OM642 apuja kaivataan

Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Ensimmäisessä kuvassa siis tuo toisen rattaan merkki lohkon reunan kanssa samalla tasolla ja toisen rattaa 180 astetta perässä eli samalla tasolla mutta perässä.

Toinen kuva ohjeen mukaan eli molempien rattaiden merkit vastakkain.

Kumpi oikein?
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

En tiedä, mutta:

Äkkiä päätellen, jos sulla siellä nyt on koko rivi pois ruodusta, ja merkit ei oo ollu vastakkain, vaan samaan suuntaan, niin se on väärin.

Luulis, että kohdistetaan toisiinsa.

Vaan joku tietävä tän varmaan ratkaisee.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Uusi yritys. Siis äskeisen kirjoitin kiireessä kännykällä joten tarkempi selostus.

Vänkärin puolella tuo pakopuolen nokka, eli se joka ei pidä ketjua.

Merkki hampaassa, ei siis hampaiden välissä. Ja merkki lohkon kanssa tasan.

VAI

Kuskin puolella eli ratas jossa ON ketju ja sen hammas missä merkki menee tuon toiseen rattaan merkin kanssa yhteen. Siis kahden hampaan väliin.


Voisikos joku kertoa miten nuo merkit pitää mennä. Nyt vahva epäilys että tonen puoli on 180 astetta pielessä jolloin löpö lentää suoraan pakoaukosta pihalle... Onneksi on se 180 astetta sillä silloinhan venttiilit on kiinni aina kun mäntä on ylhäällä...
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

pekkovee kirjoitti:En tiedä, mutta:

Äkkiä päätellen, jos sulla siellä nyt on koko rivi pois ruodusta, ja merkit ei oo ollu vastakkain, vaan samaan suuntaan, niin se on väärin.

Luulis, että kohdistetaan toisiinsa.

Vaan joku tietävä tän varmaan ratkaisee.
Näin on. Hankalaahan tuossa on se että kaikissa rattaissa on merkit 180 asteen välein. Toinen merkki on hampaassa ja toinen hampaiden välissä. Jos merkit on kohdakkain niin mahdollisuus on että on oikein tai juuri se 180 astetta pielessä...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketjua vaihtaessa ei ole mitenkään mahdollista saada nokkia 180 astetta pieleen. Nokkien keskinäinen ajoitus pysyy eli merkit kohdakkain, lopuksi pitää vaan tarkistaa että niistä 180 astetta oleva merkki on kannen tasalla.
wiimax.fi
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

dealer kirjoitti:Ketjua vaihtaessa ei ole mitenkään mahdollista saada nokkia 180 astetta pieleen. Nokkien keskinäinen ajoitus pysyy eli merkit kohdakkain, lopuksi pitää vaan tarkistaa että niistä 180 astetta oleva merkki on kannen tasalla.
Siis merkit vastakkain. OK. Nyt tuossa toisessa (vänkärin) on merkit vastakkain ja toinen merkki kannen kanssa. Siinä on kaksi merkkiä ja jos noita pyöräyttää 180 astetta, tilanne on sama eli merkit vastakkain.

Tuossa on todennäköisesti käynyt niin, että kun ketjua on uitettu paikalleen, tuo toinen haara on pyörähtänyt jossain kohdin sen 180 astetta. Tuolloin toinen haara pelaa oikein (kone käy) ja toinen justiin väärin eli pako auki silloin kun pitäisi imu olla ja toisin päin.

Onko kellään hyvää kuvaa tuosta? Nyt olen ihan pihalla kuinka noi pitäisi olla.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä sitten olisi ollut aivan päässilimäänen asentaja jos tosiaan olisi onnistunut niin pahoin jaon sekoittamaan ... mutta taitaisi olla moottorikin jo vainaa tuolla jaolla :?
wiimax.fi
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

dealer kirjoitti:Kyllä sitten olisi ollut aivan päässilimäänen asentaja jos tosiaan olisi onnistunut niin pahoin jaon sekoittamaan ... mutta taitaisi olla moottorikin jo vainaa tuolla jaolla :?
Ei ole. Ongelmaahan ei ole jos se on se 180 astetta. Silloin vain väärä venttiili on auki väärään aikaan. Huomattavasti suurempi vahinko olisi jos jako olisi 90 astetta pielessä. Silloin mäntä on ylhäällä kun venttiili auki.

