Ajovalot Led mallisiksi, onko kokeiltu?

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Niin ja jos laittaa xenonit niin tarvii varmaan olla canbus sarja jotta toimii. Mutta tarviiko silti koodata ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

ek170 kirjoitti:Kiinan versioissa parasta on hinta, pari lediä maksoi about 17 euroa kotiin toimitettuna. Tosin jos niitä ei saa toimimaan, senkin rahan olis voinut käyttää paremmin.
Toimiihan tuo ainakin kuvan perusteella, vai mitä meinaat ? Herajaa mittaristossa ?
oulaistenliikenne.fi
ek170
Viestit: 80
Liittynyt: 20.11.2012 12:26

Viesti Kirjoittaja ek170 »

dealer kirjoitti:
ek170 kirjoitti:Kiinan versioissa parasta on hinta, pari lediä maksoi about 17 euroa kotiin toimitettuna. Tosin jos niitä ei saa toimimaan, senkin rahan olis voinut käyttää paremmin.
Toimiihan tuo ainakin kuvan perusteella, vai mitä meinaat ? Herajaa mittaristossa ?
Ajatuksena oli siis saada enemmän näkyvyyttä kuin oikealla olevalla night-breakerilla. Enemmän ja kirkkaampaa valoa. Joten siinä mielessä ei toimi.

Sarja jotkut H7 cree led 80w polttimot ja mukana oli lisävastukset jotka kuumeni ihan pirusti. Siis tämän tyyliset: http://m.ebay.com/itm/201255101524?nav=SEARCH
S212 220CDI -12
--------
Ex X204 320CDI -08
ex S204 220CDI -08
ex S124 300TD -95
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Juu ei noilla sitä valotehoa voikkaan tulla. Huomiovaloihin sopii tuo polttimo.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Kalajoella näin noita puhaltimella olevia sarjoja ainakin tarvikemotissa ja tuontitukussa. Jotain abaut 30-35w per poltin.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Noniin tänään saapui paketti kiinan maasta.

Paketti oli todella asiallisesti pakattu ja muutenkin tavara kuin pitikin.

Itse asennus todella helppoa. Led valot meni suoraan paikalleen ja piuhatkin kävi ilman mitään virityksiä. Ja mikä parasta auto ei valittanut ollenkaan valoista vaan toimi moitteetta ilman mitään ohjelmointia.

Alla muutama kuva testistä:

ledivalo irrallaan:
Kuva

Ledivalo paikallaan autossa: Takakansi jätettävä pois jotta puhallin mahtuu olemaan paikallaan.
Kuva


Normi h7 polttimot Osram night breaker noin vuoden vanhat
Kuva

Ledi valot kiinni autossa
Kuva

Yhteenveto: Valokuvien ottopaikka ei osunut ihan kohdalleen testissä, ja antaa hieman väärän kuvan valojen tehosta. Ledi valot kuitenkin huomattavan paljon tehokkaammat. Valoa riittää keulalla ja valokuvio ehkä liian alhaalla. Voi olla parempikin tässä vaiheessa ettei vastaantulijat sokaistu :wink:

Täytyy jatkaa testiä ja katsotaan kuinka kestää käytössä. Vähän ehkä hirvittää ledin lämpö ja miten puhallin saa siirrettyä sitä taaksepäin.
S211 280CDI 4MATIC 2007
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Laitatko vielä tarkalleen minkälaiset hommasit?
Vaikkapa linkki?

Nimim. tahtoo tahtoo :roll:
® Mesen linttaklubi
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Kuuluuko radio?
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Jaa toimiko radio, mielestäni toimi normaalisti, täytyypä huomenna testata tuokin.

noi valot on samat mitkä edellisellä sivulla alussa postasin. En voi vielä noita kyllä vielä suositella kun ei tiedä kestääkö noi miten tärinää ja mitä muuta aiheuttavat. Eniten mietityttää toi ledin kuumuus, miten puhallin toimii yms.
Hyvältä muuten kyll vaikuttaa
S211 280CDI 4MATIC 2007
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Erittäin kiinnostavaa. Huomasko sen lämmöntuoton ihan lyhyelläkin testillä?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Joo tsekkaa radiotaajuuksien molemmat päät ja väliltäkin, mulla hieman kohisee yle1 (täällä alkupäässä taajuuskaistaa) kun laittaa pitkät päälle (lisäpitkissä tarvikexenonit).

