S210 320cdi ahdot hukassa alakierroksilta

Katso myös W202
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

S210 320cdi ahdot hukassa alakierroksilta

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

Auto on siis -00 320cdi väykky. Ongelma on se että ahtaminen alkaa kunnolla vasta 2950rpm:n jälkeen. Tuohon asti ahtoja on vain 0,4bar kun sit nousee pyydettyyn lukuun. eli miltei hengetön tuohon asti.

Vikaa on etsitty, löytämättä sitä. Alipaine vuotoa ei ole, vikakoodeja ei ole, egr on tulpattu ja poistettu ohjelmasta, katit poistettu, ahdin pitäis olla kunnossa, parempi cooleri vaihdettu, ahtoputket tarkastettu ja putsattu, ei ahtovuotoja, suuttimet kunnossa (tod pienet korjausarvot) jne..

Auttakaa ny tyhmää!!!
Hurja
Viestit: 9
Liittynyt: 24.10.2010 12:03

Viesti Kirjoittaja Hurja »

320cdi väykystä meni itseltä juuri cooleri halki :lol: Vuosimalli 01. Aina vähän suhissu, mutta ensin alkoi mennä matkaa tehdessä vikatilaan ja myöhemmin sitten koko ajan. Ahtoputkia ja coolerin päätyjä tutkin, mutta Koskisessa käväisin niin nosturilla sitten mestarit katseli mistä vuotaa...cooleristahan se.

Eniten juuri savutti pienillä kierroksilla.

Kuva

e: perkele coolerihan sulla oli vaihdettukin jo....
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

Juurikin näin. Ja savutus ei ole pienillä kierroksilla, vaan yli 3/4 kaasulla, ja silloin sitä tulee paljon, vaikka ahtoja on silloin jo pyydetty määrä. Jokin kumminkin klikkaa ilmansaannissa.. Ongelma on siis se että ahtoja ei käytännössä ole alle 3000rpm:n ...

Vaikka ahdin on irrotettu ja katsottu kunnossa olevaksi, niin jotenkin alkaa tuntua, että josko se ei kumminkaan ole.. Vaikka siivet menee kiinni kun sitä käsissä pyörittelee, niin tapahtuuko sitä sitten "kun on tosi kyseessä"?
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Ilmamassamittari voinee ainakin aiheuttaa kaikennäköistä kivaa, kuitenkaan antamatta välttämättä vikakoodia. Helpoiten saa testailtua jos saa varmasti toimivan lainaan ja kokeilee. Jollei pääse ammattilaisen luokse Starin päähän, ja testata se sillä. Ne mittarit saattaa olla uutenakin jo viallisia.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

jyriniemela kirjoitti:Ilmamassamittari voinee ainakin aiheuttaa kaikennäköistä kivaa, kuitenkaan antamatta välttämättä vikakoodia. Helpoiten saa testailtua jos saa varmasti toimivan lainaan ja kokeilee. Jollei pääse ammattilaisen luokse Starin päähän, ja testata se sillä. Ne mittarit saattaa olla uutenakin jo viallisia.
Tuotakin olen miettiny. Tuohon on vasta hetki sitten se vaihdettu, joten sillä en ole sitä pitänyt vikakohteena. Starikaan ei näytä siitä vikakoodia. Mutta pitää kokeilla, siis ostaa uusi. Alkaa huumori loppua tän kanssa...
Hurja
Viestit: 9
Liittynyt: 24.10.2010 12:03

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Mä ainakin tutkin nuotten turbon siipien käyttäytymistä jarruavasten paikallaan. Tyhjäkäynnillä pitää olla kiinni ja, kun jarrua vasten polkee niin ne sitten ahtojen noustessa pitäisi siipien aueta...onko turbon alipainekello kunnossa?
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

