Ohjauskulmat, E-sarja w210 290 TD '97
Ohjauskulmat, E-sarja w210 290 TD '97
Terve,
Tarvitsen ohjauskulmat tuollaiseen w210 290 TD '97 Classic. Omissa oopuksissa on vain että vaatii jonkun erikoislaitteen, mutta pitäis se onnistua ihan normaali laitteilla jos tiedettäis oikeat arvot.. Mutta jos tiedät asiasta paremmin niin vinkit eivät ole ikinä pahasta!
Tarvitsen ohjauskulmat tuollaiseen w210 290 TD '97 Classic. Omissa oopuksissa on vain että vaatii jonkun erikoislaitteen, mutta pitäis se onnistua ihan normaali laitteilla jos tiedettäis oikeat arvot.. Mutta jos tiedät asiasta paremmin niin vinkit eivät ole ikinä pahasta!
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
w115 280E
kulmat aurauksen ja muut säädöt.
jos kulmat tehdään oikein,niin akselistojen korkeudet mitataan ja se määrää aurauksen ja muut kulmat.monasti tullut pajalle 210 jossa juuri tehty kulmat jossai rengasfirmassa ja silti huono ajaa...oikein mitattuna kulmat olleet "hieman "metässä!! 202,124 esim: mitataan simpukan ja apusimpukan korkeuserot ja asetetaan ne oikein...ei ole ihan niin yksinkertaista tehdä kulmia merssuun...
Eipä juuri W210 kohdalla.jos kulmat tehdään oikein,niin akselistojen korkeudet mitataan ja se määrää aurauksen ja muut kulmat.
Esimerkiksi Vitossa taas etuauraus muuttuu paljon korkeuden muuttuessa.
Kerro lisää, nyt en ymmärtänyt.202,124 esim: mitataan simpukan ja apusimpukan korkeuserot ja asetetaan ne oikein...
W210:ssä on niin pieni säätömahdollisuus camberille ja casterille että kikkailu ei ole mahdollista, sikäli helppoa ... tai vaikeata, miten sen nyt ottaa.ei ole ihan niin yksinkertaista tehdä kulmia merssuun...
kulmat
niin...210 alustoissa on eroja,classic___avantgarde...niissä ei ole samat auraukset...sitten voidaan vaikuttaa alustan korkeuteen jousen kumeilla...1,2.3.ja 4 "nännin" kumeilla sekä etu,että takapäässä... etupäähän on saatavana säätöpultteja joilla saadaan sivukallistuma halutuksi...yleensä avantcarde tai vielä matalempien alustoiden kanssa.eli alustan korkeuden mukaan säädetään aurauskulma,lähinnä edestä.mitä enemmän camperia sitä enemmän aurausta mikäli halutaan renkaan kuluvan tasaisesti...ajettavuus on aivan eri asia kuin renkaan tasainen kuluminen...yleensä mb syö esim: oikeaa takarengasta keskeltä vaikka rengaspaineet olisivatkin oikein...siinäpä pulma...oikeasta takarenkaasta paineita hieman pois ja taas renkaille lisää ikää??
oikeasta takarenkaasta paineita hieman pois
... ja rengas alkaa kulua keskeltä.
Mitä leveämpi rengas sitä enemmän joutuu pitämään painetta ettei kuluisi keskeltä.
Korkeus pitää mitata takapäästä tietystä kohtaa, arvo vaikuttaa takana camber-ohjearvoon.
Ja takacamberia ei pysty säätämään...
Niin, se on se pieni säätövara josta aiemmin mainitsin.etupäähän on saatavana säätöpultteja joilla saadaan sivukallistuma halutuksi...
"Halutuksi" kulmia ei niillä välttämättä saa mutta eroja oikean ja vasemman pyörän välillä voi usein kaventaa.
Näiltäosin 210-korisen säätäminen on helppoa verrattuna 124:ään jossa on reilusti säätövaraa ja kunnolliset säädöt - mutta säätäessä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin aikaa menee ruuvaillessa.
C-mersussa taas etualatukivarsi on "toisinpäin".
Paljonko on eroa Classicin ja Avantgarden välillä edessä ja takana ?210 alustoissa on eroja,classic___avantgarde...niissä ei ole samat auraukset...
Edit: Tervetuloa Meselle, mbw210e.
Näköjään unohtunut toivotella.
Erinomaisen mukavaa saada foorumille lisää asiantuntijoita, toivottavasti viihdyt täällä.
wiimax.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Siirsin "oikeaan osoitteeseen"
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Mikäs idea tuossa oikean puolen casterissa on? Et sitä pitää olla hieman enemmän kuin vasemmalla?
Kulmat kohillaan, mut auto lähtee menemään oikealle helposti! Missä vikaa? Caster, ohjausiskari vai hammastanko? raidetangonpäät uudet!
Toki ohjauksessa hiemän väljää ilmeisesti hammastangossa. Tätä pystynee jostain säätämään?
Onkos -02 väykyssä ohjausiskari?
Saakos johtotähden kulkemaan suoraan niin ettei rattia tarvii pitää viittävaille
Kulmat kohillaan, mut auto lähtee menemään oikealle helposti! Missä vikaa? Caster, ohjausiskari vai hammastanko? raidetangonpäät uudet!
Toki ohjauksessa hiemän väljää ilmeisesti hammastangossa. Tätä pystynee jostain säätämään?
Onkos -02 väykyssä ohjausiskari?
Saakos johtotähden kulkemaan suoraan niin ettei rattia tarvii pitää viittävaille
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Caster säädöllä voidaan korjata puoltamistaipumusta, camber säädetään mahdollisimman samoihin molemmille puolille.Meissenkeri kirjoitti:Olikohan mennyt casterin ja camberin säätö sekaisin. Ei tuossa minusta ole mitään mieltä että laitetaan erillaiset castertit eri puolille.
Sen sijaan camberia lisäämällä oikealle puolelle ja vähentämällä vasemmalta puolelta, saadaan auto kulkemaan suoraan kaltevallakin tiellä.
Väykyssä ei ole ohjausiskaria.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Voihan se olla että olen väärässä mutta ainakin itse olen opiskellut asian näin:
Camber thrust (mitä lie suomeksi?) = rengas pyrkii kääntämään autoa kallistuksen suuntaan eli negatiivisen camberin rengas pyrkii työntymään autoa kohti ja positiivisen camberin rengas vetää autoa itseään päin.
Eli jos oikealla on enemmän negatiivista camberia (renkaan yläreuna on alareunaa sisempänä) kuin vasemmalla, niin oikea rengas pyrkii työntämään keulaa vasemmalle ja auto kulkee suoraan oikealle viettävällä kaistalla.
Camber thrust (mitä lie suomeksi?) = rengas pyrkii kääntämään autoa kallistuksen suuntaan eli negatiivisen camberin rengas pyrkii työntymään autoa kohti ja positiivisen camberin rengas vetää autoa itseään päin.
Eli jos oikealla on enemmän negatiivista camberia (renkaan yläreuna on alareunaa sisempänä) kuin vasemmalla, niin oikea rengas pyrkii työntämään keulaa vasemmalle ja auto kulkee suoraan oikealle viettävällä kaistalla.
- dieselpower
- Viestit: 59
- Liittynyt: 28.3.2006 16:24
- Paikkakunta: Kivialho city
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki