M102 Ilmastoinnin kompura irti

Vastaa Viestiin
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

M102 Ilmastoinnin kompura irti

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Pitäis alkaa tekeen ilmastoinnin kompuraan remonttia talven aikana, mutta saako siihen sellaista hihnaa että kompuran voi ottaa pois vai onko ilmastoimattomassa mallissa rullat eri paikoissa, niin ja onko kellään tietoa paljonko kustantaa kompuran tiivistesatsi?? tuohon ei varmaan ihan normi stefakaupasta saa tiivisteitä.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

saa suoraan käypästä hihnaa ilmastoimattomaan versioon
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Pitääpä käydä hakeen remmi ja repiä kompura irti. Miten nuo ilmastoinnin muut osat voi testata esim anturit?? Tilanne on nyt se että kompura ei lähde pyörimään, kylmäaineen täyttöventtiilistä kun paino niin tuhisi aika laiskasti, eikö tuola pitäis kuiten aika kova paine olla, siitä epäilin että kompuran tiivisteet sököt. Lisäksi auto on seissyt aika paljon ennen kuin ostin sen. Joku osa tuohon oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta ilmeisesti se metallinen käikäle kuskinpuolella rintapellissä johon tulee kylmäaineletkut.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3404
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Älä nyt hyvä ihminen vielä revi sitä irti.:!:

Jos kompura ei lähde tulille, on vika yleensä se, että a) järjestelmässä ei ole ainetta tarpeeksi, tai b) kompressorin magneettikytkin on sökö.

Oletko käynyt kokeilemassa järjestelmän täyttöä? Kompressori ei lähde käyntiin jossei järjestelmässä ole ainetta tarpeeksi. Tsekkaa ensi käyttääkö autosi ainetta r12 vain r134a. Suosittelen ensin käyntiä jossain liikkeessä joka täyttää noita ilmastointeja. Jos aine on r12, niin sitä korvaavaa ainetta löytyy yleensä kylmäkoneliikkeistä tms. Jos r134a niin sitä löytyy jokaisesta paikasta joka täyttää autojen ilmastointeja.

Voit myös ensi kokeilla seuraavaa. Katso ihan tavallisella sähkökynällä tai mittarilla tuleeko paineventtiillin sähkö ja lähteekö siitä sähkö. Jos venttiilliin tulee sähkö, muttei lähde siitä eteenpäin, on paine järjestelmässä tod. näk. liian alhainen. Jos siitä lähtee sähkö eteenpäin, voi magneettikytkin olla silloin rikki tai piuha ei ole kiinni kompurassa tai se on poikki.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Onko tuo painekytkin siinä keulalla lauhduttimen putkessa??? Itse en ole kyllä kylmäaineita laitattanut, epäilin vaan että jostaki vuotaa kun ei ole edellisen omistajan mukaan kauaa sitten laitettu se yks osa ja aineet, mutta tiiä sitte onko totta.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jos tohon operaatioon ryhdyt, niin kannattaa samalla vaihdella kaikki tiivisteet, putkisto/letkustot mukaan lukien. Moni paikka ei täytä vanhempia siks ku vaatii sen vanhemman aineen, koska tiivisteet ei kestä sitä uudempaa. Ku samaa vauhtia vaihtaa kaikki tiivisteet ni käy uuempikin kylmäaine.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3404
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

H.Salminen kirjoitti:Onko tuo painekytkin siinä keulalla lauhduttimen putkessa??? Itse en ole kyllä kylmäaineita laitattanut, epäilin vaan että jostaki vuotaa kun ei ole edellisen omistajan mukaan kauaa sitten laitettu se yks osa ja aineet, mutta tiiä sitte onko totta.
Tarkalleen ottaen kuskinpuoleisen ajovalon ja ABS pumpun välimaastossa, taitaa tosiaan olla lauhduttajaan menevä putki. Siihen tulee kaksi piuhaa kiinni. Kokeile ensin antaako virtaa kumpaankaan. Jos vain toiseen niin silloin järjestelmä tosiaa aika tyhjä tai kytkin sökö. Jos tuo sun vehje vaatii r12 (=sitä vanhempaa litkua) ja ed. omistaja täyttänyt r134a:lla, ei ihme jos ovat vuotaneet pihalle. Kannattaa kuitenkin tällöin yrittää täyttää r12 korvaavalla aineella.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

"Tarkalleen ottaen kuskinpuoleisen ajovalon ja ABS pumpun välimaastossa, taitaa tosiaan olla lauhduttajaan menevä putki. Siihen tulee kaksi piuhaa kiinni."

