OHJE! Mitä tehdä,kun w210 farkun takapenkin lukitus ei aukea

luukut, ovet, keskuslukitus, valot
Vastaa Viestiin
Avatar
srlq
Viestit: 87
Liittynyt: 24.9.2011 19:48
Paikkakunta: Jkl

OHJE! Mitä tehdä,kun w210 farkun takapenkin lukitus ei aukea

Viesti Kirjoittaja srlq »

Elikkäs, omani on -00 facelift väykky ja isompi limppu selkänojasta tiukasti jumissa. Ei kaadu vaikka kuinka tanssii sadetanssit, potkii, ravistelee ja huutaa kansan sivistyssanoja.
Tuli googlen kauttta selailtua hirveesti "voi rkeleen väyrynen minkä teit!" -makuisia kommentteja, mutta varsinaisia ratkaisuja(varsinkaan selkeitä) taasen löysin hyvin vähän asian tiimoilta. Liekö sitten syy täällä näppäimistön luona.
Laitan tähän nyt siis ohjeet oman toimintani mukaan, koska asian kanssa tuli itellähi raavittua päätä aikalailla ja googlen kautta tulin lopputulokseen, että tuntuu olevan hyvin hyvin yleinen vaiva kyseisessä korimallissa ja tästä vois olla muillekin joskus hyötyä.

1. Ensiksi kannattaa kammeta isomman selkänojan päästä, siitä tavallaan selkänojien välistä käsinojan vierestä muovisuoja auki ja koittaa selkänojan kaatokammesta vetäessä nykiä sieltä näkyvää vaijeria. Itselläni ei auttanut, eli jumissa toisesta päästä.

2. Selkänojan purkaminen. Poista niskatuet. Poista niskatukien mustat "muovitötteröt(kuva)" työntämällä niskatuen reiästä esim ohut meisseli ja kampea nastaa(kuva+näkyy lampulla reiästä) varovasti sisäänpäin samalla, kun kampeat koko "tötteröä" ylöspäin esim toisella meisselillä. Jos kiskot ylöspäin suoraan ja nasta taittuu liikaa "väärään suuntaan" on peli tämän osalta menetetty ja kapistus on sama kiskoa ylös nastasta välittämättä.
Jos et onnistu suoraan, kuten itselläni, tai haluat pelata varman päälle katso seuraava vaihe.
Kuva

3. Saat lisää tilaa nastan sisäänkampeamiseen poistamalla muovisuojat jälleen kerran meisselillä varovasti kampeamalla. Poista varovasti, musta muovi on halukas antamaan periksi. Alla havainnekuva rankenteesta.
Kuva

4. Irroita muoviosa selkänojan päältä nostamalla se ylöspäin. Muoviosa on kiinni useasta kohdasta ja kummastakin päästä muovikiinnikkeillä(Kuva), joista pari ainakin omalla kohdallani ilmoitti olevansa kovamuovia ja luopuvansa leikistä irroitusvaiheessa. En tuohon muuta järkevää irroitustapaa keksinyt kun kitkutella edestakasin ja nostella varovasti etu ja takapuolelta sitämukaa kun irtoaa.
Kuva

5. Kuvan mukaisesta välistä lampulla tiiraillen näkyy kohta johon, esim kohdan 7 kuvassa näkyvä, avauskammelta menevä lukituksen avaustanko menee. Pitkä talttapäämeisseli käteen ja paina tangon alaosan kiinnityskohdasta voimakkaasti alaspäin samalla kun käännät kammesta. Selkänojan pitäisi nyt vapautua.
Kuva

6. Sit tartteis avata tieltä verhoilu ja toppaukset jotta näemme itse lukituksen. Ruuvaa ensin vielä irti selkänojan päältä metalliset mitkälie kaltereiden tms paikat joita selkänojassa on kaksi ja ovat kiinni parilla ruuvilla. Penkin verhoilu lähtee, esim omalla kohdallani, leveällä meisselillä tms varovasti ulospäin kammeten. Teräviä työkaluja toki kannattaa välttää. Verhoilu on vain käännetty kuvassa näkyvän mustan listan väliin jäykähkön harmaan nauhan avulla, jota en ainakaan itse halunnut välttämättä katkoa. Kuva kertonee enemmän kun tämä selvitys.
Notta varovasti, varovasti, sano piikahi pimeässä.
Kuva

7. Sittenpä pääseekin selvittämään itse syytä. Nyt kun sen selkänojan saa auki ja kiinni miten tahtoo ruuvimeisselin avulla painaen, on hyvä tutkia toimitaperiaatetta ja sitä mikä siellä panttaa. Alla vielä kuva mekanismista.
Kuva

Kokoaminen sitten tietty päinvastasessa järjestyksessä varovaisuutta noudattaen.

Omassani muuten on vikana ihmeellisesti vääntynyt metallikieleke tuolla kuvan kohdalla välissä ja myös lähes poikki ollut avauskampi joka luopui leikistä lähes heti kun auton ostin. Osia etsitään täälläkinpäin.
Kuva
M-B w203 C320 Avantgarde Sport -00
EX:
Ford Focus ST-Line A6 Wagon -18
M-B E 280CDI Avantgarde -07
Opel Kadett B 1.1 -69
M-B E 200k -00
M-B E 230E -92
M-B E 300-24 CE -92
Kupla 1300 -69
M-B 190 2.0 -89
Datsun 100a -76
Ford Taunus 2.0V6 -80
Avatar
ATampio
Viestit: 47
Liittynyt: 15.3.2012 0:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATampio »

Hyvät ol neuvot ja kuvat. Minullaki oli antautunu tuo vikapääksi mainittu lipare, joka ei halua asettua takasin suunnittelijan määräämään asentoon.

Nuo muovien kynnet todellakin katkiaa helepommin kuin kissa vetelee tuoreita muikkuja. Taisi vaingossa jäähä päällimmäiseen verhouskappaleeseen yksi ehjäksi.

Jospa sitä sitte joskus hommaisi ehjemmän lukon, ennen kuin saa rikottua noita muita lukituksen vipstaakeja.

Kiitokset ohjeesta!
WDB202194 muilla mailla
WDB211004

® Mesen Porkkana-klubi

#EIKIUSITA
Avatar
srlq
Viestit: 87
Liittynyt: 24.9.2011 19:48
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja srlq »

Hyvähän tuo olis jos jollekin olis ohjeista hyötyä :) KL-varaosilta A210 920 05 64 koodilla sain 35€ hintaan uuden vipstaakin ja asentamiseen sekä penkin kokoamiseen riittihi sit heleposti puol tuntia. Ja siel kun kaikki vaijerien säädöt ym tuntui olevan ihan kohdillaan enkä mitään muutakaan häikkää mekanismista löytäny niin kyllä se sit tais olla ihan vaan se kuuluisa p**ka osa. Eikä se muovi siihen penkin päälle huonosti ainakaan itellä jääny, vaikka noita kynsiä tosiaan muutamat napsahtelihi niin iloisesti.
M-B w203 C320 Avantgarde Sport -00
EX:
Ford Focus ST-Line A6 Wagon -18
M-B E 280CDI Avantgarde -07
Opel Kadett B 1.1 -69
M-B E 200k -00
M-B E 230E -92
M-B E 300-24 CE -92
Kupla 1300 -69
M-B 190 2.0 -89
Datsun 100a -76
Ford Taunus 2.0V6 -80
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 kori”