
Vesipumpun vaihto ja "itsekierteytyvät" pultit?
Vesipumpun vaihto ja "itsekierteytyvät" pultit?
Mitäköhän moiset pultit mahtavat olla, kun WIS:n ohjeistuksissa puhuttiin tuollaisista? 

S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
M112?
Liekö se jakokoppa semmoinen, ettei siinole alun perin kaikissa rei'issä kierteitä ja sitten ensimmäisellä asennuksella ne kierteytyvät.
Toisaalta kaikki pultit näyttivät ihan tavallisilta, kun omaani pumpun vaihdoin. 
Se 10 Nm pikkupulteille oli vähän vajaa momentti tai sitten ne löystyivät ensimmäisillä ajoilla. Piti kiristää vähän lisää, kun meinasi tihkua nestettä öljyn jäähdyttimelle menevän letkulähdön tienoilta.
t.
Risto
Liekö se jakokoppa semmoinen, ettei siinole alun perin kaikissa rei'issä kierteitä ja sitten ensimmäisellä asennuksella ne kierteytyvät.


Se 10 Nm pikkupulteille oli vähän vajaa momentti tai sitten ne löystyivät ensimmäisillä ajoilla. Piti kiristää vähän lisää, kun meinasi tihkua nestettä öljyn jäähdyttimelle menevän letkulähdön tienoilta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Pultithan eivät itsestään kierteydy, eivätkä pultin reiätkään.
Itsekierteittäviin pultteihin valssattu jenka on yleensä hieman kolmiomainen, tai siis pultin poikkileikkaus. Kärki on kartiokas. Kevytvaluihin näitä käytetään, niihinkään kierre ei tule itsestään, vaan vaatii hiukan voimankäyttöä. Kierre tulee kuitenkin muodostettua reikäänkin muovaamalla eikä leikkaamalla, jolloin siitä tulee onnistuessaan lujempi ja tiukempi, ts lukitseva. Samalla säästetään kokoonpanoaikaa ja kierre kantaa varmasti koko mitaltaan kuorman. (vrt puuruuvi.)
Käytetään myös pehmeisiin teräksiin lähinnä ohutlevyissä, varsinkin pistettyihin tai kitkaporattuihin reikiin. Joskin näissä pultit/ruuvit ovat usein myös kierteen leikkaavilla särmillä varustettujakin, riittävän kierteensyvyyden aikaansaamiseksi.
Usein voidaan käyttää myöhemmässä kokoonpanossa normaalipulttia jos kierre on standardimitoilla, reikähän on pyöreä, vaikka ruuvi olisikin alkuaan ollut soikea. Momentin vain tulee olla ranteessa ja ruuvi sais mieluusti olla luja. Sen sijaan itsekierteittävä ruuvi ei todennäköisesti tee ainakaan montaa uutta kierrettä, vaan sileään reikään aina uusi ruuvi tai tapilla kierre.
Näitä "Wankkeliruuveja" viljeltiin teräsovia ja -ikkunoita tehdessä putkiprofiileihin jos vain milloin saattoi. Nopeutti hommaa huomattavasti, kun katkeavien ja tylsyvien kierretappien sijaan oli vain se akkukone.
Itsekierteittäviin pultteihin valssattu jenka on yleensä hieman kolmiomainen, tai siis pultin poikkileikkaus. Kärki on kartiokas. Kevytvaluihin näitä käytetään, niihinkään kierre ei tule itsestään, vaan vaatii hiukan voimankäyttöä. Kierre tulee kuitenkin muodostettua reikäänkin muovaamalla eikä leikkaamalla, jolloin siitä tulee onnistuessaan lujempi ja tiukempi, ts lukitseva. Samalla säästetään kokoonpanoaikaa ja kierre kantaa varmasti koko mitaltaan kuorman. (vrt puuruuvi.)
Käytetään myös pehmeisiin teräksiin lähinnä ohutlevyissä, varsinkin pistettyihin tai kitkaporattuihin reikiin. Joskin näissä pultit/ruuvit ovat usein myös kierteen leikkaavilla särmillä varustettujakin, riittävän kierteensyvyyden aikaansaamiseksi.
Usein voidaan käyttää myöhemmässä kokoonpanossa normaalipulttia jos kierre on standardimitoilla, reikähän on pyöreä, vaikka ruuvi olisikin alkuaan ollut soikea. Momentin vain tulee olla ranteessa ja ruuvi sais mieluusti olla luja. Sen sijaan itsekierteittävä ruuvi ei todennäköisesti tee ainakaan montaa uutta kierrettä, vaan sileään reikään aina uusi ruuvi tai tapilla kierre.
Näitä "Wankkeliruuveja" viljeltiin teräsovia ja -ikkunoita tehdessä putkiprofiileihin jos vain milloin saattoi. Nopeutti hommaa huomattavasti, kun katkeavien ja tylsyvien kierretappien sijaan oli vain se akkukone.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Joo, M112 ja Roisto siis löi uuden pumpun takaisin paikalleen vanhoilla pulteilla?
Äkkisellä vilauksella pulttien kannat näytti minusta ihan samalta kun kaikki muutkin pultit kyseisessä motsissa, mutta pulttien määrä kieltämättä ihmettelin (olikohan tuon pumppu 17-18 pultilla kiinni kun uudesta pumpusta laskeskelin).
Kai tuo vanha pitää vaan kaivella tuolta esiin ja katsoa miltä ne pultit näyttää.

