Ilmastointilaitteen kenno

Vastaa Viestiin
vahakainu
Viestit: 4
Liittynyt: 06.5.2006 11:41

Ilmastointilaitteen kenno

Viesti Kirjoittaja vahakainu »

Moikka, autoni siis w203 / -02 joka oli juuri B-huollossa, ajettu 145tkm. Huolto ilmoitti että ilmastointilaitteen kenno syöpynyt puhki ja tehdas ei vastaa enään. Korjaushinta pöyrittyttävät n. 1100€. (Samaan aikaan maksoin huoltolaskun 1350€ !!!) :(

Olisko kenelläkään tietoa onko tullut samanlaista vikaa / missä sitä voisi korjata halvemmalla? Mistä voisi kysellä varaosaa jne.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tervetuloa meselle vahakainu. :D

Odotellaampa että kuluttajasuojapuolen asiantuntijamme vastaa, mutta kuulostaa kyllä perin oudolle jos kenno on jo nyt puhki, ja tehdas tai maahantuoja ei ota siihen mitään kantaa. :shock:


Voit odotellessasi silmäillä tuota "kuluttajansuoja-forumia", sieltä saanee jo jotain osviittaa asiaan. :wink:
vahakainu
Viestit: 4
Liittynyt: 06.5.2006 11:41

Ilmastointilaitteen kenno

Viesti Kirjoittaja vahakainu »

Moikka, joo sitä minäkin ihmettelin. Automyyjä ei ottanut mitään kantaa totesi vain että tällaisia nämä nykyautot ovat kuulemme merkistä riippumatta. Auton ostin Autoputkolasta Kuopiosta joka on nykyisin Autotalo Hartikainen Oy. Pitäjänmäen Veholta (jossa olen autoa aina huollattanut) sanoivat että tehdas on kuulemma tullut jotenkin vastaan vielä neljännellä vuodella, mutta minulla on kuulemma kilometrejä jo liikaa!!?? (145tkm). Aika omituista.
HVM

Re: Ilmastointilaitteen kenno

Viesti Kirjoittaja HVM »

vahakainu kirjoitti:Moikka, joo sitä minäkin ihmettelin. Automyyjä ei ottanut mitään kantaa totesi vain että tällaisia nämä nykyautot ovat kuulemme merkistä riippumatta. Auton ostin Autoputkolasta Kuopiosta joka on nykyisin Autotalo Hartikainen Oy. Pitäjänmäen Veholta (jossa olen autoa aina huollattanut) sanoivat että tehdas on kuulemma tullut jotenkin vastaan vielä neljännellä vuodella, mutta minulla on kuulemma kilometrejä jo liikaa!!?? (145tkm). Aika omituista.
En ole minkään alan asiantuntija, kenties vähiten kuluttajansuoja-alan, mutta kyllä minusta ihmisellä on oikeus olettaa kennon kestävän kauemmin kuin neljä vuotta. :evil: Kennot on ehjiä vielä 50-luvun Cadillaceissakin, ja niin pitää ollakin, miksei siis neljä vuotta vanhassa mersussa? Ei kenno ole kertakäyttökamaa, älä jätä asiaa omalle "kontollesi."
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Olen vaihtanut myös melko vähän ajettuihin noita kennoja.
Kenno reagoi puhaltimen moottorista irtoavan "messingin" kanssa ja syöpyy yleensä puhki melko tasan tarkkaan siitä moottorin kohdasta :shock:

Kl-varaosilta saa esim. noita kennoja.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Re: Ilmastointilaitteen kenno

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

vahakainu kirjoitti:Moikka, autoni siis w203 / -02 joka oli juuri B-huollossa, ajettu 145tkm. Huolto ilmoitti että ilmastointilaitteen kenno syöpynyt puhki ja tehdas ei vastaa enään. Korjaushinta pöyrittyttävät n. 1100€. (Samaan aikaan maksoin huoltolaskun 1350€ !!!) :(

Olisko kenelläkään tietoa onko tullut samanlaista vikaa / missä sitä voisi korjata halvemmalla? Mistä voisi kysellä varaosaa jne.
Kuulostaa ikävältä, jos noinkin uudessa ajokissa huoltokulut nousevat tuolle tasolle. :( Tosin 110:nen tuhatta vähemmän ajetussa volvossakin alkoi olla tuon tason huoltoja... :roll:
Tähän varsinaiseen ongelmaanhan tämä ei liity, mutta onkohan kyseessä bensa-vai diesel auto? :roll:
BMW 318d -09
vahakainu
Viestit: 4
Liittynyt: 06.5.2006 11:41

Ilmastointilaitteen kenno

Viesti Kirjoittaja vahakainu »

Moikka

Kyseessä on 200 CDI auto, eli diesel.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Re: Ilmastointilaitteen kenno

Viesti Kirjoittaja cdi »

vahakainu kirjoitti:Moikka, autoni siis w203 / -02 joka oli juuri B-huollossa, ajettu 145tkm. Huolto ilmoitti että ilmastointilaitteen kenno syöpynyt puhki ja tehdas ei vastaa enään. Korjaushinta pöyrittyttävät n. 1100€. (Samaan aikaan maksoin huoltolaskun 1350€ !!!) :(

Olisko kenelläkään tietoa onko tullut samanlaista vikaa / missä sitä voisi korjata halvemmalla? Mistä voisi kysellä varaosaa jne.
Siis kumipi puoli lämmin vai kylmä?????????? ja onko tietoa kennon materiaali.??
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

:huh: Tässä vaiheessa on hyvä ottaa esille sellainen kysymys, että voiko tuon kennon ikään vaikuttaa itse mitenkään? Saakohan sinne vaikkapa sellaista puhallinmoottoria, josta messinkiä ei irtoa. Tai auttaako ilmastointi laitteen huollatus (ei se tosin taida auttaa). Tai muuta vastaavaa. :roll:
BMW 318d -09
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Elleivät periaatteet ole tuttuja, voi ainakin aloittaa paneutumisen artikkeleista Takuusta, virhevastuusta ja mobilolifestä ja lukea sen jälkeen jutun Ruostuminen. Kummastakin on hyötyä. Kun vuosimallin 2000 auton ovet korjattiin ruostumisen vuoksi ilman, että auto oli koskaan käynyt merkkihuollossa, ei edes takuuaikana, ei korjaus perustunut hyvään tahtoon, goodwilliin, vaan siihen, että suunnittelussa ja valmistuksessa oli töpeksitty ja tuotteessa oli virhe, joka johti ennenaikaiseen ruostumiseen.

