Kattoluukku+kaukokeskuslukkojumppaa

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezpalace
Viestit: 74
Liittynyt: 12.9.2013 22:39
Paikkakunta: Tammerborg

Kattoluukku+kaukokeskuslukkojumppaa

Viesti Kirjoittaja Epezpalace »

Kytkin foorumin ohjeitten mukaan kauko-ohjauslaitteen kiinni. Toimii hyvin, vilkuttaa ja lukitsee ovet. Sitten innostuin vielä ja ajattelin että jos kytkisi ikkunoiden sulkemissignaalijohdonkin. Tässä ei ole sähköikkunoita, mutta kattoluukku on sähköinen. Ajattelin hyödyntää sulkemista kattoluukulle.

Etsin kattoluukun ohjauskaapelin liitinnastasta jatkuvaa jännitettä ja yhdistin siitä hyppyjohtimella vierekkäisiin nastoihin. Pääsin jyvälle miten kytkentä toimii, mutta kävikin niin että kytkin suoraan jännite ja maadoitusnastat yhteen ja löi valokaarta. Ohjaus ei enää toiminut. Älkää muut tehkö samaa virhettä. Alla olevissa kuvissa vähän korjauskytkentää.

Kuva
Kuva

Valokaari poltti tuon mustan kuoren alta olevasta piirilevystä pintajuotoksen irti, mutta korjaus oli helppo tekemällä palaneen juotoksen välille johto. Tuo musta johto on kuorittu viereisestä kaapelista esille ja katkaistu se piirilevyn pohjasta. Musta johto ei päässyt yhdistymään palaneen juotoksen takia ja johto piti yhdistää suoraan piirilevyn toiselle puolelle hypäten palaneen juotoksen yli. Johdolle on hyvin vähän tilaa, mutta kannattaa tinata johto hyvin kiinni että liitos kestää pientä taivuttamista.

Ongelmana on saada 12V jännite kattoluukun moottorille kauko-ohjausboksista että ovien lukittuessa kattoluukku surraa kiinni. Ajatuksena oli ottaa kaukoboksin vihreästä johtimesta "windows rising up" syöttö kattoluukulle, mutta tuo on ilmeisesti vain joku signaali: "negative trigger??". Yleismittarilla mitattuna vain joku 0,6V. Kokeilin kytkeä sitä suoraan kattoluukun moottorin napoihin, muttei tullut mitään.

Eli onko tuo jokin signaali ja voiko sitä hyödyntää esim. transistorin liipaisujännitteeksi mikä kytkee transistorilta 12V-syötön kattoluukun moottorille? En ole näitä käytännössä kokeillut, mutta olisiko kellään elektroniikkaa tietävällä antaa jotain vinkkiä kestävästä kytkennästä?
Passat Variant AFN 1.9TDI -98
Hornet 919 -02
ex W202 1.8 -94
ex Citroén Berlingo 2.0HDi -01
Avatar
Epezpalace
Viestit: 74
Liittynyt: 12.9.2013 22:39
Paikkakunta: Tammerborg

Viesti Kirjoittaja Epezpalace »

Noniin kattoluukku pelaa taas mallikkaasti ja juotin luukun moottorin johtosarjaan ylimääräisen johtohaaran, jotta saan ajettua jännitteen suoraan luukun lukitsemiseksi takakontin puolelta. Kauko-ohjaimen vastaanotin on sijoitettu takakonttiin alipainepumpun viereen. Kytkin irtonaiseen johtoon akusta jännitteen ja hyvin pelasi.

Kuva

Nokiakameralla otettu kuva kaukolukkosarjan kytkennästä. Eli tuohon vihreään johtoon tulee n. 0,6 volttia kun ovet lukitsee ja tuo jännite pysyy tuossa arvossa n. 30 sekuntia. Tätä jännitesignaalia olisi tarkoitus vahvistaa 12 volttiin ja kytkeä se vetämääni johtoon kattoluukulta.

Jonkin verran elektroniikkaa ja sähköjä opiskelleena ajattelin kokeilla kytkentää, jossa tuo vihreän johdin kytketään liipaisemaan transistori, johon on taas kytketty 12 voltin jännite. En sittenkään ajatellut kytkeä tuota jännitettä suoraan kattoluukun moottorille, vaan laittaisin transistorin jännitteen vetämään releen kelaa ja kytkeä releen sulkeutuva kosketin kattoluukun moottorille. Tuossa moottorissa on ampeerilukemat; muistaakseni 10,6A. Ilmeisesti olisin joutunut käyttämään tehotransistoria jos en olisi käyttänyt relettä. Mielestäni tuo rele-transistorikytkentä luulisi toimivan.
Passat Variant AFN 1.9TDI -98
Hornet 919 -02
ex W202 1.8 -94
ex Citroén Berlingo 2.0HDi -01
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 sähkö”