TNewan W126 300SE

Vastaa Viestiin
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Eilisiltana ja tänä ehtoona tuli jumpattua pensiinipumpun ja oheisvermeiden kanssa


Tuolta se löytyy vänkärin puolelta taka-akselin takaa. Aika huonossa kunnossa nuo sähköpiuhojen suojakumit. Löytyykö tuollaisia ihan yleismallin tarvikkeina joka vauhtiputkasta vai mistä niitä kyselisi?

Kuva


Ei muuta kuin letkuista ja ruuveista irti koko romukasa, eli paineentasaaja, bensansuodatin ja pentsiinipumppu. Tuollainen paketti siis

Kuva


Ja purettuna

Kuva


Pannalle tarjosin vähän hiekkaa

Kuva


Maalasin ja niputin höystettynä uusilla osilla. Pannan alle leikkasin tyylikkäät kaistaleet höyrynsulkumuovia. Pari prikkaa vielä jäi puuttumaan, kun unohtui motissa käydessä ostaa. Jatkamma huomenissa hommaa, jos joutoaikaa jää.

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vanahat rikat mennee vielä arviolta seuraavat 50 vuotta, kunhan löijäät ne vaikka sytkärillä rautalangan nokassa. :idea: Ikkään ei oo siitä jääny kiini ettei ole rikkoja, aina pitäny pehmytettynä laakista. Toki olen uusiakin laittanu jos on mistä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Löijätään, jos löyetään ne vanahat rikat. Ovat saattaneet päätyä jo jäläkikasvun rojekteihin, niinkuin monet muutkin autoremonteista tähteiksi jääneet osat :happy:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Mistä löyty uus paineentasaaja? :shock: Täällä kyselin kaikki tarvikeliikkeet läpi nii ei mistään... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

RoopeK kirjoitti:Mistä löyty uus paineentasaaja? :shock: Täällä kyselin kaikki tarvikeliikkeet läpi nii ei mistään... :roll:
Oiskohan joku mersun osia myyvä liike,kun on uusittu putki pumpun,suotimen ja tasaajan välillekkin =D ei löydy joka arwidsoni liikkeestä...
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

varaaja taitaa olla vaan jynssätty puhtaaks kun on rosteria :roll:
Avatar
Seppo
Viestit: 506
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

RoopeK kirjoitti:Mistä löyty uus paineentasaaja? :shock: Täällä kyselin kaikki tarvikeliikkeet läpi nii ei mistään... :roll:
Minä tilasin Ässääni uuden amerikoista mercedessource.comista. Tuli halvemmaksi postituksineen + veroineen kuin Veholta ostettuna (oisko ollu jtn 130 €, Veholta muistaakseni ~180 €. Näyttää Saksan eBayssäkin nuita olevan tuohon ensin mainittuun hintaan). Tilasin uuden siksi, kun lämpimänä käynnistyi melko lailla röpeltäen ennenkuin tasaantui, taispa se hiukkasen tilanne parantua tuon vaihdolla (ja olihan vanhalla päästeltykin jo 500000 km...).
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

laineracing kirjoitti:
RoopeK kirjoitti:Mistä löyty uus paineentasaaja? :shock: Täällä kyselin kaikki tarvikeliikkeet läpi nii ei mistään... :roll:
Oiskohan joku mersun osia myyvä liike,kun on uusittu putki pumpun,suotimen ja tasaajan välillekkin =D ei löydy joka arwidsoni liikkeestä...

Paineentasaaja on vanha, mutta tosiaan vaan pikaisesti putsattu bkäkliinillä ja paperilla. Väliputki on tilattu soittamalla Rovaniemen KL-varaosaan. Tilasivat Saksasta, tuli noin viikossa paikallispostiin. Näkyi olevan Mercedes original teile
® Mesen Porkkana-klubi
ruikku
Käyttöohjeuskovainen
Viestit: 380
Liittynyt: 19.10.2010 0:09

Viesti Kirjoittaja ruikku »

Omaani tein ihan saman homman, puhaltelin runko-osan ja uutta kalikkaa väliin. Suihkutin lopuksi Dinitrolin Combi Wax ruostesuoja-aineet koko paketin päälle. Jätti kuivuttuaan kauniin kullan ruskean kalvon suojaksi, kuitenkin niin, että erottaa "uudet osat" :)
"Älykäs selviytyy tilanteista mihin viisas ei joudu"
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
roster
Viestit: 97
Liittynyt: 15.11.2010 14:11
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja roster »

