w210 jousikuppi ratkesi.

Henkka-
Viestit: 13
Liittynyt: 26.4.2014 11:02
Paikkakunta: Helsinki

w210 jousikuppi ratkesi.

Viesti Kirjoittaja Henkka- »

Jep, eli tänään pääsi käymään niin hauskasti et vähän vauhdikkaasti ylitin hidasteen ja oikealta puolelta kuului aika kova kosahdus ja keula vähän alhaalla. :shock:
Noh renkaat linkkuun ja jousikuppi on irronnut ylhäältä! :D

Missä pk-seudulla ois mahdollista asennuttaa uusi kuppi suht edullisesti ja missä hinnoissa liikutaan? ei kiinnostaisi tonnin maksaneeseen autoon kuitenkaan paljoa sijoittaa eikä itsellä oo mahdollisuutta parkkipaikalla tuota kyllä korjailla. :roll:
Henkka-
Viestit: 13
Liittynyt: 26.4.2014 11:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka- »

Paaliin sit menee tämä keksintö :(
Ei oikein vakuuta kuitenkaan mersu ku muuten suht kovapeltinen nii 280tkm ajettuna hajoaa jotain sellaista mitä ei kyselykierroksen perusteella suostuta enää korjaamaan. Kuitenkin ollu huomattavasti vanhempiakin autoja eikä koskaan mitään tälläistä käynyt. :(
forum
Viestit: 16
Liittynyt: 02.2.2014 11:14

Viesti Kirjoittaja forum »

Minkä ikäinen auto kyseessä?
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Täh, miten niin ei suostuta korjaamaan? Mersu korjas nuo jopa goodwillinä kymppivuotisiksi (tyyppivika kun oli). Kuppeja myydään erikseen käsittääkseni monessakin paikassa, sopikos satalankun kuppikin mutta oli paksumpaa tavaraa, en muista. Voi laittaa kiinni hitsaamalla tai niittaamalla tai molemmilla...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Henkka-
Viestit: 13
Liittynyt: 26.4.2014 11:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka- »

MHe kirjoitti:Täh, miten niin ei suostuta korjaamaan? Mersu korjas nuo jopa goodwillinä kymppivuotisiksi (tyyppivika kun oli). Kuppeja myydään erikseen käsittääkseni monessakin paikassa, sopikos satalankun kuppikin mutta oli paksumpaa tavaraa, en muista. Voi laittaa kiinni hitsaamalla tai niittaamalla tai molemmilla...
Syytä en tiedä miks eivät halua töitä, mut vastaukset on olleet luokkaa "ei kiinnosta". :(
Eräässä kehutussakin tähtihuollossa itä-helsingissä kehoitettiin soittamaan kuusankoskelle ja muutenkin aika tylyn oloinen huoltoäijä. :lol:
Catiska
Viestit: 62
Liittynyt: 21.2.2007 22:41
Paikkakunta: Suur-Joutseno

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Henkka- kirjoitti:Paaliin sit menee tämä keksintö :(
Ei oikein vakuuta kuitenkaan mersu ku muuten suht kovapeltinen nii 280tkm ajettuna hajoaa jotain sellaista mitä ei kyselykierroksen perusteella suostuta enää korjaamaan. Kuitenkin ollu huomattavasti vanhempiakin autoja eikä koskaan mitään tälläistä käynyt. :(
Melkoisen varmaa että väykyistä ei juuri löydy noin vähän ajettua autoa :) Mittarilukemat sitten mitä tahansa, mutta itse lähden siitä että jos lukema on alle 400tkm niin silloin tod näk muutellut kilsat.

Käy kysymässä jostain pienestä yhden miehen huoltofirmasta, heillä voi olla kiinnostusta hitsailla tuollainen nippuun. Tai etsi joku yksityinen tekemään se.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Kyllä siihen varmasti tekijä löytyy, kun muutenhan ne olis joutunut paalaamaan kohta kaikki
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Henkka-
Viestit: 13
Liittynyt: 26.4.2014 11:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka- »

Catiska kirjoitti:
Henkka- kirjoitti:Paaliin sit menee tämä keksintö :(
Ei oikein vakuuta kuitenkaan mersu ku muuten suht kovapeltinen nii 280tkm ajettuna hajoaa jotain sellaista mitä ei kyselykierroksen perusteella suostuta enää korjaamaan. Kuitenkin ollu huomattavasti vanhempiakin autoja eikä koskaan mitään tälläistä käynyt. :(
Melkoisen varmaa että väykyistä ei juuri löydy noin vähän ajettua autoa :) Mittarilukemat sitten mitä tahansa, mutta itse lähden siitä että jos lukema on alle 400tkm niin silloin tod näk muutellut kilsat.

