Oliko Vehon toiminta ammattimaista?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
saburo
Viestit: 8
Liittynyt: 23.10.2005 13:49
Paikkakunta: Turun Seutu

Oliko Vehon toiminta ammattimaista?

Viesti Kirjoittaja saburo »

Marraskuussa 2007 vein automme Raision Vehon hoiviin takapään puslien vaihtoon. Puslien vaihdon yhteydessä todettiin alatukivarsien uloimmat laakeroinnit sekä akselipalkin etummaiset kumityynyt väljiksi. Kaikki todetut viat korjattiin ja tarvittavat osat vaihdettiin uusiin. Korjauksen jälkeen hieman hämmästelin auton levotonta käytöstä, varsinkin liukkailla keleillä perä tuntui oudon levottomalta.
Talvi täällä on ollut poikkeuksellisen leuto ja liukkaita kelejä ei niin usein ole esiintynyt, joten auton käytös ei ole päässyt kovinkaan paljon haittaamaan. Helmikuussa alkoi liukkautta esiintymään yhä enemmän ja ajamisesta tuli päivä päivältä hankalampaa. Tutkittuani takapyöriä totesin kumien sisäreunojen kuluneen lähes olemattomiin. Soitto Veholle ja kerrottuani auton oireet sekä kumien kulumiset sain ajan viikon päästä soitosta. Maanantaina 03.03 aamulla auto Veholle ja puolelta päivin pois, autoon oli tehty nelipyöräsuuntaus. Suuntauksen ansiosta auton ajettavuus parani selkeästi, mutta toimenpiteen yhteydessä todettiin, että takajousien väsymisen johdosta takapyörien camber-kulmien säätövara ei riitä optimaaliseen pyöränkulmien säätöön ja takapyörät kuluvat edelleen epätasaisesti.
Kysyin Vehon huoltoedustajalta, miksei pyörienkulmia säädetty marraskuussa, jolloin takaosaa muutenkin remontoitiin. Mielestäni tuolloin oikein suoritettu ja remonttiin selkeästi kuuluva pyöränkulmien säätö olisi paljastanut jousien väsymisen ja säästänyt minulta mm. kahdet uudet talvirenkaat. Vehon edustaja ilmoitti ettei tuonkaltaiseen remonttiin kuulu pyörien kulmien säätöä, uusien osien asennus automaattisesti palauttaa säätöarvot tehdasasetuksiin. Hämmästyksestäni selvittyäni en voinut olla kysymättä, etteikö automme ajetuilla kilometreillä (320 000 km) ja niistä aiheutuvilla mekaanisilla kulumisilla ja pienillä väljyyksillä ole mitään estävää vaikutusta tehdasasetusten palautumiseen!! Kunnollisen selkeää vastausta en heiltä enää saanut.
Autoa on hieman madallettu ja takajouset eivät ole alkuperäiset. Ottaisin mielelläni vastaan ehdotuksianne, millaisilla takajousilla korvaan olemassa olevat väsyneet jouset. Sopiiko Eleganceen Avantgarden jouset?

Kysyn myös mielipidettänne, olisiko Vehon kuulunut jo marraskuun korjausten yhteydessä suorittaa takapyörien kulmien säätö?
_________________
W 210, 290 TDT -97
EX W 124, 200 D -87
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Aina kun alustaan vaihdetaan osaa joka on pyöränkulmiin yhteydessä (raidepäät, tukivarret, auraustangot jne), olisi kulmat syytä mitata ja tarvitessa säätää. Vaikka auto olisi maltillisesti madallettu ja camberi hieman pielellään, ei ajettavuuden tulisi mennä ojahakuiseksi, tai renkaiden kulua tosiaan alta aikayksikön. Haiskahtaa siltä että remontin jäljiltä olisi ollut renkaiden aurauskulma jostain syystä harituksen puolella. Mutta eipä spekuloida kun ei ole parempaa tietoa. :arrow: Tuliko siitä kulmiensäädöstä tulostetta jossa on arvot ennen ja jälkeen säädön ja optimikulmat? Jos antoivat lapun mukaan (pitäisi antaa) niin laitahan speksit näkösälle.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Hamis
Viestit: 402
Liittynyt: 02.8.2007 9:01
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Hamis »