Lakisääteinen virhevastuu on eri asia kuin takuu. Takuun antaja vastaa siitä, että tuote toimii määräajan. Lakisääteisen virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty ajallista rajoitusta. Tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, jos tavara ei kestävyydeltään tai muuten vastaa sitä, mitä kuluttaja yleensä perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa. Luonnollinen kuluminen jää virhekäsitteen ulkopuolelle. Virhevastuun kestoon liittyen ostaja voi kuuden kuukauden virheolettaman ja takuuajan päättymisen jälkeen vedota tavaran virheeseen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa.

Kuluuko kenno kilometrien lisääntymisen myötä? Kuuluuko tuon ikäisen auton kennon olla jo vaihtouhan alainen? Mikä on kennon normaali käyttöikä? Onko huoltotoimenpiteillä vaikutusta ja miten ne on tehty? Näillä tiedoilla on merkitystä, kun esität myyjälle kennon korjaamista virhevastuuseen vedoten. Näytöllä on olennaista merkitystä jos esimerkiksi huoltotoimenpiteet vaikuttavat kennon käyttöikään.
vahakainu
Viestit: 4
Liittynyt: 06.5.2006 11:41

Viesti Kirjoittaja vahakainu »

Kuluuko kenno kilometrien lisääntymisen myötä? Kuuluuko tuon ikäisen auton kennon olla jo vaihtouhan alainen? Mikä on kennon normaali käyttöikä? Onko huoltotoimenpiteillä vaikutusta ja miten ne on tehty? Näillä tiedoilla on merkitystä, kun esität myyjälle kennon korjaamista virhevastuuseen vedoten. Näytöllä on olennaista merkitystä jos esimerkiksi huoltotoimenpiteet vaikuttavat kennon käyttöikään.
Itse en osaa sanoa kauanko kennon pitäisi kestää, mutta luultavasti pidempään kuin vajaat 4 vuotta. Auto on huolettu aina Vehossa (eli merkkiliikkeessä) ja siis heidän huoltoohjelman mukaan. Itse en tiedä milloin siihen kuuluu esim. ilmastoinnin tarkastus. Jos kuitenkin sellainen pitää suorittaa luulisi sen kuuluvan huolto-ohjelmaan. Onko foorumissa joku joka pystyy sanomaan kennon "arvioitua" käyttöikää. Puhelimessa Vehon huolto oli kyllä itsekkin vähän ihmeissään tästä viasta.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

vahakainu kirjoitti:
Kuluuko kenno kilometrien lisääntymisen myötä? Kuuluuko tuon ikäisen auton kennon olla jo vaihtouhan alainen? Mikä on kennon normaali käyttöikä? Onko huoltotoimenpiteillä vaikutusta ja miten ne on tehty? Näillä tiedoilla on merkitystä, kun esität myyjälle kennon korjaamista virhevastuuseen vedoten. Näytöllä on olennaista merkitystä jos esimerkiksi huoltotoimenpiteet vaikuttavat kennon käyttöikään.
Itse en osaa sanoa kauanko kennon pitäisi kestää, mutta luultavasti pidempään kuin vajaat 4 vuotta. Auto on huolettu aina Vehossa (eli merkkiliikkeessä) ja siis heidän huoltoohjelman mukaan. Itse en tiedä milloin siihen kuuluu esim. ilmastoinnin tarkastus. Jos kuitenkin sellainen pitää suorittaa luulisi sen kuuluvan huolto-ohjelmaan. Onko foorumissa joku joka pystyy sanomaan kennon "arvioitua" käyttöikää. Puhelimessa Vehon huolto oli kyllä itsekkin vähän ihmeissään tästä viasta.

No oman ässän kenno on takuulla alkuperäinen, hoidellut hommiaan moitteettomasti kohta 17v. Suuntaa kestoiästä saadaan parhaiten varmaankin siten, että meseläiset kertovat tässä omia ilmastointilaitekokemuksiaan? Toki varminta ja viisainta on pyytää lausuntoa joltain ilmastointikorjaamolta. :idea:

Mutta tuo neljä vuotta on kyllä niin selkeä riman alitus että Vehon/ Mersun ei kannata mielestäni käydä edes änkyttämään. :evil:

Nyrkkiä pöytään jos hellät sanat eivät tehoa. :idea:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Lucky-Dog kirjoitti:Olen vaihtanut myös melko vähän ajettuihin noita kennoja.
Kenno reagoi puhaltimen moottorista irtoavan "messingin" kanssa ja syöpyy yleensä puhki melko tasan tarkkaan siitä moottorin kohdasta :shock:

Kl-varaosilta saa esim. noita kennoja.
Mitä ainetta kenno on ,onko kuvaa,pintakäsittely ,saako tehtyä itse.

Kl jokin kenno224 e ei kuvaa 202 tyypiä ei löytynyt hinta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 lämmitys, ilmastointi”