Käy kysymässä jostain pienestä yhden miehen huoltofirmasta, heillä voi olla kiinnostusta hitsailla tuollainen nippuun. Tai etsi joku yksityinen tekemään se.
Ei vaan oo ollut tarvetta täällä huoltaa autoa aikaisemmin niin ei oo tiedossa hyviä pikkupajoja. :(

Ainakin huoltokirjan mukaan voisi pitää paikkansa, kuitenkin bensa ja vain 3 omistajaa :O
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Henkka- kirjoitti: Eräässä kehutussakin tähtihuollossa itä-helsingissä kehoitettiin soittamaan kuusankoskelle ja muutenkin aika tylyn oloinen huoltoäijä. :lol:
Taas kerran...

Täällä pitäis olla tuosts ongelmasta viestiketjuja ihan kuvien kera niin tiedät miten se korjataan. Ei muistu hakusanaa millä löytyis.

Joku vois linkittää selventäviä ketjuja jos korjaat itse...
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ei kannata mitään tuollaisia lisätukia laittaa jousikupin ja loksun väliin. Tuki on niin ohut ettei se kestä taipumatta jos täräyttää hidasteeseen. Voima ei mene tuen keskilinjan läpi ja tanko nurjahtaa. Nurjahtanut tanko taasen vaatii hemmetisti voimaa jotta oikenee vetämällä...

Eulerin pähkäilemät tottuuvet esim täältä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nurjahdus
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Juu en mä tuon korjauksen lujuusopillisuuksiin mene, kuvia kun kupin vaihdosta kyseltiin niin siihen postasin...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

MHe kirjoitti:Juu en mä tuon korjauksen lujuusopillisuuksiin mene, kuvia kun kupin vaihdosta kyseltiin niin siihen postasin...
Kiitos sulle.
Mäkin voisin mennä auttamaan viestiketjun aloittajaa kun asuu samalla kylällä, mutta kun uupuu tuo automekaanikon koulutus niin viiden euron sepät tekee moninkertaisen tuhon...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MHe kirjoitti:Juu en mä tuon korjauksen lujuusopillisuuksiin mene, kuvia kun kupin vaihdosta kyseltiin niin siihen postasin...
Enhän toki sitä silleen arvostellutkaan, ihan kiinostava topikki josta linkin laitoit. EM tuet vaan ihan turhia, enemminkin haitallisia.

Kyllä ne kupit saa laitettua kuka tahansa joka osaa vähääkään hitsata. Itse laittaisin kaiketi niittaus + hitsaus menetelmällä. Vehohan on tehnyt kumpaakin tapaa - en vaan muista kumpaa ensin ja sitten vaihtivat tapaa jostain syystä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

AK47 kirjoitti:
MHe kirjoitti:Juu en mä tuon korjauksen lujuusopillisuuksiin mene, kuvia kun kupin vaihdosta kyseltiin niin siihen postasin...
Enhän toki sitä silleen arvostellutkaan, ihan kiinostava topikki josta linkin laitoit. EM tuet vaan ihan turhia, enemminkin haitallisia.

Kyllä ne kupit saa laitettua kuka tahansa joka osaa vähääkään hitsata. Itse laittaisin kaiketi niittaus + hitsaus menetelmällä. Vehohan on tehnyt kumpaakin tapaa - en vaan muista kumpaa ensin ja sitten vaihtivat tapaa jostain syystä.
No hard feelings :D Mulla väykyn kupit korjattiin nimenomaan tehtaan goodwillinä aivan takuuajan loppupuolella ja sillon tehtiin pelkästään niittaamalla järeillä poppareilla.

PS.Sain lujarin peruskurssista kakkosen, joten ala ei ole paras vahvuuteni vaikka olen sittemmin lukenut lujuusoppilliset mittauksetkin... 8)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

No ei se ole joku syy, ainakaan näillä nurkilla ei konttorilla hyväksytä kuin niitattu jousikuppi. Itse kyllä mieluummin hitsaisin, kunnon tulppahitsit isolla virralla, tarttuu siinä missä nuo tehtaan pistehitsauksetkin.

