Ilmastointilaitteen huollosta

Vastaa Viestiin
Avatar
Joker
Viestit: 112
Liittynyt: 02.2.2006 11:43
Paikkakunta: Oulu

Ilmastointilaitteen huollosta

Viesti Kirjoittaja Joker »

Mitenkä usein olette huollattaneet tuota ilmastointilaitetta?
Yhtä asentajaa haastattelin tuosta samaisesta asiasta, meinasi että kannattaa kahdenvuoden välein. On kuulemma ilmastoinnin kompuroita mennyt, koska on päässyt kosteutta muodostumaan tuonne järjestelmän sisälle, joka sitten hajottaa kompuran.
Eli siis tuossa huollossa kai imetään vanha kylmäaine pois, joka sitten puhdistetaan. Kuivataan sisältä tuo laitteisto, sitten laitetaan kylmäaine takaisin.
Kuulemma jos kunnolla tehdään menee aikaa pari tuntia tuohon toimenpiteeseen.
Aattelin teettää tuon homman, kun ei varmaan ole autooni tuota koskaan tehty.
S205 C220d AMG -15

Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
severi
Viestit: 197
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Järjestelmä on suljettu, joten kuinka sinne voi muodostua kosteutta?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10590
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Joka kevät nuo huoltoliikkeet, missä minä käyn ilmoittavat ilmastointilaitteen huolloista. Viimesin tarjous oli 100€, jossa järjestelmä käydään läpi ja sinne vaihdetaan uudet "mömmöt". Halpa huolto jos ajattelee mitä maksaa ilmastointilaitteen varaosat.

Onhan jarrupiirikin "suljettu" järjestelmä.

Joku ammattimekaanikko vois kertoa enemmän. Itse olen ymmärtänyt niin, että kylmäaine menettää tehoaan, jolloin ilmastointikone käy enemmän. Tulee se öljyille joskus eläkeikä vastaan, oli ne sitten moottorissa, ilmastointilaitteessa tai jääkaapissa ruokaöljynä :wink:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

severi kirjoitti:Järjestelmä on suljettu, joten kuinka sinne voi muodostua kosteutta?
Jos eläisimme ideaalisessa maailmassa, sinne ei muodostuisi kosteutta.
Kuitenkin, stefat ja muut falskaa jonniin verran.
Joten huoltaa pitää. Tässä huoltomenetelmä Tuulilasin sivuilta:

Huoltaminen tapahtuu kolmessa vaiheessa, ja sitä varten on olemassa automatisoituja laitteita. Ensimmäisessä vaiheessa järjestelmästä poistetaan kylmäaine. Aine suodatetaan ja kerätään huoltolaitteen säiliöön, ja laite punnitsee poistetun ainemäärän. Tämä vaihe kestää noin 10 minuuttia.

Seuraavassa vaiheessa järjestelmä alipaineistetaan. Tämän tarkoitus on poistaa järjestelmästä kosteus. Asiantuntijat suosittelevat, että alipaineistuksen kesto olisi vähintään 15 minuuttia, jotta kosteus saataisiin mahdollisimman tarkoin pois. Alipaineistuksen lopuksi tehdään vuototestaus, jossa tutkitaan, pysyykö järjestelmässä alipaine. Paineen nousu paljastaa vuodon olemassaolon.


Kompressoria voiteleva PAG-öljy imee hanakasti itseensä kosteutta ilmasta. Niinpä yhdestä öljypullosta saa lisätä öljyä normaalisti vain yhteen autoon, elleivät lisäystä kaipaavat seiso rivissä valmiina. Lisäys tapahtuu joko huoltolaitteella tai käsikäyttöisellä puristimella.
Seuraavaksi järjestelmä täytetään kylmäaineella. Auton tiedoissa on ilmoitettu aineen oikea määrä. Edistyneemmillä huoltolaitteilla täyttäminen tapahtuu automaattisesti, kun määrä on ohjelmoitu.