Eipä näitä TNewan kuvia voikku ihastella :!: :shock:
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

roster kirjoitti:Eipä näitä TNewan kuvia voikku ihastella :!: :shock:
Noo, tuolla kulkiessa ja kaikkea muuta kuvatessa tulee liikkumavälineestäkin toisinaan jokunen räpsy otettua. Niitä on sitten hyvä käyttää kaikenlaisiin kuvankäsittelykokeiluihin :oops:
® Mesen Porkkana-klubi
h.hartikainen
Viestit: 120
Liittynyt: 21.6.2008 21:08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

komiat on kuvat kyllä..
mutta kilipi kierossa.! :amis_selittaa:
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

h.hartikainen kirjoitti:komiat on kuvat kyllä..
mutta kilipi kierossa.! :amis_selittaa:

Ei ole kyllä kilpi oikein passissa :ei_tajuu: . Kilvenaluset on ruotsinmaalta peräisin olevat kierot muoviset lerpakkeet, jotka aion vaihtaa kromattuihin orikinaaleihin jahka saan aikaiseksi. Eiköhän se samalla tule laitettua kilpikin vaateriin.
® Mesen Porkkana-klubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Pensiinivermeet laittelin eilen takaisin paikoilleen. Tankin irrotuksen jätin kuitenkin tekemättä, mutta laskin sen letkun kautta tyhjäksi kanistereihin. Sellaisella vauhdilla tuli kyllä polttoaineet putkesta, että tuskimpa tuo karkeasuodatin kovin paljon siellä vielä ahdistaa. Varsinainen syy siihen, miksi jätin leikin siltä osin kesken oli se, että polttoaineputket eivät kovin mielellään käytettävissä olevilla työkaluilla irtautuneet tankista.


Tullin setä luovutti vesiventtiilit ja sain nekin eilen paikoilleen. Mittailin myön käämien vastukset ja ne olivat mielestäni tasaiset. Lämmönsäätö ei operaatiosta huolimatta vieläkään pelaa toivotulla tavalla. Kuskin puolen rullalla säätäessä nyt jotain tapahtuu, mutta repsikan puolella puskee jatkuvasti kuumaa niiinkuin ennenkin. Sulakkeen vaihdoin ja mittasin millaista jännitettä närhenmunille tulee, kun lämmönsäätörullia pyörittää. Kuskin puolen rulla tarjoili koko säätöalueella jatkuvaa täyttä jännitettä, paitsi lämpötilan max-asennossa pudotti voltit nollaan. Repsikan rulla taas antoi koko alueelle 0,84 volttia paitsi lämpötilan min-asennossa nosti jännitteen johonkin 7,8 voltin tietämiin. Kuitenkin käännettäessä virrat päälle virta-avaimesta, repsikan puolikin sai täyden jännitteen muutaman sekunnin ajan lämmönsäätörullan asennosta riippumatta :?. Onko vika nyt siten tuossa lämmönsäätörullassa, vai onko lämmönsäädön älypoksi pimeänä? Käytin sen irti liittimestä ja vilkaisin pääällisin puolin liittimen kunnon . Meisselin jäljistä päätellen boksia oli joskus ainakin yritetty aukoa.
® Mesen Porkkana-klubi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

katoppa onko ne lämpötila anturit molemmat paikallaan keskikonsolin takana :wink: jos vaikka oikeepuoli olis pois paikaltaan taikka rikki :roll:
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

touhottaja kirjoitti:katoppa onko ne lämpötila anturit molemmat paikallaan keskikonsolin takana :wink: jos vaikka oikeepuoli olis pois paikaltaan taikka rikki :roll:
Kerroppa tarkemmin mistä löytyvät niin voin tutkaista, kun käyn iltateen jälkeen kartanolla siivoilemassa :D
® Mesen Porkkana-klubi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ota vaikka keskikonsolin sivu pahvi pois ja kattelet sieltä lämppärin alapäästä sellasta kahta pötköö mistä näkyy sellasen sentin mittaset päät missä sähköjöhot kiinni ja niitten yläpuolella on sitten valokuitujen polttimo mikä kannattaa vaihtaa samalla kertaa :wink:
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Tuossa vielä Boschin laatikossa tullut uusi vesiventtiili etualalla, taaempana hieman rispaantunut originaali.

Kuva

Takakelkan puslat. Kuskin puoli ihan ok....

