Oudot lambda arvot
Oudot lambda arvot
Tutkin autostani C 230k sport coupe lambda arvoja ElmoScanilla ja jäin ihmettelemään kun etummainen lambda-anturi sahas edes takaisin välilli 0.1-0.8 v ja muistelin että ennen se pysyi nätisti paikallaan. Jälkimmäinen näytty pysyvän suht paikallaan 0.440v.
No ei muuta kuin MBCarsoft kiinni ja sinne oli ilmestynyt uusi vikakoodi:
P201E-001 Insufficient TWC effect (P0420)
1. Check voltage ratio of oxygen sensor signal after and before converter
A TIP : Perform test several times at different engine speed and load and compare the values with performance map. If fault codes were output for three-way catalytic converter and oxygen sensor before converter at the same time, first replace the oxygen sensor before converter.
If after this no fault in converter it means effectiveness of the three way catalytic converter is slightly reduced, but it does not need to be replaced yet.
Joten ei muuta kuin hakemaan uusi etummainen anturi ja kiinni.
No eihän se mitään auttanut.
Edelleen se seilaa niin per...
Onko katti mennyt entiseksi (se oli välillä irti),
vai löytyykö muita ehdotuksia ?????
No ei muuta kuin MBCarsoft kiinni ja sinne oli ilmestynyt uusi vikakoodi:
P201E-001 Insufficient TWC effect (P0420)
1. Check voltage ratio of oxygen sensor signal after and before converter
A TIP : Perform test several times at different engine speed and load and compare the values with performance map. If fault codes were output for three-way catalytic converter and oxygen sensor before converter at the same time, first replace the oxygen sensor before converter.
If after this no fault in converter it means effectiveness of the three way catalytic converter is slightly reduced, but it does not need to be replaced yet.
Joten ei muuta kuin hakemaan uusi etummainen anturi ja kiinni.
No eihän se mitään auttanut.
Edelleen se seilaa niin per...
Onko katti mennyt entiseksi (se oli välillä irti),
vai löytyykö muita ehdotuksia ?????
En pystynyt ainakaan minkäänlaisia vuotoja käsin tunnistelemalla havaitsemaan. Liittimet olivat kuin pakasta vedetyt, ja laintoin niihin vielä varmuuden välttämiseksi contact -spräytä. Auto toimii ajossa aivan moitteettomasti eikä vikaa siinä huomaa, mutta bensan kulutus ehkä on voinut lissääntyä. Tosin tuosta en ole aivan varma näillä loska keleillä.
Tuo jännitteen vaihtelu riippuu siitä, millä sitä mitataan. Normaali yleismittari on niin hidas, että se näyttää aikalailla tasaista jännitettä. Oskilloskoopilla tai muulla "kovien jätkien mittarilla" jännitteen sahaamisen huomaa. Mittalaitteena mainittu ElmoScan ei sano minulle mittään. Riippuuko vielä anturin valmistajastakin, luultavasti?
Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin ilmiö johtuu siitä, että lambda ei osaa näyttää kuin kahta asiaa: rikkaalla tai laihalla. Jos seos on oikea, niin lambda sahaa antojännitettä "rikkaan" ja "laihan" välillä.
Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin ilmiö johtuu siitä, että lambda ei osaa näyttää kuin kahta asiaa: rikkaalla tai laihalla. Jos seos on oikea, niin lambda sahaa antojännitettä "rikkaan" ja "laihan" välillä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Totta on numeroarvo päivittyy aika hitaasti, mutta laitoin ElmoScanin piirtämään kuvaajaa arvoista, joilloin piirtyi sahalaitainen kuvio (tasainen), jonka yläarvo on 0.8 ja ala arvo 0.1 ja näiden muutosväli oli noin 1 sekuntti. Ja taaimmainen lambda pysyi vakiona. Painoin kaasua jolloin etummainen lambda sahalaita sykli harveni , mutta jälkimmäinen pysyi paikallaa. Pidin kaasun pohjassa (eli 4000 rpm jota enempää se ei vapaalla suostu kiertämään, lienee joku rajoitin) ja vasta noin reilun minuutin jälkeen lälkimmäinen anturi kuvaaja rupes muuttumaann.
