W210 koiranluiden vaihto

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

W210 koiranluiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Yritinpä eilen vaihtaa '98 E290TD väyrysen koiranluita eteen :twisted:

Ei hievahda se alapultti sitten millään eikä mihinkään. Torx 50 siihen käy napakasti, mutta ensimmäinen torx-pala vääntyi ja toinen ja kolmas murtuivat palasiksi, mutta pultti vaan on ja pysyy ja samoin onneksi ne torxin urat pultissa pysyivät ehjinä.

Onko joku vaihtanut ne onnistuneesti ja millä ihmeen kikkakakkosella?

Jos alapultin saa auki, lähteekö se yläpusla siitä mitenkään pois, näyttää vaan painetun sen klunssin päältä paikoilleen ilman mitään pulttia.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yläpään saa kyllä vääntämällä pois, uuden paikalleen laittaminen on oma savottansa.
Kannattaa nyt lämmittää se alapultin kiinnitys ennen seuraavaa irrotusyritystä.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

dealer kirjoitti:Yläpään saa kyllä vääntämällä pois, uuden paikalleen laittaminen on oma savottansa.
Kannattaa nyt lämmittää se alapultin kiinnitys ennen seuraavaa irrotusyritystä.
Tätä itsekin sunnittelin ja lämmitys kannattaa varmaan tehdä ihan liekillä, eikä kuumailmapuhaltimella.

Mitenköhän pulttipyssyn hakkaus toimisi torxin kanssa, lyökö se torxin sileäksi?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pitää olla pulttipyssyn kestävä torx.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

No nyt on kuumennettu kuumailmapuhaltimella, ruikittu lisää ruosteenirrotusainetta joka puolelta ja hakattu uudella torxilla kevyehkölä pulttipyssyllä (malli Biltema) ja väännetty jatkovarrella, hakattu 2 kilon lekalla ja pultti vaan pysyy hievahtamatta.

Kaasuliekkiä en uskaltanut tuonne tohottaa, kun tukivarsi on täynnä kaikenlaista kuraa ja öljyä yms. niin sillä sen saisi äkkiä palamaan.

Ehkäpä tuossa on torx juuri siksi, että esim. 19 mm hylsyllä oleva pultin kanta olisi tuossa kohdassa liian helpo vääntää poikki...

Nyt loppuivat konstit ja se koiranluun väljyys ei enää tunnukaan niin pahalta. Pitää jutella mitä mieltä katsastaja on asiasta. :roll: :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaasuliekkiä tukivarren sisään ja paineilmaa käsillä jos jotain syttyy, ei se muuten irtoa.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Joo, näin se pitää tehdä. Katsastusmies oli suosiollinen ja auto meni läpi, mutta pitäähän nuo vaihtaa. Nyt ei onneksi ole päivämääräpaniikkia asiassa.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pilleillä vaan tukivarren sisästä niin lähtee alle viiden torx hylsyn :wink: ... eräskin särkyny noissa hommissa. Pultti takas vaikka tervalla tai kotelosuoja aineella rasvattuna niin irtoo joskus tulavaisuudessakin. Tahtoon semmonen kertaalleen lämmitetty pultti tarttua aika tiukkaan toisella kertaa.
valto
Viestit: 24
Liittynyt: 14.6.2006 0:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja valto »

Sama savotta menossa. Apukuskin puoli nitkahti auki kohtuu hyvin, nopea tarkastelu osoitti, että pultissa on käytetty lukitetta ( sinistä ) En laittanut kasausvaiheessa mitään tököttiä paitti rasvaa.

Kuskin puoli onkin sitten pahempi, ensimmäinen torxi meni muruiksi. Toisella vääntäessä katastrofi iski. Avain lipsahti ja pultista muutama "hammas" sileäksi.

Onko tuossa mitään mahdollisuuksia jollain vastakierretapilla?
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

valto kirjoitti:Sama savotta menossa..

Onko tuossa mitään mahdollisuuksia jollain vastakierretapilla?
Löisin vaikka pienen kahvin vetoa, wettei mitään jakoa niillä tapeilla. Tuolla moottoripyöräpuolella on sanonta, että on vain kahdenlaisia vastakierretappeja, käyttämättömiä ja katkenneita :twisted:

Panitko sinä tulta perään sille pultille? Itse en ole vielä saanut itseäni motivoitua sinne kaasuliekin kanssa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaasuliekkiä tukivarren sisään ja paineilmaa käsillä jos jotain syttyy, ei se muuten irtoa.
Perun puheeni. Helpointa on lämmittää induktiokuumentimella pultin kanta punaiseksi, sitten irtoaa.

Hitsaa valto mutteri siihen pultin nokkaan, vastakierretappien kanssa ei kannata pelleillä.
valto
Viestit: 24
Liittynyt: 14.6.2006 0:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja valto »

En lämmitänyt pulttia. Toinen aukesi niin mukavasti ja antoi luottamusta omiin voimiin :)

Unohdetaan tapit, koetetaan hitsiä ja mutteria. Samallahan pultti saa mukavasti lämpöä.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

dealer kirjoitti: Helpointa on lämmittää induktiokuumentimella pultin kanta punaiseksi, sitten irtoaa
Öh, nyt tuli laite, johon en ole törmännyt :oops: Missäs sellaisia on käytössä, onko jollain suositella jotain pajaa täällä pk-seudulla, jossa tuollainen laite olisi? Perehdyin hieman asiaan googlailemalla ja juuri tuo olisi se oikea ratkaisu, ehdottomasti :!:
valto
Viestit: 24
Liittynyt: 14.6.2006 0:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja valto »

Aukes

Puikolla mutteri pultin kantaan, vääntö ja auki on! Juuttaan lujassa nuo kyllä on.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”