Kaverin 190 kävi veholla kolari korjauksessa ja kulmien säädössä. :arrow: Lopputuloksena vänkärin eturengas hankasi lokarin etuosaan, oli useamman sentin edempänä kuin kuskinpuolen rengas. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vehon edustaja ilmoitti ettei tuonkaltaiseen remonttiin kuulu pyörien kulmien säätöä
Totta, ei kuulu.
takapyörien camber-kulmien säätövara ei riitä optimaaliseen pyöränkulmien säätöön ja takapyörät kuluvat edelleen epätasaisesti
Cambereille ei ole lainkaan säätömahdollisuutta = jos madalletaan Mersua enemmälti niin camber on pielessä.

Kuulostaa että Sinun autossasi on ollut takarenkaissa liikaa haritusta kuten Easy Raider arveli.
Se ei johdu Vehon tekemästä remontista vaan jostain aiemmasta.

Taka-akselipalkin etummaisten kumityynyjen ollessa hajalla pyöränkulmien pielessä olo / "narinahelojen" väljyys eivät tunnu ajossa niin pahasti kuin tyynyjen ollessa ehjät.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Topikin alkuperäiseen kysymykseen voisi vastata, että toiminta oli varsin ammattimaista.
Epäammattimaista sen sijaan on tehdä maalaisjärkeä käyttäen hieman ylimääräistä oma-aloitteisesti sekä asiakkaan edun mukaisesti ja laskuttaa siitä vain kohtuudella :shock: :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tuohon Kuapon komentiin viitaten.......
Vuosia sitten erästä autoa korjailtiin ja normaaliin tapaan tutkimme autoa muualtakin ja jos vikaa löytyi kerroimme asiakkaalle.....tuumaili meille suureen ääneen....



Jaa te ootte semmosia, että kattelette asiakkaiden autoista vikoja :shout: :ttu: :firing:

Veti hiukan hilijaseksi :oops:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Lucky-Dog kirjoitti:Tuohon Kuapon komentiin viitaten.......
Vuosia sitten erästä autoa korjailtiin ja normaaliin tapaan tutkimme autoa muualtakin ja jos vikaa löytyi kerroimme asiakkaalle.....tuumaili meille suureen ääneen....



Jaa te ootte semmosia, että kattelette asiakkaiden autoista vikoja :shout: :ttu: :firing:

Veti hiukan hilijaseksi :oops:
:lol: Juu, kyllä mulle ainakin aina mainitsevat kaikki orastavatkin viat kun olen merkkihuollossa käyttänyt enkä ole sitä pahalla ottanut lainkaan, yleensä soittavat vielä kesken remontteeraamisen että tässä huomattiin samalla tämmönen että laitetaanko kondikseen, kysyn hinnan, jos on päätön niin laittelen itte mutta kiitän tietenkin tiedosta.
Mutta että tuollasiakin on sitten....kattelette asiakkaitten autoista vikoja :lol: :shock: :?
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Voisiko olla käynyt niin että autoon olisi tehty suuntaus joskus aikaisemmin kuluneilla narinaheloilla? Ehkä tuolloin olisi ollut pyörissä liikaa aurausta jota vähennetty sopivaksi. Nyt uusilla pompuloilla olisi sitten mennyt harituksen puolelle. :roll: Mitenkäs se väljäksi kulunut narinanivel vaikuttaa kulmiin?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Niin, voiko sitä sanoa Vehon ammattitaidottomuudeksi jos vie erikoisosilla madalletun mersun sinne ja käskee laittaa alkuperäisen mittoihin. Niin ja kait siellä edessäkin on madalletut jouset, eikä vain takana :shock: Kuka ne madallusjouset on laittanut, sopivatko ne siihen malliin jne???
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

cmeli kirjoitti:Niin, voiko sitä sanoa Vehon ammattitaidottomuudeksi jos vie erikoisosilla madalletun mersun sinne ja käskee laittaa alkuperäisen mittoihin.
Ei suinkaan ole ammattitaidottomuutta tämä :ope: . Epäammattimaista sen sijaan on huomata madallettu alusta ja tähän vedoten kieltäytyä laittamasta hommaa originaalimittoihin - ja jättää siis asiakas rahastamatta :shock: :lol: :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”