....no siitä huolimatta on kai se tanko värkättävä vielä avuksi ........alotetaan autontilan raivauksella.............. :oops:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4363
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ite vaihoin 4matikkiin kaikki kolme tankoa,silmämääräisesti katoin aurauksen.
13mm. oli heittoa.
Meinas senverran,kun ehti tulla n.1000km.ajoa ennen ammattimiehen säätöä,niin renkaista kului sisäkulmista tavaraa poispoikkeen,haritusta kun oli.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Muistelen takana alaetutukivarren alapuolelta vaakatasossa saa mittauspisteiden etäisydeksi tangolla n.30cm ja kun tarkkaan mitta ni onnistuuhan se, ja kun 15" renkaan kokonaishalkaisija on n, 60 cm, niin siitä pähkäilin että vanteesta mitattuna puolet annetusta arvosta. eli n, 1,5 , hiukan ajomieltymyksistä riipuen, ja renkaat tietenki, toiset on hysteerisempiä kuin toiset.
Gislaved Frost ainakii mulla 201:ssä ni kunha oli vähä sinne päin.Kuitenki aurauksen puolella :lol: , siis takana.

Nyt puhun omista mittauksista ja ne ei sit oo takuuvarmaa muihin malleihi. Mie sohlailen 201:n kulmia. :lol:
Ja oman kaa, en laita vieraille joten vastuu on vain omasta vehkeestä. :roll:

Edesssä raidetanon alapuolelta vanteesta ja etupuolella vastaavasti , tietenki ottaen olka-akselin kallistuma huomioon.Eli hiukan ylempää kuin raidetangon pää.
Siksi liikuttelen lattialla ees taas ettei ole sivuvoimia ja että molemmilla puolilla renkaista tulee samankohtainen mittauspiste. :oops:

Mutta jos on varmasti suorat vanteet ni siitä vaan.
VALMET 5oo -69
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

No niin menihä siinä 1.5h kun asia on kunnossa ja tuttuun tapaan valtaosa materiaalien etsimiseen. Siis se mittatanko. :idea: Panempa kuvakollaasin tuonne toiseen topikkiin.

Tämä hommahan alkoi autontilan raivaamisella....kaikki sivullepäin vaan :lol:
http://www.aijaa.com/v.php?i=1290025.jpg
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Homma on alussa perseet olalla.
http://www.aijaa.com/v.php?i=1290970.jpg

Uieliaaisuuttani aukaisin uuden tangon pallonivelen suuojakumin

http://www.aijaa.com/v.php?i=1290985.jpg

Vaseliiniä vain pikkuisen toisella reunalla. :evil:

Toinen puoli vaihdettu,säätöä ei pystynyt tekeen koska 10 cm pitkä m12 ei sopinut paikalleen.Huomenna ryöstöreisinkiin.

Kuten tiileri mainitsi vanteen etu ja taka reunasta mitaten ero oli 3mm tai tarkemmin 3,5 mm (siis pyörät lennossa) ja systeemi on näköjään sellainen ,että painon kasvaessa auraus pienenee.

Periaatteessa irroitetu pyörän saa lähtötilanteeseen toiseltapuolelta uudelleen mitaten samoilla arvoilla.Minulla on kuitenkin lisäksi lähtötilannetta varmistamassa "salainen ase"
http://www.aijaa.com/v.php?i=1291056.jpg



:roll:



Homma tehty koeajo meneillään. :shock:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

cdi kirjoitti:
Uieliaaisuuttani aukaisin uuden tangon pallonivelen suuojakumin

Vaseliiniä vain pikkuisen toisella reunalla.

Homma tehty koeajo meneillään. :shock:
Samma här ! 60 km koeajolenkki kaiken sortin teitä.

Mie oon aina avannu ne suojakumit, ei niis oo ravaa ollu millonkaa ko pien nokare. :roll:
Oon rasvannu , muljutellu ja sit täyttänny lopuks vaseliinilla.

Eile käväsin auton alla, oli vuodessa hiukka auraus vähentyny ko kumit painuneet, ko just vuos sitt tappelin vaeltelun takia ja vaihoin tankoja.

Nyt lisäsin aurausta :cry: :cry: , laitoin taakse 2,5 ja ette 3,5.

Ei muuttunu paremmaks jos nyt ei huonommakskaa. Muuta ei ainakkaa loistavaks. Vittu, tekijässä vika.
Maaseutu polannetietä iha mukava ajella , mutta valtatiellä lelluu edellee.
Kai se johtuu talavirenkaista,pittää kahtella kevväällä että mite ne sit on kulunu.
Tätä enne kulu tasan pienemmällä aurauksella, jotennii kuvittelen että tais olla sillo levollisempi.
No tulipahan rusnattuu :lol:
Ja taakse en ihtellein laita enemmpää autrausta ko ei miul ikinä mittää kuormaa. Iha omilla säädöillä ajelen. :lol:
VALMET 5oo -69
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 alusta”