automaatti-ilmastointi pukkaa kylmää

Vastaa Viestiin
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

automaatti-ilmastointi pukkaa kylmää

Viesti Kirjoittaja antti86 »

ei siis ilmastoinnin takia vaan magneettiventtiilin jännitteen takia.elikkä säätöpaneelilta pukkaa jostain syystä täyttä jännitettä venttiilille ---> kylmä hytti.kokeiltu toista säätöpaneelia ei vaikutusta olisiko seuraava tarkistukohde sisälämmönhaistelija katossa :?: koska taitaa olla eloton kun ei osaa enää pitää "automaatti" asennossa hytin lämpötilaa oikeana.
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
AkiVaa
Viestit: 32
Liittynyt: 22.8.2006 20:01
Paikkakunta: Myllykoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Vaikuttaisi ihan fiksulta idealta tarkistaa se sisäilma-anturi. Ei ainakaa itselle tule muuta ihan heti mieleen, jos kerran olet toisella säätöpaneelillakin kokeillut.
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Mulla on vähän vastaavanlainen oire, pukkaa hytin liian kuumaksi ennen kun alkaa viilentämään puhallusta. En ole perehtynyt asiaan vielä enkä ajanut pitempää matkaa, joten en tiedä miten käyttäytyy kokonaisuudessa. Oire ilmenee kun lähtee kylmällä autolla. Mielenkiinnolla seuraan jos vinkkejä löytyy.

-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

kyllähän tuo itelläki lämmitti turhan lämpimäksi ennen ku alko vähentään puhalluksen nopeutta.nykyään puhaltaa koko ajan samalla nopeudella auto asennossa eikä tiedä mitään sisälämpötilasta.vahvasti epäilen tuota sisälämmönhaistelijaa itellä ongelmaksi

kysymys: onko lämmönhaistelijan anturi katossa ja imuri vai mikä lieneekään apukuskin jalkatilassa :?: katossa mielestäni ennen huomannu pienen imun :?: mutta nykyään täysin eloton vai olenko vain luullut niin
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Paloviita
Viestit: 9
Liittynyt: 11.9.2006 22:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paloviita »

Kannattaa tarkistaa myös sähköinen kiertovesipumppu, ettei ole jumissa. Jumissa oleva kiertovesipumppu ottaa tavallista enemmän virtaa ja sotkee ohjainlaitteen toiminnan (siis, mikäli automaatti-ilmastointi).

Kiertovesipumpusta on helppo kokeeksi irrottaa sähköpistoke, jolloin näkee alkaako ohjain pelittämään...
Paloviita
Viestit: 9
Liittynyt: 11.9.2006 22:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paloviita »

antti86 kirjoitti: kysymys: onko lämmönhaistelijan anturi katossa ja imuri vai mikä lieneekään apukuskin jalkatilassa :?: katossa mielestäni ennen huomannu pienen imun :?: mutta nykyään täysin eloton vai olenko vain luullut niin
Lämmönhaistelija on katossa ja imupumppu hanskalokeron takana. Ohuella paperipalalla voi testata, onko katossa olevassa ritilässä imua.
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

no niin nyt on pari osaa tarkistettu elikkä

-lämmöhaistelijan anturi tarkistettu yleismittari näytti noin 12Kohm n.20 asteen lämmössä pajalla ja kun siihen puhalsi kylmää ilmaa kompuralla vastus määrä alkoi nousemaan elikkä tuo on varmaankin kunnossa.
-lämmönhaistelijan imuri näytti pyörivän
-kiertovesipumppu ei pitäny ääntä tosin ku sitä heilutteli niin tuntu lähtevän vasta kunnolla pyöriin. vois varmaan vaihtaa pumpun.testasin toiminnan taukolämmitys päällä.nyt ollut piuha irti pumpulta ei vaikutusta säätöpaneelin toimintaan

vieläkin vesiventtiilille menee täysjännite,mutta sisälämmönsäätö on toiminut pari kertaa ihan normaalisti ajon aikana että on pitäny hytin lämpötilan 20 asteen pinnassa.

