w210 puhallin heijaa

Vastaa Viestiin
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

w210 puhallin heijaa

Viesti Kirjoittaja sonikki »

No niin eli isäukon autoa vaivaa moinen vika että puhaltimen jotkut nopeudet heijaa mutta esim. 1, 4 ja 5 nopeudet toimivat ainakin suht normaalisti. Noilla 2 ja 3 nopeuksillakaan puhallin ei missään vaiheessa sammu kokonaan vaan tippuu ilmeisesti 1-tasolle ja vaihtelee sen ja valitun nopeuden väliä? Autossa oli muutama vuosi sitten vastaava ongelma mutta silloin puhallin meni aika ajoin kokonaan mykäksi mutta puhaltimen moottorin vaihto poisti silloin vian.
Eli... mistä tuota vikaa alkaisi etsimään? Mun käsittääkseni tuonne vaihdettiin (isäukkokaan ei tarkkaan muistanut) vain ja ainoastaan tuo puhaltimen moottori eikä mitään esivastuksia tai muutakaan joten voiko vika olla tuossa esivastuksessa vai onko tuossa itse säätimessä jotain tyyppivikaa? Lämppäri on siis mallia puoli-automaatti vai mikä tuo perusmalli olikaan ja muuten kaikki toimii niin kuin pitääkin.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vaihteleeko nopeus jos koskee nopeudensäätö nappulaan? Siis ei käännä kunnolla vaan muuten vaan hiplaa :D Omassa oli vähän samaa ongelmaa ja vaivaan auttoi paneelin purkaminen(made in France) ja potikan uittaminen CRC:llä. Tosin nyt vaiva vähän palautui, pitäisi kokeilla uusiksi.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Täällä sama vaiva. Mitähän tuon hoitaminen rahalla maksaa?
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Itse asiassa hämärä muistikuva olisi että jos sitä katkaisijaa heiluttelee akselin poikittaissuunnassa niin se vaikuttaa tuohon puhaltimeen... Irroitiko sä siis sen koko piirilevy-hässäkän sieltä?
Sinäänsä ikävä vika että kun moottori on vasta haaleasti lämmin niin juuri tuo 2-3 nopeus olisi optimaalinen puhallusnopeus :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Se paneeli lähtee kohtuu kivuttomasti kun näpräilee eka jallopuut pois edestä. Olikohan itse paneeli sitten parilla ruuvilla kiinni+1 liitin. Irroitetusta säätöpaneelista lähti sitten takakansi (muistaakseni) irti jonka jälkeen potikan näkee. Pitäisi kokeillakin jollain oikealla elektroniikan putsausspayllä, jospa auttaisi pitemmän aikaa.
Avatar
Josef Matula
Viestit: 121
Liittynyt: 04.10.2005 18:59

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Mulla käyttäytyi w202 rikkinäisella etuvastuksella juuri kuvattulla tavalla.

Vm99 manuaali-ilmastoitu versio
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Josef Matula kirjoitti:Mulla käyttäytyi w202 rikkinäisella etuvastuksella juuri kuvattulla tavalla.
Eli jotkut asennot toimi paremmin kuin toiset? Mulla kävi mielessä että olisiko tuossa voinnut alunperinkin olla joku kosketushäikkä siinä etuvastuksessa mikä lähti pelaamaan kun sitä moottoria ropellettiin? Vaikka toisaalta viime kertaisesta viasta mulla olisi sellainen muistikuva että kun puhallusnopeuden sääti yli tietyn nopeuden niin meni koko toosa pimeäksi mikä vissiin viittaisi moottorin hiiliin? Saako tuota etuvastuksen kuntoa testattu mitenkään?
Noissa sen vian kuitenki luulisi olevan jommassa kummassa :P
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Josef Matula
Viestit: 121
Liittynyt: 04.10.2005 18:59

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Suuremmat nopeudet toimi normaalisti, 1-3 asennoissa nopeus vaihteli miten sattu.

Testauksesta en tiedä, otin muutaman kympin riskin joka kannatti :-)
S^X
Viestit: 2
Liittynyt: 13.12.2012 10:38

Viesti Kirjoittaja S^X »

Nostellaans vanhaa threadia.

Kyseessä W208 missä puhallin puhaltaa kokoajan,siis vaikka sammutat virran niin siltikin. Eikä reagoi säätökytkimeen.

Olisko mahdollista että esivastus olisi palanut jotenkin sillain että antaa kokoajan virtaa?

Esivastus ilmeisesti sijaitsee apparin jalkatilan luona,ko kö?

E: kysessä 01 vuosimalli jos auttaa asiaan...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

regulaattori tai ohjain yksikkö
die Fahrer
Viestit: 4
Liittynyt: 18.3.2013 21:32

Viesti Kirjoittaja die Fahrer »

Tuli tänään kaivettua tuo puhallin esiin sieltä vänkäirin jaloista, vehje kun oli pienen pätkimisen jälkeen hiljentynyt kokonaan pääsiäisreissun päätteeksi.

Kun en tiennyt onko vika ohjaiyksikössä, regulaattorissa vai itse moottorissa, harrastin hieman vianetsintää:
- otin moottorille menevän piuhan liittimen irti, liitin löytyy siitä laitteen etureunasta, punainen piuha leinee akun suunnalta ja musta regulaattorin kautta (en kyllä tarkistanut kummin päin navat on).
- laiton tuohon moottorin tilalle yleismittarin
- sähköt päälle, ja ohjausyksiköstä puhallus täysille (mulla automaatti -ilmastointi) --> yleismittari näytti karvan verran alle 12v
- tehoa alemmas ja jännite laski asteittain n. 8v tietämiin
- tämän jälkeen säätäminen ei muuttanut jännitettä, regulaattori varmaan katkoi virtasta osan aika, mutta sitä ei yleismittarilla pysty näkemään.

Tässä kohtaa epäilin jo että moottori on entinen (se on tietysti halvempi kuin ohjauseksikkö, joka multa on kerran mennyt), mutta sitten huomaisi virheää likaa pohjaluukussa, ja samaa tahraa oli myös avaamassani moottorin liittimessä
--> liittimen putsaus ja urospuolen haritus saivatkin moottirin toimimaan. Luulen että tuonne päääsee toisinaan kosteutta tai lunta sisään, ja se valuu moottorin johtimia pitkin alaspäin liittimen sisään aiheuttamaan korroosiota.

Jos olisin vienyt korjaamolle olisivat varmaan vaihtaneen moottorin, joten säästö on luettava tän foorumin ansioksi. Aikaakaan ei mennyt enempää kuin mamman citikan lampun vaihtoon :D .
Toivottavasti tuosta ylläolevasta vianetsinnästä yleismittarin kanssa on iloa toisille.

Ein Reich-Ein Wagen - Ein Farhrer
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”