Etuakseliston romppeiden vaihtoa
Etuakseliston romppeiden vaihtoa
Pitipä käydä tuota väyskää tarjoamassa leimasedälle tänään, eikä kelvannut...
Ensinnäkin päästöt olivat liian korkeat, k-arvo huiteli ensinnä tuolla kolmen päällä, sitten putosi tuonne 2,8:aan mutta vielä pitäisi saada pikkasen putoamaan. Nooh, sikaa kattilahuoneeseen niin eiköhän se siitä tokene.
Mutta toinen marmatuksen kohde oli kuskin puolen raidetangon ulompi pää, sen vaihdossa ei taida olla normaalia kummempia?
Entäs tuo saman puolen alapallonivel, mitenkäs vaihtuu?
Ja molemmille puolin vielä koiranluut...
Mitähän moinen paketti mahtaa kustannella, ja onko noissa jotain kestävyyseroja jos laittaa tarvikeosista? Pyöränsuuntaukset taitaa kanssa mennä uusiksi...
Ensinnäkin päästöt olivat liian korkeat, k-arvo huiteli ensinnä tuolla kolmen päällä, sitten putosi tuonne 2,8:aan mutta vielä pitäisi saada pikkasen putoamaan. Nooh, sikaa kattilahuoneeseen niin eiköhän se siitä tokene.
Mutta toinen marmatuksen kohde oli kuskin puolen raidetangon ulompi pää, sen vaihdossa ei taida olla normaalia kummempia?
Entäs tuo saman puolen alapallonivel, mitenkäs vaihtuu?
Ja molemmille puolin vielä koiranluut...
Mitähän moinen paketti mahtaa kustannella, ja onko noissa jotain kestävyyseroja jos laittaa tarvikeosista? Pyöränsuuntaukset taitaa kanssa mennä uusiksi...
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Paketti kustantaa reilun satasen KL-varaosissa ja lisäksi kannattaa vaihtaa ilmansuodatin kun pakokaasuarvojen kanssa on ongelmia.
Osat on helppoja vaihtaa.
Raidetangonpäässä ainut ongelma voi tulla jos mutteri on lujassa ja kartiotappi irtoaa / pyörii "läpi".
Mutteri kannattaa siis avata varovasti ja CRC:tä käyttäen.
Alapallossa sama juttu, eestaas liikutellen ja samalla rasvaillen ylempi mutteri auki.
Kartiot irtoavat kummastakin kun lyö isolla vasaralla niiden kohdalle sivuun.
Alapallo on jarrukilpeen vähän tiukka, mutta tulee se sieltä; iso meisseli väliin ja vääntö siinä vaiheessa kun nivel on kartioista irti.
Jos nivelen ohjaritappi jää autoon eikä vanhaan niveleen kiinni, anna olla ja irrota tappi uudesta nivelestä.
Alapallon paikalleen laitossa sen tappi pyörii läpi; pyöräntuennan alle tukea ja lasket autoa hieman sen varaan niin eipä pyöri enää.
Koiranluitten vaihdossa tarvitset sopivan Torx-avaimen, rasvaksi vaikka saippuaa ja rengasraudan jolla väännät iskaria vasten uuden paikalleen.
Vanha lähtee irti kallistuksenvakaajan päätä vasten pihdeillä puristamalla.
Korjaamolla puolen tunnin homma + suuntaus.
Työn iloa.
Osat on helppoja vaihtaa.
Raidetangonpäässä ainut ongelma voi tulla jos mutteri on lujassa ja kartiotappi irtoaa / pyörii "läpi".
Mutteri kannattaa siis avata varovasti ja CRC:tä käyttäen.
Alapallossa sama juttu, eestaas liikutellen ja samalla rasvaillen ylempi mutteri auki.
Kartiot irtoavat kummastakin kun lyö isolla vasaralla niiden kohdalle sivuun.
Alapallo on jarrukilpeen vähän tiukka, mutta tulee se sieltä; iso meisseli väliin ja vääntö siinä vaiheessa kun nivel on kartioista irti.
Jos nivelen ohjaritappi jää autoon eikä vanhaan niveleen kiinni, anna olla ja irrota tappi uudesta nivelestä.
Alapallon paikalleen laitossa sen tappi pyörii läpi; pyöräntuennan alle tukea ja lasket autoa hieman sen varaan niin eipä pyöri enää.
