w211 hankittu
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 16.11.2010 18:22
- Paikkakunta: Espoo
w211 hankittu
Morjens!
Kolme ja puoli vuotta kestäneen w124-kauden jälkeen siirryin nyt pitkällisen jahkailun päätteeksi w211-malliseen kalustoon. Alunperin tarkoitus oli ottaa vanhempi ja edullisempi auto, mutta sen verran hirvitti monien vaihtoautojen kunto erityisesti korin osalta, jotta päädyin valitsemaan selvästi uudemman mallin. Erityisesti w203-mallin ruosteisuus yllätti (w210 onkin vielä oma lukunsa). Yksi hyvin siisti w210 myytiin täpärästi ennen kuin ehdin itse väliin.
Autoni on siis nykyisellään w211 (facelift) E200 CDI A vm. 5/2008. Ennen minua auto on ollut Iisalmen suunnalla taksina. Yritin saada Datacardia venäläisten VIN-dekooderilla auki, mutten kuitenkaan onnistunut siinä. Tällä hetkellä kilometrejä on reilut 291 tkm, joista itse olen ajanut kohta parituhatta. Ajo on sujunut huolettomasti ja edelliseen w124 300E:hen verrattuna huomattavan taloudelisesti. Matka-ajossa olen päässyt tasan viiden litran keskikulutukseen, ja kokonaiskulutus on tähän asti ollut 5,7 l/100km. Nämä lukemat ovat siis ajotieturin ilmoittamia. Todellisuutta en ole vielä tarkistanut.
Kokonaisuutena w211 on w124:n jälkeen hyvinkin miellyttävä auto. Ajettavuus on erittäin miellyttävä ja sanoisin että w124:ää selvästikin parempi. Erityisen mukavaa on w124:ää vaivanneen kallistelun puuttuminen. Myös ohjaus palauttaa paremmin ja on jotenkin sujuvampi. Luonnollisesti auton tilat ja varustetaso edustavat myöskin aivan eri aikakautta. Kaksisatanen dieselkone on yllättänyt myöskin positiivisesti. Kaikissa normaaleissa liikennetilanteissa sillä pärjää mainiosti, myös ohituksissa. Ohjelmointi voisi tulla kyseeseen lähinnä vaihteiston ja moottorin yhteistyön parantamiseksi. Toki yläkierroksilla saisi olla hieman enemmän terävyyttä.
Kaikelta osin kehitys ei ole ollut täysin positiivista. Sedan mallisena w124:n tavaratilan käytettävyys oli parempi, esim. talvipyörät sopivat kyytiin ongelmitta. W211:n tavaratilaan sain ahdettua kaksi talvipyörää. Kontti on pidempi, mutta myös matalampi. Kummassakaan autossa ei ole kääntyviä selkänojia. W124:n eduksi on laskettava myös monessa kohdin selvästi paremmat materiaalivalinnat ja osien tukevuus. Esimerkiksi ovien sulkeutuminen vastaa w211:n kohdalla mitä tahansa muita nykyautoja. W124 puolestaan erottui todella kassakaappimaisella tukevuudellaan. Myös w124:n paineilmatoimisen keskuslukon äänettömyys sopi paremmin mersun tyyliin.
Äänieristyksen osalta w211 on hieman ristiriitainen auto. Äänieristys tuntuu olevan hyvin toteutettu lukuunottamatta rengasääniä, jotka ovat selvästi kuuluvammat kuin w124:ssä. Sen sijaan dieselkoneen ääni on varsin hyvin eristetty, ero w203 C-sarjaan on selvä. Kokonaisuutena rengasmelu on liian voimakasta hintaluokkaan suhteutettuna. Kymmenvuotias BMW e39 530D farkku on suorastaan hiirenhiljainen w211:een verrattuna.