Asentajan ammattitaitoon en voi ottaa kantaa mutta toisaalta toimimaanhan tämä pitää saada.

Jos katsoo tuota kuvaa

https://www.dropbox.com/s/e7k3qm1iaecg4 ... 6.jpg?dl=0

niin siinähän on merkit rattaan molemmissa reunoissa. Eli tuo jako voi kääntyä 180 astetta. Jos katsotaan kampiakselia ja sen merkkiä, miten rattaiden pitäisi olla jotta jako on oikein. Pitääkö se ulommainen rataskehä ja sen hammas olla lohko tasolla vai se hampaiden välimerkki olla tasan.
juissi.2
Viestit: 160
Liittynyt: 19.10.2010 20:02
Paikkakunta: kymi

Viesti Kirjoittaja juissi.2 »

Ammattitaito kohillaan,,,,,,???????
Pärnäsen korjaamo?
Ensin viedään korjaamolle ja sit asiakas alkaa foorumeilta kyselee ohjeita ja muita???
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

juissi.2 kirjoitti:Ammattitaito kohillaan,,,,,,???????
Edelleen en ota tuohon kantaa mutta Autodatan korjaamo-ohjeen mukaan tuo on tehty ja tuohon päädytty.
Siinä täytyy olla virhe joten nyt haetaan sitä oikeaa ohjetta.

Voitte uskoa että ei tämä minunkaan toivetilanne ole. Auto on kohta 3 viikkoa ollut pajalla palasina ja olisi ihan kiva ajellakkin. Yritän vain jouduttaa asiaa ja itse nyt hakea vikaa että saisin sen joskus tuolta ulos.

Edelleen, merkit vastakkain mutta kuinka.
Viimeksi muokannut Valkoinenkuolema, 05.10.2016 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Muttamutta.

Onko nokkien rattaat olleet irti toisistaan, eihän niiden keskinäinen ajoitus muutu ilman että ovat irti ?

Siis keskinäinen.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

pekkovee kirjoitti:Muttamutta.

Onko nokkien rattaat olleet irti toisistaan, eihän niiden keskinäinen ajoitus muutu ilman että ovat irti ?

Siis keskinäinen.
Ei. Niiden keskinäinen on kunnossa. Merkit on kohdikkain.
Haarat ilmeisesti keskenään eri.
Tuota ei viitsisi kokeilla vaan olisi kiva tietää miten tuon tarkistaa ennen kuin menee yrittämään käynnistystä.
Kun foorumin kuvia katselee noista rattaista, kuva näyttää aina yhtä ratasta ja sen yhtä merkkiä. En todellakaan tiedä nyt mitkä merkit pitää olla minkäkin kanssa kohdikkain. Yhden haaran rattaat ovat kohdikkain kyllä. Haarojen vaiheistus ilmeisesti ei. Tai näin ainakin nyt kuvitellaan.

Veikkaan että tuossa on käynyt niin että kun tuota ketjua on uitettu paikalleen on tuo kuskin puoleinen venttiilikoppa ollut kiinni. Tuolloin ketju pyörittää siellä ratasta. Toinen eli apparin puoli on jäänyt jossain kohdin pyörähtämättä ja tilanne on tämä. Ei todellakaan ole toivottu tilanne. Tämän kanssa on jo nyt ollut enemmän murheita kun tuon vag vehkeen kanssa koskaan joten rupeaa olemaan aika loppu tähän paskaan.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Juu, ei käyntiin, se on selvä.


Vedetäänkö tuommoiseen uusi ketju vanhan avulla, irrottamatta rattaita ?

Onko mahdollista, että tässä nyt on vedetty uusi, niin että tämän ongelmapuolen ratas on ollut irti ?

Silloin kai, teoriassa olis mahdollista (???) pyöräyttää ongelmapuolen yläkertaa se puoli kierrosta ilman että toimiva puoli ja alakerta pyörii, ja päästä oikeeaan rytmiin ...

Edelleen korostan etten omaa mokomasta moottorityypistä mitään kokemusta.

Kunhan pähkäilen.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

pekkovee kirjoitti:Juu, ei käyntiin, se on selvä.


