722.6 loota NYKII ja arpoo

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Ari V.
Viestit: 9
Liittynyt: 07.12.2005 21:05
Paikkakunta: Vantaa

722.6 loota NYKII ja arpoo

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Yritetään nyt täältä vaihtoehtopalstaltakin apuja tähän ongelmaan, kun ei siihen tuolla toisella puolella oikeen mitään järkevää löydy.
Eli alla otteita tapahtumien kulusta:

Eli tänään laatikolla oli todella huono päivä .
Mökkireissulla alkoi oikein urakalla heittämään yllä kuvattua broblematiikkaa.
Eli jotenkin tuntuu kiteytyvän tuohon, että rullauksen jälkeen kun on nostanut jalan kaasulta alamäessä tai risteykseen tultaessa, kun lähtee uudelleen lisäämään vauhtia niin laatikko sekoaa: nykii ei tiedä millä pykälällä lahtisi ja pari kertaa ei lähtenyt ollenkaan, ennen kuin pysähdyin kokonaan tiensivuun ja kävin laatikon kaikki vaihteet läpi ja lähdin seisaaltaan uudelleen.
Teki tuon tempun kolmasti peräkkäin 30 km matkalla( 2 kertaa risteyksessä ja yhden kerran alamäen jälkeen). Tämän jälkeen alon taajama- alueilla käyttämään pakkovaihteita ( kolmosta ja nelosta) vastaavissa tilanteissa ja silloin ongelmaa ei ilmennyt.
Nyt illalla kävin kokeilemassa miten pelaa normaali D - asennossa ja nyt pienellä testilenkillä kaikki toimi taas normaalisti .
Erittäin mielelläni kuulisin ehdotuksia ja mielipiteitä siitä mikä mättää?.
Voiko vika olla siinä jossakin sähköisessä ohjausboxussa, mistä kuulemma joskus pettää joku tiiviste ja öljyt pääsee lirahtamaan boxiin.
Joku on myös puhunut, että viallinen MAF voi aiheuttaa laatikko- ongelmia?

Nämä ongelmat alkoivat kesäkuussa aluksi harvoin ja yksittäisinä tapauksina, mutta nyt on ollut useammin ja tuo tämänpäiväinen on pahin, välillä taas toimii montakin reissua ilman mitään ongelmaa.
Laatikon huolto tehty.




No niin tänään kävin Pitskun Vehon pikahuollossa tsekkaamassa vikamuistin.
Listaa riittikin peräti 2 liuskaa . Asentaja kuitenkin tulkkasi niin, että suurinosa on mitättömiä eikä varsinaisia vikoja.
Mutta häiriötä/vikaa on ollut, seuraavassa yhden "laatikon"(printtiliuska oli rajattu vaakaviivoin laatikoihin)kirjaukset printillä:

EFP
Diagnoositunniste 0/02

006 Ohjainlaite EFP N4/1

048 Ohjearvopotentiometri, potentiometrin valvonta M16/lrl

096 Käynnistyksenesto- ja peruutusvalokatkaisin S16/1(liekkö oleellinen??)

224 Tyhjäkäyntikatkaisin S29/3 (liekkö oleellinen??)

Eli tuollaista.

Seuraavassa "laatikossa" oli:
ASR
Diagnoositunniste 3/03

C1021 CAN-tiedonsiirrossa EFP kanssa häiriö.

Eli tuollaista pukkaa.
Tuo EFP siis esiintyi kahdessa "laatikossa", liekkö juuri tuo EFP se tomaatin ohjainlaite?

Nyt hyvät Herrat, Tietäjät(Jarkko S , Velskolat ja kumppanit) ja miksei HYVÄT arvaajatkin, sanokaas mikä mättää ja miten kannattaa jatkaa??.

Sen verran vielä että tänään ja viikolla(1 ajokerta) tomaatti on toiminut tietysti moitteetta ei mitään häikkää.
Ja vielä akusta, se mulla on ollut ihan finaalissa ja vaihdoin sen nyt uuteen vasta vikakoodiluvun jälkeen(varmuuden vuoksi, ettei vikamuisti tyhjene), eli voiko tuolla huonolla akulla(kaiken lisäksi auto harvoin käytössä) olla osuutta tuohon temppuiluun?.



Jaahas päivitetäämpä tomaatin toimintapäiväkirjaa.

