
Joulukuussa suoritin isompaa 4-vuotishuoltoa (sisältäen tulpat) ja samalla vaihdoin moniurahihnan kiristimen joka vaatii tietysti imusarjan, suuttimien ilmanputsarikotelon ja remmiahtimen pois oton jotta saa sen yhden vitun pultin auki...

Tässä yhteydessä totesimme samalla jäsen orsiin kanssa, että nokka-akselin säätimiltä vuotanut öljyt johtosarjaan ja ECUlla asti menossa eli kapillaari-ilmiö tapahtunut... Huolto ja muut toimenpiteet suoritettuna ajelin rauhassa pari viikkoa ja moottorinvikavalo syttyi. Silloin alkoi tämä rumba. Vikakoodi 201C-001 pötkötti näytöllä... Kuitattiin pois ja taas mentiin pariviikkoa ja taas...
Tästä kyrpiintyneenä tilasin perinteiset johtosarjaremontin osat (nokka-akselin säätimet, molemmat lamdat) sekä kaikki imupuolen tiivisteet ja myös kaikki huohotinletkut uudet, että josko se tällä tokenisi... Uudet osat vaihdeltiin ja ei, edelleen sama vikakoodi. Tässä vaiheessa leikittiin vähän rikastuksen kanssa Starilla ja saatiin lisäksi vikakoodit 2029 rikkaalle ja laihalle seokselle. Kuvia välillä:



Nuo ylärajan ja alarajan koodit sai pois rikastusta vähentämällä... Mutta edelleen vikakoodi 201C vaivaa... Vaihdettiin ECU toiseen... Ei vaikutusta...
Tästä suivantuneena olen tarkistanus bensanpaineen, 4 - 4,2bar OK! Imuvuodot, OK! Antureiden toiminta, OK! Ilmamassa, OK! Boschin testerillä katsottuna Multiplikatiivinen seoskorjaus liki nollassa %, OK! Additiivinen seoskorjaus 0,06ms, OK! Mutta jostain syystä Lambda-sopeutus 19%, 20% on raja, mutta sekin toistaiseksi OK!
Vika ilmenee aina moottorin kierroluvulla 2200 +/- 100rpm, 690 - 695 s starttauksen jälkeen. Siis ei joka starttauksella kuitenkaan, kävin vasta Kemissä mutkan, eikä vikavalo sillon syttynyt kuin vasta sieltä lähdettäessä, uudelleen käynnistyksen jälkeen...
Vielä käyn tekemässä perusasetukseen ja adaption nollauksen ja rupean jatkamaan tutkimuksia, mutta nyt on HELVETIN hyvät neuvot tarpeen! JA ennenkuin joku mainitsee jakopäästä, ketju on uusittu 20 tkm sitten eräässä mersuliikkeessä...

Vielä sellainen lisäys päästöistä, otin katsastusta varten päästölappua niin ei meinanut millää saada HC ja CO arvoa alle sallitun. Parhaimmillaan HC oli 142 ja CO 0,58, (yleensä heti arvoissa kun sondin on putkeen työntäny) mutta nyt sai huudattaa pari-kolme minuuttia ennen kuin arvot pikaisesti kävi alle sallittujen arvojen...
