Puhaltimen säädin

Vastaa Viestiin
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Puhaltimen säädin

Viesti Kirjoittaja h5 »

Dodiin,

Nyt on lämmityslaitteen puhallin muuttunut automaattiseksi.
Katkasijasta kun valitsee suurempia tehoja niin puhallus
elää aivan omaa elämäänsä, vaihtelee mukavasti nopeutta
laidasta laitaan täysin sattumanvaraisesti. Puhallas sinänsä
pelaa mutta ei oletetulla nopeudella.

Onkohan tässä kysymys katkaisijasta vai puhaltimen moottorin
kupeessa olevasta potikasta, sellainen siellä muistaakseni on.
Niin ja saakohan tähän kyseiseen peliin se potikan irrallaan vai
meneköö koko moottorihärpäkän hankinnaksi.

Autohan on 220cdi 210 -98 manuaali-ilmastoinnilla. Varustekoodia
en tiiä mutta se on sellainen hopian värinen 8)

Vastauksia malttamattomana odotellaan.

Heikki
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ettei olisi kyse samasta ongelmasta kuin kaiffarin W140:ssä? Se regulaattori mykkä siellä moottorin lähettyvillä. Arvailit tätä jo tosin itsekkin... :roll:

viewtopic.php?p=7136#7136
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

HVM kirjoitti:Ettei olisi kyse samasta ongelmasta kuin kaiffarin W140:ssä? Se regulaattori mykkä siellä moottorin lähettyvillä. Arvailit tätä jo tosin itsekkin... :roll:

viewtopic.php?p=7136#7136
Juu, mielessä kävi. Mutta mietin kuitenkin vielä vaihtoehtoa
että voisiko se olla moottorissa itsessään. Se nääs toppas
pari kertaa viime talvena. Vanhana flipperivirtuoosina
löysin pikaratkaisun ongelmaa, toimi muuten w 126 kanssa
myös. Napakka tämäys hanskalokeron alle ja taas puhallellaan :shock:
Eikö olekkin melko asiantunteva ratkaisu 8)

Merteilin sivuilla se separaattori näytti esiintyvän. Oli nimellä
etuvastus.

Heikki
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Se pitää tarkistaa alustannumeron mukaan. Etuvastus on muuttunut siten,

että joihinkin malleihin täytyy ostaa myös uusi puhallin moottori. :shock:

Myös KL varaosilta molempia löytyy :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Lucky-Dog kirjoitti:Se pitää tarkistaa alustannumeron mukaan. Etuvastus on muuttunut siten,

että joihinkin malleihin täytyy ostaa myös uusi puhallin moottori. :shock:

Myös KL varaosilta molempia löytyy :lol:
Aivan, tottakai, arvasin tämän. Ei saa tätäkään asiaa
jännittämättä selvitettyä :shock:

No jääpi ensiviikolle. katsellaan.

Kiitos infosta.

Heikki
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Pistä vaikka yv:llä valmistenumero voin selvitää sen tässä ja nyt :shock:

Onko autossa ilmastointi, jos on automaatti sellainen vai manuaali???
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Lucky-Dog kirjoitti:Pistä vaikka yv:llä valmistenumero voin selvitää sen tässä ja nyt :shock:

Onko autossa ilmastointi, jos on automaatti sellainen vai manuaali???
Jopas on hyvä palvelu täällä :D

Laitetaan tulemaan.

Heikki
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Näyttäisi, että pääsee pelkällä etuvastuksella. :lol: :lol:

Kl -varaosien numero on 16968, hintaa 150 €.

Alkuperänumero on 210 820 62 10 :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Lucky-Dog kirjoitti:Näyttäisi, että pääsee pelkällä etuvastuksella. :lol: :lol:

Kl -varaosien numero on 16968, hintaa 150 €.

Alkuperänumero on 210 820 62 10 :lol:
Pfiiiuuhh :!:

Hyvä homma, otetaan tapetille heti kun on aikaa. Moottorikompleksi
muistaakseni tipahtaa aika nätisti alas sieltä. Toppailun jälkeen
annoin sinne vähän voitelua viime talvena. Samalla voi silmämääräisesti
tarkastella hiillet ja muut kontaktit.

Kiitos avustasi :D

Heikki
patu
Viestit: 30
Liittynyt: 19.11.2005 16:31
Paikkakunta: sweden

Viesti Kirjoittaja patu »

koputellaan yksikköä,eikös se siit mb tarvii naputteluu
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kas, tämä topikki on jäänyt minulta kokonaan huomaamatta. :shock:

Lucky - Dog antoikin jo selvän vastauksen.