Ja mitä noita olen vaihtanut on aika perseestä käsityökaluilla vetää nuo teräsniitit. (Ekaa kun tein niin joutui pomo lähteen hakeen kunnon popniittipihdit :wink: )

Mutta kyllä noita ainakin tällä perällä korjataan, ihan virallisen ohjeen mukaan. Siellä isolla kirkolla on varmaan varaa valkata mitä paskahommia otetaan. :roll:
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Niin joo, mitähän järkeä tuossa ei saa hitsata on. Kun aloin tarkemmin muistella niin olen muutamaan yksilöön ensin joutunut hitsaamaan uutta peltiä "terästä" jotta on ollut mihin niitata jousikuppi kiinni. :lol:

Eikä ole koirat eikä katsurit perään haukkuneet. :pope:
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Kyllä ne saa hitsaamallakin laittaa, ja revenneenkin saa korjata hitsaamalla, jos vain mahdollista. Omaani en vaihtanut, kuppi oli koko lailla ehjä, korin puolelta revennyt. Hyvin kelpasi jälkisyynissä.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Nyt jotain tarkkuutta, tähän katsastamiseen.

Ei saa hitsata. Meidän firman luottokonttorin lausunto. Ja on muuten tehtaan ohje. :pappa:

Hitsaaminen minustakin järkevämpää.

Pitäisiköhän nämä leimata Nastolassa, ei Kausalasta ole pitkä matka. :toks:
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Nastolassa ei oo konttoria, mutta Heinolassa kelpaa :wink:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
slickjones
Viestit: 68
Liittynyt: 11.9.2011 14:28
Paikkakunta: Lokalahti

Viesti Kirjoittaja slickjones »

Laitappa yv:llä yhteystiedot.. Voin jeesaa sen laitossa.. Oon noita muutamia laittanu ja revenneitä korjannu.. Mitä konttorin jorinoihin tulee niin kyllä sen hitsaamalla saa korjata vaikka olis revenny.. Kunhan dokumentoi toimenpiteen että lujuuden voi päätellä..

T: Autopeltiseppä/Menkaanikko

Asustan kehä 3 sisällä nykyään
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Cool Hand Saku kirjoitti:Nyt jotain tarkkuutta, tähän katsastamiseen.

Ei saa hitsata. Meidän firman luottokonttorin lausunto. Ja on muuten tehtaan ohje. :pappa:

Hitsaaminen minustakin järkevämpää.

Pitäisiköhän nämä leimata Nastolassa, ei Kausalasta ole pitkä matka. :toks:
Hmmm, ei saa hitsata.... Mitenköhän ne on sen hemmetin kupin tehtaalla alun perin sitten laittaneet kiinni? :D

Jos konttorin lausunto tuntuu kohtuuttomalta, trafista voi sitten kysyä kanssa asiaa (konttori tai asiakas). Ilmoittaa vain miten on alun perin laitettu ja kysyy myös perusteet miksi ei saisi hitsata.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

AK47 kirjoitti:
Cool Hand Saku kirjoitti:Nyt jotain tarkkuutta, tähän katsastamiseen.

Ei saa hitsata. Meidän firman luottokonttorin lausunto. Ja on muuten tehtaan ohje. :pappa:

Hitsaaminen minustakin järkevämpää.

Pitäisiköhän nämä leimata Nastolassa, ei Kausalasta ole pitkä matka. :toks:
Hmmm, ei saa hitsata.... Mitenköhän ne on sen hemmetin kupin tehtaalla alun perin sitten laittaneet kiinni? :D

Jos konttorin lausunto tuntuu kohtuuttomalta, trafista voi sitten kysyä kanssa asiaa (konttori tai asiakas). Ilmoittaa vain miten on alun perin laitettu ja kysyy myös perusteet miksi ei saisi hitsata.
Aika jännä kun täälä taas sai hitsata ja jopa ihan konttorilla neuvoivat kadetin tukivarrenkin korjaamaan hitsaamalla :shock:
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Kyllä se kuppi on tehtaanjäljiltä ihan pistehitseillä kiinni. :lol:

Tiedä sitten miksi se pitää niittaamalla korjata. :jerkit:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Cool Hand Saku kirjoitti:Kyllä se kuppi on tehtaanjäljiltä ihan pistehitseillä kiinni. :lol:

Tiedä sitten miksi se pitää niittaamalla korjata. :jerkit:
Niinpä. Hitsaamalla se on laitettu alun perin. Jos taas ei saa korjaamalla hitsata niin silloinhan valmistaja on tehnyt turvallisuuteen vaikuttavan vakavan suunnitteluvirheen tai ainakin valmistusvirheen jos ei hitsattu pidä... Korjattava tehtaan piikkiin (liimaamalla, purkalla, teipillä, niittaamalla jne).

