Webasto savuttaa(korjattu)

Vastaa Viestiin
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Webasto savuttaa(korjattu)

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Isän 200cdi:n Webasto pukkaa oikeen reilusti harmaata savua ja niin paljon ettei autoa meinaa näkyä :lol: .Nyt kysyisinkin että auttaako webaston purku ja huolellinen puhdistus vai onko tuo reipas savutus merkki jostain muusta viasta kuin paskasesta polttopesästä ja suuttimesta?Voiko tuolle webastolle tehdä ite mitään vikadiagnoosi testiä vai pitääkö vikakoodit luetuttaa veholla?
Viimeksi muokannut jari_w123, 22.10.2006 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Epäilisin, että palopesän vaippa vuotaa vettä palotilaan eli harmaa savu on suurimmaksi osaksi vesihöyryä.

Ainakin Eberissä korjaustoimenpiteenä on palopesän uusiminen se kun itseasiassa syöpyy puhki. Aikalailla helpottaisi lämmittimen elämää mikäli sen toimintaa voisi rajoittaa katkaisijalla jotta sen ei tarvitsisi aivan joka rykäisyllä herätä tulille.

Mitä lienee muita vikamahdollisuuksia?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Olenko muuten kutsunut lisälämmitintä virheellisesti webastoksi?Onko c sarjan mersuissa alkuperäis asennuksena webasto vai eberi?Auto on vuosimallia 99 ja lämmitin alkuperäinen ja on lisäksi suomiauto.Pitääpä kysellä isännältä onko jäähdytysnestettä hävinnyt siitäpä sen palopesän vuodonkin huomaa vai mitä?Joka tapauksessa aion ottaa lauantaina lämmittimen irti ja purkaa\puhdistaa sen ja tutkia mitä se on syönyt.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

No joo "webastojahan" ne kaikki on. Kun yhtä potilasta käytin paikallisessa merkkihuollossa niin pitivät ehdottoman tärkeänä ettei edes yritä kasata lämmitintä vanhoilla tiivisteillä. Mene ja tiedä, silloin oli kyse jälkiasennus Webastosta ja se ei sen kummemmin tullut kuntoon vaikka käytettiin tietokoneen perässä, ei sen puoleen kyllä löytänyt diagnostiikka siitä mitään vikaakaan. Kommenttina tuli vain "aivoboxi sökö, sen kun vaihtaa niin alkaa toimimaan" Vaihtamatta jäi... Firman autoista on muutenkin riisuttu noita pois kun aina on akut tyhjänä.

Kerrohan sitten jos vika selviää.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vikoja löytyi webastosta kaksi kappaletta.Ensinnäkin ilmapumpussa oli laakerivika,pumppu ei käynnistynyt vaikka laturilla suoraan "sähkötti" sitä,lähti kuitenkin pyörimään kun sormella auttoi moottoria.Toinen vika löytyi polttimen ja palopesän välisestä tiivisteestä joka oli kolmena kappaleena.Uudet osat otin asiakkaiden autoihin vaihdetuista "romu" webastoista joista on ohjainyksiköt hajalla.Polttimen vaihdoin myös vähemmän käytettyyn toisesta webastosta.Huomenna näkee sitten toimiiko tuo mun kötystys ollenkaan kun auto on jäähtynyt yön yli.Vikakoodeja yritin nollata irroittamalla akunkengät ja käyttämällä niitä yhdessä,voi olla että webaston sulakkeen joutuu etsimään että vikatilan saa poistettua.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ei paha jos noilla selviää, niin no puhallinhan on vaihtokunnossa.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Älkää hävittäkö nöita "aivoboksi sökä" -webastoja. Kaverit teki nimittäin uuden aivoboksin webastoon. Itselläni on juuri koekäytössä. On täysin mahdollista että niitä voisi tehdä myyntiinkin. Hinta on sitten jotain ihan muuta kuin alkuperäisellä. Tuollaisesta aivovikaisesta voin muuten muutaman kympin maksaakin. Varaosille on aina käyttöä. Älkää siis nakelko roskiin niitä työpaikan nurkassa olevia webastoja.

Tuossa on muuten videota testiajosta uudella kortilla. (17Mt)
http://koti.mbnet.fi/vituxman/k%e4ynnistysvaihe2.MPG
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Webasto alkoi muuten toimimaan tänään kun olosuhteet oli oikeat eli alle +7 astetta lämmintä ja moottorin lämpö alle 80 astetta.Vikakoodit nollasin irroittamalla sulakkeen numero 37 moottorin käydessä ja laittamalla sen takaisin.Savutusta ei ole juuri nimeksikään ja uusi puhallin tuntuu pyörivän todella hiljaisesti vanhaan laakerivikaiseen verrattuna.Mulla olis kiinnostusta ostaa semmonen itsetehty aivolaatikko,olen ajatellut väsätä omaan w123 mersuun webaston.Roskiin ei noita ohjainlaite vikaisia webastoja heitetä juuri niitten varaosien takia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1006
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Video näytti trailerilta elokuvasta "Paluu Vaisuuteen VI: Kuuma peruna"... "Näe kuinka Marty McFly ja tohtori Brown pilkkovat porkkanat, perunat ja muut juurekset kattilaan ja lentävät viritetyllä Webastolla kohti uusia seikkailuja." :wink: :lol:

Asiassa pysyäkseni, purin tänään "huvikseni" Webaston ja vaihdoin toisesta höyrystimen ja liekkivahdin. Elimenluovuttaja oli opetuskappaleena toiminut ohjauskorttivikainen Webasto (ThermoTop Z/C). Luovuttaja on toistaiseksi ilmainen, kun sitä kaupitellut muuan forumilainen ei ole vieläkään laittanut yv:llä tilinumeroaan... Vesqju, hoi!