Automaattivaihteiston toimintaan olen ollut pääosin tyytyväinen. Välillä kuitenkin risteyksestä kiihdytettäessä (hidastuksen jälkeen) veto palautuu hieman viiveellä vähän nytkähtäen, jos ei ole todella tarkkana kaasun kanssa. Ikään kuin vaihteisto ei heti tajuaisi, että hidastuksen jälkeen halutaan taas lisätä vauhtia. Lisäksi joissakin vaihdoissa vaihteisto hieman viipyilee. Samoin toisinaan laatikko hieman nytkäyttelee, kun liikuttaa auton seistessä vaihteenvalitsinta eri asentojen välillä. Onko tuollainen kevyt nytkähtely normaalia siirrettäessä vaihde esim. P->R, vai tulisiko suunnan vaihtua täysin ilman nytkäystä? Toisinaan pykälien kytkemistä ei juurikaan huomaa. Lieneekö laatikon toiminta uutenakin hieman kulmikkaampaa tuon kaksisatasen koneen yhteydessä? Autokaupassa kokeilemani 220 CDI (myös vanha taksi) tuntui vaihtavan sujuvammin erityisesti alemmilla kierroksilla. Autolla on ollut ennen minua vain yksi omistaja, ja huoltohistoria on aukoton uudesta asti.
Kolme ja puoli vuotta kestäneen w124-kauden jälkeen siirryin nyt pitkällisen jahkailun päätteeksi w211-malliseen kalustoon. Alunperin tarkoitus oli ottaa vanhempi ja edullisempi auto, mutta sen verran hirvitti monien vaihtoautojen kunto erityisesti korin osalta, jotta päädyin valitsemaan selvästi uudemman mallin. Erityisesti w203-mallin ruosteisuus yllätti (w210 onkin vielä oma lukunsa). Yksi hyvin siisti w210 myytiin täpärästi ennen kuin ehdin itse väliin.
Autoni on siis nykyisellään w211 (facelift) E200 CDI A vm. 5/2008. Ennen minua auto on ollut Iisalmen suunnalla taksina. Yritin saada Datacardia venäläisten VIN-dekooderilla auki, mutten kuitenkaan onnistunut siinä. Tällä hetkellä kilometrejä on reilut 291 tkm, joista itse olen ajanut kohta parituhatta. Ajo on sujunut huolettomasti ja edelliseen w124 300E:hen verrattuna huomattavan taloudelisesti. Matka-ajossa olen päässyt tasan viiden litran keskikulutukseen, ja kokonaiskulutus on tähän asti ollut 5,7 l/100km. Nämä lukemat ovat siis ajotieturin ilmoittamia. Todellisuutta en ole vielä tarkistanut.
Kokonaisuutena w211 on w124:n jälkeen hyvinkin miellyttävä auto. Ajettavuus on erittäin miellyttävä ja sanoisin että w124:ää selvästikin parempi. Erityisen mukavaa on w124:ää vaivanneen kallistelun puuttuminen. Myös ohjaus palauttaa paremmin ja on jotenkin sujuvampi. Luonnollisesti auton tilat ja varustetaso edustavat myöskin aivan eri aikakautta. Kaksisatanen dieselkone on yllättänyt myöskin positiivisesti. Kaikissa normaaleissa liikennetilanteissa sillä pärjää mainiosti, myös ohituksissa. Ohjelmointi voisi tulla kyseeseen lähinnä vaihteiston ja moottorin yhteistyön parantamiseksi. Toki yläkierroksilla saisi olla hieman enemmän terävyyttä.
Kaikelta osin kehitys ei ole ollut täysin positiivista. Sedan mallisena w124:n tavaratilan käytettävyys oli parempi, esim. talvipyörät sopivat kyytiin ongelmitta. W211:n tavaratilaan sain ahdettua kaksi talvipyörää. Kontti on pidempi, mutta myös matalampi. Kummassakaan autossa ei ole kääntyviä selkänojia. W124:n eduksi on laskettava myös monessa kohdin selvästi paremmat materiaalivalinnat ja osien tukevuus. Esimerkiksi ovien sulkeutuminen vastaa w211:n kohdalla mitä tahansa muita nykyautoja. W124 puolestaan erottui todella kassakaappimaisella tukevuudellaan. Myös w124:n paineilmatoimisen keskuslukon äänettömyys sopi paremmin mersun tyyliin.
