turbon pitkittäisvälys ja optimointi
turbon pitkittäisvälys ja optimointi
Autona E 280 CDI -07 ajettu 247tkm
kävin tänään hehkut vaihdattamassa ja korjaamolta ystävällisesti ilmoitettiin ennakoivan huollon hengessä, että turbossa on jonkin verran pitkittäisvälystä
Mitä sanovat asiaa puoli miljonaa ajaneet mersukuskit? Pitäisikö olla huolissaan? jos vakiona olisi tarkoitus jatkaa niin en edes murehtisi tästä, mutta kun ajatuksen on ollut teettää optimointi 260hv /600Nm luokkaan, niin mietin että mitenkähän tuo turbo jaksaa lisärasitusta.
Ja entäs / mitäs sitten kun ottaa ja laukeaa, onko siitä enää vaihto-osaksi
kävin tänään hehkut vaihdattamassa ja korjaamolta ystävällisesti ilmoitettiin ennakoivan huollon hengessä, että turbossa on jonkin verran pitkittäisvälystä
Mitä sanovat asiaa puoli miljonaa ajaneet mersukuskit? Pitäisikö olla huolissaan? jos vakiona olisi tarkoitus jatkaa niin en edes murehtisi tästä, mutta kun ajatuksen on ollut teettää optimointi 260hv /600Nm luokkaan, niin mietin että mitenkähän tuo turbo jaksaa lisärasitusta.
Ja entäs / mitäs sitten kun ottaa ja laukeaa, onko siitä enää vaihto-osaksi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Optimointia on myös suorituskykytavoitetta vastaavan kokoinen ahdin. En tiedä enkä tunne alkup. ahtimen speksejä tai rajoja, mutta liian ahdas fööni käy kannen päälle, kun pakopaineet ja -lämmöt nousee. Juuttuvasiipisissä johdinsiivet kuumuu joskus liiaksi, vääntyy ja koppaa kiinni ropeliin.
Ehkä aiheetonta säikyttelyä, en tosiaan tiedä minne sillä föönillä ylensäkään pääsee.
Pitkittäinen välys kuitenkin kaiketi haitallisempi kuin säteettäinen...
Ehkä aiheetonta säikyttelyä, en tosiaan tiedä minne sillä föönillä ylensäkään pääsee.
Pitkittäinen välys kuitenkin kaiketi haitallisempi kuin säteettäinen...

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Viestit: 2164
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
-
- Viestit: 2164
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Ehjälle näytti siivet silloin kun vaihdoin.
Hirmu tiukka ja ahdashan se oli laittaa. Kumi ensin putkeen, nystyt reikiinsä ja sitten ahtimeen työntäen kai. Pitäis varmaan käyttää lisäksi liukastetta asentaessa. Kaxhaaraputken suu tässäkin tapauksessa hiukan jo halkeamassa, muttei roiski enää. Purkuosana kelpais ehjempi, mikäli jollakin. Uus saattaa maksaa satkuja
Hirmu tiukka ja ahdashan se oli laittaa. Kumi ensin putkeen, nystyt reikiinsä ja sitten ahtimeen työntäen kai. Pitäis varmaan käyttää lisäksi liukastetta asentaessa. Kaxhaaraputken suu tässäkin tapauksessa hiukan jo halkeamassa, muttei roiski enää. Purkuosana kelpais ehjempi, mikäli jollakin. Uus saattaa maksaa satkuja
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Uusi maksaa kl:n kautta reilu 500€, noheva muovihitsaa vanhan tai hakee purkaamolta ehjän välipätkän ja vaihtaa sen. Minulta löytyy myös tuohon kraftwerken silikoninen korjausosa. Tuo tiiviste kestää sen 15-20tkm oman kokemuksien mukaan.
Aloittajalle turbon voi huollattaa tai muokata kokonaisuudessaan. Mulla laukesi ahdin 320tkm kohdalla, ja turbotohtori rakensi siitä kokonaan uuden. Voin suositella sitä paikkaa.
