Farmari 300:n

Vastaa Viestiin
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Farmari 300:n

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Hurahdin "vanhoilla" päivilläni moiseen yksilöön.

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/5983468

Aikaisemmat dieselini ovat olleet sitä luokkaa, jotta ne on käytetty merkkihuollossa, mutta tämän kanssa ajattelin pärjätä kotona.

Dieseleitten kanssa en ole siis koskaan joutunut sormiani likaamaan, bensakoneita kylläkin on tullut rassattua aikoinaan hyvinkin paljon.

Joten aivan keltanokkana kysyn ko. auton huoltamisesta, ihan moottoriöljystä lähtien. Aavistuksen diiseli tuoksahtaa konehuoneessa, mutta ei paljon ja jos oikein tarkasti kuuntelee niin pienen pieni jurina on siellä 90km/h vauhdissa kardaanista (kai?) kuultavissa. Perä on äänetön. Laatikko toimii niinkuin pitääkin. Peruutustutka ei toimi ja lohkolämppäriä /webastoa ei ole. Vetoja tuntuu olevan luvattujen lukemien verran. Kilometreistä en tiedä, mutta ihan jämäkältä ja asiallisen oloiselta auto tuntuu. Ei nitise, ei natise ja menee kuin juna. Suht kovat äänet mielestäni ovat. Alle en sen ihmeemmin tänään kotipihalla kurkannut, kun räntää tuli taivaan täydeltä ja oli jo säkkipimeää. Huoltokirjaa ei ole, mutta on sellainen perstuntuma että on pidetty huolta, ainakin joskus. 2010 tullilappu Saksan jollekin moottoritielle löytyy ikkunan nurkasta, joten montaa vuotta tätä ei ole suolassa uitettu.

Mitä öljyä ja miten paljon? Vaihtovälit? Kone, laatikko, perä?

Mistä suodattimet? KL-varaosat vai käykö esim. Motonet?

Minkälainen lämmitin? Lohko vai letku?

Tiedän että näihin löytyy vastaukset täältä palstalta, mutta en jaksaisi käydä selaamaan ja tuntitolkulla aikaa käyttämään ns. tietokonehommiin.

Jos ystävällisesti pyytämällä saisi teiltä viisaammilta pikkuisen jeesiä???
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Hei minäkin olen uusi Dieselauton omistaja. Tai siis sellaisen jota huollan itse :) Taino olen muutamassa vuodessa tämän asian kanssa oppinut olemaan. Nythän tuo on jo harrastus ja tietoja on karttunut tekemällä ja foorumin käyttäjien avustuksella :D

Lohkolämmitin se paras on ja sellaisen sinne kyllä saa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Leppälän Manu on menny ja ostanu kuningasmoottorimersun. Se on nimittäin varmaan joka mersupojan unelma tuollainen kutosmoottorimersu.

Ehdoton kantani lienee:

Lohkolämmitin.

Suodattimet KL mutta Motonetistäkin saa välillä merkkisuodattimia, kannattaa valikoida.

Öjyksi jotain synteettistä dieselmoottoriöljyä. Vaihtoväli moottoriin 15 tkm. ja perään/laatikkoon 50 tkm.
® Mesen linttaklubi
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Jees. Kiitoksia. Auton alla rymysin ja suojia irroittelin. Pientä tarvikelistaa on jo laadittu. Turbiinissa ei liene tyhjennystulppaa, kun on vain n. 2 x 5cm väli mistä edes näkee koko laitoksen. Käsin ei kyllä erkkikään pyöritä tuota myllyä, joten tyhjennystulpan oikeaan kohtaan saaminen on kyllä enemmän kuin tuuripeliä.

Imusarjan alla olevasta "mötikkästä" valuttaa hieman öljyä. Mikähän se lienee? Samoin ilmastointikompura on yrjönnyt vihreää heti hihnapyörän takaa ja ei työnnä kylmää. Uuden kompuran lie tarvitsee vai korjaako joku noita / onko korjaussarjoja saatavilla?

Bas/asr valokin päivällä syttyi, mutta ei palanut enää illalla. Syttyi kun painoin jarrua. Lueskelinkin jo että jarruvalokatkaisija on tyyppivika ja sytyttää rikkoutuessaan ko. valon. No toivottavasti vika on siinä parin kympin osassa.

Ööööhhhh. Tuota, tuota..... en nyt halua esittää tyhmää tai olla sellainen, mutta missä on akku? Ohjekirjanen, kun ei tullut mukaan autoa ostettaessa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Akku on takapenkin alla, vänkärin puolella.
Turbiinissa ei liene tyhjennystulppaa
Onon, pyöritä konetta isolla meisselillä siitä aukosta turbiinia väännellen.
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Ahaa. Hyvä, hyvä. En kehdannu käydä joka paneelia takaosasta raottelemaan.....

