Apparin puolelle vain kuumaa; vianetsintää ja korjaus

Vastaa Viestiin
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Apparin puolelle vain kuumaa; vianetsintää ja korjaus

Viesti Kirjoittaja ltm »

W124 200D -89 874 tkm pukkaa apumiehen puolelle vain kuumaa eikä tottele lämmönsäädintä.

Yleisohjehan on, että putsataan ne närhen munat. Putsattu on, mutta vieläkin pukkaa vain kuumaa enkä ainakaan ensihätään halua juotella summittaisesti piirikortin juotoksia, joten vikaa etsimään.

Töpseli irti närhen munista ja jännitteiden mittaus molemmilta puolilta lämmönsäätimien eri asennoissa. Jännite muuttuu samalla tavalla molemmilla puolilla; säätimet kylmällä oli jännite hieman reilu 14 v ja kuumalla oli 0 v.


Seuraavaksi vielä kerran munien kimppuun. Huolellinen puhdistus ja testaus suoraan akulta; molemmat puolet toimivat normaalisti. Mittasin molempien puolien käämien resistanssin; oli molemmissa n 14 ohmia. Tällä kertaa vaihdoin vielä munien ja venttiililautasten paikat; ei vaikutusta.

Olisiko apparin puolelle tuleva virta liian heikko liikuttamaan säädintä? Töpseli irti munista ja apparin puoleinen johto poikki ja kiinni kuljettajan puoleiseen johtoon. Edelleen pukkaa kuumaa apparin puolelle, mutta kuljettajan puoli toimii normaalisti. Palataan alkuperäiseen ratkaisuun kolvia ja kutistesukkaa käyttäen.

Tuntuisi vika olevan tuossa munahässäkässä. Apparin puoli ei tunnu jaksavan sulkea venttiiliä. Muistin lukeneeni, että "OU812" oli kerran hukannut sen säätimen kaulassa olevan palautusjousen ja kaikki toimi silti normaalisti. Joten vielä kerran säädin auki ja apparin puoleinen palautusjousi pois ja koeajolle. Molemmille puolille tulee ajon aikana kuumaa, haalea ja kylmää aivan normaalisti! Tyhjäkäynnillä tuntuu apparin puoli hieman jäähtyvän. Taitaa kierovesipumppu olla rikki ja apparin puoleinen säädin painuu lähes kiinni.

Mutta missä on varsinainen vika; närhen munan käämissä?

Onko kukaan asentanut närhen munien etupuolelle vipuhanaa, jolla voisi noiden niin kuuluisten munien poiston jälkeen ohjata suoraan sisälle tulevan lämmön määrää. Kojetauluun vain vedettävä ryyppyvaijeri suoraan hanaan kiinni. Siinä saisi kaikessa rauhassa olla sisäilman lämmön haistelija rikki ja lämmönsäätimien juotokset poikki piirikortilta ja silti kabiinissa olisi sopivan lämmintä. Jos viluttaa, niin vähän hanaa lisää auki ja matka jatkuu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”