Täten julistan hyvän eteenpäin: jobia helpotti huomattavasti, että sai etukäteen rauhassa purkaa ja ihmetellä laitteen sielunelämää. Laite luovutetaan edelleen opetustarkoituksiin, eli saa tulla vapaasti hakemaan, edellyttäen, että välittää opinkappaleen jälleen eteenpäin, kun ei enää itse tarvitse.

Toimistonakit olivat kyllä tänään kovilla, erityisesti toimistopeukalot, kun sain laitteen roikkumaan letkujensa varaan; toinen vesiletkuista on pakko ottaa irti, koska sen alla on vielä yksi ruuvi. Letkuihin puristimet kiinni, miehekästä kiskomista jumahtaneesta letkusta - ja iso lammikko jäähdytysnestettä alle, kun puristimet eivät pitäneetkään. Toinen peukalo laitteessa, toinen letkussa, tiukkaa pohtimista, että mitäs seuraavaksi... Pienen strategian hieromisen jälkeen onnistui kuitenkin. Mahtaako tuohon letkujen puristamiseen löytyä ammattimaisempia kikkoja tai työkaluja? Loppu vaati lähinnä sorminäppäryyttä ja huolellisuutta.

Nyt odotellaan ilmojen viilentymistä täällä laitamaillakin päin, nähtäväksi jää myös täällä, oliko tästä harjoituksesta mitään hyötyä, eli lähteekö näillä eväillä käyntiin.

Loppukaneettina komppaus "Jiitekille": Tiivisteet kannattaa hankkia etukäteen, omassa laitteessa niistä ei ollut mitään jäljellä.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1006
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

isk kirjoitti:Nyt odotellaan ilmojen viilentymistä täällä laitamaillakin päin, nähtäväksi jää myös täällä, oliko tästä harjoituksesta mitään hyötyä, eli lähteekö näillä eväillä käyntiin.
Tänään oli pakkasaamu, joten - websukan sulakkeet irti ja jännitys päälle, jotta toimiiko. No tottakai, ankara pöhinä alkoi ja lämpömittarin viisari kohosi silmissä. 8) Saas nähdä, miten pitkään pysyy kasassa...
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Pieni ja typerä välikysymys tähän tiiviiseen keskusteluun :lol:
Missä sijaitsee nuo sulakkeet jotka nollaavat lämmittimen vikamuistin :?:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jari_w123 kirjoitti:Webasto alkoi muuten toimimaan tänään kun olosuhteet oli oikeat eli alle +7 astetta lämmintä ja moottorin lämpö alle 80 astetta.Vikakoodit nollasin irroittamalla sulakkeen numero 37 moottorin käydessä ja laittamalla sen takaisin.Savutusta ei ole juuri nimeksikään ja uusi puhallin tuntuu pyörivän todella hiljaisesti vanhaan laakerivikaiseen verrattuna.Mulla olis kiinnostusta ostaa semmonen itsetehty aivolaatikko,olen ajatellut väsätä omaan w123 mersuun webaston.Roskiin ei noita ohjainlaite vikaisia webastoja heitetä juuri niitten varaosien takia.
mulla olis väykyn palanut vebasto vesipumppu sökö ja päältä muovikuoret vähän sulanut,sisukset aivan ehjät :roll:
Greivi
Viestit: 26
Liittynyt: 10.6.2011 19:05

w202 webasto

Viesti Kirjoittaja Greivi »

Lueskelin vain foorymeita ja tää postaus sattu silmään. Elikkä mulla kans taitaa pikkasen joskus savuttaa vaaleaa savua webasto ? ja taitaa pikkasen mennä tota jäähynestettä talvella. Minkähintanen toi tiivisteen vaihto olis ja kuinka ajankohtanen kun webasto toimii hyvin. 25-30min niin auto on 80c lämpönen ja -27 ulkona. (viime talvena testattu)
peltsipuskuri
Viestit: 125
Liittynyt: 18.2.2007 21:03

Viesti Kirjoittaja peltsipuskuri »

Webaston vesikierrossa on kumitiivisteet ja ne eivät kovinkaan helposti ala vuotamaan. Paitsi jos webasto on oikeen huolella ylikuumentunut. Tuo "hapertuva" paperitiiviste, josta tässäkin viestiketjussa puhutaan, on höyrystimen ja palopesän välillä, ei vesitiiviste.
Todennäköisesti vuoto on lämmönvaihtimessa eli se on palanut puhki tai haljennut. Lämmönvaihtimen vaihtamiseksi pitää koko webasto (mallia Thermo Top) purkaa atomeiksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 lämmitys, ilmastointi”