Hammastangon/stefan vaihto

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Lisää typeriä kysymyksiä, näin yömyöhään ku tulee murehdittua et noinkohan ajokelpoisen vielä saa.

Tämä pohjautuu alfamerin korjausoppaan mainintaan siitä että raidetangon kierrettä pitäisi olla yhtä paljon näkyvissä. Eli jos pyörittelen kulmat rullamitta tarkkuudella nollille ja pyörät on suorassa koriin lähden mutta ratti edelleen on kovin vino, onko silloin oletettavaa että ongelmana on väärille booreille osunut kohdistus? Omassa päässä kuulostaa todella järkevältä ajatukselta mutta jäikö joku nyt huomiotta? Tuolla logiikalla pitäisi hammastangon olla keskellä, sisemmät raidetangot identtiset, jolloin ratin väärä asento voisi johtua vain väärästä kohdistuksesta.

Eli lyhyemmin, kannattaako pitää nyt ratti suorassa ja väännellä raidetangot sen mukaan vai raidetangoilla renkaat suoraan ja sitten ihmetellä miltä ratti näyttää?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Tuota kierteenmittaamista en minä ainakaan purematta niele, kun noissa raidetangonpäissä on valmistajista riippuen todella suuria heittoja pituuksissa....hymyillen muistan vieläkin tapauksen kun yksi kyläseppä-mekaanikko vaihtoi kaverilleen molemmat ulkopään raidetangot ja laski auton nosturilta sen kummemmin katselematta lopputulosta, ja auton omistaja kun peruutti autoaan hallista, ei meinannut ovista ulos sopia, kun renkaat viisasi ihan mihin sattuu / \ ja kun naurultamme saimme puhuttua, suuttui "mekaanikko" ja koitti väittää että ei hänen työssä mitään voinut mennä väärin, kun oli kirjoittanut oikein paperille näkyvien kierteiden määrän vanhoista rt-päistä ja laittanut just eikä melekein samaan uudet....mutta kun niiden uusien rt-päiden runko oli monta senttiä pidempi kuin edellisten :lol:

Eli jos siellä on eripari osia, niin ei varmasti ole ratti suorassa, jos pelkkiä kierteitä laskee...että kai se vaan pitäis mittailla jostain hammastangon "juuresta" suoraan napaan, mihin raidetangon nivel kiinnittyy ja tämmäillä pituuksia & pyörien asentoa niillä mitoilla täsmääväksi ja olkoon tankojen pituudet sitten mitä vaan, kunhan ovat kuitenkin riittävän syvällä kierteillä ettei "nyrjähdä" ekassa kanttauksessa :wink: (ja eikös w210 mallissakin auraukset muutu kokolailla paljon, kun keula ilmassa renkaat roikkuen...eli ei kannata siinä säädellä aurauksia mittoihin)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Taisin rullamittaa käyttää, kun omaani vaihdoin, mutta muistaakseni oli sen ohjausservon hammastanko kyllä ihan keskellä, silloin kun ratti oli suorassa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sen verran todettakoot, ei ole sentään eripari osia, mitat täsmää. Ideanahan nyt on jollain varmistaa menikö sinne päinkään vai ei, siis hammastangon kohdistus.

Nämä ihan keksittyjä, mut jos ajatus selkenis: jos siis nyt pyörittelen renkaat nolla kulmaan tangon päistä ja vielä suoraan, niin molemmilla puolilla kierrettä on näkyvillä 4cm. Huomaan ratin olevan vasemmalle vinossa ja koetan tangolla säätää ja ratin ollessa suorassa vasemmalla kierrettä jää 3 ja oikealle 5cm. Eli hammastanko ei olis keskellä vaikka renkaat ja ratti olis keskenään suorassa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No joo, sain aikaiseksi ruuvailla raidetangot suunnilleen sinnepäin. Sentin verran aurausta, mut nyt ei oo kunnon laskinta et asteita jaksais laskea. Säätelin siten että molemmissa tangoissa saman verran kierrettä (nyt tasan 2cm). Koeajolle ABS, BAS ja ESP lakkas herjaamasta. Ratti vielä 10astetta vasemmalle vino, jos ratista päästää irti vähän vetää oikealle mutta ei kovin rajusti.

Koska se boorin parin heitto mahdollista, mietin vetääkö siksi et hammastanko vähän pois keskeltä, käsitin et ajossa itekseen keskittävä vai onko säädöistä kiinni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”