Oudot lambda arvot

Vastaa Viestiin
Tomi68
Viestit: 10
Liittynyt: 09.3.2007 15:45

Oudot lambda arvot

Viesti Kirjoittaja Tomi68 »

Tutkin autostani C 230k sport coupe lambda arvoja ElmoScanilla ja jäin ihmettelemään kun etummainen lambda-anturi sahas edes takaisin välilli 0.1-0.8 v ja muistelin että ennen se pysyi nätisti paikallaan. Jälkimmäinen näytty pysyvän suht paikallaan 0.440v. :(
No ei muuta kuin MBCarsoft kiinni ja sinne oli ilmestynyt uusi vikakoodi:

P201E-001 Insufficient TWC effect (P0420)

1. Check voltage ratio of oxygen sensor signal after and before converter

A TIP : Perform test several times at different engine speed and load and compare the values with performance map. If fault codes were output for three-way catalytic converter and oxygen sensor before converter at the same time, first replace the oxygen sensor before converter.
If after this no fault in converter it means effectiveness of the three way catalytic converter is slightly reduced, but it does not need to be replaced yet.

Joten ei muuta kuin hakemaan uusi etummainen anturi ja kiinni.
No eihän se mitään auttanut. :(
Edelleen se seilaa niin per...
Onko katti mennyt entiseksi (se oli välillä irti),
vai löytyykö muita ehdotuksia ?????
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tervetuloa foorumille. :D

Joku putken liitos vuotaa? Piuha jostain huonosti kiinni tai liitos hapettunut?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Tomi68
Viestit: 10
Liittynyt: 09.3.2007 15:45

Viesti Kirjoittaja Tomi68 »

En pystynyt ainakaan minkäänlaisia vuotoja käsin tunnistelemalla havaitsemaan. Liittimet olivat kuin pakasta vedetyt, ja laintoin niihin vielä varmuuden välttämiseksi contact -spräytä. Auto toimii ajossa aivan moitteettomasti eikä vikaa siinä huomaa, mutta bensan kulutus ehkä on voinut lissääntyä. Tosin tuosta en ole aivan varma näillä loska keleillä. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29105
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Anturi toimii oikein kun jännite vaihtelee.
Kokeileppa kaasuttaa äkkiä, vaihteleeko toisen anturin jännite ?
Se voipi olla rikki - jos jännite pysyy puolen voltin tienoilla niin vaihtoon vaan.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tuo jännitteen vaihtelu riippuu siitä, millä sitä mitataan. Normaali yleismittari on niin hidas, että se näyttää aikalailla tasaista jännitettä. Oskilloskoopilla tai muulla "kovien jätkien mittarilla" jännitteen sahaamisen huomaa. Mittalaitteena mainittu ElmoScan ei sano minulle mittään. :? Riippuuko vielä anturin valmistajastakin, luultavasti?

Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin ilmiö johtuu siitä, että lambda ei osaa näyttää kuin kahta asiaa: rikkaalla tai laihalla. Jos seos on oikea, niin lambda sahaa antojännitettä "rikkaan" ja "laihan" välillä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Tomi68
Viestit: 10
Liittynyt: 09.3.2007 15:45

Viesti Kirjoittaja Tomi68 »

Totta on numeroarvo päivittyy aika hitaasti, mutta laitoin ElmoScanin piirtämään kuvaajaa arvoista, joilloin piirtyi sahalaitainen kuvio (tasainen), jonka yläarvo on 0.8 ja ala arvo 0.1 ja näiden muutosväli oli noin 1 sekuntti. Ja taaimmainen lambda pysyi vakiona. Painoin kaasua jolloin etummainen lambda sahalaita sykli harveni , mutta jälkimmäinen pysyi paikallaa. Pidin kaasun pohjassa (eli 4000 rpm jota enempää se ei vapaalla suostu kiertämään, lienee joku rajoitin) ja vasta noin reilun minuutin jälkeen lälkimmäinen anturi kuvaaja rupes muuttumaann.
Kun päästää kaasun vapaalle palaa se edellä kuvattuihin arvoihin.
ElmoScan ilmoittaa myös:
Lambda säätö 1 : Suljettu kierto , lambdasensori vika.
Suljettu kierto minun mielestä tyhjäkäynnillä pitääkin olla.
Pakokaasumittauksenkin voisi käydä teettättämässä, jotta näkis onko päästöarvot kohdallaan. Taaimmaisen lambdankin voisi vaihtaa mutta turhan täkiä sitä ei viittis tehä sillä siinä menee taas vanhaa rahaa tonttu selälleen.
Ihmetyttää tuo vaan tuo Carsoftin kaivama virheilmoitus.
Eli tieto lisää tuskaa.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tonni mummoja? Eihän lambda maksa kuin viitisenkymppiä (Biltema). :shock: Vai onko mersussa joku ihme kierre standardin M18x1 sijasta? Eikö se vanha etulampaada käy takimmaisen tilalle?