No katos perskules... Kyllä siellä turbiinissa tulppa on. Sentti kerrallaan kun pyöritin niin kyllä se vastaan tuli. On se tulppa joskus ollut avattuna, ihan selvät jäljet oli.

Laatikkoöljyt saa vielä pysyä viikon verran sisällä ennen kuin saan mittatikun ja suotimen KL-varaosista.

Mites peräöljyt? Ihan normiperä ilman lukkoa näissä kai on. Eli jotain normi GL-4 80W-90 Motonetin tavaraa vai tarteeko olla jotain speciaalia?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Öljyksi käy mikä tahansa jossa on riittävä luokitus, kuten moottoriin ja vaihteistoon, ohjaustehostimeen jne ... ihan kuten missä tahansa automerkissä ja -mallissa.

Lukoituksia en muista ulkoa, työpaikalla kun tietää muutenkin mistä purkista / pöntöstä / letkusta mihinkin löytyy oikea öljy.
Muistelisin kuitenkin että peräöljylle luokka 235.0...

Tässä tietoa mitkä aineet mihinkin luokkiin on hyväksytty:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... guage_id=1
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Perään joko 235.0 tai 235.8 luokituksen täyttävät litkut.
Eli tuotemerkkeinä esim. Mobil HD-A ja sitten synteettinen vaihtoehto Mobil SHC 75-90.

Synteettinen maksaa noin 15 euroa litra ja tavallinen 1/3 siitä.

2 litraa sitä pitää ostaa koska litra ei riitä vaihtoon 8)
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Joo on noissa laatikoissa proppu.
Välillä ei ollut ja sitten taas on....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ari66 kirjoitti:Joo on noissa laatikoissa proppu.
Välillä ei ollut ja sitten taas on....
Ensimmäisistä 5 vaihteisista löytyy, oliskos ropusta luovuttu joskus 97-98 vuoden paikkeilla. Todettiin varmaan tehtaallakin että ei juma näistä tulee muuten ikuisia laatikoita :lol:
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Laskettelin tänään laatikosta ja turbiinista öljyt pois. Vähän rusheahkoon vivahtavat ne oli, mutta yhtään eivät palaneelle haisseet. Hienosti laatikko on toiminut siitä huolimatta. Katsotaan huomenissa miten vaihtaa ja pitää, kun tankataan Teboilin Fluid E:tä. Luokitusten mukaan pitäisi olla ihan ok. Toivottavasti ei nyt huonompaan suuntaan mennä!

Perästä ulostautui värinsä puolesta uudenveroista öljyä. Ei ollut mitään metallimujua mukana.

Rattiakselin läpivientikumi tuli samassa pussissa laatikon suotimen+tiivisteen ja mittatikun kanssa. Mitenhän tuon kumin vaihto helpoiten onnistuu? Ilmeisesti se ristinivelhässäkkä pois, mutta joutuuko raidetangonkin tiputtamaan alas, jotta saa rattiakselilta nivelsysteemin pois?
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

No niin... Uusi suodin ja tiiviste laatikossa paikallaan. On muuten hyvä systeemi mersussa tuo öljypohjan kiristys. Ei voi jäädä löysälle tai mennä tiukkaan. Se on silloin kiinni kun se on kiinni. Vapun tietämillä vaihdoin uudempaan Mopar konsernin autoon laatikkoöljyt ja suotimen niin öljypohja kiinnitetään iänikuisella systeemillä ja aina on vaara että jää liian löysälle tai menee liian tiukalle, jolloin peltinen öljypohja vääntyy. Samanlainen kiinnitys ollut niillä jo 70 vuotta.

Aamulla kaadoin vanhat öljyt pois ja mittasin ne. Öljyä sain valutettua mersun turbiinista ja laatikosta ulos jopa 7,5 litraa. Takaisin laitoin ensin 5 litraa ja auto käyntiin, vaihteet läpi ja sammuksiin. Lisäystä pari litraa ja sama homma. Nyt alkoi olemaan jo tuntumaa vedon kytkeytyessä. Mittatikku näytti auton käynnissä ollessa ja P-asennossa +25 asteikon alalaitaa, joten lisäsin puuttuvan puoli litraa. Illemmalla, kun otan hallista ulos, niin ajan kuumaksi ja saan sitten "oikeat" lukemat.

Tuohon rattiakselin läpivientikumin vaihtoon löytyikin yksityiskohtaiset neuvot foorumilta.

Täällä taitaa olla koko auton purkaminen ja kasaaminen osa osalta......
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Pikkuisen lisäsin vielä öljyä laatikkoon. Oli pari milliä alle kuuman alarajan. Laatikko vaihtoi hyvin ennen öljynvaihtoa, nyt se vaihtaa superhyvin. Erittäin pehmeästi, mutta jämäkästi. Ennen tuntui aavistus nykäisyä kuumana ykkösen ja kakkosen välillä, nyt ei mitään. Ero enen ja jälkeen on tosi selvä.