mistäs osasta seuraavana lähdetään vikaa etsimään :?: :?: :?: pitäskö vielä kokeilla jotain toista säätöpaneelia
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

no niin tänään laittoin vesiventtiilille piuhan paikalleen et saa kylmää ilmaa hyttiin ku ulkona kuitenki +10 astetta lämmintä.automaatti asennossa puhalsi kylmää ja osasi pitää hytin lämmön oikeana siinä parinkymmenen pinnassa.

sitten autopesujonossa innostuin räpeltään lämmönsäätömutikkaa kylmä-kuuma-kylmä-kuuma ja mitä alkoi hyttiin tulemaan kuumaa ja osasi vieläki pitää lämmön oikeana eli toimii normaalisti.toimi vielä auton sammutuksen jälkeen nyt testiajoa yli sata kilometriä ja nyt pitää olla säätö vähän kuumemmalla ku ennen et pitää hytin lämpimänä muuten alkaa herkästi puhaltaa niin kylmää ku pystyy.

seuraavaa toimimattomuus kohtausta odotellessa :pope:
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

antti86 kirjoitti:no niin tänään laittoin vesiventtiilille piuhan paikalleen et saa kylmää ilmaa hyttiin ku ulkona kuitenki +10 astetta lämmintä.automaatti asennossa puhalsi kylmää ja osasi pitää hytin lämmön oikeana siinä parinkymmenen pinnassa.
Toi on tosi mystinen aparaatti. Pari viikkoa sitten mittailin omasta vesiventtiilille tulevaa jännitettä, saamatta kuittenkaan niistä mitään tolkkua. Kun laitoin johdon kiinni niin siitälähtien lämmönsäätö on toiminut niin kun kuuluukin. :D Joku ihme parantuminen tapahtui? Koputetaan puuta, nyt kun kehuu niin aamulla ei varmaan toimi?
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
AkiVaa
Viestit: 32
Liittynyt: 22.8.2006 20:01
Paikkakunta: Myllykoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Nyt tulee ihan muistinvaraista tekstiä, mutta korjatkaa jos olen väärässä.

Se sähköventtiili avaa vesikierron lämppärille, kun venttiilille syötetään jännitettä? Vai kummin päin se nyt olikaan? Ensimmäisessa viestissä valitettiin, että tulee kylmää, mutta jännitettä tulee myös. Oletko avannut sen venttiilin? Kannattaa puhdistaa ne sisuskalut. Omassa joskus temppuili lämmityksensäätö ja ainakin minulla venttiili jumitteli jäähdytysnesteeseen vuotaneen öljyn takia (kansipahvi vuoti aikaisemmin erittäin selvästi).

Nyt ku olette saaneet venttiilin ränkkäämällä liikkeelle, voipi olla, ettei se edes puhdistusta kaipaa. Jos oireet jatkuvat kuitenkin jossain vaiheessa, niin kehotan purkamaan ja puhdistamaan venttiilin. Ei se kovinkaan monimutkainen ollut, mikäpä näissä vehkeissä yleensäkää olisi.

Ja se jännitteen vaihtelu mittauksissa... Venttiiliä säädellään mitatun lämpötilan mukaan, joten se jännitehän luonnollisesti muuttuu, eikä sitä voida vakioksi olettaa missään kohdassa. Tai no, ehkä jos halutaan mahdollisimman kylmää tai kuumaa. Silloinhan venttiili on kokonaan auki tai kiinni koko ajan.
terde kirjoitti:Mulla on vähän vastaavanlainen oire, pukkaa hytin liian kuumaksi ennen kun alkaa viilentämään puhallusta. En ole perehtynyt asiaan vielä enkä ajanut pitempää matkaa, joten en tiedä miten käyttäytyy kokonaisuudessa. Oire ilmenee kun lähtee kylmällä autolla. Mielenkiinnolla seuraan jos vinkkejä löytyy.

-Tero
Tämä viittaisi ainakin jumittavan venttiilin teoriaan. Aluksi lämmin jäähdytysneste kiertää, kunnes lika lämpenee ja "notkistaa" venttiilin toiminnan.


[edittiä]

No nyt kun rupesin miettimään enemmän, niin eihän sen puhalluslämmön pitäisi muuttua miksikään, kun irrotat johdot. Jos venttiili olisi jumissa, niin samaa lämpöähän sieltä pitäisi koko ajan tulla. Vappusimat... :lol: :oops:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”