Suljettu kierto pitää minunkin mielestä olla tyhjäkäynnillä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Taitaa olla vielä kapeakaistaisella lambdalla. Ainakin etummaisen anturin arvo pitääkin sahata.

Olisiko tuo jälkimmäinen anturi rikki tai sen lämmitys ei toimi. Diagnoosin päättelin siitä, että hetken aikaa korkeilla kierroksilla huudattamisen ansiosta anturi lämpenee pakokaasujen ansiosta toimintalämpöön ja alkaa näyttämään vaihtelevaa arvoa.

Pystytkö mittaamaan ajon aikana (ota vaikka kartanlukija mittalaitetta kyttäämään). Näin onnistuu moottorin kuormittaminen helpommin ja luulisi kauimmaisenkin lambdan lämpenevän.

Tai sitten olen ihan metsässä arvauksineni... :lol:
I drive an Opel. What's your excuse?
Tomi68
Viestit: 10
Liittynyt: 09.3.2007 15:45

Viesti Kirjoittaja Tomi68 »

KL-varaosassa jälkimmäinen myydään eri varaosakoodilla kun etummainen.
Sitä en tiedä mitä eroa niillä sitten on. Muistelisin että fyysisesti nenäyttäisivät samanlaisilata, uskaltaako kuitenkin etummaista kokeilla taaimmaiseen, jos ne ovat samanlaisia?
Kannettavan voin hakea lainaksi ja lähteä kokeilemaan, mutta kertokaa ihmeessä kuinka arvojen pitäisi missäkin tilanteessa käyttäytyä! :shock:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos moottori käy laihalla, lambda antaa pientä jännitettä (0.1-0.2V).
Stokiometrisellä (=jollain tapaa "optimaalisella") seoksella noin 0.45V-0.55V, riippuen anturista.
Rikkaalla antaa lähemmäs yhtä volttia.

Kuollut anturi näyttää yleensä joko hyvin pientä jännitettä (itse anturi gaggana) tai julmetun isoa (lämmitysvirta ja signaali keskenään oikosessa).


Kapeakaistalambdoja (niitä normaaleja siis) on kahdenlaisia. Normaali on titaani-zirconium-anturi, joka antaa edellämainitulla tavalla jännitettä ulos. Toinen tyyppi on jotain mitä lie muuta ainetta, ja muuttaa resistanssia seoksen mukaan. Jälkimmäiset on harvinaisia.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Tuota semmosta uattelin kysästä, että mikähän se tuota lambda-arvova oikeen nostaa. Käytin pirssin tännään katastuksessa ja eikä tulluna kyllä mistään sanomisia. Mutta tuossa lapussa näkkyy olevan tuo lambda-arvo aika rajoilla, nimittäin 1,03 (0,97-1,03). Viime vuonna tuo oli 1,02:si. Eli näkkyy nousevan rosentin vuos-vauhilla. Tällä menolla ei maha ens vuona ennee tulla leimoo paperiin (tai siis uutta paperia). :roll: Mikä se tuota nostaa..?
Laitetaan nuo muutkin arvot näkösälle, jos vaikka helpottas tilanne-analyysia. :D
CO-pitosuus 0,01 (Suurin sallittu 0.20) .
HC-pitoisuus 18 (100)
CO2-pitosuus 15.40
O2-pitosuus 0,72 (5,00) :roll:
Korjaantuuko arvot, jos käyn tempasemassa saankilometrin testi-lenkin "rajotinta-vasten", vai onko nyt hyvä aika hankkia amg:n pörinä-putkisto. :?: :lol:
BMW 318d -09
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Enpä hätäilisi ollenkaan...