Kummasti hiljeni ohjaamokin tuon ohjausakselin läpivientikumin vaihdon myötä. Käyttömukavuutta tuli roppakaupalla lisää 20 minuutin työn tuloksena. Kovaäänisyys kiinnittikin huomiota heti alkuunsa.

Lohkolämppäri jäi asentamatta, kun syylärin tyhjennysproppu oli kierretty vissiin vähän liian tiukkaan ja katkesi saman tien kun yritin aukaista. No lauantai iltana ei proppua enää mistään saa, joten jää seuraavaan kertaan. Lie tuo sitä lämmitintä ei edes tarvitse, kun meillä ollut aamulla jo -17 ja lähtee saman tien kun hehkuvalo sammuu, mutta laitetaan se nyt silti kun on ostettukin.
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Tänään eka kertaa tankilla. Matkaa on tullut n. 400km ja pyöritystä vajaa 350km. Poljettu on testausmielessä ihan kunnolla, joten ihan sukkasiltaan ei olla menty ollenkaan. 8,9 L /100km oli laskennallinen kulutus. No matkamittarin virhe siihen päälle, joten tuonne kympin tietämille asettunee reaalikulutus. Kultutuksenkin suhteen näyttää säädöt ym. ajoitukset olevan tekniikassa ok.
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Lohkolämppäri on edelleen asentamatta, kun on pitänyt ajellä pitkin Päijät-Hämettä ja Kymenlaaksoa koirahommissa vähän väliä Kaakkois-Suomesta käsin. Pari tuhatta kilometriä kertyi kymmeneen päivään. Pirun hyvä auto ajaa, hemmetti soikoon.

Ainut on että ihan en ole päässyt perille tuohon tihkukytkimen henkiseen elämään...... Tuntuu että välillä pyyhkii ihan turhaan ja liian herkästi. Saako sitä jostain säädettyä "ei niin herkäksi"?

Pariin otteeseen olen miettinyt, että onkohan tuo S211 vielä parempi auto ajaa, kun on uudempi ja ehkä kehittyneempi versio?

Kulutus näyttää reippaassa matka-ajossa asettuvan tuonne 7,6L tietämille (ps. Kausalan ST1 on tällä kulmakunnalla halvin paikka, etukortilla 1,424€/L).

Käyttömukavuutta tuli taas roppakaupalla, kun joulun pyhinä siivosin kunnolla auton sisältä ja päältä, kera maalipinnan vahauksen. Olihan tuo melkoisen likainen. Mukava sillä on nyt taas lähteä ylihuomenna matkaan.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Eipä W211 korinen tarjoa sen parempaa kyytiä mitä kunnossa oleva W210.

Onko siinä sun autossas sadetunnistin? Jos on niin eikös sen saa omatoimisesti nollattua sulaketta irrottamalla?
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Sadetunnistin tässä on. Miulle vaan pitää kaikki vääntää rautalangasta, kun ei oo ees ohjekirjaa.
Mikä sulake ja missäpäin se sijaitsee? Onko se haistelija siinä tuulilasin yläreunassa keskellä vai onko se antenni?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

siinä tuulilasin yläreunassa se on.
Sulake löytyy sulakerasiasta mistä muutkin sulakkeet. Mulla ei ole asiasta sen enempää kokemusta kun mun autot on karvalakkimallin suomi-autoja ( lue niissä on toimiva tihkukytkin eikä mitään tuollaisia virityksiä)

Olen vaan lukenut että sadetunnistimen toiminta on jollain parantunut tuolla sulakenollauksella kun sadetunnistin oppii ettei tuulilasi olekaan enää uusi ja naarmuton.
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Pikkuisen päivitystä...... Aika liki kymppitonni on tullut kahteen kuukauteen ajettua. Ei huolta, ei murhetta. Toivottavasti ei tulekaan. Pienin kulutus ollut 7,2L satasella.

Katsastettua tuli pakettiautoksi vuosikatsastuksen yhteydessä, niin no piti miun raidetangon pää vaihtaa ja käydä näyttämässä auto uusiks konttorilla. Nopea toimenpide vaihtotyö luonnollisesti oli, kun on 18 astetta pakkasta. En raaskinut jyräyttää käyntiin ja siirtää lämpimään halliin, kun tässä kaikessa kiireessä en ole ehtinyt lohkolämppäriäkään asentamaan. Hyvin meni perinteisellä rullamitalla säätö kohdalleen. Ihan aavistus jäi haritusta. Vianorilla säädettiin sitten kaikki pyörät ihan kohdalleen.

