jousien vaihto hommat

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

jousien vaihto hommat

Viesti Kirjoittaja drneo »

ois tarkotus nyt ku jouset o hommattu nii nostaa väykkä tuolta kentästä ryhdikääseen asentoon. antaisko joku ohjeet taka ja etujousien vaiholle
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Ensiksi biltemasta mb-jousityökalu!

Sillä onnistuu....muilla konsteilla joutuu aina säädättämään kulmat tai käymään teholla....

.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

etujousiin tarvii jousipuristimen.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

mitä tossa pitää purkaa et onnistuu jousi rutistimet on olemassa
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

ei oo pakko purkaa mitään, mutta renkaan voi ottaa eestä pois jos haluaa.. takajouset ku vaihtaa nii tunkki siihen tukivarren alle ja sisäpään pultti pois ja jousi mäelle... tarvii siis 2 tunkkia.
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

ai siis tukivarren sisempipää
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

joo se mikä on perämurikan vieressä.
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

ok sitte seuraava kysymys ? tuli nuo jouset laatikossa jossa ite tehty puristin matkassa.. eli kummat jousista menee taakse ja kummat eteen? lyhyemmät minne
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oisko parempi ettet itse edes yritä :shock: eikun pitemmät eteen, eikö niitä nyt sen verran osaa verrata kun vanha jousi on irti että mikä on samanlainen :D
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Millään itsetehdtyllä puristimella en lähtisi edes kokeilemaan. :shock:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

drneo kirjoitti:... tuli nuo jouset laatikossa jossa ite tehty puristin matkassa..
:huh:

Tarkkana sitten etujousien kanssa, se vaatii valtavan voiman se jousi puristuakseen tarpeeksi kasaan :arrow: jos joku pettää niin varomattoman käsittelyn seurauksena voi henki olla höllässä :pappa:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

juu taijanpa viiä pajalle
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

voi olla viisain,olen kerran nähny ku etu jousi lähtee :shock: en ala itekään vaihtaan vaikka oon kaikenlaista tehny..voi tosiaan olla henki löyhässä
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
take
Viestit: 769
Liittynyt: 06.2.2012 22:11
Paikkakunta: Sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja take »

Joo, varovasti noiden jousien kanssa. Kaverin tallin katossa (n. 3 metriä) on 124:n jousen mallinen reikä. Oli puristin pettänyt kesken hommien, onneksi ei sattunut kenenkään naama tai muut ruuminosat tulilinjalle.

Kaverinkaveri oli jollain tee-se-itse virityksellä yrittänyt vaihtaa jousia, lopputuloksena sai tyytyä pillillä syötäviin ruokiin senaikaa että leukaluu parani...
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

drneo kirjoitti:juu taijanpa viiä pajalle
Onneksi tässäkin järki voitti....Pukkakeen on helpompiakin tapoja, vai oliko se sebbuku?


.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

no voishan net nuo taka jouset kuiten vaihtaa niihinhä ei vissii puristimia tarvii.. mut kummatkohan nuista sinne menee pitkät vai pätkät
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti:Oisko parempi ettet itse edes yritä :shock: eikun pitemmät eteen, eikö niitä nyt sen verran osaa verrata kun vanha jousi on irti että mikä on samanlainen :D
:roll:
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

ARGH... :ttu: :ttu:

.
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Tosiaan, Mersun jouset puristetaan aina tällaisella:
Kuva


EI siis tällaisella:
Kuva


EIKÄ VARSINKAAN TÄLLAISILLA:
Kuva
® Mesen V8 Klubi
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

no siis eix sole ihan mahollista se takajousien vaihto.. lähinnä aatelin et etujouset pajalla käyttäsin ei tulis nii kaliiksi :)
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Kyllä ne on kaikki mahdollista vaihtaa ihan itse, mutta tutustu asiaan huolellisesti ja ole varovainen! Ja tosiaan jousipuristimia ei saa kiristää pulttipyssyllä!
® Mesen V8 Klubi
Avatar
take
Viestit: 769
Liittynyt: 06.2.2012 22:11
Paikkakunta: Sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja take »

LiQQe kirjoitti:Kyllä ne on kaikki mahdollista vaihtaa ihan itse, mutta tutustu asiaan huolellisesti ja ole varovainen! Ja tosiaan jousipuristimia ei saa kiristää pulttipyssyllä!
Menee ne itse tekemällä joo, eikä ole erityisen paha rasti. KUNHAN käytössä on riittävästi:
- oikeita työkaluja
- osaamista/tietoa
- varovaisuutta