Koiranluitten vaihdossa tarvitset sopivan Torx-avaimen, rasvaksi vaikka saippuaa ja rengasraudan jolla väännät iskaria vasten uuden paikalleen.
Vanha lähtee irti kallistuksenvakaajan päätä vasten pihdeillä puristamalla.
Korjaamolla puolen tunnin homma + suuntaus.
Työn iloa.
Paljonkos päästöt sai ollakkaan? Viimeksi leimasin tasan 3 savuilla ja se oli kuulemma justiisa rajalla.....saa nähhä meneekö enää läpi tuolta osin syssymmällä.....vai pitääkö hakea päästölappu valmiiksi jostain muualta.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Kiitoksia ohjeistuksesta! Kassotaan josko päästäisiin viikon päästä pajottamaan...
Ilmafiltteri vaihdettiin mennä talvena noin pari tuhatta kilometriä sitten, jotta ihmettelen jos tukkeessa on jo nyt... Tosin onhan tuosta vuosi jo aikaakin. Katsuri ilmoitteli jotta k-arvon raja on 2.5... Pirkule pyhällä hengelläkö näiden pitäisi kulkea?
Ilmafiltteri vaihdettiin mennä talvena noin pari tuhatta kilometriä sitten, jotta ihmettelen jos tukkeessa on jo nyt... Tosin onhan tuosta vuosi jo aikaakin. Katsuri ilmoitteli jotta k-arvon raja on 2.5... Pirkule pyhällä hengelläkö näiden pitäisi kulkea?
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Tässä meinasi usko loppua Sai ainakin tuossa omassa käyttää ihan jonkin verran voimaadealer kirjoitti:Koiranluitten vaihdossa tarvitset sopivan Torx-avaimen, rasvaksi vaikka saippuaa ja rengasraudan jolla väännät iskaria vasten uuden paikalleen.
Vanha lähtee irti kallistuksenvakaajan päätä vasten pihdeillä puristamalla.
Sitä se oli, hiki tulidealer kirjoitti:Työn iloa.
AM kirjoitti:Mites voi olla noin isot savuarvot Onko ilmanputsaria vaihdettu milloin?
Mutta tarkistukseen menee huomenna. Tänään tuli iltapuhteina vaihdettua nuo nivelet ja kuskin puolen koiranluu (kiitos dealeri'lle vinkeistä!). Huomenna sitten hantin puolelle = Koiranluu uusiksi ja samalla hitsataan toisesta reunasta revennyt jousen ylätukieki kirjoitti:Ilmafiltteri vaihdettiin mennä talvena noin pari tuhatta kilometriä sitten, jotta ihmettelen jos tukkeessa on jo nyt... Tosin onhan tuosta vuosi jo aikaakin.
Hyvin katseli katsuri paikat... Nyt olen huomannut tänään että tuon jousen korvan ratkeamisen lisäksi ovat myös etujarrulevyt vaihtokunnossa. Alan kyllä kohta epäilemään tuota katsurin pakokaasuanalysaattoriakin...
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Terveisiä halleilta.
Elikkäs nivelet ja luut tuli vaihdetuksi ja korvakin hitsattua viikonloppuna. Osien vaihtotyö meni melkolailla Dealer'in ohjeita noudatellen melko kivuttomasti. Katselin tosiaan luita vaihtaessa että siellähän on jousen ylätuen korva murtunut. Hiekkapuhalluksen jälkeen paljastuikin sitten vähän enemmänkin korroosiota, kuskin puolta en tohtinut vielä alkaa puhaltelemaan... Saakohan noita jousikuppeja uusia?
KL:stä hommasin nuo osat ja palttiarallaa 130€ kustansi ne. Samaan syssyyn hommasin myös konepellin avauskahvan ja yhden tunkin reiän tulpan, ne kustansi noin reilun 10€ siihen päälle, plus rahti.
Samoilla puhteilla tuli purettua ja putsattua imusarja ja EGR:n jälkeinen imuputki. (Oli muutes käsin kierrettävissä ne imarin torksiruuvit.) Paino ainakin keveni, ja olihan tuonne tuon reippaan 350 000km aikana jotain jo kertynytkin. Samalla tuli uusittua vähän niitä suuttimien paluuletkuja, tosin vielä jäi pari viikonlopulle kun meni ne letkut aina juuresta poikki, eikä jämät tulleet kuin kaivelemalla...