Kuva


...mutta toisella puolella pientä kulumaa

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Salama- ja sormiharjoituksia. Toisen salaman olis tarvinnut ja kolmannenkin, mutta unohtuivat kotiin :ttu:


Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä nuo kannattaa vaihtaa molemminpuolin :wink: kun ostat uuvet kumit, KANNATTAA MITATA KUMIEN KESKIREIKIEN PAIKAT KUMIN REUNOIHIN NÄHEN ETTÄ OVAT KESKELLÄ :!:
reijät saattaa heittää jopa kolome milliä mikä taas aiheuttaa taka-akselin suoruuteen etuakseliin nähen :wink:
jos ne reijät ovat paljon pielessä se tekee vielä sen, että se "lypsää" sen kumin pois paikaltaan vaikka tuntuukin, että ompahan kiree laittaa paikalleen :idea:
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Öinen pikatie ja ässä alla, eipä voi ajotunnelmia moittia 8)


Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Jännä vaikutelma tuossa kuvassa, aivan kuin tuo Auto leijuisi. :shock:
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Väsynyt Mies kirjoitti:Jännä vaikutelma tuossa kuvassa, aivan kuin tuo Auto leijuisi. :shock:
Itse kiinnitin huomiota samaan asiaan. Jäävät nuo eturenkaat juuri ja juuri tuonne puskurin taakse piiloon ja valon suunta on (ja siitä johtuen varjot) vähän tavanomaisesta poikkeva, joten siitä se varmaan johtuu.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Mahdatko pahastuo jos tällään tuon omalle työpöydälle taustakuvaksi?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Väsynyt Mies kirjoitti:Mahdatko pahastuo jos tällään tuon omalle työpöydälle taustakuvaksi?

Ei siinä mitään, laita vain. Ilmoittele, jos laatu ei riitä niin pukkaan vähän parempilaatuisen kuvan tulemaan vaikka spostiin. Nettiin en viitsi isompana/paremmalla laadulla kuvia jaella
® Mesen Porkkana-klubi
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Voi että, ois meiän pitäny siellä surffikopilla käydä :wink:
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

kumipää kirjoitti:Voi että, ois meiän pitäny siellä surffikopilla käydä :wink:
Viikonloppuna tai ens viikolla vois joku ilta käydä näppäilemässä, jos kelit paranee. Minäkin joudan silloin paremmin, kun olen lomalla.
® Mesen Porkkana-klubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Ässää on palauteltu kohti entistä loistoa pienin askelin. Tyhjäkäyntiongelmat rauhoittuivat lähes kokonaan lisäilmaventtiilin puhdistamisella. Lämmintä moottoria käynnistettäessä tosin vieläkin ilmenee ajoittain sellaista murhetta, että kytkettäessä vaihde päälle jarrua vastaan kierrokset tahtovat nyykähtää tuonne 500 varvin tienoille. Ennen auto saattoi sammua kyseisessä tilanteessa, mutta puhdistusoperaation jälkeen ei ole sellaista tapahtunut.

Tuossa vielä näkymä moottorista ilmanputsari irrotettuna. Lisäilmaventtiili on edessä keskellä oleva sylinterinmuotoinen kappale, johon tulee sähköpistoke päähän. Otin ko. osain irti piuhoista ja letkuista, bräkliiniä sisään, kääntelyä ja valutusta useaan kertaan toistaen. Mitään WD-40 tai muuta voiteluainetta ei tullut lopuksi laitettua, mutta äkkiäkös tuonne sellaistakin lisää.

Kuva


Mikä on muuten tämä possin kikkula määräjakajan kyljessä. Vähän tuntui tuolta välistä vuotavan pensiiniä kuten kuvasta näkyy


Kuva


Yleiskuvaa ilmanputsarin alta

Kuva


Ylimääräisiä ääniä tuli myöskin jonkin verran metsästettyä ja eliminoitua. Ässän äänimaailmaan eivät sovellu mitkään resonanssit, kolinat tai narinat (pl. matkustajien aiheuttamat). Moottorin oikean puolen kumityynyn vaihdoin jo toistamiseen muutaman kuukauden sisään, kun pakoputki alkoi taas kolisemaan runkoon vedätettäessä . Viimeksi sinne tuli laitettua Febin tarviketyyny, joka oli samanlainen molemmille puolille. Kuitenkin tuohon myydään oikeaa ja vasenta tyynyä eri varaosanumeroilla. Tilasin kokeeksi Saksan pojalta tuollaisen, jonka tälläsin paikoilleen. Oli ehkä hiemna kovemman tuntoinen kumimateriaali, mitä Febin tyynyssä ja ulkonäöltäänkin vastasi sitä alkuperäistä huhtikuussa vaihdetttua tyynyä.. Muutaman kuukauden paikoillaan ollut Febin tyyny oli mennyt pari-kolme senttiä kasaan ja oli niin vetelä, että sen kumin pystyi sormivoimilla puristamaan sinne tyynyn "rungon" sisään. Uusi gummi meni paikoilleen rutiinilla ja pultitkin lähtivät auki kakistelematta. Vaihteiston takapään kannakekumi tuli auton alla tetsatessa tutkittua ja todettua halkeilleeksi ja melko vetelän oloiseksi. Laitoin sitten senkin osan pyyntiin KL:stä. Saatavuudesta ei annettu kyllä takeita.


