Webasto/eber bensansyöttö

Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Webasto/eber bensansyöttö

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuommosta tässä nyt miettinyt, eberistä ku palikat enimmäkseen jo hukassa, tuli hankittua webasto joka pitäis saada asenneltua.

Eberiä purkaessa jo kattelin, että bensansyöttö oli kylmästi otettu t-haaralla paluuletkusta paineensäätimen jälkeen, mutta onko se nyt sitten se toimiva tapa? Olen antanut itseni ymmärtää että paluuputki ei tule tankin pohjaan vaan jonnekin ylemmäs ettei sitä kautta tankista saa vedettyä.

Yleisesti tämä vaikuttais olevan vanhemmissa laitteissa merkistä riippumatta se yleisin tapa, mutta jotenki bensaletkun katkominen tuntuu aina hölmöltä idealta.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä 124:sen sedanin paluuputki menee tankin pohojalle :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Hyvä tietää, kiitos :)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mun mielestä ylleensä paluu letkuun laitetaan sellanen webasto missä on ittessään polttoaine säiliö, mikä täyttyy ajaessa/moottorin käydessä paluuletkusta :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuo joku 90 luvun nurkilta oleva BW46 mallinen, -91 mallisesta volvosta irrotettu, siinä oli bensamittarilta otettu haaroitus(?). Muistaaksini siinä eberin raadossa minkä ite varaosapelistä purin ei ollu minkään maailman säiliötä, pitää varmaan tarkistella sekin..

Tottapuhuen en oo vielä tuonne pakettiin sen kummemmin kattonu ku ottanu kellon hipelöitäväksi, vois varmaan senkin kattoo :shock:

Taitaa olla ainoa toinen vaihtoehto vetää suoraan tankilta?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sv22 kirjoitti:Tuo joku 90 luvun nurkilta oleva BW46 mallinen, -91 mallisesta volvosta irrotettu, siinä oli bensamittarilta otettu haaroitus(?). Muistaaksini siinä eberin raadossa minkä ite varaosapelistä purin ei ollu minkään maailman säiliötä, pitää varmaan tarkistella sekin..

Tottapuhuen en oo vielä tuonne pakettiin sen kummemmin kattonu ku ottanu kellon hipelöitäväksi, vois varmaan senkin kattoo :shock:

Taitaa olla ainoa toinen vaihtoehto vetää suoraan tankilta?
tuossa lämmittimessä ei ole omaa säiliötä, kas kun on pelannu kun noilta kohen otettu polttoaine :roll:
onkohan tuo tyyppi malli ny oikein, tuo on mun mielestä putkimallin lämmitin, mutta eikös volovossa käytetty Ardic lämmittimiä eikä webastoja :roll:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei taida olla alkuperäisasennus, kellokin kakspuolisella teipillä tungettu semmoseen säilytyskoteloon.. Ja kellohan tuolla kori-puolella ollut jutun juurena, et kyllä vahvasti webastolta näyttäis.

Mutta toimiiko tuon kanssa nyt sitten paluuletkulta T-haaroitus vai pitääkö katella jotain muuta tapaa? Joskus kuulin ajatusta tehdä pikkunen välisäiliö josta bensa sitten menis, mutta näinköhän tuollaista löytää/tekee ite. Jos se paluuputki tankin pohjassa on, liekö sillä väliä vetääkö tankilta asti vai ottaako paineensäätimen jälkeen?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

on sillä väliä, ite kerran otin säätimen jäläkeen eipä pelannu aina, välleen jäi tykkenään syttymättä ja muitakin ilima vaivoja, mutta sitten kun otti likeltä tankkia palluuputkesta ja pumppu siihen likelle tankkia ja pumpulta sopiva putki niin hommahan pellaa jos lämppäri kunnossa :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei vielä tullu tosiaan katottua millaset letkut tuolla on, mutta taitaapi joo se bensanvirtaus olla vähä tasasempaa lähellä tankkia verrattuna suoraan säätilan jälkeiseen tilanteeseen. Eikä taida olla paluuputkessa mitään pitämässä bensaa liitoskohassa.