snopro81 kirjoitti:
jyriniemela kirjoitti:Ilmamassamittari voinee ainakin aiheuttaa kaikennäköistä kivaa, kuitenkaan antamatta välttämättä vikakoodia. Helpoiten saa testailtua jos saa varmasti toimivan lainaan ja kokeilee. Jollei pääse ammattilaisen luokse Starin päähän, ja testata se sillä. Ne mittarit saattaa olla uutenakin jo viallisia.
Tuotakin olen miettiny. Tuohon on vasta hetki sitten se vaihdettu, joten sillä en ole sitä pitänyt vikakohteena. Starikaan ei näytä siitä vikakoodia. Mutta pitää kokeilla, siis ostaa uusi. Alkaa huumori loppua tän kanssa...
Kyl sen toiminta kannattaa tarkistaa starilla, sen pystyy kokeilemaan että mittaako oikein. Ei turhanpäin osta uutta jos vika ei olekaan siinä. Vaik kyllähän sille varmasti myöhemmin käyttöä tulee jos nykyinen onkin ehjä.. Ostitko alkuperäisen vai tarvikemittarin? Itsellä on myös lievää puutumista kuumana pitkällä kiihdytyksellä, kuumalla kelillä, mutta coolerin vaihto auttanee mun tapauksessa.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

Hurja kirjoitti:Mä ainakin tutkin nuotten turbon siipien käyttäytymistä jarruavasten paikallaan. Tyhjäkäynnillä pitää olla kiinni ja, kun jarrua vasten polkee niin ne sitten ahtojen noustessa pitäisi siipien aueta...onko turbon alipainekello kunnossa?
Niinkuin aiemmin totetin, alipainevuotoja ei ole, kello on kunnossa. Siivet menee kiinni tyhjäkäynnillä.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ai muutkin on saaneet 320 väykyn coolerin repeemään tuosta paikasta :lol:

Niin itse vikaan, onkos imusarjan läpät paikallaan?
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

jolle kirjoitti:Ai muutkin on saaneet 320 väykyn coolerin repeemään tuosta paikasta :lol:

Niin itse vikaan, onkos imusarjan läpät paikallaan?
Kyllä on, vivut liikkuu ihan herkästi. Samoin moottori osoittaa elonmerkkejä. MUTTA, niiden eliminointi on seuraava vaihe. Kummassa asennossa läpät on auki, jos vivun ottaa moottorilta irti?

Ilmansaanti onkelma tää taitaa olla, en vaan tiiä onko vika imu- vai pakopuolella. Takapönttö on ainut tuke pakopuolella tai sit imusarja imupuolella. Siis jos tää ei ole anturivikaa..

Sellanen juttu unohtu mainita että kun ahdot sit viimein nousee ja kaasu on yli 3/4, niin savu on aika sankkaa. Siihen asti savuton. Eli ilmaa puuttuu? Syötöt ja ahdot on silloin pyydetyissä rajoissa. -->tuke jossain? Map:illa on painetta mutta onko ilmaa? Paine ja ilmamäärä ei kumminkaan kulje käsikädessä..
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Kuullostaa ihan sille että EGR tulppaus ei pidä. Kannattaa tarkistaa.
Kaveri teki 3-4mm alumiinista tulpan sinne kanavaan ja se kesti tasan puolipäivää. Meni kolmeen osaan koko levy, siihen tulee ilmeisesti niin kova pulssi.
Tähdellisen parantola
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

Kyllä tulppaus on pitänyt. Alumiiinistä tein itsekin en levyn, olisko 3mm. Otin tässä aamujumpaksi imusarjan irti ja pesuun.. Likainen se oli, mutta en usko että vika on sielläkään. Läpät liikku ja kaikki muutenkin kunnossa.. Ja jos egr vuotaisi, niin ei sen pitäis vaikuttaa enää täysillä ahdoilla. Vika täytyy olla ilman saannissa tai sen poistamisessa.

Enää jäljellä takapönttö.. Voiko se mennä tukkoon? Sieltä hönkää tulee kumminkin ihan normaalisti..
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alumiini on vähän huono materiaali pakopuolen osiiin kiinnitettäväksi, eikö siihen saa ihan raudasta tehdyn pellinpalan ?

Onko näissä muuten MAP anturi ennen vai jälkeen ilmaläppien. Mikäli se on jälkeen niin läpäthän sen ahtopaineen nousun estää, läpän jälkeen on alipainetta suhteessa ahtimen lähtöön. Mikäli MAP olisi ennen läppiä, niin kiinni oleva läppä aiheuttaisi suurempaa ahtoa liian helpolla mutta imusarjassa olisi taas alempaa painetta. Eli mäkeen vaan moinen keksintö, samalla EGR pelti kiinni ja kunnollinen ohjelma sisään, joka eliminoi jonninjoutavat osat.

mutta hei, onko siis EGR tulpattu, mutta läppien annetaan liikkua ja ne liikkuvatkin...siinähän se vika silloin on. Ohjelma avaa EGR:ää, joka ei kuitenkaan anna 'ilmaa' imusarjaan, samalla läppiä laitetaan kiinni -> imusarjassa ei ole ilmaa/painetta.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Mietippäs uusiksi. :)
Pakosarjassa on aina kovempi paine näissä vehkeissä kuin imusarjassa, eli kovilla ahdoilla aina pakopaine on suurempi kuin ahdot. Eli suunta on edelleen pakokaasua ilman mukaan.