Eli tuo vasemmanpuoleinen osa oli ominaisuuksiltaan muuttunut tuota oikeanpuoleista vastaavaksi, vaikka mitään murtumia kumissa ei ollut. Kuva siis huhtikuulta.

Kuva


Tuossa vielä uusien tyynyjen erot noin päällepäin. Oikealla Febi, vasemmalla nyt tilattu osa.

Kuva


Ovikoteloiden suunnalta kuuluva narina oli seuraavaksi häiritsevin ääni, kun pakoputken resonanssi saatiin pois päiväjärjestyksestä. Rehtijiin kanssa asiasta tuli puhetta ja hän kertoi metsästäneensä W140:stä aikoinaan samaa ärsyttävän äänen aiheuttajaa. Oli purkanut oviverhoilut ja kaikki kunnes syylliseksi oli paljastunut se, että ovipahvin alareuna ja kynnyksen muovilista hinkasivat yhteen pienessäkin tärinässä ja aiheuttivat kyseisen äänen. Rehti neuvoi laittamaan eristysnauhan pätkät ovikoteloiden alle vastinpintaan, joka vastasi kynnyslistaan. Sellaiset tuli investoitua ja narina loppui kertaheitolla. Nyt ajossa kuuluu enää mittaristosta jotain (askelmoottorin ?) raksutusta ja oikealta takaa jotain vaimeata kolahtelua monttuihin ajetaessa. Ääni paikallistuu lähinnä iskarin yläpään tietämille.


Lämmityslaitteen sielun syövereihin piti vielä palata, kun masiina ei ymmärtänyt edelleenkään tehdä muuta, kuin pyrkiä hiostamaan matkustavaisia lämpimällä tai turhankin lämpimällä puhaltelulla. Vesiventtiili koki jo aiemmin kerrottuja kajoavia toimenpiteitä, joten mielenkiinto suunnattiin apparaatin ohjauspuolelle. Lämmönsäätimet ja paneeli taas kerran irti, lämmönsäätörullat kouraan ja pöydölle tutkittavaksi. Putsailin pinnit ja pinnat, taivuttelin rullan pinnejä varovaisesti kontaktin varmistamiseksi ja niputin kyseiset härvelit. Nyt vesiventtiili alkoi totella ainakin rullien ääriasennoissa. Asian pystyi havainnoimaan helposti, kun autoon käänsi virrat päälle, laittoin puhalluksen vaikka 1-teholle ja pyöritteli lämmänsäätörullia vuorotellen. Lämpimälle käännettässä, eli venttiilin avautuessa kiertovesipumppu kuormittui ja sen ääni vaimeni selvästi. Seuraamme mielenkiinnolla, pysyykö valittu lämpötila myös kelien viilentyessä. Nyt kun on tarvinnut lähinnä vain tuota Min-asentoa. Miten tuon sisävalohässäkkä taustapeilin yläpuolella siisteimmin saadaan purettua? Eikö siellä ole joku lämpötilan haistelija-anturi? Ajattelin, että jos tämä episodi vielä jatkuu...

Kuva lämmönsäätörullasta purettuna

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Seppo
Viestit: 506
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

TNewa kirjoitti: Miten tuon sisävalohässäkkä taustapeilin yläpuolella siisteimmin saadaan purettua? Eikö siellä ole joku lämpötilan haistelija-anturi? Ajattelin, että jos tämä episodi vielä jatkuu...
]
Itse otin sen meisselin avulla, koko hässäkkä siis lähtee yhtenä yksikkönä irti, kun sen oikealta puolelta varovasti meisselillä napsauttaa katonrajasta irti. Vaihdoin samalla sen haistelijan, kuten myös imurinkin hanskalokeron oikealta puolelta (mulla kans automaatti-ilmastoinnissa edelleen jotain pientä häikkää, turhan kuumaa pukkaa välillä ja aikamoista viivettä löytyy myös lämpötilansäädössä kun rullaa kääntää :roll:)

Ulkomaan foorumeilta lueskeltuna: ovat kovasti varoitelleet noista tarvikemoottorityynyistä, eivät tahdo kuulemma kestää mitään. Itse koitankin ostaa alkuperäistä aina kun mahdollista (paitsi jos hinnat ovat aivan järjettömiä, kuten joissain tapauksissa on tullut vastaan...)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”