Kun päästää kaasun vapaalle palaa se edellä kuvattuihin arvoihin.
ElmoScan ilmoittaa myös:
Lambda säätö 1 : Suljettu kierto , lambdasensori vika.
Suljettu kierto minun mielestä tyhjäkäynnillä pitääkin olla.
Pakokaasumittauksenkin voisi käydä teettättämässä, jotta näkis onko päästöarvot kohdallaan. Taaimmaisen lambdankin voisi vaihtaa mutta turhan täkiä sitä ei viittis tehä sillä siinä menee taas vanhaa rahaa tonttu selälleen.
Ihmetyttää tuo vaan tuo Carsoftin kaivama virheilmoitus.
Eli tieto lisää tuskaa.
Kun päästää kaasun vapaalle palaa se edellä kuvattuihin arvoihin.
ElmoScan ilmoittaa myös:
Lambda säätö 1 : Suljettu kierto , lambdasensori vika.
Suljettu kierto minun mielestä tyhjäkäynnillä pitääkin olla.
Pakokaasumittauksenkin voisi käydä teettättämässä, jotta näkis onko päästöarvot kohdallaan. Taaimmaisen lambdankin voisi vaihtaa mutta turhan täkiä sitä ei viittis tehä sillä siinä menee taas vanhaa rahaa tonttu selälleen.
Ihmetyttää tuo vaan tuo Carsoftin kaivama virheilmoitus.
Eli tieto lisää tuskaa.
Taitaa olla vielä kapeakaistaisella lambdalla. Ainakin etummaisen anturin arvo pitääkin sahata.
Olisiko tuo jälkimmäinen anturi rikki tai sen lämmitys ei toimi. Diagnoosin päättelin siitä, että hetken aikaa korkeilla kierroksilla huudattamisen ansiosta anturi lämpenee pakokaasujen ansiosta toimintalämpöön ja alkaa näyttämään vaihtelevaa arvoa.
Pystytkö mittaamaan ajon aikana (ota vaikka kartanlukija mittalaitetta kyttäämään). Näin onnistuu moottorin kuormittaminen helpommin ja luulisi kauimmaisenkin lambdan lämpenevän.
Tai sitten olen ihan metsässä arvauksineni...
Olisiko tuo jälkimmäinen anturi rikki tai sen lämmitys ei toimi. Diagnoosin päättelin siitä, että hetken aikaa korkeilla kierroksilla huudattamisen ansiosta anturi lämpenee pakokaasujen ansiosta toimintalämpöön ja alkaa näyttämään vaihtelevaa arvoa.
Pystytkö mittaamaan ajon aikana (ota vaikka kartanlukija mittalaitetta kyttäämään). Näin onnistuu moottorin kuormittaminen helpommin ja luulisi kauimmaisenkin lambdan lämpenevän.
Tai sitten olen ihan metsässä arvauksineni...
I drive an Opel. What's your excuse?
KL-varaosassa jälkimmäinen myydään eri varaosakoodilla kun etummainen.
Sitä en tiedä mitä eroa niillä sitten on. Muistelisin että fyysisesti nenäyttäisivät samanlaisilata, uskaltaako kuitenkin etummaista kokeilla taaimmaiseen, jos ne ovat samanlaisia?
Kannettavan voin hakea lainaksi ja lähteä kokeilemaan, mutta kertokaa ihmeessä kuinka arvojen pitäisi missäkin tilanteessa käyttäytyä!
Sitä en tiedä mitä eroa niillä sitten on. Muistelisin että fyysisesti nenäyttäisivät samanlaisilata, uskaltaako kuitenkin etummaista kokeilla taaimmaiseen, jos ne ovat samanlaisia?
