ilmastoinninflektien sähköt

Vastaa Viestiin
TiHu
Viestit: 42
Liittynyt: 18.11.2007 19:49
Paikkakunta: Lieksa

ilmastoinninflektien sähköt

Viesti Kirjoittaja TiHu »

Tämmönen ongelma kun autoon laittaat virrat päälle kylmänä niin ilmastoinnin flekti (vain toinen) alkaa huutaa jo sillo. Toinen ei toimi ollenkaan.

Välillä pyörintä lakkaa ja välissä taas saattaa toimii pätkimällä. Tänään huomasin vasemman etuvalon takana jonku sähkömutikan joka kärysi. Varmaan vois liittyy tähän flekti hommaan?? Eli miten sähköt liikkuu tämmösessä??


Autona 300 bensa vm 91 manuaali-ilmastoinnnilla.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Muistelen et itellä alko joskus huutaan ne ku räpläilin sulakkeita. Kattele ne ekaks. Toinen flekti voi olla jumissa, kokeile käsin pyöriikö se.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
teejay
Viestit: 55
Liittynyt: 01.9.2007 4:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teejay »

Saattaa myös olla se jäähdytysnesteen lämpöanturi viallinen. Jos rikki niin se laittaa flektin pyörimään.
TiHu
Viestit: 42
Liittynyt: 18.11.2007 19:49
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja TiHu »

Joo kyllä toinenki flekti käsin pyöri. Varmaan muuten vaan "kuollu". Mut ottaakos nämä termostaattikopan päällä olevasta anturista. Vaikutústa ei ollu vaikka johon otti irti. Ja mikähän se vastus on siellä etuvalon takana?
teejay
Viestit: 55
Liittynyt: 01.9.2007 4:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teejay »

Joo eli saattaa ottaa, dieselissä on siinä ylävesiletkun koneeseen meneväsä pääsä kopassa, sininen on väriltään. Flekti pyörii myös silloin kun ottaa piuhan pois, eli toimii silloin oikein kun piuha on kiinni ja anturi toimiva, muuten pyörii koko ajan. Ottaa vastaan sen anturin vastuksen ja jos on alueelta poikkeva, luulee että anturi on rikki ja varmuudeksi pyörittää flektiä. Näin olen opiskellut, voin myös olla väärässä.

Se valon takana oleva on flektien etuvastus, eli kun ilmastoinnin kompurassa paine kasvaa, paineanturi laittaa pyörimään flektin tuon etuvastuksen kautta puolella teholla jotta viilentää kennoa --> paine laskee. Jos taas tuosta lämpöanturilta tulee signaali että on liian kuuma, pistää se flektin pyörimään täydellä teholla ja katkaisee ilmastoinnin pois päältä, menee myös tämän etuvastuksen kautta. Eli se säätää joko puoliteholle tai täysteholle.
TiHu
Viestit: 42
Liittynyt: 18.11.2007 19:49
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja TiHu »

Kiitti tiedoista. Eli uutta anturia kokeilemaan. Ja kahtoo tuleeko sille toiselle flektille virtaa. Mistä flektien liittimiin pääsee käsiks?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikös nyt ollutkaan kyse ilimastoinnin flektistä ja eikös sille tule sähkö kuivaajalta eikä termustaatti kotelolta :oops: jaa en mää vaan tiijä, mutta... seli, seli
teejay
Viestit: 55
Liittynyt: 01.9.2007 4:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teejay »

Joo kyllä, eli tuo mitä kertoilin on juurikin ilmastoinnin flektin toiminta, itsellä yhdellä flektillä oleva ilmastointi mutta luulisi pätevän ihan samat asiat. Ohjaus tulee kuivaajan vierestä olevasta paineanturista sekä lämpöanturilta.

Tuosta kahden flektin systeemistä ei ole tietoa. 300 turbodieseleissä on vain tuota yhden isomman flektin systeemiä. Aika ahasta sielä varmaa eesä on 2 flektin mallisa niin joutuu pian purkamaan jonkun verran, että pääsee piuhoihin käsiksi.

Millainen se lämpöanturi sinulla siinä on?
TiHu
Viestit: 42
Liittynyt: 18.11.2007 19:49
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja TiHu »

Joo nyt taas ei pyöri ollenkaan. Oli piuha anturissa kiinni tai ei. Taitaa olla antautumassa se toinenki flekti. Pitää seuraavaks ehtii ne flektien pistokkeet tuleeko sinne virtasta.

Niin ja anturi on semmonen kaksnapanen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”