Motarilla poleksimisen, suodattimen ja imusarjan puhdistamisen jälkeen näytti k-arvo olevan vieläkin 2:n päällä, mutta alle hylkyrajan kuitenkin. Seuraavaksi meneee EGR eliminointiin, ja jos ei ensi vuonna ala arvot olemaan alempana, niin tutkastaan ainakin suuttimet enshätään...
Mutta leima tuli lappuun! Vielä ensi viikolla kun saadaan pyöränkulmat tutkaistua, niin päästään kardaanin ihme välystä ihmettelemään ja seisontajarrun kilkkeet uusimaan... Ja sitten taas hitsaamaan.
Elikkäs nivelet ja luut tuli vaihdetuksi ja korvakin hitsattua viikonloppuna. Osien vaihtotyö meni melkolailla Dealer'in ohjeita noudatellen melko kivuttomasti. Katselin tosiaan luita vaihtaessa että siellähän on jousen ylätuen korva murtunut. Hiekkapuhalluksen jälkeen paljastuikin sitten vähän enemmänkin korroosiota, kuskin puolta en tohtinut vielä alkaa puhaltelemaan... Saakohan noita jousikuppeja uusia?
KL:stä hommasin nuo osat ja palttiarallaa 130€ kustansi ne. Samaan syssyyn hommasin myös konepellin avauskahvan ja yhden tunkin reiän tulpan, ne kustansi noin reilun 10€ siihen päälle, plus rahti.
Samoilla puhteilla tuli purettua ja putsattua imusarja ja EGR:n jälkeinen imuputki. (Oli muutes käsin kierrettävissä ne imarin torksiruuvit.) Paino ainakin keveni, ja olihan tuonne tuon reippaan 350 000km aikana jotain jo kertynytkin. Samalla tuli uusittua vähän niitä suuttimien paluuletkuja, tosin vielä jäi pari viikonlopulle kun meni ne letkut aina juuresta poikki, eikä jämät tulleet kuin kaivelemalla...
Motarilla poleksimisen, suodattimen ja imusarjan puhdistamisen jälkeen näytti k-arvo olevan vieläkin 2:n päällä, mutta alle hylkyrajan kuitenkin. Seuraavaksi meneee EGR eliminointiin, ja jos ei ensi vuonna ala arvot olemaan alempana, niin tutkastaan ainakin suuttimet enshätään...
Mutta leima tuli lappuun! Vielä ensi viikolla kun saadaan pyöränkulmat tutkaistua, niin päästään kardaanin ihme välystä ihmettelemään ja seisontajarrun kilkkeet uusimaan... Ja sitten taas hitsaamaan.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Olikos niissä kupeissa 10 v autotehtaan takuu. Minulla on sellainen käsitys ettei saisi hitsaamalla kiinnittää vaan olisi vietävä merkkiliikkeeseen, jossa kiinnitys hoidetaan niittaamalla.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Hyvä tietää, meinaan joutunee tuon vissiin vielä irroittamaan ja puhaltamaan/hitsaamaan tuon korin kohdan siitä...isk kirjoitti:Siinähän oli alkupuhteiksi ihan sopiva puuhasetti...
Jep, KL:stä 28 eur kipale.eki kirjoitti:Saakohan noita jousikuppeja uusia?
Tjaaaa'a... Kyllä tuo avatarissa näkyvä koriin jäänyt riekale oli ainakin ihan normaalilla pistehitsiliitoksella koriin kiinnitetty...Lucky-Dog kirjoitti:Olikos niissä kupeissa 10 v autotehtaan takuu. Minulla on sellainen käsitys ettei saisi hitsaamalla kiinnittää vaan olisi vietävä merkkiliikkeeseen, jossa kiinnitys hoidetaan niittaamalla.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Joo se on totta, mutta kiinnityksessä / kiinnittämisessä on tapahtunut muutos. Oikea kiinnitystapa on nykyään niittaaminen, MB:n tehtaan ohje.eki kirjoitti: Tjaaaa'a... Kyllä tuo avatarissa näkyvä koriin jäänyt riekale oli ainakin ihan normaalilla pistehitsiliitoksella koriin kiinnitetty...
Takuukorjausta kannattaa myös merkkiliikkeestä kysyä .
Tietysti tuon hitsauskiinnityksen "laillisuuden" saa tarkistettua katsastuskonttorilta.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Aahhaaa, no sitten.