Minäkin vaihdoin omaan paavoon etujouset ihan omin pikku kätösin. Käytössä oli tutun halli, nosturi, MB-puristimet ja puristimien omistaja valvomassa että sekä puristimet että ukko on hengissä myös operaation jälkeen.
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

http://www.youtube.com/watch?v=dLVvS6CuNlQ

noin ajassa 10:28 tapahtuu potentiaalienergian muuttuminen liike-energiaksi, joka tällä kertää ei absorboidu elävään kudokseen...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

MHe kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=dLVvS6CuNlQ

noin ajassa 10:28 tapahtuu potentiaalienergian muuttuminen liike-energiaksi, joka tällä kertää ei absorboidu elävään kudokseen...
Komiaa kateltavaa kun automotive repair specialist vaihtaa jousta, itse en ole älynnyt ottaa edes pyörää irti saati sitten iskaria ja tukivartta yms. :oops:
Näköjään oikeanmallisestakin puristimesta pystyy tekemään hengenvaarallisen :happy:
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

dealer kirjoitti:
MHe kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=dLVvS6CuNlQ

noin ajassa 10:28 tapahtuu potentiaalienergian muuttuminen liike-energiaksi, joka tällä kertää ei absorboidu elävään kudokseen...
Komiaa kateltavaa kun automotive repair specialist vaihtaa jousta, itse en ole älynnyt ottaa edes pyörää irti saati sitten iskaria ja tukivartta yms. :oops:
Näköjään oikeanmallisestakin puristimesta pystyy tekemään hengenvaarallisen :happy:
Onkohan se kiristinsysteemin pää niin kulunut tai sitten toppareiden koloihin , siihen lautaseen, on jääny jotain ryönää väliin ja se sitten sen takia lipsahtaa.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

drneo kirjoitti:no siis eix sole ihan mahollista se takajousien vaihto.. lähinnä aatelin et etujouset pajalla käyttäsin ei tulis nii kaliiksi :)
Taisi edelleenkin se jousien vaihto maksaa veholla ~50€ kpl....joten joko ostat sen bilteman työkalun 218€ tai sitten vaihdatat veholla tms pajalla.

Älä nyt enää vatuloi turhaan.

.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

HannuS kirjoitti:
dealer kirjoitti:
MHe kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=dLVvS6CuNlQ

noin ajassa 10:28 tapahtuu potentiaalienergian muuttuminen liike-energiaksi, joka tällä kertää ei absorboidu elävään kudokseen...
Komiaa kateltavaa kun automotive repair specialist vaihtaa jousta, itse en ole älynnyt ottaa edes pyörää irti saati sitten iskaria ja tukivartta yms. :oops:
Näköjään oikeanmallisestakin puristimesta pystyy tekemään hengenvaarallisen :happy:
Onkohan se kiristinsysteemin pää niin kulunut tai sitten toppareiden koloihin , siihen lautaseen, on jääny jotain ryönää väliin ja se sitten sen takia lipsahtaa.
Epäilen ettei ollut niissä lautasen urissa vaan jommasta kummasta päästä.

.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ylälautanen näkyy olevan sivusta työnnettävää mallia, kyllähän tuollainen saattaa lipsahtaa.
ikilika
Viestit: 147
Liittynyt: 20.10.2007 12:26
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Joo, jotenkin tuttua tuo :happy: Meinaan itte vaihdoin n.12v sitten w124 mersuun etujouset bilteman pilipali kiristimillä, kun en silloin tämmösestä merkkikohtasesta kiristimestä tiennyt. Seurauksena oikea kulmahammas poikki, 3kpl loisteputkia palasina ja ikkunassa reikä josta löytyi toinen jousen kiristäjä. :ttu: Tämän episodin jälkeen kävin hakemassa lainaan ihan oikean vehkeen ko hommaan... :whistle: Ja sillä on muutaman mesen etuvieterit jälkeenkin vaihdettu onnistuneesti.
-98 300diesel turbo
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Ylälautanen näkyy olevan sivusta työnnettävää mallia, kyllähän tuollainen saattaa lipsahtaa.
Tossa se oikee malli ja hinnat halvat... (haittaxse?)

Menee ekaks (en osannu puristimiin tehä linkkejä)

http://www.otger-lensker.de/

Sit onlineshop ja sit valitsee jonkun ihmeen achsen

Ni löytyy nää kaks mallia.

Federspanner für Mercedes-Fahrzeuge
Art.Nr. 100465
Preis 107,91 €
W116, W123 ,W124, W126, W129, W140, W170, W201, W202, W210

Federspanner für Mercedes-Fahrzeuge
Art.Nr. 100222
Preis 125,91 €
W116, W123 ,W124, W126, W129, W140, W170, W201, W202, W210

Jos joku tilaa tuolta niin eiku kimppaan niin otan yhet laitetaan rahti puolix ;) Ja sanoinko jo että sais olla kimppatillaaja saksankielen taitonen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”