Kannettavan voin hakea lainaksi ja lähteä kokeilemaan, mutta kertokaa ihmeessä kuinka arvojen pitäisi missäkin tilanteessa käyttäytyä!
Jos moottori käy laihalla, lambda antaa pientä jännitettä (0.1-0.2V).
Stokiometrisellä (=jollain tapaa "optimaalisella") seoksella noin 0.45V-0.55V, riippuen anturista.
Rikkaalla antaa lähemmäs yhtä volttia.
Kuollut anturi näyttää yleensä joko hyvin pientä jännitettä (itse anturi gaggana) tai julmetun isoa (lämmitysvirta ja signaali keskenään oikosessa).
Kapeakaistalambdoja (niitä normaaleja siis) on kahdenlaisia. Normaali on titaani-zirconium-anturi, joka antaa edellämainitulla tavalla jännitettä ulos. Toinen tyyppi on jotain mitä lie muuta ainetta, ja muuttaa resistanssia seoksen mukaan. Jälkimmäiset on harvinaisia.
Stokiometrisellä (=jollain tapaa "optimaalisella") seoksella noin 0.45V-0.55V, riippuen anturista.
Rikkaalla antaa lähemmäs yhtä volttia.
Kuollut anturi näyttää yleensä joko hyvin pientä jännitettä (itse anturi gaggana) tai julmetun isoa (lämmitysvirta ja signaali keskenään oikosessa).
Kapeakaistalambdoja (niitä normaaleja siis) on kahdenlaisia. Normaali on titaani-zirconium-anturi, joka antaa edellämainitulla tavalla jännitettä ulos. Toinen tyyppi on jotain mitä lie muuta ainetta, ja muuttaa resistanssia seoksen mukaan. Jälkimmäiset on harvinaisia.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Tuota semmosta uattelin kysästä, että mikähän se tuota lambda-arvova oikeen nostaa. Käytin pirssin tännään katastuksessa ja eikä tulluna kyllä mistään sanomisia. Mutta tuossa lapussa näkkyy olevan tuo lambda-arvo aika rajoilla, nimittäin 1,03 (0,97-1,03). Viime vuonna tuo oli 1,02:si. Eli näkkyy nousevan rosentin vuos-vauhilla. Tällä menolla ei maha ens vuona ennee tulla leimoo paperiin (tai siis uutta paperia). Mikä se tuota nostaa..?
Laitetaan nuo muutkin arvot näkösälle, jos vaikka helpottas tilanne-analyysia.
CO-pitosuus 0,01 (Suurin sallittu 0.20) .
HC-pitoisuus 18 (100)
CO2-pitosuus 15.40
O2-pitosuus 0,72 (5,00)
Korjaantuuko arvot, jos käyn tempasemassa saankilometrin testi-lenkin "rajotinta-vasten", vai onko nyt hyvä aika hankkia amg:n pörinä-putkisto.
Laitetaan nuo muutkin arvot näkösälle, jos vaikka helpottas tilanne-analyysia.
CO-pitosuus 0,01 (Suurin sallittu 0.20) .
HC-pitoisuus 18 (100)
CO2-pitosuus 15.40
O2-pitosuus 0,72 (5,00)
Korjaantuuko arvot, jos käyn tempasemassa saankilometrin testi-lenkin "rajotinta-vasten", vai onko nyt hyvä aika hankkia amg:n pörinä-putkisto.
BMW 318d -09
Mullapa oli vm81 300D:ssä periaatteessa paremmat arvot "väärällä" mittarilla mitattuna .J.T.S kirjoitti:Tuota semmosta uattelin kysästä, että mikähän se tuota lambda-arvova oikeen nostaa. Käytin pirssin tännään katastuksessa ja eikä tulluna kyllä mistään sanomisia. Mutta tuossa lapussa näkkyy olevan tuo lambda-arvo aika rajoilla, nimittäin 1,03 (0,97-1,03). Viime vuonna tuo oli 1,02:si. Eli näkkyy nousevan rosentin vuos-vauhilla. Tällä menolla ei maha ens vuona ennee tulla leimoo paperiin (tai siis uutta paperia). Mikä se tuota nostaa..?