320cdissä ei ole sitä EGR läppää mikä kuristaisi ilmavirtaa pakokaasujen sekoittumiseksi ilmaan, vaan 12:sta imukanavassa 6:ssa on läpät jotta se pystyy pudottamaan toisen imakanavan pois pikkukierroksilla paremman palamisen toivossa.
Tähdellisen parantola
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mietippäs vielä kerran, jos siellä on peltilätkä välissä niin pakokaasua ei pääse imusarjaan. Ainakin edellisistä viesteistä ymmärsin, että se EGR on tulpattu mekaanisesti ja koska ilmaläpät heiluu niin ei ole tulpattu softasta ainakaan kunnolla ?
snopro81 kirjoitti:Kyllä tulppaus on pitänyt. Alumiiinistä tein itsekin en levyn, olisko 3mm.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Mietintätuokio ei ollut veskolalle osoitettu, vaan se liittyi tuohon teoriaan että jos ahdot on pyynnissään niin pakokaasua ei virtaa.

Minä vaan uskoisin että tässä tapauksessa tulppaus ei pidä. Oireet on juuri samat kuin on eteen tullut. :wink:

Imusarjan imukanavissa olevat läpät jää heilumaan vaikka EGR:n ottaa ohjelmasta pois. Imukanavien läpät ei ole kierrätystä varten.
Joissakin moottorimalleissa on erikseen EGR:rrän läppä, mutta tässä moottorimallissa ei sitä ole.


Niin ja joo, läppien vivun pitää osoittaa eteenpäin niin on auki. Näkee kun katsoo öljynsuodattimen juuresta imusarjan alle.
Tähdellisen parantola
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

EGR:n tulppaus ei ollut vuotanut. Eli pakokaasu menee sinne mihin sen kuuluukin mennä. Ja jos se tulppaus olisi vuotanut, niin ulkoilmaanhan se oli menny, ei imusarjaan. Egr:ää pyöritellessä selvis että vielä toimiessaan se oli vuotanut aika reilusti, venttiili ei mennyt kiinni sonnasta johtuen. Mutta nyt ei senkään olisi pitänyt vaikuttaa.

Läpät on siis MAP:in jälkeen. Eli painetta voi mapilla olla vaikka hurumykket, vaikka ilmaa menee vain kuutta kanavaa pitkin? MUTTA, eikö säätömoottorin väärästä tai puutteellisesta toiminnasta pitäis tulla vikakoodi? Ja eikö ilmamassamittarin pitäis antaa herjaa, jos mitattu ilma massa on väärässä suhteessa ahtopaineeseen?

Läpät on auki, silloin kun se moottori on lepotilassa. Eli vipu vedettynä kohti tulipeltiä, muttei liikaa, ne menee hiukan yli jos ei ole moottorissa kiinni.

esimerkki livedatasta:

n. 4000rpm
ahtop. 2955 mbar
kaasu 103%
syöttö 85,7mm3
jakotukinpaine 133,0 MPa
ilmamassa 812 kg/h
ahtop.säädin 51,9%

Ahdot korkealla--> ilmaa pitäis mennä, silti savuttaa todella paljon. Ahdot tippuu tuosta pyydettyyn 2700mbar, tuo on vaan suurin ahto piikki mikä oli tallentunut.

toinen esimerkki:

2934 rpm
ahtop. 1440mbar
kaasu 103%
syöttö 52,2 mm3
jakotukinpaine 125,6MPa
ahtop.säädin 65,9%

kolmas, parisataa kierrosta myöhemmin:

n.3100 rpm
ahtop. 2668 mbar
syöttö 52,5
jakotukinpaine 135,9MPa
ahtop.säädin 65,9%