Kamera ainakin tarkentanut paremmin tohon ledikuvan lumipintaan ts näyttää resoluutio paremmalta, uskomme kuitenkin sanaa enempi kuin kuvia. :)

Mielenkiinnolla seurataan täälläkin.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Pitihän se vielä käydä kokeilemassa autoa. Kävin heittään vielä lenkkiä ja radio toimi hyvin, en huomannut mitään häiriötä millään kanavalla.

Ledien lämpö tuntuu siirtyvän hyvin puhaltimen avulla taaksepäin ja ei ainakaan 30 ajon jälkeen tuntunut polttelevan päin vastoin hieman lämpöinen oli. Testilenkillä ei ainakaan kukaan vilkutellut valoja että olisi häikäissyt.

Hieman rupesi mietityttään tuo lämpö kun siirtyy taaksepäin, mitenkähän mahtaa linssit jäätyä ajon aikana jos ei lämpöä tule umpioon.

Otin uudet kuvat nyt samalta paikalta ja eron kyllä huomaa. Vaihto normaalipolttimoihin vie aikaa sen 10min eli helppo homma. Kuvien ottohetkellä satoi kevyesti lunta ja auto hieman kallellaan.

normivalot:
Kuva

Ledivalot:
Kuva
S211 280CDI 4MATIC 2007
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jäätää varmasti, kun jäätää tehdasversiossakin (W212)

Vaan ihmeen hyvin näyttäs olevan valoa
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Joku systeemi pitää varmaan virittää, ettei mene kura umpioiden sisään. Mielenkiinnolla odottelen käyttökokemuksia :D
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

No onhan noissa todella paljon valoa....mutta edelleen kammoksun tuota ihan puskurin edessä olevaa valon määrää :? Matka-ajossa (mitä itsellä tulee 90%) ottaisin kyllä valoa vähän kauemmas ja jos vain voisi, jättäisin koko etupuskurin valaisun pois, mutta tuosta kun alkaa säätämään ylemmäs, ei vastaantulijat hajavalon takia näe enää mitään :roll:

Mielestäni tuo esimerkkikuvien tilanne kuvaa hyvin ajatustani....että jos tilanteeseen tullaan vauhdilla, niin "normivalo" kuvassa huomio kiinnittyy nyppyyn ja mahdolliseen oikeaan (saattaa jatkua suoranakin) mutta ledivalokuvassa huomio siinä muutaman metrin päässä puskurista ja lopulta mahdollinen kurvi tulee silmille liian myöhään :fillari: ....tämä siis ihan oma näkemys ja saattaa "jokunen" kilometri kartturin paikalla kisavehkeissä sekoittaa todellisuuden tajua :wink:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

piippu kirjoitti:...edelleen kammoksun tuota ihan puskurin edessä olevaa valon määrää
Haitallista on, otin väyrysen lähivaloista xenonit pois lumien tultua.

Näköjään noilla ledeillä saa kirkkaat valot, kiitos kuvista Sorbus.
oulaistenliikenne.fi
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Kyllä noilla ledivaloilla todella valoa saa aikaiseksi, kuten aiemmin sanoinkin ehkä liikaakin puskurin eteen. Kuvat jälleen hämää hiukan tuota valokuvioo, kun auto ei ole tasaisella. Täytyy räpsiä kuvat vielä ihan tasaisella.