Äänieristyksen osalta w211 on hieman ristiriitainen auto. Äänieristys tuntuu olevan hyvin toteutettu lukuunottamatta rengasääniä, jotka ovat selvästi kuuluvammat kuin w124:ssä. Sen sijaan dieselkoneen ääni on varsin hyvin eristetty, ero w203 C-sarjaan on selvä. Kokonaisuutena rengasmelu on liian voimakasta hintaluokkaan suhteutettuna. Kymmenvuotias BMW e39 530D farkku on suorastaan hiirenhiljainen w211:een verrattuna.
Automaattivaihteiston toimintaan olen ollut pääosin tyytyväinen. Välillä kuitenkin risteyksestä kiihdytettäessä (hidastuksen jälkeen) veto palautuu hieman viiveellä vähän nytkähtäen, jos ei ole todella tarkkana kaasun kanssa. Ikään kuin vaihteisto ei heti tajuaisi, että hidastuksen jälkeen halutaan taas lisätä vauhtia. Lisäksi joissakin vaihdoissa vaihteisto hieman viipyilee. Samoin toisinaan laatikko hieman nytkäyttelee, kun liikuttaa auton seistessä vaihteenvalitsinta eri asentojen välillä. Onko tuollainen kevyt nytkähtely normaalia siirrettäessä vaihde esim. P->R, vai tulisiko suunnan vaihtua täysin ilman nytkäystä? Toisinaan pykälien kytkemistä ei juurikaan huomaa. Lieneekö laatikon toiminta uutenakin hieman kulmikkaampaa tuon kaksisatasen koneen yhteydessä? Autokaupassa kokeilemani 220 CDI (myös vanha taksi) tuntui vaihtavan sujuvammin erityisesti alemmilla kierroksilla. Autolla on ollut ennen minua vain yksi omistaja, ja huoltohistoria on aukoton uudesta asti.
Re: w211 hankittu
Minusta tämä on lähes ominaisuus 5-vaihteisen 722.6 automaatin kanssa pienempien pykälien vaihdoissa, ainakin kaikissa kolmessa omassa ko. vaihteistossa oli vastaavan kaltainen toiminta. Siihenkin tosin tottui ja tosiaan kaasun käytöllä tuota nykäisyä pystyy pehmentämään. Isommat vaihdot olikin sitten silkinpehmeitä ja huomaamattomia. Kumma kyllä moottorin/öljyjen lämpötilalla ei tuntunut olevan suurta merkitystä noiden pikkupykälien vaihtojen pehmeyteen, aina ne tuntui hieman nykäisevän.konemies85 kirjoitti:...Välillä kuitenkin risteyksestä kiihdytettäessä (hidastuksen jälkeen) veto palautuu hieman viiveellä vähän nytkähtäen, jos ei ole todella tarkkana kaasun kanssa...