Kyllä on p*rkele jos vesipumpun vaihtokin pitää olla joku Einstein-projekti
Äkkisellä vilauksella pulttien kannat näytti minusta ihan samalta kun kaikki muutkin pultit kyseisessä motsissa, mutta pulttien määrä kieltämättä ihmettelin (olikohan tuon pumppu 17-18 pultilla kiinni kun uudesta pumpusta laskeskelin).
Kai tuo vanha pitää vaan kaivella tuolta esiin ja katsoa miltä ne pultit näyttää.
Olikohan ne nuo samat pultit, kun WIS:ssä oli muutos kiristyksessä joillakin pulteilla 10Nm -> 9NmRoisto kirjoitti:Se 10 Nm pikkupulteille oli vähän vajaa momentti tai sitten ne löystyivät ensimmäisillä ajoilla. Piti kiristää vähän lisää, kun meinasi tihkua nestettä öljyn jäähdyttimelle menevän letkulähdön tienoilta.

Kyllä on p*rkele jos vesipumpun vaihtokin pitää olla joku Einstein-projekti

S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Joo, vanhoilla vedin. Siinähän taisi lukea, että on ne itsekierteytyvät (vai miten se self-tapping suomennetaan) ja sitten eri momentit sile, onko kierteet jo olemassa vai ei. Vanhaan jakokoppaan laitettaessa kierteet jo on.
10 -> 9 Nm taisi olla vesipumpun hihnapyörän pultti.
t.
Risto
10 -> 9 Nm taisi olla vesipumpun hihnapyörän pultti.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No joo, onhan se noinkin, mutta sen verta oppinut että kyllä ne momentit on kivoja kun alumiiniin pitää jotain kiinnittäälaineracing kirjoitti:Ite siitä tekee einstein projektin jos lukee kaikkia ohjeita jostain ja momentteja yms. En oo ainooseenkaa pumpun vaihtoon momentteja kattonu ja kaikki on pitäny

S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Vesipumppu vaihdeltu ja eihän tuossa muuten mitään, mutta itse vesipumpusta puuttui sen jonkun ilmapumpunhärpäkkeen kierteet. En tehnyt kierteitä erikseen, vaan kokeilin uteliaisuuksissani näitä itsekierteytyviä pultteja ja hienostihan sinne kierteet syntyi 
Tehtaan momenttit riitti hyvin, eikä vuotanut.

Tehtaan momenttit riitti hyvin, eikä vuotanut.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Venäläiset pystykierteet kierretään venäläisellä pumppumeisselillä, eli raskaalla pihlajavartisella valurautalekalla, reikä sais olla karvan pienempi ku ruuvi, nousulla ei väliä kunpahan nousee äkkiä ja päähän asti.
Ruotsalaiset pultit nousee vastakarvaan ja reikä on tiukka.
Kiinalaiset kierteet ei noudata välttämäti mitään standardia ja ne voivat pyöriä vapaasti haluamaansa suuntaan, muttei oo väliksikään, kun sikäläinen joulutinaruuvi ei kestä kuitenkaan kiristää.
Mihin muuten tarvitaan vääränkätisiä kierukkaporia?

Ruotsalaiset pultit nousee vastakarvaan ja reikä on tiukka.
Kiinalaiset kierteet ei noudata välttämäti mitään standardia ja ne voivat pyöriä vapaasti haluamaansa suuntaan, muttei oo väliksikään, kun sikäläinen joulutinaruuvi ei kestä kuitenkaan kiristää.

Mihin muuten tarvitaan vääränkätisiä kierukkaporia?


Viimeksi muokannut Easy Rider, 15.9.2015 0:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla