203:n H7-valojen kirkastus (vm. 2003)

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

203:n H7-valojen kirkastus (vm. 2003)

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

W/S 203 C:ssä lähivalot saavat 12 V:n jännitettä, minkä vuoksi ne eivät ole erityisen kirkkaat. Syynä järjestelyyn on H7-polttimotyypin suht' lyhyt käyttöikä, mihin on haettu ja varmasti saavutettukin parannusta yllämainitulla konstilla. Valitettavasti näkyvyys hieman kärsii sillä halogeenipolttimot on käsittääkseni suunniteltu toimimaan n. 13,2 V:n jännitteellä (?). Tuo kyseinen 12 V:n jännite tulee kuulemma "etu-SAM:in" ohjaamana eikä sitä voine edes Star:illa muuksi muuttaa (Star on diagnostiikkaohjelma, arkikielessä puhutaan usein merkkihuollon testeristä, ja palstalla yleisesti käytetty Star-lyhenne on *-merkki).

Joka tapauksessa, kelmeisiin lähivaloihin kyllästyneenä aion teettää autooni seuraavan järjestelyn: asennetaan lähivaloille elektroninen rele jolla saadaan suurempi käyttöjännite polttimoille, lisäksi "pultataan" päätevastukset korvaamaan lähivalojen (releen myötä poistunutta) kuormaa jotta auton keinoäly ei mene sekaisin tai valita koko ajan toimimattomista lähivaloista. Eli otetaan laturin puskema "täysi jännite" lähivalojen käyttöön (tod. näk. noin 14 V) ja päätevastuksilla huijataan keinoäly luulemaan että lähivalot edelleen "syövät" sitä SAM:in antamaa 12 V:n sähköä.

Homma olisi tarkoitus hoitaa ensi viikolla. Napsuttelen tähän sitten kokemuksia siitä, kuinka kävi. Ajan myötä selvinnee myös, alkaako autoni syödä H7-polttimoita kyltymättömällä ruokahalulla. Tällä haavaa H7:t tuntuvat kestävän jokseenkin 1 vuoden (ajan rapiat 30.000 km/v.).

Hienona tausta-ajatuksena on siis saada virkeämmät valot täysin laillisesti ja kohtuullisin kustannuksin. Osiin on budjetoitu n. 200 eur ja töihin rapiat 100 eur. Veikkaan tässä vaiheessa n. 350 eur kokonaiskuluja. Alun pitäen olin innostunut Bilteman "valovahvistimesta" jolla sama asia hoituisi, mutta ilmeisesti tämä on toimivampi tapa. Näin ainakin sähkömiehet kertoivat...

Itse kukin voi laskea, minkä verran lailliset Mersun omat kaasupurkausvalot tulisivat kaiken kaikkiaan maksamaan (pelkät umpiot ovat n. 1000 eur/kpl!).

En ole sähköheebo joten suotakoon anteeksi mahdolliset epätarkkuudet ja virheet tässä viestissäni. Olkaa ystävälliset ja oikaiskaa tarvittaessa :)

Ja jos joku osaa neuvoa toimivan tavan kirkastaa hieman himmentyneitä ajovalojen "laseja" ja heijastimia, otan mieluusti toimintaohjeita vastaan!
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

No nyt on lähivalojen kannasta mitattu jännite 14 V, nousua 16,7% kun lähtökohtana oli 12V. Valot ovat nyt todellakin virkeämmät, poissa on kelmeys ja "apaattinen" väsynyt valo. Polttimoina ovat uskolliset perus-Osramit, hinta uutena taitaa olla n. 5 eur/kpl Tokmannissa eikä varmaan paljon enempää muuallakaan.

Ehkä syksyn pimetessä vielä kokeilen jotain turbo-polttimoita kuten esim. Osram Nightbreaker Plus H7 tai Philips X-treme Vision H7.
Hyllyssä kyllä löytyisi myös Philips Rally H7 80W:t mutta vähän pelottaa, käyvätkö moiset jo liian kuumana... Kenties johdot, liittimet yms. joutuisivat turhan koville...

Tietysti jos jostain edullisesti saisi hyvin valoa antavat laadukkaat uudet umpiot (esim. Bosch) ja heittäisin kehiin "tehopolttimot" niin sit jo näkyvyys olisi mainio! Mutta kyllä nyt alkaa pärjätä ihan näilläkin eväillä, ja ennenkaikkea koko homma hoitui täysin laillisesti. Sanoisin: kyllä kannatti.

Niin ja hintaahan operaatiolle kertyi vähän alle 200 euroa kaikkinensa.
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Mulla oli kokeessa noita "super" valoja, mutta eivät ainakaan Vaneossa kestäneet kun pari kuukautta.
Tähän mennessä parhaat polttimot ovat olleet Au-Lite Blue polttimot, saatavilla Motonetistä.
On ollut sopivan vaaleaa (valkoista) valoa.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=43-2208

Kannattaa kokeilla, hinta ei meinaan päätä huimaa.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

Sorbus kirjoitti:Tälläinen projekti kiinnostaisi minuakin.
Mielellään kuulee käyttökokemuksia pitemmällä aikavälillä.

Omassa pirssissä s203 -06 kaipaisi H7:t myös lisäpotkua. Oliko rojekti hankala toteuttaa ja mistä hommasit osat.
Teetin tuon "valaistuksen" Kuopiossa, firmassa nimeltään Hira Autosähkö. Asia varmasti on siellä vielä tuoreessa muistilla ao. asentajalla. Meni jotain 1½ - 2 h työtä + osat. Voin kirjoittaa osaluottelon tähän jos joku teeseitsemies alkaa napraamaan omassa tallissa vastaavaa juttua. Ei näyttänyt lainkaan hankalalta kun ammattilainen hoiti homman.

Jännä että asiaa selvittäessäni useammassa lafkassa sanoivat ettei ajovalojen saamaa jännitettä voi muuttaa koska etu-SAM ohjaa sitä. Mutta kas vain, etu-SAMin sähkö menee nyt vastuksille ja akulta tulee releistyksen kautta 14 V lähivaloille. Hyvin toimii :P

Kaukovaloille taisi tulla n. 13 V entuudestaan eikä niissä pahaa kelmeyttä ole ollutkaan, joten niille ei nyt tässä yhteydessä tehty mitään. Aiemminhan oli niin että lähivaloilla ei näkyvyys ollut häävi, kaukovalot taas näyttivät suhteellisen kirkkahasti. Nyt lähivalot ovat hyvät ja kaukovalot eivät enää herätä hurraa-huutoja. Mutta tarvittaessa virkistystä löytyy lisäpitkillä. Varsinkin kun suurin sallittu referenssilukema on nykyään 100 (enint. 4 valaisinta yhtäaikaisesti) ja Messun omat kaukovalot ovat 25/valo eli yht. 50 :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kyllähän nuo tiedot kiinnostaisivat. :D Lähinnä se, millaisilla vastuksilla saatiin huijattua valohälytin hiljaiseksi. Nehän oisi hyvä olla mahdollisimmat isot, ettei virtaa mene turhaan ilman lämmitykseen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
**Tähti**
Viestit: 140
Liittynyt: 31.5.2006 21:18

Viesti Kirjoittaja **Tähti** »

Tuo vastuksen koko kiinnostaa myös minua :!:
Eli ohmi määrä ja tehonkesto.
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

2 kpl (à 15,00 eur): LED-resistori 12V, 50W, 6 OHMS
2 kpl (à 15,13 eur): 12V rele 30/20A diodilla
2 kpl (à 2,26 eur): 9-napainen releen kanta
2 kpl (à 6,00 eur): H7-lampunkanta
1 kpl (à 5,04 eur): sulakerasia

Lisäksi johtoa, 20A sulake, siteitä, teippiä yms. pientarvikesälää.

Työt yht. 111,50 eur (1½ tuntia)
YHTEENSÄ n. 200 eur

+ 2 kpl H7-polttimoita: Osram "perus" H7:t, ei +90% eikä "xenonwhite" 8)

Lähivalot tosiaan ovat virkeämmät kuin ennen laittoa. Mutta eiväthän nämä tietenkään ole yhtä kirkkaat kuin jossain upouudessa autossa. On nääs n. 400.000 km hieman himmentänyt umpion heijastinta ja pleksiä. Joka tapauksessa laillinen tapa virkistää auton valoja. Tosiaan täytyy vielä ehkä joulukuussa kokeilla Osram Nightbreaker -polttimoita, josko siitä vielä lähtisi se viimeinen rutistus. Joskin jo nyt ovat ihan perushyvät valot. :)
Viimeksi muokannut yhdyssanapoliisi, 31.10.2011 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**Tähti**
Viestit: 140
Liittynyt: 31.5.2006 21:18

Viesti Kirjoittaja **Tähti** »

Mitenkähän tuo on mahdettu toteuttaa yhdellä vastuksella :?
Eikös "kompuutteri" vertaile molempia puolia, niiden vastusta?
Ja alkaa herjaamaan jos toisella puolella eri vastus? (tai virran kulutusta) :oops:
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

Teinitähti kirjoitti:Mitenkähän tuo on mahdettu toteuttaa yhdellä vastuksella :?
Eikös "kompuutteri" vertaile molempia puolia, niiden vastusta?
Ja alkaa herjaamaan jos toisella puolella eri vastus? (tai virran kulutusta) :oops:
Menipäs tämä nyt "säätämiseksi"... Todellakin ON 2 vastusta. Avasin auton konepellin ja tarkistin asian.
Tuossa aiemmin vaan tulkitsin kuittia vähän väärin hätäpäissäni... Tsori vielä kaksois-tuplana! :cry: :shock:

Korjasin taannoiseen viestiinkin että vastuksia on 2 kpl niin ei sotke enää ajatuksia tarpeettomasti. 8)
Viimeksi muokannut yhdyssanapoliisi, 31.10.2011 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

No problemos. Hyvä, että selvisi. :D Ja kiitos tiedoista.

Eli ei näköjään ole käytetty puolijohdereleitä vaan ihan tavallisia kärjellisiä, joissa on vaan elektroniikkaa suojaava diodi kelan rinnalla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
**Tähti**
Viestit: 140
Liittynyt: 31.5.2006 21:18

Viesti Kirjoittaja **Tähti** »

yhdyssanapoliisi kirjoitti:
Teinitähti kirjoitti:Mitenkähän tuo on mahdettu toteuttaa yhdellä vastuksella :?
Eikös "kompuutteri" vertaile molempia puolia, niiden vastusta?
Ja alkaa herjaamaan jos toisella puolella eri vastus? (tai virran kulutusta) :oops:
Menipäs tämä nyt "säätämiseksi"... Todellakin ON 2 vastusta. Avasin auton konepellin ja tarkistin asian.
Tuossa aiemmin vaan tulkitsin kuittia vähän väärin hätäpäissäni... Tsori vielä kaksois-tuplana! :cry: :shock:
Dodiin, eipä tämä säädöksi mennyt :D
Tuota ajattelinkin että on kaksi, mietin kyllä miten toteuttaa yhdellä mutta en keksinyt!
Mutta hyvä näin että kaksi vastusta löytyy :!:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 kori”