Ensimmäinen ajotuntuma oli kyllä kieltämättä hyvä, kun valotehoa piisaa. Pelkästään ajovaloilla pikkutiellä pärjäsi oikein hyvin. Oikeastaan rupesi vain masentamaan kun laittoi normipitkät lisäämään valotehoa. Pitkät valot eivät tuoneet juurikaan valotehoa ja näyttivät aivan kusenkeltaiselta valolta kauempana ledien ulottuvuudelta.
S211 280CDI 4MATIC 2007
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Voiko noita kaukovaloja suunnata ylemmäs, vai nouseeko lähivalotkin mukana. Pitkät kun mun mielestä ei ole tehty eikä ole vastaantulijaa varten, toisin kuin lähivalot.

Sitten vile kysymys... Onko tossa ledi sarjassa vain yksi led-elementti per polttimo? Jos vain yksi, niin kumpaan suuntaan se on? Ylös vai alas? Alas päin sen pitäisi antaa juuri kaus valoa ja ylös suunnattuna lähelle. Vertaa H4 polttimon lähivalolangan häikäisykuppi.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Mitä te tuosta lämmöstä huolehditte. Samaa luokkaahan tuo on kuin tavan polttimoissa.
Tuuletin vielä sekoittaa ilmaa umpion sisällä+ takakansi pois joten en näkisi asiassa minkäänlaista ongelmaa itse umpion kannalta.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jiitek kirjoitti:Mitä te tuosta lämmöstä huolehditte. Samaa luokkaahan tuo on kuin tavan polttimoissa.
Tuuletin vielä sekoittaa ilmaa umpion sisällä+ takakansi pois joten en näkisi asiassa minkäänlaista ongelmaa itse umpion kannalta.

Sen puute on enempi murhe sopivassa kelissä, jäätää valojen pinnat hetkessä umpeen
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Väyrysessä oli xenonit niin että umpioiden takakannet kokonaan pois. Ei ole sellaista keliä ollut että jäätyisi. Lisävalojen osalta eri juttu.
karvine
Teräshermo
Viestit: 783
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Muistelen että 203:ssa halogeenipitkät olivat hyvät valot jo vakionakin. Oletko kokeillut miten toimisi ledeillä?
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Siis en minä umpion lämpenemisestä tms. ole huolissani, vaan niiden ledichippien jäähdytyksestä. Mitä kylmempänä ledin saa pidettyä, sitä kauemmin se kestää ja näin suomen oloissa on kiva, kun ledistä saa -40 asteisena tuplasti valoa verrattuna siihen kun ne ovat +40 asteiset, näin karkeasti muotoiltuna.

Ledien käyttöikä meni muistaakseni niin, että aina kun niiden lämpötila nousee viidellä asteella, laskee elinikä puoleen. Lämpötila ei mielellään saisi käytössä nousta yli 50-60 asteen ja tämä on se syy, miksi ne tulevat hitaasti autoihin. Samasta syystä ei mitään valaisinta voi muuttaa kunnolla ledivalaisimeksi, koska sitä ei ole tehokasta jäähdytystä ajatellen suunniteltu.

Hyvältä näyttää joka tapauksessa :shock:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Ledipolttimo asennettiin muistaakseni ylöspäin ja näyttää juurikin reilusti valoa alaspäin. Valojen säätöön en vielä alkaisi, koittelen ensin muiden autoilijoiden reaktioita noilla valoilla.
Tänään ajeltu illalla taas lisää ja hyvin tottuu valoihin, takaisin en vaiha kyll helposti. On tuota valoa sen verta hyvin. Valokuvio näyttää hieman pidemmälle kuin normivaloilla, mutta nokan edusta on hyvin valaistu.
Tuo tuuletin tuntuu hoitavan hyvin tuota jäähdytystä sillä polttimot ei käy kuumana näillä -3 asteen keleillä.

Kokeilin myös polttimoita asentaa pitkiin valoihin. ledipolttimot aiheutti polttimoherjan mittaristoon jostain syystä, mutta toimivat ok. Ledipolttimot tuntui toimivan ok pitkissäkin vaikka vain 32W/polttimo ovatkin. Hieman ehkä normivalot näyttää pidemmälle. Ehkä tehokkaammat ledit pitkiin sitten.