Ainakin katalysaattori toimii hyvin kun päästöarvot ovat noin matalat. Ajele rauhassa, voipi olla vain sattumaa että tuo lambda on ollut ylärajalla kahtena kertana peräkkäin.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29105
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Happihan se nostaa, sitten kun pakoputki vuotaa senverran että happi on 0,8 niin lambda on jo ulkona rajoista.
Tai laitat pörinäputkiston niin ei mene pakokaasutestistä läpi ellei pakoputkeen tungeta mittapään lisäksi pari kintasta.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

J.T.S kirjoitti:Tuota semmosta uattelin kysästä, että mikähän se tuota lambda-arvova oikeen nostaa. Käytin pirssin tännään katastuksessa ja eikä tulluna kyllä mistään sanomisia. Mutta tuossa lapussa näkkyy olevan tuo lambda-arvo aika rajoilla, nimittäin 1,03 (0,97-1,03). Viime vuonna tuo oli 1,02:si. Eli näkkyy nousevan rosentin vuos-vauhilla. Tällä menolla ei maha ens vuona ennee tulla leimoo paperiin (tai siis uutta paperia). :roll: Mikä se tuota nostaa..?
Laitetaan nuo muutkin arvot näkösälle, jos vaikka helpottas tilanne-analyysia. :D
CO-pitosuus 0,01 (Suurin sallittu 0.20) .
HC-pitoisuus 18 (100)
CO2-pitosuus 15.40
O2-pitosuus 0,72 (5,00) :roll:
Korjaantuuko arvot, jos käyn tempasemassa saankilometrin testi-lenkin "rajotinta-vasten", vai onko nyt hyvä aika hankkia amg:n pörinä-putkisto. :?: :lol:
Mullapa oli vm81 300D:ssä periaatteessa paremmat arvot "väärällä" mittarilla mitattuna :happy: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

dealer kirjoitti:Happihan se nostaa, sitten kun pakoputki vuotaa senverran että happi on 0,8 niin lambda on jo ulkona rajoista. ...
Elikkä tuo ehkä saattaisi johtuva pienestä vuodosta putkistossa? :roll:
BMW 318d -09
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29105
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, pikku vuoto ... senverran ettei edes pörise korvin kuultavasti.
Sama juttu jos on iso pakoputkenpää tai mittapää ei ole tarpeeksi syvällä putkessa tai jotain.
Voi hyvinkin olla että lambda-arvo olisi ollut 1,00 jos autoa olisi käytetty hieman pidempään mutta sitä on ihan turhaa odotella kun mitataan pakokaasuja katsastusta varten; kun kaikki lukemat ovat sallituissa rajoissa niin homma seis, valmista tuli.

Ei siis mitään syytä huoleen. :D

Vai kerronko että korkea lambda-arvo saattaa enteillä moottorin ohjainlaitteen särkymistä; lambda-anturi on todennäköisesti rikki ja kuormittaa ohjainlaitetta liikaa, tulossa on seuraavan 10000 km matkalla minimissään 3000 euron remontti... :shock:

(Ruskealla kirjoitettu on siis ihan silkkaa pas*aa) :lol:
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

dealer kirjoitti:...Sama juttu jos on iso pakoputkenpää tai mittapää ei ole tarpeeksi syvällä putkessa tai jotain. ...
Ei siis mitään syytä huoleen. :D ...
Jahas, "syyllinen" mahtoikin löytyä. :D
Kiitoksija "asiantuntia-lausunnosta", alkaa vuan aina mietityttää tuommoset rajoilla olevat arvot näennäisesti ehjässä laitteessa. :lol:
BMW 318d -09
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Kyllä tuon tuplarööri ulostulon on asiaan vaikutettava vaikka putki ei vuodakaan, mulla on kaksi halkasijaltaan 11 cm ulostuloa rinnakkain ja lambda oli juuri rajalla eli 1.03

CO = 0

HC = 5 joutokäynnillä ja 2000 rpm = 6

CO2 joutok. = 14.15 ja yli 2000 rpm = 14.47

O2 = 1.19 tyhjäkäynnillä ja 2000 rpm = 0.67

Vissiin aika hyvät, uuden veronen vähintään :lol: :?: :roll: en minä noista niin ymmärrä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”