Pitäis viikonlopun aikana noin sadan muun asian kanssa onnistua asentelemaan tuo, helpompi kysyä nyt kuin lauantaina kolmelta yöllä :)

Millasella putkella tuo kannattaa toteuttaa, olisko joku 5mm sisähalkasijalla hyvä?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sv22 kirjoitti:Ei vielä tullu tosiaan katottua millaset letkut tuolla on, mutta taitaapi joo se bensanvirtaus olla vähä tasasempaa lähellä tankkia verrattuna suoraan säätilan jälkeiseen tilanteeseen. Eikä taida olla paluuputkessa mitään pitämässä bensaa liitoskohassa.

Pitäis viikonlopun aikana noin sadan muun asian kanssa onnistua asentelemaan tuo, helpompi kysyä nyt kuin lauantaina kolmelta yöllä :)

Millasella putkella tuo kannattaa toteuttaa, olisko joku 5mm sisähalkasijalla hyvä?
ei oo 5mm hyvä se on huono :wink:
pumpulle tuleva putki (imu) 2-3mm päältä ja pumpulta lähtevä putki lämmittimelle 2mm, siis putkee eikä letkua :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Putkea nimenomaan tarkoitin, eihän sitä ny letkua voi auton mitalta vedellä, särkihän tuo nyt menee :)

Eli muutaman metrin verran 2mm putkea ku hakee niin hyvä tulee? Mulla ku tallissa taitaa vielä jokunen metri 5mm putkea olla, olis säästyny siltä vaivalta. Minä ku en näiden metallien eroista suhteessa niissä liikkuviin tökötteihin ymmärrä, mites tommonen kuparinen jarruputki, sitäki tullu muutama kieppi ostettua?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mitä sen väliä paljonko se loppujen lopuksi päältä on kuhan sisäreikä on sellasen 1.2-1.5mm se ratkasee :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vähä aiheen vierestä, mut kello tosiaan 1522, siitä johtonipusta lähtee yksittäinen violetti johto, mihin mahtais tulla? Villi arvaus on mittarinvalot, mutta kytkentäkaaviota tuijotellessa ei silmiin osunu mihin kuuluu.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

en ole kyllä varma, mutta tuliskohan se lämmittimessä olevalle paloilimapuhallin moottorille :roll:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ja vielä semmonen, näyttää aika huonolta tuo bensapumppu, orkkis näyttäis olevan 80€. Minkä verran tuossa on tuotto, jos tilapäis ratkaisuna kokeilis esmes bilteman pumppua tai vastaavaa?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ei siihen käy mikään muu kuin ns. jakso pumppu (annospumppu) pulssipumppu :lol:

Kuva

jos paluuputkesta niin sinne kuulus vielä takaisku venttiili, mutta tollasella pääsee jo koittaa, että pellaako laite :wink:
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

sv22 kirjoitti:Ja vielä semmonen, näyttää aika huonolta tuo bensapumppu, orkkis näyttäis olevan 80€. Minkä verran tuossa on tuotto, jos tilapäis ratkaisuna kokeilis esmes bilteman pumppua tai vastaavaa?
Ei toimi, se on annostelijapumppu :!:
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

voi vee, jäänee asentamatta tältä viikonlopulta, mikäli nyt ei satu sen eberin osien seasta löytyä pumppua. Oli sen verran paksussa ruosteessa ettei taida olla toivoakaan..

