Manuaalivaihteiston vaihto tai korjaus?

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Manuaalivaihteiston vaihto tai korjaus?

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Morjens!

Minulla on -96 vuosimallin 220d sedan väyrynen manuaalivaihteistolla. Sattumoisin jouduin ajamaan 30-50 kilometriä autolla ilman vaihteistoöljyä tai erittäin vähäisellä määrällä, öljy kun loppui sopivasti kun olimme pidemmällä reissulla autolla. Ajoin loppumatkan pääasiassa nelosvaihteella, se ei oireillut ilman öljyäkään :)
Laatikosta ei tullut pisaraakaan öljyä kun ajoimme keulan perillä ylös ja otin tyhjennyspropun auki. Laitoin lootaan litran öljyä ja ajoin pienen lenkin ja metallia tuli öljyn mukana jonkin verran. Kotimatkaa varten laitoin oikean määrän (1,5l) öljyä. Ajoin autolla kotiin noin 250 kilometriä ilman suurempia ongelmia :)
Vaihteistosta löytyy vieläkin kaikki pykälät ja pysyvät päälläkin. 1,2 ja 3 vaihteet ääntävät aika karmean kuuloisesti, mutta 4 ja 5 vaihde ovat käytännössä saman kuuloiset kuin ennenkin.
Kysymys kuuluukin, mistä tuohon saisi laatikon? Näyttää olevan aika kortilla laatikot ja tuon hintaluokan autoon ei ole järkeä laittaa jotain 800 euron laatikkoa. Mikä laatikko tuohon sopii ja mistä autosta? Vanha laatikko on 717 418 mallia.
Vai onko tuon korjaaminen aivan mahdoton homma? En ole koskaan vaihteistoa purkanut, mutta hyvät räjäytyskuvat tuohon näkyy löytyvän. Vaihteistoja tunteva henkilö epäili että vaihteisto saattaisi kestää auton loppuiän sivu(tai apu?)akselin laakerit vaihtamalla. Olisiko jollakin hyviä neuvoja kyseiseen operaatioon :) Tarviiko tuossa jotain erikoistyökaluja?
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Manuaalivaihteiston vaihto tai korjaus?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Starglazer kirjoitti:Morjens!

Minulla on -96 vuosimallin 220d sedan väyrynen manuaalivaihteistolla. Sattumoisin jouduin ajamaan 30-50 kilometriä autolla ilman vaihteistoöljyä tai erittäin vähäisellä määrällä, öljy kun loppui sopivasti kun olimme pidemmällä reissulla autolla. Ajoin loppumatkan pääasiassa nelosvaihteella, se ei oireillut ilman öljyäkään :)
Laatikosta ei tullut pisaraakaan öljyä kun ajoimme keulan perillä ylös ja otin tyhjennyspropun auki. Laitoin lootaan litran öljyä ja ajoin pienen lenkin ja metallia tuli öljyn mukana jonkin verran. Kotimatkaa varten laitoin oikean määrän (1,5l) öljyä. Ajoin autolla kotiin noin 250 kilometriä ilman suurempia ongelmia :)
Vaihteistosta löytyy vieläkin kaikki pykälät ja pysyvät päälläkin. 1,2 ja 3 vaihteet ääntävät aika karmean kuuloisesti, mutta 4 ja 5 vaihde ovat käytännössä saman kuuloiset kuin ennenkin.
Kysymys kuuluukin, mistä tuohon saisi laatikon? Näyttää olevan aika kortilla laatikot ja tuon hintaluokan autoon ei ole järkeä laittaa jotain 800 euron laatikkoa. Mikä laatikko tuohon sopii ja mistä autosta? Vanha laatikko on 717 418 mallia.
Vai onko tuon korjaaminen aivan mahdoton homma? En ole koskaan vaihteistoa purkanut, mutta hyvät räjäytyskuvat tuohon näkyy löytyvän. Vaihteistoja tunteva henkilö epäili että vaihteisto saattaisi kestää auton loppuiän sivu(tai apu?)akselin laakerit vaihtamalla. Olisiko jollakin hyviä neuvoja kyseiseen operaatioon :) Tarviiko tuossa jotain erikoistyökaluja?
Ruottista bildelsbasen tjsp. Sieltä katselin omaan 220D farkkuun automaattilootaa (722.602) Ja hinta on puolet suomen hinnasta ja ajettu kanssa vähemmän. Tosin lähetyskuluja en oo kyselly.

Tilataan kaks lootaa samasta paikasta niin saa kulut puoliks :D
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

YV laiteltu :) Miten on noissa laatikoissa yhteensopivuus, Ruotsin puolella tarjolla oli ainakin 717.417 laatikoita, sopiiko nuo paikoilleen 717.418 laatikon paikalle?
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Ongelma ratkaistu! Löysin vaihtolaatikon ja vaihdatin sen ja varalta myös kytkimen. Melkein kiloeuro meni rahaa mutta nyt pelittää :) Vanha kytkin oli kyllä oikein hyvässä kunnossa, noin milli kulunut levystä, mutta tulipahan vaihdettua :roll:

Luonnollisesti vaihdatin myös päätystefat :twisted:
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Starglazer kirjoitti:Ongelma ratkaistu! Löysin vaihtolaatikon ja vaihdatin sen ja varalta myös kytkimen. Melkein kiloeuro meni rahaa mutta nyt pelittää :) Vanha kytkin oli kyllä oikein hyvässä kunnossa, noin milli kulunut levystä, mutta tulipahan vaihdettua :roll:

Luonnollisesti vaihdatin myös päätystefat :twisted:
Juu, hyvä. Tänne en ookkaan muistanu kertoa että Ruotsista olisivat mielellään myyneet lootan mulle 500eur ja 350eur suunnilleen lähetyskuluja. Siis sama hinta mikä suomessa. MUTTA suomen 600-800eur lootat oli kunnolla kolaroiduista paljon ajetuista ihanista suomi-autoista... Kytkinkoppa tai takakorvakkeet paskana. Sattumalta sitten löytyi kolaroimattomasta loota itselle 400eur hintaan jonka uskalsi lotota kun ei ollu kolaripeli.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”