W210 tdt laturi ei lataa ( battery charge ) Ratkaistu.
W210 tdt laturi ei lataa ( battery charge ) Ratkaistu.
Eli 1998 w210 290 tdt alkoi ulisemaan mittaristossa battery charge ilmoitusta. Akun lepojännite oli virrat pois 12.3v ja kun auton käynnisti, tippui jännite alle 12v sinne 11.9 tuntumaan. Totesin että laturi on ilmeisesti sökö ja tunkkasin auton ylös ja kömmin alle. Irroisin ahtoputken klemmarin ja törkkäsin ahtoputken sivummalle että pääsin avaamaan bosch laturin perästä muovikoppaa kiinni pitävät 3 ristipää ruuvvia. Samalla pii murtaa 2 muoviklipsua joista alhaaltapäin katsottuna toinen oli näkyvillä ja toinen oli piilossa lohkon puolella. Tämän jälkeen irroitin 10mm pultin laturin maakaapelin päältä ja irroitin kovan muovitutin 13mm pultin päältä jotta sain laturin virtakaapelin irti. Musta muovikoppa irtosi kys toimenpiteiden jälkeen vaikkakin se oli erittäin tiukassa ja sitä piti väännellä voimakkaasti talttapää ruuvvimeisselillä auki että sen irti sai. Tämän jälkeen näin jännitteensäätimen joka oli kiinni 2 suurella ristipääruuvilla jotka aukesivat helposti. Kun sain jännitteensäätimen käteeni. Huomasin että hiilet olivat kuluneet erittäin epätasaisesti. Toinen hiilistä oli vielä noin 1 cm pitkä vaan toisessa oli pituutta enää muutama hassu milli. Uusi boschin alkuperäinen jännitteensäädin maksaa motonetissä 56e ja tarvikemalli 24e päivitän topicin hetkenpäästä kun olen vaihtotyön suorittanut ja ilmoitan korjaantuiko vika. --> minulle selvisi motonetissä että minun pre facelift w210 290 tdt on bosch 90amp laturi jonka säädin ona muuten identtinen 115amp laturin kanssa paitsi hinnaltaan joka on 56e eli tottakai se kalliimpi. Kysyin että saako säätimeen hiiliä erikseen ja saihan siihen edulliseen 3.5e parihintaan, vaan kaikki väittivät että niitä ei voi vaihtaa. No minähän vain yllytyin moisesta väitteestä ja vaihdoin ne kumminkin. Nyt on vanha laturin jännitteensäädin uusilla hiilillä asennettu takaisin paikalleen ja latausjännite on jälleen 13.86v ja battery charge merkkivalo mittaristosta tipotiessään. 50km koeajoa ja kaikki pelittää niinkuin pitääkin, eli vika korjaantui hiilien vaihdolla. Laitan tähän topiciin vielä linkin youtubesivuilleni johon lataan opetusvideon laturin jännitteensäätimen hiilienvaihdosta.