Tässä vehkeessä se oli kuskinpuolen ajovalon ja lauhduttimen raossa ja siihen menee neljä johtoa kaks vihreetä ja kaks ruskeeta, molempiin pariin tulee +5 volttia kun mittasin liittimestä. Eli mittaanko suoraan anturista päästääkö läpi vai ei? En ole vielä niin tarkkaan päässy tutkimaan mitä kylmäainetta tuohon pitäis olla.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3404
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Siis ihan samassa paikassa kuin mulla :lol:

Viksumpa se kai olis mitata anturista suoraan.

Se mitä ainetta tuo käyttää, pitäis olla lappu jossain päin keulaa. Mulla se oli (jos seistään suotaan auton edessä naama autoon päin) jäähdyttäjästä katsottuna hieman vasemmalla siinä poikittais keulapalkissa. Semmonen harmaa tarra
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Anturi ei päästä virtaa läpi. Onko idioottivarmaa tietoa siitä kummin päin tuo systeemi toimii?? Lukkopellistä löyty 2 ilmastoinnin huoltotarraa päällekkäin joista päällimmäisessä ei ollu mitään merkintöjä ja alemmassa oli vain firman nimi ja päivämäärä 25/05/2009. Tarrassa luki lontooksi että järjestelmässä on fluorisoiva uv-vuodonilmaisuväri, pitää huvikseen käydä uv-lampun kans illalla katteleen näkyykö sielä mitään.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3404
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Periaatteessa homma on lähes idioottivarma, eli jollei virta mene painekytkimestä läpi, niin järjestelmässä ei oo tarpeeks painetta. Jollei UV-valo näytä isoja vuotoja, niin seuraavaks menisin kyllä sinne kylmästointimiehen pakeille. Ja näkkypä isot vuodot ihan päivänvalossakin sillä UV-lampulla... Villi veikkaus olisi että jos tuo sun satalankku on vuosimallia about 1985-93, niin tod. näk. käyttää r12:ta :wink:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
ranex
Viestit: 372
Liittynyt: 06.1.2007 19:36
Paikkakunta: Pyhäselkä

Viesti Kirjoittaja ranex »

miulta saat kaikki ilmastointiin liittyvät roippeet sataanviiteenkymppiin , just mänen purkamaan niitä eestä, jos tarttee jotain sinne liittyvää, kaasut kyllä varmaankarkaavat, jos letkuja joudun irroittelemaan.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Pitääpä kysellä kaverilta jolla on kylmäkonehuolto et minkälaisia aineita siltä löytyy. Ja joo auto on -91 ja tuotu Italiasta
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Eipä näkyny vuotoja, toisessa täyttöventtiilin hatussa näky väriä, varmaan lisätty aine siitä. Vai pysyykö tuo väri ees kauaa missään vai lähteekö se veden matkassa pois?
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Ilmastoinnissa olevan kylmäaineen tunnistaminen ilman tarraa:
"R12 kylmäaineella täytettyjen ilmastointien tarkastus- ja täyttöventtiilit muistuttavat pyöränventtiiliä eli ulkopuolisella kierteellä. Kun taas R134a-aineella täytettyjen järjestelmien venttiilit ovat halkaisijaltaan suurempia ja sisäpuolisella kierteellä."
Onko tuo muka totta?? Tuossa minun vehkeessä on juuri nuo sisäkierteelliset tulpat. :shock:
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Kyllä kaikki r 134a aineella täytetyt ilmastoinnit ovat ns. pikaliittimillä Vaihtuu noin 1992. :!:

Vanhemmat r12 ovat liittimillä joissa kierre ulkopuolella, (saman näköinen kuin renkaan ilmaventtiili, isompi)

JOS PERSE KESTÄÄ NIIN R12 JÄRJESTELMÄTKIN PELAAVAT R134 AINAKIN KESÄN.

TAISIN NELJÄTTÄ KESÄÄ TÄYTTÄÄ r134 muutamalle asiakkaalle.(r12)

EI aloiteta isoa kinaa---> kompuran yms. tiivisteet eivät kestä uutta R134 ainetta ( paskaa ) voi pitää paikkaansakin. 8) (vuotaa ne muualtakin)

Tämän ikäisten autojen <---1992 omistajat ovat tyytyväisiä jos ilmastointi toimii kesä-heinäkuun. KYLMÄAINEENTÄYTÖLLÄ. :ope:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Miksei sinne voi laittaa sopivaa... erikoista kehuskelua kun tehdään huolto tahallaan väärin
http://www.ahlsell.fi/upload/Kylm%c3%a4 ... TE0802.pdf
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”