Vedetäänkö tuommoiseen uusi ketju vanhan avulla, irrottamatta rattaita ?

Onko mahdollista, että tässä nyt on vedetty uusi, niin että tämän ongelmapuolen ratas on ollut irti ?

Silloin kai, teoriassa olis mahdollista (???) pyöräyttää ongelmapuolen yläkertaa se puoli kierrosta ilman että toimiva puoli ja alakerta pyörii, ja päästä oikeeaan rytmiin ...

Edelleen korostan etten omaa mokomasta moottorityypistä mitään kokemusta.

Kunhan pähkäilen.
Näin ymmärsin tehdyn. Vanhan ketjun avulla uusi paikalleen. Rattaita ei ole irroiteltu mutta teoriassahan alakerta ja toinen haara pyörii nätisti samaan tahtiin mutta tuo toinen haara mistä ketjua syötetään, jää jossain välissä pyörimättä.

Juuri näin. Tuota ketju uudestaan poikki ja pyörittäen tuota yläkertaa puoli kierrosta. Ongelma on että on vahva epäilys kumpi haara on se toimiva mutta 100% varmuutta ei voi oikein saada. Joten ei uskalla vain pyöräyttää toista puolta ja toivoa parasta. Pitäisi tietää miten nuo rattaat tulisi olla, kun alamerkki on 0 niin miten päin yläpään merkit tulee olla.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Tämmöisen kuvan löysin WIS:stä:

Kuva

Sanotaan, että merkkien 3 pitäisi olla kannen tasalla ja osoittaa vasemmalle päin, kun kone on 1:n YKK:ssa.

Ne osoittavat sulla molemmat samaan suuntaan, eli sen puolesta pitäisi olla kunnossa. Konetta vaan pitäisi pyöräyttää kierros, että tulisi ykkösen YKK kohdalleen ja merkit osoittaisivat vasemmalle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Roisto kirjoitti:Terve,

Tämmöisen kuvan löysin WIS:stä:

Kuva

Sanotaan, että merkkien 3 pitäisi olla kannen tasalla ja osoittaa vasemmalle päin, kun kone on 1:n YKK:ssa.

Ne osoittavat sulla molemmat samaan suuntaan, eli sen puolesta pitäisi olla kunnossa. Konetta vaan pitäisi pyöräyttää kierros, että tulisi ykkösen YKK kohdalleen ja merkit osoittaisivat vasemmalle.

t.
Risto
Kiitos paljon! Tuolla päästään eteenpäin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei jää toisen kannen nokat pyörimättä ketjua vaihtaessa. Kyllä venttiilit ottaisi mäntiin.
Imusarjan puolella merkki kannen tasalla ja keskellä merkit keskenään kohdakkain niin OK.

Kai korjaamo osaa määritellä käykö viidellä vai kolmella.
Joku äärimmäisen yksinkertainen ongelma tässä nyt on, niin yksinkertainen ettei voi tajuta :? Railputken takapäässä liitin kunnolla paikallaan ja ehjä ?
Saisitko videota käynnistä ?

Edit; miksi kuskinpuolen koppaa on auottu :shock:
wiimax.fi
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

dealer kirjoitti:Ei jää toisen kannen nokat pyörimättä ketjua vaihtaessa. Kyllä venttiilit ottaisi mäntiin.
Imusarjan puolella merkki kannen tasalla ja keskellä merkit keskenään kohdakkain niin OK.

Kai korjaamo osaa määritellä käykö viidellä vai kolmella.
Joku äärimmäisen yksinkertainen ongelma tässä nyt on, niin yksinkertainen ettei voi tajuta :? Railputken takapäässä liitin kunnolla paikallaan ja ehjä ?
Saisitko videota käynnistä ?

Edit; miksi kuskinpuolen koppaa on auottu :shock:
Tuosta en tiedä mutta niin tahi näin, tuo apparin puoleinen nokka oli 180 astetta pielessä. Nyt käännetty oikein ja kone käy nätisti.
Periaatteessa jos noita kuvia katselee, niin äkkiseltään se näyttää oikealta. Mutta kun tuota yllä olevaa ohjetta katsoo, huomaa että nuo merkatut hampaat täytyy olla vasemmalle. Tuossa oli oikealle.