Täytyypä käydä kysäisemässä, tosin ehdin tuon hantin puolen toisen korvan tuikkaamaan jo 1,5mm pellistä umpisaumalla kiinnes... Toinen puoli on koskemati, kun ei vielä näyttänyt olleen revennyt.
Täytyypä käydä kysäisemässä, tosin ehdin tuon hantin puolen toisen korvan tuikkaamaan jo 1,5mm pellistä umpisaumalla kiinnes... Toinen puoli on koskemati, kun ei vielä näyttänyt olleen revennyt.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Jousiasia ei ole edennyt, kun ei ole joutanut kyselemään...
Mutta käytin tuota rotjaketta tänään nelipyöräsuuntauksessa, kuulema aurauskulmat meni edestä ja takaa uusiksi mutta en ajossa kylläkään huomannut muutosta kuin siinä että nykyään ratti on vähän ojaan päin vinollaan kun se ennen oli päinvastaiseen suuntaan...
Pitääkö nuo sitten ihan normaalistikin vetää hieman ojan puolelle vai onko täälläpäin nuo tiet kuperampia kuin muualla?
Tämän näköiset lukemat siellä nyt pitäisi oleman, sanooko ammattimiehille mitä? Tasan 100€ tuli kustantamaan noin tunnin säätelysessio...
Mutta käytin tuota rotjaketta tänään nelipyöräsuuntauksessa, kuulema aurauskulmat meni edestä ja takaa uusiksi mutta en ajossa kylläkään huomannut muutosta kuin siinä että nykyään ratti on vähän ojaan päin vinollaan kun se ennen oli päinvastaiseen suuntaan...
Pitääkö nuo sitten ihan normaalistikin vetää hieman ojan puolelle vai onko täälläpäin nuo tiet kuperampia kuin muualla?
Tämän näköiset lukemat siellä nyt pitäisi oleman, sanooko ammattimiehille mitä? Tasan 100€ tuli kustantamaan noin tunnin säätelysessio...
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
No sitähän minäkin aloin katselemaan, jotta mitä helevettiä kun arvot ovat kaikki samat...
Mutta kyllä siellä jotain ropailtiin, ainakin hantinpuolella taka-aurausta, kun katsoin vierestä. Etupäästä ei tietoa olekaan (kun oli jotenkin vaivautunut tunnelma siinä kun vieressä tutkailin tilannetta niin katsoin paremmaksi käppästä kahvion puolelle), mutta ratin asento muuttui ainakin.
Ilmeisesti ei niitä alkuarvoja ole tuossa lamiskassa ollenkaan sitten... Mutta tuo oikealle vetäminen... Noh, ilmeisesti ne arvot on sitten kohdallaan, pidetään vaan ruorista kiinni kuten aiemminkin.
Mutta kyllä siellä jotain ropailtiin, ainakin hantinpuolella taka-aurausta, kun katsoin vierestä. Etupäästä ei tietoa olekaan (kun oli jotenkin vaivautunut tunnelma siinä kun vieressä tutkailin tilannetta niin katsoin paremmaksi käppästä kahvion puolelle), mutta ratin asento muuttui ainakin.
Ilmeisesti ei niitä alkuarvoja ole tuossa lamiskassa ollenkaan sitten... Mutta tuo oikealle vetäminen... Noh, ilmeisesti ne arvot on sitten kohdallaan, pidetään vaan ruorista kiinni kuten aiemminkin.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
mulle tehtiin väykkyyn kuukausi sitten sama säätö homma.. vänkärin takaratas ilmeisesti harotti jonku verran ko sitä säädettiin mutta muihin renkaisiin ei koskettu ja nyt puoltaa joissakin paikoissa oikealle.. ei häiritsevästi mutta kumminkin... meni mullaki just tuon 100€ rahaa siihen hommaan..eki kirjoitti: Mutta tuo oikealle vetäminen... Noh, ilmeisesti ne arvot on sitten kohdallaan, pidetään vaan ruorista kiinni kuten aiemminkin.
jostain syystä on tuo vänkärin puoli 2mm alempana kuin kuskin puoli... että johtuneeko puoltaminen sitten siitä?? samanlaiset hilut sielä kumminkin on alustassa kummallakin puolella.. tiiä sitten mistä johtuu
® Mesen linttaklubi
MB 230 CE vm.89
MB 230 CE vm.89