EDIT: Uus pumppu näköjään kustantaa saman ku koko pömpeli, näin niinku merkkiliikkeen hylllyssä. Jossain nettikaupassa sen 80€. Pumppua ku hellästi messinkiharjalla pyyhkäsin, niin kahdessa palassa tällähetkellä..
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Näin surulliselta näyttää pumppu

Ja tätä johtoa tarkotin, lapussa lukee "oliskohan vaikka mittarivalo?"
Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no tuolla pumpulla ei tehe kyllä ennää mittään :wink: mutta otappa se liitin pois siitä päästä voi tarvita sitä vielä, vaikka seuraavaan pumppuun :lol:
tuo johto:
ihan arvaus, tuliskohan tuohon auton omasta mittarivalosta sähkö, en tiijä :oops:
pistä tulille ja kato mitä siinä johossa tapahtuu :idea:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Se on vahvin ajatus myös, valothan tuohonki pitäis tulla ja ainoa joka ei ole yhteydessä muihin laitteisiin. Ei vaan kytkiksestä selvinny, enkä tuohon kelloon muutaku käyttöohjeen ole löytäny.

Tuosta liittimestä johot nypätty irti siten et ne sisustan hilut paikoillaan, eikä tuossa sitä kumiakaan näytä olevan. Tiedä sitten, tuolla mistä katoin noita pumppuja sanottiin et webaston pumpussa liikaa tehoja ainaki dieseleberille, mutta JOS löydän sen eberin pumpun, lie se varmaan sen verran lykkäävän bensaa et saa edes kokeiltua.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

vanhemman mallisissa jaksopumpuissa sai säädettyä painetta, ainaki eberin pumpuissa :wink:
jos sulla on webasto niin miksi sitten hajet siihen eberin pumppua :roll:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Mullahan pyörii nurkissa vanha eberkin, mutta tuossa kesällä kun sitä aloin katella niin osia hukassa sen verran ettei siitä taida soivaa peliä saada. Mulla saattaa siis olla toimiva pumppu. Täällä sanottiin et ei välttis sovi eberiin, mut jos toisin päin, siis eberin pumppu webastoon, ainaki nyt siks aikaa et sais kokeiltua muuten toiminnan
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

se eberin lämmitinhän on samanlainen, pistä pumppu kii vaan ja kokase käyntiin, jos kuuluu tasane pöhinä eikä savuta käytön aikana, konehan on sillon osapuilleen peli kunnossa 8)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jännityksellä vaan odotan et löytyykö sitä loppupeleissä kaiken tavaran seasta. Tuo bensapuolen vetäminen vaan vaatii sen auton alle konttaamisen, joten saas nähä mihin asti venyy asennus jos ei löydy.

Jos jollain tuommosta sattuis täs matkan varrelta jyväskylästä pohjanmaalle, ees lainalle asti et sais toiminnan kokeiltua, olis kovin kiitollinen. Lunastaakin moisen voin jos joku viittii luopua.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos sulla kerta pumppu olemassa laita se vaikka pumppaamaan pänikästä polttoaine siihen lämmittimeen, että tiijät pellaako se, eihän sitä muuten siihen kannata kovinkaan lujaan ruuvata jos ei sitten pelitäkkään :ope:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jännityksellä oottelen miten käy, 230km ajelun jälkeen pääsee penkomaan tallin täydeltä romua, jonne kaks vuotta sitten on ehkä jäänyt tuommoinen pieni osa.. =)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikös se 230 KM ajelu maksa jo enemmän mitä uus pumppu :roll: ja meneehän siihen jo muutama tunti matkoihin :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Mulla talli siellä vanhassa kotopuolessa, sinne nyt viikonlopuksi yhtäsuntoista pitäis mennä puuhastelen, saas nähä onko webaston asennus listalla :)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Löytyi pumppu, pääsee sentään kokeilemaan toimintaa :)

Minkäs verran noilla todellisuudessa on eroja, eber/webasto, molemmat kuitenkin 80 luvun puolelta? Lähinnä se, että pitääkö hankkia kuitenkin uus pumppu vai kelpaisko tuo ihan käyttiksenä siihen asti kun tunnit tulee täyteen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”