Laitetaan nuo muutkin arvot näkösälle, jos vaikka helpottas tilanne-analyysia.
CO-pitosuus 0,01 (Suurin sallittu 0.20) .
HC-pitoisuus 18 (100)
CO2-pitosuus 15.40
O2-pitosuus 0,72 (5,00)
Korjaantuuko arvot, jos käyn tempasemassa saankilometrin testi-lenkin "rajotinta-vasten", vai onko nyt hyvä aika hankkia amg:n pörinä-putkisto.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Niin, pikku vuoto ... senverran ettei edes pörise korvin kuultavasti.
Sama juttu jos on iso pakoputkenpää tai mittapää ei ole tarpeeksi syvällä putkessa tai jotain.
Voi hyvinkin olla että lambda-arvo olisi ollut 1,00 jos autoa olisi käytetty hieman pidempään mutta sitä on ihan turhaa odotella kun mitataan pakokaasuja katsastusta varten; kun kaikki lukemat ovat sallituissa rajoissa niin homma seis, valmista tuli.
Ei siis mitään syytä huoleen.
Vai kerronko että korkea lambda-arvo saattaa enteillä moottorin ohjainlaitteen särkymistä; lambda-anturi on todennäköisesti rikki ja kuormittaa ohjainlaitetta liikaa, tulossa on seuraavan 10000 km matkalla minimissään 3000 euron remontti...
(Ruskealla kirjoitettu on siis ihan silkkaa pas*aa)
Sama juttu jos on iso pakoputkenpää tai mittapää ei ole tarpeeksi syvällä putkessa tai jotain.
Voi hyvinkin olla että lambda-arvo olisi ollut 1,00 jos autoa olisi käytetty hieman pidempään mutta sitä on ihan turhaa odotella kun mitataan pakokaasuja katsastusta varten; kun kaikki lukemat ovat sallituissa rajoissa niin homma seis, valmista tuli.
Ei siis mitään syytä huoleen.
Vai kerronko että korkea lambda-arvo saattaa enteillä moottorin ohjainlaitteen särkymistä; lambda-anturi on todennäköisesti rikki ja kuormittaa ohjainlaitetta liikaa, tulossa on seuraavan 10000 km matkalla minimissään 3000 euron remontti...
(Ruskealla kirjoitettu on siis ihan silkkaa pas*aa)
Jahas, "syyllinen" mahtoikin löytyä.dealer kirjoitti:...Sama juttu jos on iso pakoputkenpää tai mittapää ei ole tarpeeksi syvällä putkessa tai jotain. ...
Ei siis mitään syytä huoleen. ...
Kiitoksija "asiantuntia-lausunnosta", alkaa vuan aina mietityttää tuommoset rajoilla olevat arvot näennäisesti ehjässä laitteessa.
BMW 318d -09
Kyllä tuon tuplarööri ulostulon on asiaan vaikutettava vaikka putki ei vuodakaan, mulla on kaksi halkasijaltaan 11 cm ulostuloa rinnakkain ja lambda oli juuri rajalla eli 1.03
CO = 0
HC = 5 joutokäynnillä ja 2000 rpm = 6
CO2 joutok. = 14.15 ja yli 2000 rpm = 14.47
O2 = 1.19 tyhjäkäynnillä ja 2000 rpm = 0.67
Vissiin aika hyvät, uuden veronen vähintään en minä noista niin ymmärrä.
CO = 0
HC = 5 joutokäynnillä ja 2000 rpm = 6
CO2 joutok. = 14.15 ja yli 2000 rpm = 14.47
O2 = 1.19 tyhjäkäynnillä ja 2000 rpm = 0.67
Vissiin aika hyvät, uuden veronen vähintään en minä noista niin ymmärrä.