Jarrunesteiden vaihto ABS/BAS/ESP-marsuun

Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Jarrunesteiden vaihto ABS/BAS/ESP-marsuun

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Tarttis vaihtaa jarrunesteet, ...normaali autoon ei mitään ongelmaa, mutta mites nämä nykyautot, joissa on repullinen antureita, kalvoja ja muita tarpeettomia osia. On joku pelotellu, että ABS/BAS/ESP-marsuun ei voi vaihtaa jarrupaloja normaalimenetelmällä rikkomatta jotain kalvoa (1250€=ABS-keskusyksikkö). Pitääkö lie paikkaansa, eikö mäntiä pysty painamaan sisään normaalisti? Miten homma hoidetaan oikein ja miten ne nesteet saa vaihdettua, kertokaa viisaammat!
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tuossa jotain aiheeseen liittyen, eli veikkaan painevaihtajan olevan tarpeellinen:

viewtopic.php?t=3376&highlight=paniikkih%E4iri%F6
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1006
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Näinkin saattaa joskus käydä, kun oikein yrittää.

Loppuvuodesta tuli ajankohtaiseksi vaihtaa hidastinpuolen himmeleitä, levyjen ja palojen lisäksi vaihdoin taakse satulat, kun hieman jumittelivat ja muutenkin olivat aika hikisessä kunnossa.

Operaatio sujui toimistonakeilla kuin matkalaskun väär... täyttäminen, eli kaikki kekseliäisyys palkitaan. No hämminkejä ei oikeasti juuri ollut, jos sellaiseksi ei lasketa, että selvään tilaukseen oli 202:n osien sijasta kuitenkin toimitettu 124:n palikoita, joten eihän ne takaisin kasautuneet ennen kuin uudet, alustanumeron perustella valikoidut, kilkkeet oli haettu 53 km:n päästä... Omaan piikkiin mahtuvat sen sijaan jatkovaiheet.

Palikat paikoilleen, tiukkaa ilmausta. Tässä vaiheessa lienee syytä todeta ryhmämuilutuksien välttämiseksi, että työn kohteena oli siis ABS/BAS/ESP-heebelöity 202, missä ei siis mitään teknistä eroa 210:een, eli aiheessa pysytään. Ilmausta perinteisellä tyylillä, tasatahtiin lykkien - säiliö PIRIpintaan nestettä, painetta, spruuttaus, helppaus, painetta, spruuttaus, helppaus, piripintaan, painetta... Ei auta, poljin painuu pohjaan. Vaihdetaan puolta, lisää nestettä, painetta, spruuttaus, helppaus. Toistoja, toistoja; ei auta.
Ilmatasku jossain?? Kokeillaan vaihteeksi etupäätäkin, molemmat puolet. Termarillinen kahvia, toista pulloa jarrunestettä ja kasa hermoja kulunut, mikä pilkku tuota oikein vaivaa?? Ei prkl, tarkempi katsanto - ei kai se ilma sentään alaspäin valu, asennetaanpa ne satulat vaihteeksi niin, että ilmausruuvi osoittaa ylöspäin. :oops:
Muutama minuutti myöhemmin satulat vaihdettu keskenään, ilmattu ja kaikki toimii ok.

Rutinan opetukset: :pappa:
1) Ilmausruuvin suunta kuuluu harkita ns. oikein.
2) Mäntiä voi painaa aivan normaalisti; nesteitä ei silti kannata vuodattaa yli säiliöstä.
3) Toimenpiteillä ei haitallisia vaikutuksia ABS-yksikköön tai mihinkään muuhunkaan (hulluntuuria, kai).
4) Voi ne jarrunesteet vaihtaa näinkin.
5) Miten homma hoidetaan oikein, ei aavistustakaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa foorumille, isk!
Sana on näköjään hallussa, jatka samaan malliin. :lol:

Kyllä palat voi vaihtaa ihan normaalisti vaikka autossa on ABS, BAS, ESP.
Ainoastaan SBC on juttu joka aiheuttaa ongelmia palojenvaihdossa.
Ilmaaminen onnistuu ellet päästä säiliötä tyhjäksi.
wiimax.fi
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Ok. Hyvä tietää, sitä vaan aina kuulee kaikenlaista jeesustelua, niin että alkaa jo ottaan pattiin tuo ihmisten asioiden älytön liiottelu! Moni juttu on muka ihan mahdoton tehdä, ei kannata yrittääkään jne. Ja sitten kun itse joutuu olosuhteiden pakosta asiaan perehtymään niin joutuu "pettymään" kun ei ollutkaan juuri mitään erikoista koko hommassa! Kaikki laitteethan on vain ihmisen tekemiä tai ei ainakaan mulle oo vielä tullut vastaan muunlaista teknistä vehettä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 jarrut”