220 cdi käyntihäiriöt, ehkä paikallistettu

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

220 cdi käyntihäiriöt, ehkä paikallistettu

Viesti Kirjoittaja h5 »

Tervehdys kaikille, mukavaa kun on uusi foorumi. Mersufoorumilla
olin lähinnä kuuntelu(luku)oppilaana. Nyt sitten aion osallistua
keskusteluihinkin.

Omassa pelissäni on ilmennyt ongelmia kevättalvesta lähtien.
Auto sammuili ajosta sekä tyhjäkäynti on ollut ravistava ja
terävä-ääninen. Tehotkin hieman kateissa.

Keväällä vaihtelin yhden suuttimen sekä ilmamassamittarin Vehon
testerin kehotusten mukaan. Varsinaista muutosta ei tullut.
Kesä kului pikkuongelmien parissa ja syksyn kylmien saapuessa
samat ongelmat voimistuivat ja auto toppailee taas ajossa.

Ahkeran mersufoorumin haku-palvelun opiskelulla päädyin
muutamiin toimenpiteisiin. Vaihdoin termostaatin koska lämmöt oli
60 päällä kuumimmillaan ja senkin takia että termarin kannessa
tulee moottoriveden lämpöanturi mukana. Samalla vaihdoin
imuilman lämpöanturin. Ja avot kadonneet pollet tulivat takaisin.

Heti perään irroitin imusarjan läppien alipainekellon ja jumitin
rautalankapatentilla läppien siirtokiskon auki-asentoon. Kisko oli
myös jo irronnut läppien vivuista.

Nyt auto on muuttunut uskomattomasti. On kuin uudella ajaisi.
Anturien vaihto oli ratkaiseva tehoihin. Mikäli olen oikein ymmärtänyt
ecu arvio mm. näiden anturien perusteella ennakkoa.

Ajosta sammumisongelma ei ole poistunut vielä. Käyntiin olen saanut
pelin irroittelemalla ja kiinnitelemällä ennakko-, rail-putken, imusarjanpaine-, suuttimien jne liittimiä. Varsinainen vikakohde ei ole
ilmaissut itseään. Vehon testerikin on ollut täysin tietämätön viasta.

Kunnes tänään taas sama peli johtojen kanssa tienpäällä. Kotona sitten
testailin lisää ja huomasin että 2. ja 3. kohdalla rail-putken alla
oleva johtonippua vääntelemällä kone sammui vastaavalla tavalla.
Nipusta haarautuu ko. kohdalla 2. ja 3. suuttimien johdot eikä muidenkaan
kannen peräpään antureiden haarautumiset ole kaukana. Joten nipun sisällä taitaa piillä vika.

Mitähän nyt pitäisi tehdä. Veho on pirun kallis mutta voisiko asian hoitaa
jokin luotettava sähkökorjaamo Tampereen alueella? Vai haenko vehosta
koko johtosarjan ja vaihdan itse. Onkohan paha homma? Löytyykö keneltäkään kokemusta vastaavassa tilanteessa. Dealerilta varmaankin
löytyy. Pystyyköhän tällainen wannabee-asentaja hoitamaan homman.

Heikki
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tervetuloa Heikki joukkoon rentoon. :D Muuta en valitettavasti osaa sanoa, kommentoikoot asiantuntijamme lisää. :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuule, en tiedä millainen homma on vaihtaa johtosarja.
Luulisin että jos sarja on sen hintainen että raatsit sen ostaa, saat sen asennettuakin. (eli että ei tule koko auton kaikki sähköt)

CDI sammuu jos suuttimelta irtoaa johto, eli kummoista vikaa ei tarvitse olla; yksi katkos.
Jos saat johtosarjaa purettua niin sen voisi päästä tutkimaan lähemmin mikä johto on poikki jostain ?

Niin, ja tervetuloa foorumille !
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

dealer kirjoitti:Kuule, en tiedä millainen homma on vaihtaa johtosarja.
Luulisin että jos sarja on sen hintainen että raatsit sen ostaa, saat sen asennettuakin. (eli että ei tule koko auton kaikki sähköt)



CDI sammuu jos suuttimelta irtoaa johto, eli kummoista vikaa ei tarvitse olla; yksi katkos.
Jos saat johtosarjaa purettua niin sen voisi päästä tutkimaan lähemmin mikä johto on poikki jostain ?


Niin, ja tervetuloa foorumille !

Jossain vaiheessa epäilin johtosarjaa ja mainitsinkin siitä Veholla
testin yhteydessä. Johtosarja kuulema löytyy varastosta muttei
aiheuttanut sen suurempia intohimoja ainakaan asentajassa.
Ilmeisesti niitä ei kai sitten ole mennyt kaupaksi isompia määriä.
Johtosarja itsessään taitaa sisältää kaikki syl.kannen ympäristössä
olevien antureiden ja laitteiden johdotukset ja liittimet. Näyttäisi
menevän boxiin yhdellä liittimellä(boxin liittimissä on kuulema ollut
kontakti ongelmia).


Joo, kone sammuu kakomatta kuin avaimesta ja EPC valo syttyy.
Mietiskelin tässä että se testeri herjaili kakkossuutinta jonka vaihdoinkin
sillä perusteella että suutintestaus kertoi sen olevan viallinen palautuvan
polttainemäärän perusteella. Jospa siinä on ollut tuo viallinen johtokin
mukana koska se näkyy testerin muissakin listoissa. Ymmärtääkseni
impulssit annetaan kahdelle suuttimelle samasta "konkasta"(?). Täytyy purkaa erkkarit johtonipun ympäriltä ja tökkiä neulalla ja yleistesterillä
jos se vika paikka vaikka löytyisikin.


Kiitos, ja kiitos kommentistasi.

Raportoin kun saan hommaa etenemään.

Heikki
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

HVM kirjoitti:Tervetuloa Heikki joukkoon rentoon. :D Muuta en valitettavasti osaa sanoa, kommentoikoot asiantuntijamme lisää. :wink:

Kiitos, kivan näköinen foorumi. Huomasin tämän suomi24 sivuilla
ja tutustuin sivuihinne. Vaikuttaa mukavalle ympäristölle jo sillä
perusteella kun tunnistin hyviä nimimerkkejä mersufoorumin
kokemuksista.

Onnea vain foorumin tulevaisuudelle.

Heikki
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Nuon lonkalta sanoisin syyllisen olavan railputken paineanturin :shock: :shock: Testerit ei sitä huomaa vaikka se takkuaisikin :evil:

Eli se jakotukki josta lähtee putket suuttimille ja sen putken ohjaamon puoleisessa päässä on paineanturi...sitä tarkoitin. :lol: Etupäässä on myös muuta en ole niiden kuullut takkuavan.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Lucky-Dog kirjoitti:Nuon lonkalta sanoisin syyllisen olavan railputken paineanturin :shock: :shock: Testerit ei sitä huomaa vaikka se takkuaisikin :evil:

Eli se jakotukki josta lähtee putket suuttimille ja sen putken ohjaamon puoleisessa päässä on paineanturi...sitä tarkoitin. :lol: Etupäässä on myös muuta en ole niiden kuullut takkuavan.
Niinpä, samaa anturia olen epäluuloisesti mulkoillut ja vähän kopautellutkin :shock: . Tänään aloittelin sitten johtojen testauksen
ja menin ohmimittarilla kärsivällisesti kaikki anturit, suuttimet ja sammuttimen. Irroitin suuttimien liittimen boxista sekä antureiden
liittimille sama juttu. Kaikista kulki virta kiltisti läpi. Ja autossa jatkuva
häiriö päällä. Kävi muutaman sekunnin ja sammui useista yrityksistä
huolimatta. Aikani tönin eri suuntiin taas samaa johtonippua rail-putken
alla ja sain pelin käymään. Kakkossuuttimen johtoa nyppiessä alkoi
taas häiriöt.

Purin eristenauhat päältä ja kieputtelin johtojen surrauksen auki ja
ihme tapahtui :D , kone kävi nätisti eikä enään niin terävästi. Koeajo
sujui mukavasti ja tehokkaasti.

Johtopäätös: Suuttimen johdossa katkos ei näy eikä tunnu
päällepäin. Mitatessa mittarilla ei vääntelystä huolimatta näkynyt
katkoksia. Eli muutama säie on pelissä mukana koko ajan.
Kylmänä katkos on luultavasti jonkinlaisessa kontaktissa mutta
johtojen lämmetessä ja pehmitessä kontakti katoaa johdon ollessa
määrätyssä asennossa. Nyt kun vääntelin kierretyksen auki ja
asettelin johdot eri asentoon kontakti pelaa toistaiseksi.

