Vesipumpun vaihto ja "itsekierteytyvät" pultit?

Vastaa Viestiin
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Vesipumpun vaihto ja "itsekierteytyvät" pultit?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mitäköhän moiset pultit mahtavat olla, kun WIS:n ohjeistuksissa puhuttiin tuollaisista? :shock:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

M112?

Liekö se jakokoppa semmoinen, ettei siinole alun perin kaikissa rei'issä kierteitä ja sitten ensimmäisellä asennuksella ne kierteytyvät. :nocando: Toisaalta kaikki pultit näyttivät ihan tavallisilta, kun omaani pumpun vaihdoin. :?

Se 10 Nm pikkupulteille oli vähän vajaa momentti tai sitten ne löystyivät ensimmäisillä ajoilla. Piti kiristää vähän lisää, kun meinasi tihkua nestettä öljyn jäähdyttimelle menevän letkulähdön tienoilta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pultithan eivät itsestään kierteydy, eivätkä pultin reiätkään.

Itsekierteittäviin pultteihin valssattu jenka on yleensä hieman kolmiomainen, tai siis pultin poikkileikkaus. Kärki on kartiokas. Kevytvaluihin näitä käytetään, niihinkään kierre ei tule itsestään, vaan vaatii hiukan voimankäyttöä. Kierre tulee kuitenkin muodostettua reikäänkin muovaamalla eikä leikkaamalla, jolloin siitä tulee onnistuessaan lujempi ja tiukempi, ts lukitseva. Samalla säästetään kokoonpanoaikaa ja kierre kantaa varmasti koko mitaltaan kuorman. (vrt puuruuvi.)

Käytetään myös pehmeisiin teräksiin lähinnä ohutlevyissä, varsinkin pistettyihin tai kitkaporattuihin reikiin. Joskin näissä pultit/ruuvit ovat usein myös kierteen leikkaavilla särmillä varustettujakin, riittävän kierteensyvyyden aikaansaamiseksi.

Usein voidaan käyttää myöhemmässä kokoonpanossa normaalipulttia jos kierre on standardimitoilla, reikähän on pyöreä, vaikka ruuvi olisikin alkuaan ollut soikea. Momentin vain tulee olla ranteessa ja ruuvi sais mieluusti olla luja. Sen sijaan itsekierteittävä ruuvi ei todennäköisesti tee ainakaan montaa uutta kierrettä, vaan sileään reikään aina uusi ruuvi tai tapilla kierre.

Näitä "Wankkeliruuveja" viljeltiin teräsovia ja -ikkunoita tehdessä putkiprofiileihin jos vain milloin saattoi. Nopeutti hommaa huomattavasti, kun katkeavien ja tylsyvien kierretappien sijaan oli vain se akkukone.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Joo, M112 ja Roisto siis löi uuden pumpun takaisin paikalleen vanhoilla pulteilla?
Äkkisellä vilauksella pulttien kannat näytti minusta ihan samalta kun kaikki muutkin pultit kyseisessä motsissa, mutta pulttien määrä kieltämättä ihmettelin (olikohan tuon pumppu 17-18 pultilla kiinni kun uudesta pumpusta laskeskelin).
Kai tuo vanha pitää vaan kaivella tuolta esiin ja katsoa miltä ne pultit näyttää.
Roisto kirjoitti:Se 10 Nm pikkupulteille oli vähän vajaa momentti tai sitten ne löystyivät ensimmäisillä ajoilla. Piti kiristää vähän lisää, kun meinasi tihkua nestettä öljyn jäähdyttimelle menevän letkulähdön tienoilta.
Olikohan ne nuo samat pultit, kun WIS:ssä oli muutos kiristyksessä joillakin pulteilla 10Nm -> 9Nm :?

Kyllä on p*rkele jos vesipumpun vaihtokin pitää olla joku Einstein-projekti :lol:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ite siitä tekee einstein projektin jos lukee kaikkia ohjeita jostain ja momentteja yms. En oo ainooseenkaa pumpun vaihtoon momentteja kattonu ja kaikki on pitäny :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo, vanhoilla vedin. Siinähän taisi lukea, että on ne itsekierteytyvät (vai miten se self-tapping suomennetaan) ja sitten eri momentit sile, onko kierteet jo olemassa vai ei. Vanhaan jakokoppaan laitettaessa kierteet jo on.

10 -> 9 Nm taisi olla vesipumpun hihnapyörän pultti.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

laineracing kirjoitti:Ite siitä tekee einstein projektin jos lukee kaikkia ohjeita jostain ja momentteja yms. En oo ainooseenkaa pumpun vaihtoon momentteja kattonu ja kaikki on pitäny :lol:
No joo, onhan se noinkin, mutta sen verta oppinut että kyllä ne momentit on kivoja kun alumiiniin pitää jotain kiinnittää :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Vesipumppu vaihdeltu ja eihän tuossa muuten mitään, mutta itse vesipumpusta puuttui sen jonkun ilmapumpunhärpäkkeen kierteet. En tehnyt kierteitä erikseen, vaan kokeilin uteliaisuuksissani näitä itsekierteytyviä pultteja ja hienostihan sinne kierteet syntyi :)
Tehtaan momenttit riitti hyvin, eikä vuotanut.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

N*ssitaan uudelleen leppäkerttua, Pultti ei ole itsekierteytyvä, vaan itsekierteittävä. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Niinpä, joku tekee vielä pulttiin tasaiset kierteet, kun menee termit sekaisin :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Venäläiset pystykierteet kierretään venäläisellä pumppumeisselillä, eli raskaalla pihlajavartisella valurautalekalla, reikä sais olla karvan pienempi ku ruuvi, nousulla ei väliä kunpahan nousee äkkiä ja päähän asti.

Ruotsalaiset pultit nousee vastakarvaan ja reikä on tiukka.

Kiinalaiset kierteet ei noudata välttämäti mitään standardia ja ne voivat pyöriä vapaasti haluamaansa suuntaan, muttei oo väliksikään, kun sikäläinen joulutinaruuvi ei kestä kuitenkaan kiristää. :idea:

Mihin muuten tarvitaan vääränkätisiä kierukkaporia? :shock: :wink:
Viimeksi muokannut Easy Rider, 15.9.2015 0:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Easy Rider kirjoitti: Mihin muuten tarvitaan vääränkätisiä kierukkaporia? :shock: :wink:
On meinaten vallan näppäriä teriä 8) vaan hinnassa on pikkanen pakkilisä
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pega kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti: Mihin muuten tarvitaan vääränkätisiä kierukkaporia? :shock: :wink:
On meinaten vallan näppäriä teriä 8) vaan hinnassa on pikkanen pakkilisä
Jep. :lol:

Kiinalaiset vastakierretapit, mitä varten ne on tehty... :lol: Saa länsimaiset poratkin pilalle?.. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”