Tuo kuskinpuoleinen koppa on auottu siinä vaiheessa kun vikaa ruvettiin hakemaan. Piti tarkistaa sekin puoli. Alunperin sitä ei oltu avattu.

Mutta niin tahi näin, nyt käy ja kukkuu! Puristukset tarkastettu ja ei vuotoja. tuo 180 asteen virhe teki onneksi juuri sen että kun mäntä on ylhäällä, venttiilit on kiinni. Kun mäntä alhaalla, aina väärä venttiili on auki (imussa pako ja paossa imu) joten suurempaa kolinaa ei tullut. Koska nokat eivät ole ihan symmetriset noiden nokkiensa osalta, ei se kyllä kaukanakaan ole voinut käydä mutta onneksi nyt näin.

Kiitos kaikille avusta!!!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Loistavaa ! :idea:

Ovat tehneet homman niin että irrotelleet nokat kokonaan ja sitten sattunut "väärälle kierrokselle" kun laittoivat takaisin. Eli laittoivat merkit oikein, mutta kun kampiakseli oliisi pitänyt pyöräyttää vielä kierros ensin...
Tuossa edellä kun mietin juuri sitä ettei alakerta pyöri kierrosta jos nokat pysyy paikallaan, tökkäähän se venttiileihin.
wiimax.fi
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

dealer kirjoitti:Loistavaa ! :idea:

Ovat tehneet homman niin että irrotelleet nokat kokonaan ja sitten sattunut "väärälle kierrokselle" kun laittoivat takaisin. Eli laittoivat merkit oikein, mutta kun kampiakseli oliisi pitänyt pyöräyttää vielä kierros ensin...
Tuossa edellä kun mietin juuri sitä ettei alakerta pyöri kierrosta jos nokat pysyy paikallaan, tökkäähän se venttiileihin.
No nyt vasta ymmärsin mitä tarkoitit. Totta. Eihän se kampura mene kierrosta jos ventiilit ovat edessä.

*Selventää itselleen* eli apparin nokat pois että voi konetta pyörittää. Uusi ketju liitetty vanhaan ja kampuraa pyöritellen uusi ketju uitettu paikalleen. Apparin nokka takas paikalleen, merkit kohdakkain. Muuten oikein mutta sen 180 astetta väärin sillä merkit osuu niinkin päin yhteen. Ohjeessa pitäisi olla maininta että merkattu hammas vasemmalle niin menisi aina oikein.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Valkoinenkuolema kirjoitti:Ohjeessa pitäisi olla maininta että merkattu hammas vasemmalle niin menisi aina oikein.
Eikä sekään auta, jos ei tiedä, missä asennossa on toinen puoli. Ovat voineet asentaakin merkit vasemmalle puolelle, mutta jos toinen puoli on tuolloin osoittanut oikealle... :nocando:

Eli, jos irroitetaan toisen puolen nokka-akseli(t) ja pyöritetään konetta, pitää laskea, että tulee alakertaan parillinen määrä kierroksia tai tarkistaa toiselta puolelta, missä asennossa se on.

Jos oisi ollut oikeat työkalut pajalla, niin ei olisi tarvinnut purkaa nokkia pois.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nimenomaan juuri noin kuin Roisto edellä kirjoitti. varmastikin ovat asentaneet merkit samoin kuin purkaessa katsoivat, mutta mitäpä se auttaa kun välillä pyöritellään alakertaa. Mahdollisuus osua oikeaan 50%.
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Roisto kirjoitti:
Jos oisi ollut oikeat työkalut pajalla, niin ei olisi tarvinnut purkaa nokkia pois.

t.
Risto
Edellisen sivun kuvissa on paikallaan alkuperäiset metalliset "koukut" joilla nokat pysyy paikallaan ilman sitä helvetin kallista työkaluakin.
Ketjun vaihdossa nokkia ei kyllä tarvisi irrotella.

Onkohan se V-haaran keskellä oleva tasapainoakseli nyt missä kohtaa pyörimässä. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tasapainoakselin jako ei pääse hyppäämään (eikä toisen puolen nokkien, mutta se nyt ei tässä ollut tapetilla)
wiimax.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”