Onnea hankinnan johdosta ja kerrohan kokemuksia kun niitä kertyy. Itseläkin haaveena joskus saada 211 (kunhan ne vielä hieman halpenee).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Joo samaa kokemusta. Todella pitkältä tuntuu kytkeminen P-D-R vaihdoissa verrattuna W210:n vaihtoihin, ja samoin ihan ajossa huomaa että vaihto on pidempi. Ja kylmänä nyppii erilailla, lämpöisenä toimii lähes yhtä pehmeästi kuin väykyssä, vaikka välillä just kiertoliittymissä rullatessa/kiihdyttäessä pääsee kiskaisemaan pahemmin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 16.11.2010 18:22
- Paikkakunta: Espoo
Kuulostaa helpottavalta, että muillakin on vastaavanlaisia kokemuksia automaatin toiminnasta. Tosiaan pikkupykälillä on havaittavissa toisinaan hieman kulmikkuutta vaihdoissa, mutta isot vaihteet vaihtuvat kyllä huomaamattoman pehmeästi. Itselläkin on vuosien takaa hieman kokemusta w210 320 CDI:n automaatista, joka tuntui vaihtelevan vaihteita vielä selvästi omaa w211:stä paremmin. Missään vaiheessa ei tuntunut nykäyksiä. Tämän muistikuvan pohjalta ehdin jo luulla, että autoni laatikko on jo ehtoopuolella, mutta näköjään selviäkin eroja on eri automaattiaskien toiminnassa. Todettakoon kuitenkin, että voimalinjan puolesta en ikipäivänä vaihtaisi takaisin w124 manuaaliin. Kyllä automaatilla ajelee mielikseen vaikka minkälaisessa ruuhkassa.
Jos taksina ollut luulisi laatikkohuoltojen olevan asiallisesti tehty, mutta jossei niin öljyt huuhtelemalla vaihtoon, saattaapi auttaa. Omassakin varmaan edelleen auttaisi että adaptaatio nollattaisiin ja vaihdot opetettaisiin uusiksi starilla. Ohjainyksikkö kun omaan oli vaihdettu, eikä varmaankaan paikassa missä olisi osattu tehdä kaikki säädöt vimpanpäälle. Nykimiset vähenee kun käyttää C-modea, tai (kuulemma) kun laittaa lastulla lisää tehoa
(Sinänsä totta että kick down pohjassa ei turhaan nyi
)
tuolta VIN kehiin, nappia, ja oikealta yläkulmasta datacard (huom, haluaa aueta uuteen ikkunaan)


tuolta VIN kehiin, nappia, ja oikealta yläkulmasta datacard (huom, haluaa aueta uuteen ikkunaan)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vaihtoja ei tarvi opetella/ niitä ei voi opettaa huonosti. Se opettaminen on laatikon itseoppimista vaan nopeutettuna.MHe kirjoitti:Jos taksina ollut luulisi laatikkohuoltojen olevan asiallisesti tehty, mutta jossei niin öljyt huuhtelemalla vaihtoon, saattaapi auttaa. Omassakin varmaan edelleen auttaisi että adaptaatio nollattaisiin ja vaihdot opetettaisiin uusiksi starilla. Ohjainyksikkö kun omaan oli vaihdettu, eikä varmaankaan paikassa missä olisi osattu tehdä kaikki säädöt vimpanpäälle. Nykimiset vähenee kun käyttää C-modea, tai (kuulemma) kun laittaa lastulla lisää tehoa(Sinänsä totta että kick down pohjassa ei turhaan nyi
)
tuolta VIN kehiin, nappia, ja oikealta yläkulmasta datacard (huom, haluaa aueta uuteen ikkunaan)
Adaption nollaus auttaa yleensä vain hetkeksi, mutta laatikko oppii sitten samaan kuin ennen.
Nykiminen kertoo vaan esim. kuluneesta venttiilikoneistosta tahi vaikka lipsuvista vapaakytkimistä. Tai muusta mahdollisesta.
Ja ehkä sitä ohjelmaakaan ei kannata laittaa sen takia pelkästään että nykimiset lähtee.

Tähdellisen parantola
Ahaa, hyvä tietää. Ymmärsin tuolta toisesta ketjusta (ihan itse rivien välistä lukientapio89 kirjoitti:
Vaihtoja ei tarvi opetella/ niitä ei voi opettaa huonosti. Se opettaminen on laatikon itseoppimista vaan nopeutettuna.
Adaption nollaus auttaa yleensä vain hetkeksi, mutta laatikko oppii sitten samaan kuin ennen.