Eniten mietityttää kesäisin pölyävät hiekka tiet, mitä mahtaa puhaltimet ledien päässä tykätä moisesta. No aika näyttää miten kestävät.
S211 280CDI 4MATIC 2007
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllähän nuo ainakin kuvissa häikäsee vastaantulijaa varmasti.
Viimeisimmissä vertailukuvissa näkee hyvin vasemmalla pikkuisen kuusen joka ledillä on valaistu. Siinä kohtaa tulee suoraan vastaantulija vastaan.
Vasemmalla taustalla näkyy myös kouvujen runkoja.
Kaikki tuonne hajoava valo häikäisee vastaantulijoita.

Ei siinä. Yllättävän hyvin silti valotehoa. Vaikka kaikki ei menekkään sinne minne pitäisi.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Sorbuksen valoista olisi hyvä nähdä valokuvio seinää vasten kuvattuna.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Yleisenä ohjeena voisi juuri pitää sitä, että se nokan edusta olisi kaikkea muuta kuin valoisa. :roll: Hyvä valaistus lähellä haittaa nimenomaan hämäränäköä kauemmaksi ja sinne olisi juuri tärkeintä nähdä.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Mika.T kirjoitti:Ei siinä. Yllättävän hyvin silti valotehoa. Vaikka kaikki ei menekkään sinne minne pitäisi.
Tilannehan on sama kuin halogeeni umpioon tyrkätyt kiina-xenonit, niihinkin on jo tottunu.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Tämä ei ny varsinaisesti tähän liity, mutta asensin defeen led valot syksyllä. Siis ihan oikeat e-hyväksytyt ledumpiot. Merkki on trucklite. Näissä valokuvio on hyvin tarkkarajainen jokapuolelta. Myös alapuolelta. Se alkuun vähän hämäsi kun valolla oli alareuna noin viiden metrin päässä auton keulasta, mutta tienpäällä kyllä äkkiä oppi tykkämään tästä piirteestä että se minne ajaessa katse suuntaa on valaistu. Ei puskurin ja valon alareunan väli ihan mustanpimeä ole mutta ei juuri parkkivalon tuomaa valoa kummempi. Valo on kirkas, leveä ja hyvin tarkkarajainen.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Kyllähän tuo tiedettiinkin jo etukäteen ettei halogeeni umpioon saa täydellistä kuvioo ledipolttimolla. Testimielessä tässä olenkin kokeilemassa kuinka paljon ledistä nykyään valoa saa jo aikaiseksi. Tuommoinen polttimo oikeaan umpioon niin jo valoa riittää.

Eilen ajelin pitemmän matkaa n.100km isompaa tieta, eikä kertaakaan kukaan väläytellyt valoa vastaantulijoista.
Valotehoa riittää helposti myös mustalle tienpohjalle ja reunoille, tuntuu kuin sumarit olisi päällä kokoajan.
Mutta mutta huono puoli tuossa on liian lähelle liikaa valoa. Ongelma väsyttää silmiä esim valaisemattomalla isolla tiellä nopeassa vaudissa. Kun vain saisi valokeilaa levitettyä eteenpäin. Hassua sinänsä normi halogeenit ei kuitenkaan näytä valoa yhtään pitemmälle kuin ledit ja valotehoa vähemmän, mutta tasaisesti tuolloin väsymis ongelmaa ei tule.
Pienellä tiellä ongelmaa ei esiinny, sillä pitkät valot yleensä ainapäällä ja pikkuteilläkin hitaammassa vaudissa pärjää hienosti lyhkäsillä.

Muutama kuva jälleen: Kuva nyt suoralta alustalta suoralla tiellä.
Kuva

seinää vasten: Tarkistelin valokeilaa sienää vasten eri etäisyyksiltä ja yllättävän tarkka ja tasaiset ovat valokeilat molemmin puolin. Ongelmaksi muodostuukin yläpuolelle muodostuvat kaaret, jostain heijastuu tuollaiset sirpit yläpuolle.
Kuva
S211 280CDI 4MATIC 2007
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 kori”