Kylmäaineen mukana järjestelmästä poistuu myös hieman öljyä. Huoltolaite kerää sen keruuastiaan. Lopuksi järjestelmään syötetään saman verran öljyä. Se ei saa olla lainkaan ilman kanssa tekemisissä. Öljy syötetään joko huoltolaitteella kylmäaineen mukana tai jälkikäteen käsikäyttöisellä puristimella.

Järjestelmässä havaitut vuodot pitää korjata ennen kylmäaineen lisäämistä. Jos järjestelmä on ollut täysin tyhjänä, pitää kuivain lisäksi uusia. Uusiminen on tarpeen, jos järjestelmä on ollut tulppaamatta yli kymmenen minuuttia. Niinpä esimerkiksi kolarikorjauksissa se pitää yleensä aina vaihtaa uuteen. Kuivaimen uusiminen saattaa muutenkin tulla ennen pitkää eteen, mutta se selviää huollossa.

Lainattu Tuulilasin nettisivuilta(julkasitu Tuulilasissa 5/2004)

Eli se kylmäaine vaihdetaan, ei sitä putsata. Mutta sinnepäin, Joker. :wink:
Pro HVM
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10590
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kävin kysymässä paikalliselta tb:ltä tuota ilmastointilaitteen huoltoa. Volvossa menee 1.5h tuohon rässin kertomaan rojektiin ja hintaa oli ollut viime kesänä 99,-€. Muihin autoihin, joissa on 2 liitintä ilmastointilaitteessa, huolto kestää noin tunnin.

Toukokuu kuulemma on ihanteellinen aika ilmastointilaitteen huollolle. :wink: Ei ollut sitten maksettu mainos.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ja vaihtakaa samalla kuivuri kun huollatte niitä kylmäkoneita. :idea:
severi
Viestit: 197
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Jarrujärjestelmä ei ole suljettu. Kertokaa, että tyhmempikin ymmärtää, miten suljettuun järjestelmään muodostuu ilmastointilaitteessa kosteutta? :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

severi kirjoitti:Jarrujärjestelmä ei ole suljettu. Kertokaa, että tyhmempikin ymmärtää, miten suljettuun järjestelmään muodostuu ilmastointilaitteessa kosteutta? :roll:
"Kompressoria voiteleva PAG-öljy imee hanakasti itseensä kosteutta ilmasta."

Ja kun ei ne kompurat/muutkaan osat ole mitää alien-avaruustekniikka-tiiviitä, niin kyllä se kosteus sinne vaan ryömii.
Kylmäainekkin häipyy ajan kanssa ja siellä on alipainetta, niin raikasta ulkoilmaahan se repii tilalle.

Jos tää ei riitä, niin omillas olet. :wink:
Pro HVM
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Paineistettu se on, eikä sinne kuulema pääse kosteutta jos järjestelmä ei ole ollut tyhjänä. Jos paineet on karanneet, niin tilanne on täysin toinen.

Tuolla käpyfoorumin puolella siitä oli myös juttua, joku kylmälaiteasentaja tämän saman jutun selitti. Tyhjennys ja täyttö on kuulema turhaa. Pelkkä täyttö riittää. Samaa sanoo paikallinen kylmäkonehuolto. Jos paineet ei ole täysin karanneet, niin riittää kunhan järjestelmän täyttää. Jos paineita ei ole, niin sitten kuivaus, kuivaimen vaihto ja täyttö. Tuota periaatetta ovat ainakin minun kohdalla noudattaneet, kun omia autoja olen siellä näytillä käyttänyt. Kuivaimen olen saanut itse vaihtaa.

Normaalisti ilmankuivain pitää järjestelmän täysin kuivana.