Aloittajalle turbon voi huollattaa tai muokata kokonaisuudessaan. Mulla laukesi ahdin 320tkm kohdalla, ja turbotohtori rakensi siitä kokonaan uuden. Voin suositella sitä paikkaa.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Re: turbon pitkittäisvälys ja optimointi
No, paljonko sitä oli? 0.3mm, 0.7mm, 0.9mm, 1mm vai mitä? Jonkin verran on sellainen termi että voi olla kusetusta että saa remontista nyhtää rahat tai ois pitänyt aikaa sitten jo hoitaa kuntoon....koobra kirjoitti:Autona E 280 CDI -07 ajettu 247tkm
kävin tänään hehkut vaihdattamassa ja korjaamolta ystävällisesti ilmoitettiin ennakoivan huollon hengessä, että turbossa on jonkin verran pitkittäisvälystä
Mitä sanovat asiaa puoli miljonaa ajaneet mersukuskit? Pitäisikö olla huolissaan? jos vakiona olisi tarkoitus jatkaa niin en edes murehtisi tästä, mutta kun ajatuksen on ollut teettää optimointi 260hv /600Nm luokkaan, niin mietin että mitenkähän tuo turbo jaksaa lisärasitusta.
Ja entäs / mitäs sitten kun ottaa ja laukeaa, onko siitä enää vaihto-osaksi
Tommoinen tiiviste jos maksaa 500eur niin kätevä kaveri tekee siitä mallin ja valaa silikonista tai mallintaa ja tilaa jostain sahpewaysiltä 3d tulostetun aikaspaljon halvemmalla....
Mitä se optimointi liittyy virittämiseen, sehän ei ole parhaan vaihtoehdon löytämistä - se on jo tehty tehtaalla valmiiksi. Viritys on optimoinnin muuttamista eli tehoa saa lisää ja kulkupuoli piristyy mutta kun katsoo dieselautoja takaapäin kiihdytyksessä reippaammassa ylämäessä niin tyhmäkin tajuaa että ne on saastuttavia jo ilman virittelyäkin. Ihan ihmisen keuhkoja kun ajattelee niin se siitä optimoinnista. Onneksi autoilun länsimaissa kuten saksassa ja japanissa ymmärretään että diesel sopii vain laivoihin, vetureihin ja kuorma-autoihin. Ja henkilöautot bensalla, kaasulla tai alkoholilla ja sähköä siihen lisäksi. Autoilun neuvostoliitossa kuten suomi sitten voi pistää vaikka tsernoopelin käryämään takakonttiin ja kutsua sitä optimoinniksi

Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
-
- Viestit: 2164
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
"Tommoinen tiiviste jos maksaa 500eur"
Ei tuo pun. kumitiiviste maksa kuin muutaman hullun kympin, muistaakseni.
Se V-koneen haaraputki kai siis sen 500:n arvoinen, mutta varmaan muokattavissa sekin.
Kuopion hajottamolla ei ollut kuin ehkä jonkun yksrivisen putki, kysäisin samalla kun Ässän ovea ja likasuojaakin. Ei niitäkään.
ToivalanAuto heinäkuun kiinni, mut Biltteemalta sain uuden pumpun tuulilasin pissapoikapesurix. Samalla otin 211:een suodattimetkin.
Ei tuo pun. kumitiiviste maksa kuin muutaman hullun kympin, muistaakseni.
Se V-koneen haaraputki kai siis sen 500:n arvoinen, mutta varmaan muokattavissa sekin.
Kuopion hajottamolla ei ollut kuin ehkä jonkun yksrivisen putki, kysäisin samalla kun Ässän ovea ja likasuojaakin. Ei niitäkään.
ToivalanAuto heinäkuun kiinni, mut Biltteemalta sain uuden pumpun tuulilasin pissapoikapesurix. Samalla otin 211:een suodattimetkin.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05