Puhallusnopeuden vaeltelu johtuu juuri siitä "potikasta", mutta se että kopauttamalla lähtee mykästä > toimimaan viittaisi moottorin hiilien kuluneisuuteen.

Moottori on tosiaan helppo irrottaa ja vaihtaa se vastus.

Joissain automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa väykyissä joutuu vaihtamaan moottorin, vastuksen ja sen alapuolen suojalevyn, jolloin hintaa tulee noin 600 euroa. :evil:
wiimax.fi
Tommi P
Viestit: 105
Liittynyt: 07.10.2005 18:44
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Tommi P »

Kammetaas wanha asia taas pinnalle :shock: Semmosta kummastelin että missä se tuo etuvastus oikein makaa, kun ei näillä nakkisormilla + roikkalampulla + vähän likinäköisellä silimillä sitä puhaltimen moottorin kyljestä/lähitienoilta löytynyt? Tartteeko se moottorikompleksi irrottaa ennen kuin vastus/regulaattori/whatever ilmaantuu näkösälle? Vai mentiinkö taas sille osastolle että "Tommi sää et vaan osaa..." :twisted:
PLBKAC
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Taidan kallistua tuohon viimesiseen kommenttiin..... :lol: ...ota käteen se puhallin, niin eiköhän asia selekiä sitten.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puhaltimen alta muovisuojus pois, sitten näkyy moottori jonka tulipellin puoleisella laidalla on vastus kahdella Torx20 ruuvilla kiinni.
Toiseen päähän vastusta menee punainen ja toiseen sininen johto.

Puhallinta ei siis tarvitse irrottaa vastuksen vaihtamiseksi.
Tommi P
Viestit: 105
Liittynyt: 07.10.2005 18:44
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Tommi P »

Ok, kokeilenpa tonkia uudella innolla kunhan seuraavan kerran auton kanssa talliin asti päädyn :wink:
PLBKAC
Tommi P
Viestit: 105
Liittynyt: 07.10.2005 18:44
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Tommi P »

Tommi P kirjoitti:Ok, kokeilenpa tonkia uudella innolla kunhan seuraavan kerran auton kanssa talliin asti päädyn :wink:
No niin, voi kättä voi jalkaa :lol: Sitä kun pimeässä ja kylmässä turaa noiden hommien kanssa, niin ei voi tietenkään huomata, että tarvis ottaa vielä yksi suojalevy irti tuosta puhallinkompleksista :oops: Melkein hävettää 8) Löytyi siis kyseinen komponentti kun ihan valossa asiaa tutkaili.

Mutta sitten pieni jatkokysymys. Omiin (tai siis auton) ongelmiin tuon etuvastuksen vaihtaminen ei auttanut, käsittääkseni seuraava syyllinen saattaisi löytyä kojelaudan lämmönsäätöpaneelista?

Ongelma on siis omalla kohdallani sellainen, että puhallin jää toisinaan päälle (ykkösnopeudella), loppuu vasta kun käyttää esim. sulaketta nro 4 irti. Myös jos koneen ajaa lämpimäksi, niin puhallus loppuu. Saman ongelman saa myös esiin niin, että koneen ollessa kylmänä painaa paneelista taukolämpönappia, jolloin siihen ei syty sitä punaista valoa, puhallus lähtee päälle, mutta ei enää sammu kuin sulakkeen irrottamalla. Jos taukolämmön painaa päälle koneen ollessa lämpimänä, valo syttyy, puhallin lähtee päälle ja myös sammuu samaisesta napista.

Tässä parin vuoden aikana kun tuon ongelman kanssa on kikkaillut on tullut muutama ongelman aiheuttava skenaario testattua :shock:

Jos tuossa säätöpaneelissa ja sen takaisessa elektroniikassa on tuo vika, joutuu varmaan kaivelemaan rahaa toisestakin housuntaskusta, hintaa näyttäisi säätöpaneelilla olevan rapiat 700€ :shock: (manuaali-ilmastoinnillinen -98 väyrynen) Tai sitten otetaan yleismittari kauniiseen käteen ja käytetään kesäloma ongelman etsimiseen, vaimo ja lapset osaa ainakin varmasti arvostaa syntynyttä rahansäästöä :lol:
PLBKAC
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”