Utelin itsekin sopivaa huoltoajankohtaa. Kylmällä ilmalla olisi kyllä aikaa, mutta paras tulos saavutetaan kun lämmintä on vähintään 15 astetta.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Se onkin jännä juttu kun ihmiset on käyneet kuussa mutta eivät ole vieläkään saaneet aikaseksi kunnon stefaa... :roll:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Joker
Viestit: 112
Liittynyt: 02.2.2006 11:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joker »

Käytinpä nyt sit ton ilmastointilaitteen huollossa. Kyllä siinä vanhat kylmäaineet laitettiin takasin järjestelmän kuivauksen jälkeen, ainoastaan voiteluaine tuli uusi. Ei ollut karannut kylmäainetta yhtään, kylmä aineen lisäys olisi maksanut 6e/100g jos olisi pitanyt lisätä. Muuten homma kesti 45min ja 50e.
S205 C220d AMG -15

Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kohta viisi vuotta vanha auto. Ajettu +150tkm. Ilmastointi täyttöhuollettu kaksi vuotta sitten. Ei mainittavaa hävikkiä silloin. Laite toimii normaalisti edelleen. Nyt kun on taas normaali täyttöhuolto ajankohtainen, onko tuon ikäiseen autoon syytä vaihtaa jo kuivain? Mitähän se maksaa?
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

ainakin 202:een kl-varaosilla neljänkympin luokkaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
teesal
Viestit: 6
Liittynyt: 19.3.2008 20:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja teesal »

Missä tuo kuivain sijaitsee W202 ja onko minkälainen homma vaihtaa?

Kyselee tietämätön...
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

teesal kirjoitti:Missä tuo kuivain sijaitsee W202 ja onko minkälainen homma vaihtaa?

Kyselee tietämätön...
Kuskin puolen etuvalon takana. Helppo vaihtaa jos on näppärät sormet. Jos ottaa umpion irti niin voi olla helpompi.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Olikin integroitu lahduttimen kennoon kuivain joten ei vaihdettu kun ei erityistä syytä ollut.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Rässi66 kirjoitti:
severi kirjoitti:Jarrujärjestelmä ei ole suljettu. Kertokaa, että tyhmempikin ymmärtää, miten suljettuun järjestelmään muodostuu ilmastointilaitteessa kosteutta? :roll:
"Kompressoria voiteleva PAG-öljy imee hanakasti itseensä kosteutta ilmasta."

Ja kun ei ne kompurat/muutkaan osat ole mitää alien-avaruustekniikka-tiiviitä, niin kyllä se kosteus sinne vaan ryömii.
Kylmäainekkin häipyy ajan kanssa ja siellä on alipainetta, niin raikasta ulkoilmaahan se repii tilalle.

Jos tää ei riitä, niin omillas olet. :wink:
Ei minusta kannattaisi näin kärkevästi kirjoitella jos ei tiedä aiheesta juuri enempää kuin minäkään. Sellaiseen ilmastointisysteemiin en ole törmännyt joka "alipaineella toimisi".

Tuossa joku jo kommentoikin ilmeisellä osaamisella, lisää samanlaista.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

W203 koppaseen tuntus menevän kennoa aikaslailla, viimeaikoina useampi vaihto ollut.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
popeye
Viestit: 47
Liittynyt: 19.2.2007 19:25
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja popeye »

Onko tuossa w203:ssa tosiaan tuo kuivuri kiinni tuossa lauhdutttimessa niin että joutuu molemmat uusimaan samalla??

Alkas vissiin olla kuivuri vaihdon tarpeessa kun ilmastoinnin sammuttaa niin rupeaa työntämään räppänöistä aikasta kosteaa ilmaa.Meinaa ihan ikkunat huuruun vetästä.

Vai mistä moinen voisi johtua??
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ei kai se kuivuri kuivaa sisään tulevaa ilmaa vaan sitä jäähdytysainetta.

Liekö lämppärin kopan vedenpoistoröörit auki? Allekirjoittaneellakin tekee kyllä tuota (toki eri korin auto).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
popeye
Viestit: 47
Liittynyt: 19.2.2007 19:25
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja popeye »

Missähän kohtaa tarkalleen tuo veden poisto reikä on?? Eikös se jostain kohti pohjaa valuta noita vesiä pois?
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kuvaimesta: Olikohan näin että n. 2004 alkaen kuivain on kennon päädyssä oleva sisäpatruuna. Ainakin omassa edellisessä kulkineessa 203008 oli näin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 lämmitys, ilmastointi”