Eli vikakoodien luvun jälkeen vaihdoin akun siinä toivossa, että se voisi olla syy laatikon tempppuiluun. Akun vaihdon jälkeen autolla ajettu viime viikolla kahtena päivänä yhteensä noin 50km taajama-ajoa. Laatikko toimi moitteettomasti, ei mitään temppuja, kokeilin sekä S ja E asentoja.
Viikonloppuna mökille, menomatka 120 km, ei mitään ongelmia, hyvin toimi ohituksissa ja muutenkin.
Tänään mökiltä takaisin, pikku häiriöitä ilmeni, mutta hieman erilaisia kun mihin aiemmin olen tottunut.
Eli nyt oireet olivat seuraavat: 10 km ajon jälkeen risteyksestä kiihdytettäessä(ei revittämällä) ilmeisesti 3 ja 4 välillä (vauhti noin 70 km/h) tuntuu että heittää hetkeksi vapaalle ja sitten taas löytää pykälän ja kiihdytys jatkuu normaalisti.
Sama toistui vielä seuraavassa risteyksessä 10 km myöhemmin. Sittten loppumatka täysin normaalisti.
Eli aiemmin temppuilu on tapahtunut pienemmissä nopeuksissa ja se on ollut nykivämpää eli vapaalleheittoja(ilmeisesti ne niitä on) on ollut useita peräjälkeen.
Eli kai se on uskottava, että joku tuota lootaa vaivaa - tietäisi vain mikä?
Yhdessä viestiketjussa oli useammallakin tämä sama oireyhtymä, mikä minulla tänään ja "diagnoosit" vaihtelivat tyyliin: "no se nyt on vaan sellainen toi sähköloota", "tekee sitä kylmänä", "liian vähän öljyä", "paineet karkaa, teflon tiivisteet/akseli paskana" jne.......... eli joidenkin mielestä tuo on tavanomaista käytöstä ja joidenkin mielestä taas ei.
Olihan mulla kuitenkin ne vikakoodit siitä ohjainlaitteesta??..

Osaisko kukaan edes antaa vinkkiä mihin pääkaupunkiseudulla kannattaa loota viedä syyniin??

Eli tuollaista olen kirjoitellut.
Täällä selasin kaikki tomaattiin liittyvät topiikit läpi ja osin samanlaisia oireita on ollut, mutta silti olen epätietoinen oikeasta ongelmasta.
Osaako jouku täällä tulkata noita vikakoodeja, toivon mukaan ei ole koko ohjausboxi mäsänä....
Ehdotuksia Pliis.............
W140/W124
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Noista vikakoodeista mikään ei viitaisi vaihteistoon.

Yksi ehkä halvin korjauksen kokeilu voisi olla öljyn sekä suodattimen vaihto ja öljyksi Castrolin Transmax Z:taa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Ari V.
Viestit: 9
Liittynyt: 07.12.2005 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Lucky-Dog:

Noista vikakoodeista mikään ei viitaisi vaihteistoon.

Yksi ehkä halvin korjauksen kokeilu voisi olla öljyn sekä suodattimen vaihto ja öljyksi Castrolin Transmax Z:taa.


Niin en varsinaisesti epäilekkään itse laatikkoa(paitsi ehkä juuri noiden öljyjen osalta), mutta omissa ajatuksissa kummittelee se O- rengas tiivistevuoto, jonka kautta öljä voi päästä ohjausboxiin asti ilmeisesti joskus tuhoisin seurauksin.
Voisi tietysti teettää tuon öljyhuollon ja samalla tarkistuttaa ne O-renkaat ja ettei öljyä löydy muualta kuin mistä sitä pitää löytyä. Tuli mieleen tuosta öljynvaihdosta, että se tehtiin vuosi sitten 6 tkm sitten (nyt autolla ajettu 118 tkm), mutta todennäköisesti se oli ensimmäinen öljynvaihto tuohon laatikkoon, niin ainakin tulkitsin huoltokirjan perusteella. Eli kun en ole varma miten tuo öljynvaihto tehtiin, eli saatiinko kaikki vanha öljy pois, niin voisiko olla, että siellä olisi vanhaa "kuonaa ja ryönää" lähtenyt liikenteeseen. Jos teoria pitää, voisi olla järkevää aloittaa yllämainitusta.
Mutta entä nuo vikakoodit???? milläs ne selitetään??
W140/W124
Ari V.
Viestit: 9
Liittynyt: 07.12.2005 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Niin vielä tarkennuksena:
Auto on W140 S320L -96, jos silllä nyt mitään merkitystä tässä on, ööö väärällä osiolla tässä ollaan, mutta kun tällä Väyryspuolella tuntuu olevan vilkkaampaa ton automaattilootan suhteeen.

Mites muuten tuo vikakoodi:
048 Ohjearvopotentiometri, potentiometrin valvonta M16/lrl
Viittaako se niihin joihinkin pyörimisnopeusantureihin??? eikös niissäkin ole joskus vikoja esiintynyt?
W140/W124
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”