Johdoissahan kulkee yli 70 voltin virta pulsseina joten ne varmaankin
lämpiävät ja kuparin löiäys katoaa ajan mittaan. Ravistava resonoiva
käynti on sitten tehnyt lopun työn johdon katkomisessa.

Täytyy koettaa pitää peli radalla niinkaun kuin saadaan aika Vehosta
tai joltakin muulta sähkäriltä. Luulisi remontin olevan nyt edullisempi
kun vika on nyt oletettavasti paikallistettu.

Suuttimen liitin muuten vaihdettiin pyynnöstäni yhden testin yhteydessä
Vehossa. Nämä viat olivat ilmaantuneet jo aiemmin ja jatkuivat
senkin jälkeen.


Heikki
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kappas vain olisiko piuhoissa valmistevikaa. :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

[quote="dealer"]Kuule, en tiedä millainen homma on vaihtaa johtosarja.
Luulisin että jos sarja on sen hintainen että raatsit sen ostaa, saat sen asennettuakin. (eli että ei tule koko auton kaikki sähköt)

Juuh, Vehosta löytyy johtosarja hintaan 620€(=3689mk, vanhalle kansalle
vertauksena)!! :shock: :shock:

Eli on juuri sen hintainen etten saa järkytykseltä tärisevin käsin
sitä asennettua. Tuskin osaisin sitä riittävän arvokkaasti käsitelläkkään. 8)

Reilun metrin mittainen johtonippu jossa on n. 12 kpl liittimiä
päissä.

Ehdotuksia liitosten tekoon. Tinaamalla vai puritusliittimillä ja minkälaisilla
että kestää resonanssit.

Heikki
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tinaamalla ja kutistesukkaa päälle :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Wurthilta ja tecalemitiltä löytyy semmosia liittimiä, missä on tina sisällä. Kuumennetaan ja sukka kiinnittää johdot ja samalla tina liittää karvat yhteen.
Tommosia pitää käyttää volkkareissa päivittäin.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Jep wurthilta löytyy nuita tina-kutiste liittimiä ainakin, helpot laittaa pienen kaasukynän kanssa, kunhan ei muumenna liikaa.
Suotta tuota mihinkään pajalle enää viet, kun viankin tiedät. Veholla ne vaihtaa koko johtosatsin kuitenkin(ja jos eivät tiedä vikaa niin sitä ennen paljon muutakin) :roll:
Hommaat vaan sellaista tosi ohutsäikeistä notkeaa johtoa(silikonikuorinen parasta) ja liittimiä jne.

Ps. "Ville S", mikä yleensä aiheuttaa ALH tdi golffin pitkän kylmästartin jonka päätteeksi nokipilvi putkesta.. pumpun ennakon testerillä katoin, lämpönaturi vaihettu, samoin hehkut ja pa-suodatin. Ilmavaivalta tuntuis, mutta missä?
sori topicin hässimisestä..
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Jarno.V kirjoitti: Ps. "Ville S", mikä yleensä aiheuttaa ALH tdi golffin pitkän kylmästartin jonka päätteeksi nokipilvi putkesta.. pumpun ennakon testerillä katoin, lämpönaturi vaihettu, samoin hehkut ja pa-suodatin. Ilmavaivalta tuntuis, mutta missä?
sori topicin hässimisestä..
Ilmavaivalta tosiaan vaikuttais. Eipä noissa tyypillistä vuotopaikkaa ole. Yksi tietty vois olla suodattimen takaiskuventtiili, se musta tahii valkonen palikka, joka on suodattimessa kiinni. Siinä tai sen o-renkaassa on joskus ollu vuotoa.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Ville S. kirjoitti:
Jarno.V kirjoitti: Ps. "Ville S", mikä yleensä aiheuttaa ALH tdi golffin pitkän kylmästartin jonka päätteeksi nokipilvi putkesta.. pumpun ennakon testerillä katoin, lämpönaturi vaihettu, samoin hehkut ja pa-suodatin. Ilmavaivalta tuntuis, mutta missä?
sori topicin hässimisestä..
Ilmavaivalta tosiaan vaikuttais. Eipä noissa tyypillistä vuotopaikkaa ole. Yksi tietty vois olla suodattimen takaiskuventtiili, se musta tahii valkonen palikka, joka on suodattimessa kiinni. Siinä tai sen o-renkaassa on joskus ollu vuotoa.
Jep. täsmäisku! se suodattimen t-haara oli sökö. Vaihdettu ja ny pelaa...
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

ROK-ROK! :jook:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”