Pientä listaa olen tässä mielessäni tehnyt ennakkohuollosta ja syylärin vaihdan varmuuden vuoksi, jotta nesteet pysyisivät erillään sekä vaihdetaan laatikon suht ruosteiset öljyputket mitkä menevät syyläriin. Samalla on tarkoitus vaihtaa ilmastoinnin kompura. Se vuotaa ku seula. Ja etuvalot/umpiot kaipaisivat hieman päivitystä. "Vanhanaikaiset" polttimot ovat, mutta ns. lasien lakka on hieman kärsinyt.

EGR-venttiilistä tulee aavistus öljyä ulos ja se olisi tarkoitus vaihtaa tai sitten ohittaa. Ellei ole ohitettu jo. En ole sen enempää tutkinut. Moottori muuten pelaa hyvin tosin pikkuisen joku polttoainetiiviste jossain vuotaa. Hieman kosteaa on ihan suojakopan etupäässä. Diiselin hajua on havaittavissa konepeltiä avatessa, kun oikein tarkasti haistelee. Moottorin suojakoppaa en ole ottanut pois, mutta luulen että sieltä joku tiiviste/liitos falskaa.

Moottorin optimointia suunnittelin jossain vaiheessa, mutta en nyt ehkä kuitenkaan vielä. Tämä kulkee ihan hemmetin kovaa ja liikkuu todella rivakasti jo nykyisellään. Käyttövarmuuden kustannuksella tätä ei kummiskaan lähdetä viilaamaan. Saattaahan olla että tähän on jo germaani työntäny jonkun "lastun".

Laatikkoon ei ole tarkoitus vielä sen enempää puuttua. Se toimii niikuin pitää.

Myynnissähän tämä miulla on, kun haaveilen S211:stä. Eilen juuri oli emännän kanssa puhetta että ihan oikeasti en tiedä raaskisiko tästä kuitenkaan luopua. Pellitkin ovat erittäin hyvässä kunnossa. Voisi olla että kehnomman yksilön saisin tilalle.

Nyttemmin olen tajunnut, miksi vähän ajettua väyrystä ei tahdo millään löytyä tai olla myynnissä. Näillähän ajaa melkein huvikseen, sen verran hyviä pelejä nämä on.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Syylärin vaihto on minusta ihan turhaa, ei taida olla edes mahdollista että menee jäähdytinnesteet ja laatikkoöljyt sekaisin näissä vanhemmissa autoissa :wink:

Polttoaineen haju voisi johtua vuotavista suuttimen ylivuotoletkuista. Muusta harvemmin tulee niin paljon vuotoa että haisee.
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Ok. No suunnitellaan sitä syylärin vaihtoa sitten joskus. Mutta nyt sen verran tuli mutkia matkaan, että öljynjäähdytin kävi vuotamaan. Se on kyllä vaihdettava ensi tilassa. Nipasta kävi tihkumaan ja en ehtinyt, kuin avaimet saamaan mutteriin, niin katkesi nippa puoliksi letkun sisään. Arvelin, että olisi ollut löysällä, mutta tuli kilometrit nipalla täyteen. Oletteko hommanneet alkuperäisen jäähdyttimen vai onko joku hyvä tarvikkeena saatavissa? Ja mistä? Käytettykin miulle kelpaa, kunhan on ehjä ja sopuhintainen.

Ilmeisesti aika reilusti pitää vasenta etunurkkaa purkaa, jotta sen saapi vaihdettua?
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

väykky

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Miten kompura vuotaa,kun seula.
oisko vihreä liemi jäähdytys nestettä??
Tuo dieselin haju tulle.kun suuttimet on siellä montussa,niin ne kupit on naftaa täynnä

Terveisin Jamppa
Leppälän Manu
Viestit: 21
Liittynyt: 30.4.2013 13:00

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Taas pysyy öljyt sisällä. Paikallisella pikkupajalla sahattiin molemmat nipat kierteiden juuresta poikki. Tehtiin uudet sisäkierteet ja normi kaksoisnipat pyöritettiin tilalle. Putket kiinni ja kovaa ajoa. Hintaa tuli 50€ (tax free, kun täällä Viipurin kupeessa asutaan) + litran verran lisäysöljyä. Hitonmoinen huuhteleminen oli lauhduttimessa, jotta sain kaikki alumiinimurut pois, mutta kyl se kannatti. Käytettyjä ei ollut ja halvin uusi lähes 400€.

Ilmastointijärjestelmään on laitettu jonkinlainen väriaine sisään ilmeisesti selvittämään vuotokohtia. Tästä ja ilmavirrasta johtuen kompura on saanut räikeänvihreän värityksen. Hihnapyörän luota on alkanut väri leviämään taaksepäin.
Tuo diiselin haju tulee aina silloin tällöin. Hyvin harvakseltaan käypi nenään. En ole ottanut edes suojakoppaa vielä pois, kun ei sitä hajua aina edes muista. Mutta tutkitaan sekin tässä kevään korvalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”