Joo, tiedän että ei tuo oman loota uudenveroinen ole, mutta erittäin paljon tuntuu olevan tuota kylmänä nykimistä ihmisten mersuissa, joten ajattelin elää sen kanssa. Ja kuulemma W211:n laatikko vain tahtoo saada moitteita entisiltä väykyn omistajilta, näin eräs mersuasentaja kertoili...
Lastua silti harkitsen, mutta en laatikon parantamiseksi

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Se että miksi 211 laatikko voisi saada moitteita vanhempaan nähden johtuu luultavasti turbiinilukon ohjauksesta. Väykyssä lukko menee päälle erittäin harvoin jos koskaan, mutta 211 laatikon ohjaus käyttää lukkoa melkein kokoajan.
Turbiilukon ventiili kuluessaan alkaa aiheuttamaan lukon liian herkkää kytkeentymistä mikä voi aiheuttaa nyvintää.
Turbiilukon ventiili kuluessaan alkaa aiheuttamaan lukon liian herkkää kytkeentymistä mikä voi aiheuttaa nyvintää.
Tähdellisen parantola
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 16.11.2010 18:22
- Paikkakunta: Espoo
Jostain syystä tuo VIN-koodi ei avaudu. Uudessa ikkunassa näkyy ainoastaan seuraava teksti: Марка :Mercedes Benz. Muuten sivu on tyhjänä, eikä datacardista mainita mitään Kokeilin muuttaa selaimen asetuksia, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Mitäs mieltä olette tuosta laatikkoöljyn vaihdosta, lähinnä siitä missä se kannattaisi suorittaa? Onnistuuko se ongelmitta tuon w211-korin tapauksessa Vehoa tavaomaisemmilla pajoilla? Tällä hetkellä autossa on voimassa sekä Mobilolife-ajoturva että ruostetakuu, joten ajattelin jatkossakin tehdä suuret huollot siten, että takuut säilyvät. Öljyt kannattanee vaihdella useammin, mutta sen voi sitten tehdä missä tahansa. Millaisilla öljynlaaduilla ja -vaihtoväleillä olettte muut w211 CDI-kuskit ajaneet?
Mitäs mieltä olette tuosta laatikkoöljyn vaihdosta, lähinnä siitä missä se kannattaisi suorittaa? Onnistuuko se ongelmitta tuon w211-korin tapauksessa Vehoa tavaomaisemmilla pajoilla? Tällä hetkellä autossa on voimassa sekä Mobilolife-ajoturva että ruostetakuu, joten ajattelin jatkossakin tehdä suuret huollot siten, että takuut säilyvät. Öljyt kannattanee vaihdella useammin, mutta sen voi sitten tehdä missä tahansa. Millaisilla öljynlaaduilla ja -vaihtoväleillä olettte muut w211 CDI-kuskit ajaneet?
- kuningatar
- Viestit: 1358
- Liittynyt: 20.10.2010 9:51
- Paikkakunta: Järvenpää
No v***u niin olikin, meni jo tässä moneen threadiin kommentoidessa sekasin kuka mistäkin autosta puhuu... muistin että puhuttiin saman ikäisistä, joo voi olla että ei toimi noin uusiin. PAITSI että pari viikkoa sitten itse kokeillessani EN saanut ulos edes omastani mitään, millään selaimella. Nyt kun tuli jotain päivityksiä koneeseen, taas toimi kaikki...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 16.11.2010 18:22
- Paikkakunta: Espoo
Pari kuvaa
Ohessa pari kuvaa kärrystäni. Meno on tähän mennessä ollut oikein mukavaa ja entiseen nähden taloudellista. Vaihteiston toimintaa aioin jossain vaiheessa käydä arvioittamassa asiansa osaavalla pajalla. Välillä tuntuu turhan paljon viipyilyä olevan noissa vaihdoissa. Täytyy ainakin käydä öljyt tarkistuttamassa laatikosta. Sen verran mukava auto tuo w211 kuitenkin on, ettei entiseen ole paluuta kovin helposti.