Se nyt on selvää ettei vanhasta autosta saa pistehitsaamalla enää uuden veroista. Mutta seuraavaksi paras on tulppahitsityylinen korjaus. Voisi vaikka tehdä niin että porataan alkuperäisiin kohtiin isot reijät ja uuden kupin mukana tulee reijän täytenappi joka hitsataan porattuun reikään. Saakos väykässä kupin kohdalta takaapäin pujotettua pultti/niitti tyylistä osaa?


Kuva

Toi menee kyllä hyvin ilman tuommoista tulppaakin - Saattaa tollainen tulpan laippa toimia kapilaarisesti ja imeä vettä sinne laipan ja pellin väliin ilman korikittiä tms mikä on taas huono juttu.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Tehtaalla on varmaan tajuttu ettei tavallinen kotihitsari saa aikaan muuta kuin kurataudin sähköharakalle niin sentakia niitti on parempi.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Catiska kirjoitti: Melkoisen varmaa että väykyistä ei juuri löydy noin vähän ajettua autoa :) Mittarilukemat sitten mitä tahansa, mutta itse lähden siitä että jos lukema on alle 400tkm niin silloin tod näk muutellut kilsat.
Pyh pah, olettamuksia tuollaset. Vasta huhtikuussa leimasin yhtä omaa autoa, kun tuttu oli pikkukoneista bensaväykkyään leimaamassa, 140tkm mittarissa ja tais olla "alkupään" malleja.

Ja siltäkin repsikan juosikuppi vähän revenny, inssi kanssa sanoi ettei saa hitsata vaan pitää niitata, ihmettelin kyllä kanssa. :shock:
Varsinkin sitä että noin vähän ajetussa autossa jo repeilee, tietysti ikä painaa.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Runtula kirjoitti:Tehtaalla on varmaan tajuttu ettei tavallinen kotihitsari saa aikaan muuta kuin kurataudin sähköharakalle niin sentakia niitti on parempi.
No, aika osuvasti kuvattu toi perisuomalainen "Tein itse säästin selvää rahaa - työmenetelmä" :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Eiköhän se metallin väsyminen ole syynä siihen, ettei hitsausta sallita kaikissa piireissä. Jousikuppi on aika rajusti väsytyskuormitettu. Tavallinen miggi- tai puikkohitsaus tekee saumaan pikkuruisen reunahaavan, josta väsymismurtuma lähtee. Pistehitsauksen ei pitäisi sellaista alkusäröä tehdä. Niittaus on väsymisen kannalta hyvä liittämismenetelmä. Siksi ne lentokoneetkin tehdään niittaamalla.
S204, AZT250
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Garcia kirjoitti:Eiköhän se metallin väsyminen ole syynä siihen, ettei hitsausta sallita kaikissa piireissä. Jousikuppi on aika rajusti väsytyskuormitettu. Tavallinen miggi- tai puikkohitsaus tekee saumaan pikkuruisen reunahaavan, josta väsymismurtuma lähtee. Pistehitsauksen ei pitäisi sellaista alkusäröä tehdä. Niittaus on väsymisen kannalta hyvä liittämismenetelmä. Siksi ne lentokoneetkin tehdään niittaamalla.
Pistehitsaus vanhaan rakenteeseen tekee hankalaksi ettei pinnat ole puhtaat siellä kaksikerrosrakenteessa. Pistehitsaus tekee kyllä tyssäymän rajalle epäjatkuvuuskohdan.

Lekoissa materiaali tulee suojata lämpömuutoksilta ja ohutlevyjä hankala hitsata. Niittaus lekoissa on tarkkaa puuhaa, reijät porataan ja kalvetaan tarkkamittaisiksi ja poistetaan purseetkin huolella - sitten vasta niitataan. Myös teräs materiaalina aivan eri tapaus kuin bauksiittisavesta tehty alumiini. Lekoissa käytetään sinkki- ja kupariseosteisia 7000 ja 2000 sarjan alumiineja jotka erkautuskäsiteltyja ja hitsaaminen ei tule kyseeseen.

Kunnes muuta todistetaan, hitsaisin kupin MAG hitsauksella ykkösvaihtoehtona. Reunahaava on hitsausvirhe eikä mikään tyypillinen ominaisuus hitsattaessa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”