Jos nää nyt mitään kelleen kertoo..
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Läpät on silloin kiinni kun vipu osoittaa tulipeltiin. Sinulla on nyt läpät kiinni. :) usko pois vaan.
Imusarjan läppämoottori ei tee vanhemmissa vikatilaa, vikakoodi siitä tulee. Ja maffi ei niin pitkälle tarkkaile.
Tähdellisen parantola
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

miks tuo ahtopaineen säätimen arvo ei muutu noissa 3000 rpm kahta puolta olevissa tuloksissa?

onks "kaikki jo pelissä" jo vai mikä rajoittaa ? vai onko tuo se siipien säätö ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

tapio89 kirjoitti:Läpät on silloin kiinni kun vipu osoittaa tulipeltiin. Sinulla on nyt läpät kiinni. :) usko pois vaan.
Imusarjan läppämoottori ei tee vanhemmissa vikatilaa, vikakoodi siitä tulee. Ja maffi ei niin pitkälle tarkkaile.
Tähän liittyen, voinko omassa siis irroittaa tältä säätömoottorilta läppien tangon irti, ja hirttää aukiasentoon, eli siis liikuttamalla sitä koneen suuntaisesti olevaa tankoa syylariinpäin, ja sitten esim, nippusiteellä kiinni? ja näin estää läppien toiminnan, kunnes joskus availee imusarjaa ja poistaa ne sieltä? =))
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jyriniemela kirjoitti:
tapio89 kirjoitti:Läpät on silloin kiinni kun vipu osoittaa tulipeltiin. Sinulla on nyt läpät kiinni. :) usko pois vaan.
Imusarjan läppämoottori ei tee vanhemmissa vikatilaa, vikakoodi siitä tulee. Ja maffi ei niin pitkälle tarkkaile.
Tähän liittyen, voinko omassa siis irroittaa tältä säätömoottorilta läppien tangon irti, ja hirttää aukiasentoon, eli siis liikuttamalla sitä koneen suuntaisesti olevaa tankoa syylariinpäin, ja sitten esim, nippusiteellä kiinni? ja näin estää läppien toiminnan, kunnes joskus availee imusarjaa ja poistaa ne sieltä? =))
kyllä
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

pekkovee kirjoitti:miks tuo ahtopaineen säätimen arvo ei muutu noissa 3000 rpm kahta puolta olevissa tuloksissa?

onks "kaikki jo pelissä" jo vai mikä rajoittaa ? vai onko tuo se siipien säätö ?
uskoisin johtuvan siitä että testeri ei ole ehtinyt päivittää oikeaa tietoa syöttömäärästä ja siipien ohjauksesta kun on vain vajaa paristaa kierrosta eroa

tässä on ilmeisesti map anturi vaihdettu muuten ei tule noin suuria lukemia paineesta tai ainakin ohelmoitu toiselle mapille
ilmamassa arvo on kyllä liian pieni toki sekään ei vaikuta tuohon ongelmaan

onkos tämä auto joskus oiken toiminutkin?
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

snopro81 kirjoitti:Ja jos se tulppaus olisi vuotanut, niin ulkoilmaanhan se oli menny, ei imusarjaan.
Selittäisikö jokui minulle edellä olevan lauseen ja miten tuon EGR nyt oikein toimii alunperin ?

Onko siitä otettu putkenpätkä pois ja tilalle laitettu metallilätkä ?
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

tapio89 kirjoitti:Läpät on silloin kiinni kun vipu osoittaa tulipeltiin. Sinulla on nyt läpät kiinni. :) usko pois vaan.
Imusarjan läppämoottori ei tee vanhemmissa vikatilaa, vikakoodi siitä tulee. Ja maffi ei niin pitkälle tarkkaile.
Juu ei muuten ole, imusarja on mulla pöydällä. Ja vaikka kuinka mallaan niin läpät on auki kun vipu on vedettynä kohti tulipeltiä.kohti keulaa ne menee kiinni. Mitähän tässä on nyt tapahtunu.. Selittääkö tuo oudon käytöksen? Eli läpät on jostain kumman syystä väärinpäin toimivat? Hitto ku auto on työpaikalla ettei näe onko se voinut pyörähtää jotenkin väärinpäin. Eli se vetää läpät kiinni kun kunnon toiminta pitäs alkaa..? Joku tehny kunnon källin siellä..
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Otappas kuva kun olet naputellut ne läpät siihen murusiksi...sitten alkaa olemaan ongelma ohi.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

snopro81 kirjoitti:
tapio89 kirjoitti:Läpät on silloin kiinni kun vipu osoittaa tulipeltiin. Sinulla on nyt läpät kiinni. :) usko pois vaan.
Imusarjan läppämoottori ei tee vanhemmissa vikatilaa, vikakoodi siitä tulee. Ja maffi ei niin pitkälle tarkkaile.
Juu ei muuten ole, imusarja on mulla pöydällä. Ja vaikka kuinka mallaan niin läpät on auki kun vipu on vedettynä kohti tulipeltiä.kohti keulaa ne menee kiinni. Mitähän tässä on nyt tapahtunu.. Selittääkö tuo oudon käytöksen? Eli läpät on jostain kumman syystä väärinpäin toimivat? Hitto ku auto on työpaikalla ettei näe onko se voinut pyörähtää jotenkin väärinpäin. Eli se vetää läpät kiinni kun kunnon toiminta pitäs alkaa..? Joku tehny kunnon källin siellä..
ei voi olla mahdollista puhutaan nyt siitä pitkästä tangosta johon läpät on kytketty niin tanko eteenpäin on läpät auki
jos ei ole niin sulla on moottori viärin päin :D
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

No kuulkaas, kyllä vaan voi. Ja saako sitä moottoria edes sinne väärässä asennossa? Onkohan se joskus purettu ja kasattu sitten väärin.. Ollu aika noheva asentaja.. Jos tietäsin kuka, ni kävisin ihan henkilökohtasesti kiittämässä.

Mutta tässä asiaa miettiessä, niin miten sen systeemin edes saa toimimaan nurinkurisesti? Eli siis vielä kerran, minulla läpät on auki kun moottori on lepotilassa, vipu vedettynä kohti tulipeltiä. Ja eihän moottorin asennolla ole siihen väliä, miten läpät on. Jos läppien pitäis olla kiinni kun vipu on kohti tulipeltiä ja minulla on päinvastoin, niin kuulostaa aika oudolta. Vivusto väärin kasattu? Alan kohta näkemään pieniä vihreitä miehiä ja juttele kuukkelille ilman viinapulloa :lol: ..

Olisko läpät päässy jotenkin kääntymään "ympäri" ? Ja vaikuttaako tämä läppä sekoilu nyt niihin alakierrosten ahtojen puutteeseen? Ylärekisterin savutukseen se tietenkin vaikuttaa, kun puolet kanavista on tukossa.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

kompataan tätä, just kattelin -00 mallin OM613 konetta, kone sammuksissa virrattomana yhdystanko on etummaisessa ääriasennossa, ja kääntävät nokatkin siis "eteenpäin" matkustaneena
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

veskola kirjoitti:
snopro81 kirjoitti:Ja jos se tulppaus olisi vuotanut, niin ulkoilmaanhan se oli menny, ei imusarjaan.
Selittäisikö jokui minulle edellä olevan lauseen ja miten tuon EGR nyt oikein toimii alunperin ?

Onko siitä otettu putkenpätkä pois ja tilalle laitettu metallilätkä ?
Linja jossa pakokaasu kulkee kohti imusarjaa on tulpattu alumiinistä valmistetulla laipalla. Tulppaus sijaitsee liitoksessa, jossa joko pakokaasu pysähtyy laippaan tahi se vuotaa siitä liitoksesta ulkoilmaan.Ensin mainittu on toivottu vaihtoehto. Eli jos tulppaus/liitos vuotaa, niin pakopaine poistuu moottoritilaan. Ahtopaine on edelleen egr:n venttiilin toisella (imusarjan) puolella, ja jos se venttiili pitää, niin ahtopainen ei edes tule tulppaukseen asti. Tuikulta tuli ohjeet toimenpiteeseen, samoin ecun ohjelma on hänen luomuksensa.

Onkohan nyt varmasti riittävän monimutkaisesti selitetty :lol:
snopro81
Viestit: 47
Liittynyt: 18.9.2012 18:04

Viesti Kirjoittaja snopro81 »

pekkovee kirjoitti:kompataan tätä, just kattelin -00 mallin OM613 konetta, kone sammuksissa virrattomana yhdystanko on etummaisessa ääriasennossa, ja kääntävät nokatkin siis "eteenpäin" matkustaneena
Minulla "moottorin nokka" on kohti tulipeltiä ja se siitä se kääntää ylhäältä katsottuna vastapäivään kohti keulaa kun se säätää läppiä. Onko moottori oikein paikallaan?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”