V6 diesel ilmansuodattimet
V6 diesel ilmansuodattimet
Vaihtakaapa uudet hyvissä ajoin. Jostain syystä veekuutosen suodattimet suorastaan tukkeutuvat jo kohtalaisen lyhyellä ajolla eli jopa 20tkm alkaa olla aika likaiset.
Näillä ajettu noin 50tkm, ML320cdi:stä:
Näillä ajettu noin 50tkm, ML320cdi:stä:
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: V6 diesel ilmansuodattimet
Jep, kohta menee taas vaihtoon.dealer kirjoitti:Vaihtakaapa uudet hyvissä ajoin.
Ajettu nykyisillä se maksimi eli 15 000 km
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4257
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: V6 diesel ilmansuodattimet
Ja ilmamassamittari, turbo, hiukkaspönikä tykää...dealer kirjoitti:Vaihtakaapa uudet hyvissä ajoin. Jostain syystä veekuutosen suodattimet suorastaan tukkeutuvat jo kohtalaisen lyhyellä ajolla eli jopa 20tkm alkaa olla aika likaiset.
Näillä ajettu noin 50tkm, ML320cdi:stä:
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kohtuu tavallinen näky
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Hmmm.. tässä olisi tällaisille tavallisille tolloille lauantaipähkinä.
Kulkeeko 320 cdi:n ilmansuotimen läpi enemmän ilmaa kuin
200 cdi:n, paskaantuuko se suuremman ilmantarpeen vuoksi nopeammin samoilla kilometreillä.
Tarvitaanko isommassa koneessa enemmän ilmaa saman matkan kulkemiseen kuin pienemmässä?
Kulkeeko 320 cdi:n ilmansuotimen läpi enemmän ilmaa kuin
200 cdi:n, paskaantuuko se suuremman ilmantarpeen vuoksi nopeammin samoilla kilometreillä.
Tarvitaanko isommassa koneessa enemmän ilmaa saman matkan kulkemiseen kuin pienemmässä?
Ahtamattomanahan diesselistä menee joka kierroksella juurikin iskutilavuuden verran ilmaa läpi, kaasun asennosta riippumatta
Tai no, vähänhän ne kuristukset jarruttaa volyymiä... Mutta suhde lienee 2litranen vs. 3litranen sama.
Ahtimen käyttö sitten hieman muuttaa asiaa, mutta kumman hyväksi/tappioksi selvittäminen tarvitsisi hieman enemmän pohtimista
Tai no, vähänhän ne kuristukset jarruttaa volyymiä... Mutta suhde lienee 2litranen vs. 3litranen sama.
Ahtimen käyttö sitten hieman muuttaa asiaa, mutta kumman hyväksi/tappioksi selvittäminen tarvitsisi hieman enemmän pohtimista
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Re: V6 diesel ilmansuodattimet
dealer kirjoitti:......... Jostain syystä veekuutosen suodattimet suorastaan tukkeutuvat jo kohtalaisen lyhyellä ajolla eli jopa 20tkm alkaa olla aika likaiset..........
Niinpä, jostain syystä?
Onko tosiaan niin että saman matkan suorittamiseen suuri/tehoisella/tilavuudella autolla, rajoitusten mukaan; käytetään enemmän ilmaa(happea) kuin vastaavasti pienempitehoisen/tilavuuden omaavalla. Kysymys perustuu km/m3-asiaan.
Nyt sitten niitä lukuja pöytään, mutu loppui tähän.
Hmmm... 200 cdi on myös ahdettu, ehkä 320 cdi:kinteppo21 kirjoitti:Ahtamattomanahan diesselistä menee joka kierroksella juurikin iskutilavuuden verran ilmaa läpi, kaasun asennosta riippumatta
Tai no, vähänhän ne kuristukset jarruttaa volyymiä... Mutta suhde lienee 2litranen vs. 3litranen sama.
Ahtimen käyttö sitten hieman muuttaa asiaa, mutta kumman hyväksi/tappioksi selvittäminen tarvitsisi hieman enemmän pohtimista
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Kyllähän 3.2 litrainen moottori imee enemmän ilmaa kuin 2.1 litrainen, sehän on selvä. Ahdettu eli ei. Mutta käsittääkseni 200CDi:ssä ja esim. 320CDi:ssä ilmansuodattimissa on myös kokoeroa, jollei jopa määräeroa. (esim. 4-sylinterisessä 1 suodatin, V6:ssa kaksi?) Tuo suodattimien likaantuminen/tukkeutuminen isomman ilmamäärän vuoksi on poissuljettua, autonvalmistaja on joutunut mitoittamaan kaikki ilmansuodattimet virtaukseltaan sopiviksi jokaiselle moottorimallille erikseen. Ennemmin syyttäisin ilmansuodatinkotelon korvausilmanoton sijoitusta tuohon likaisuuteen.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Niimpä, ja kyse onkin siitä, että tarviiko 200CDI:tä ahtaa ajossa niin paljon enemmän kuin 320CDI:tä, että ilman läpimenomäärä tavoittaisi 320:sen.
Epäilen, koska aina rullatessa 320 huljuttelee lävitseen ilmaa niin että tukka pöllyää vaikkei työtä tehtäisi yhtään.
Sitäpaitsi 320 käy "laihalla" (tai ainakin laihemmalla) aina kun moottorista otetaan vähemmän tehoa kuin on 200 sen maksimiteho. Siis jos molemmila ajetaan samoilla tehonpyynneillä.
Edit: Katohan siihen kerittiin väliin, mutta katsoo yhen pykälän ylemmäs niin hoksaa mihin tämä vastaus kuuluu.
Epäilen, koska aina rullatessa 320 huljuttelee lävitseen ilmaa niin että tukka pöllyää vaikkei työtä tehtäisi yhtään.
Sitäpaitsi 320 käy "laihalla" (tai ainakin laihemmalla) aina kun moottorista otetaan vähemmän tehoa kuin on 200 sen maksimiteho. Siis jos molemmila ajetaan samoilla tehonpyynneillä.
Edit: Katohan siihen kerittiin väliin, mutta katsoo yhen pykälän ylemmäs niin hoksaa mihin tämä vastaus kuuluu.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Onko tähän jotakin faktaa esittää?thabandit^ kirjoitti:... Ennemmin syyttäisin ilmansuodatinkotelon korvausilmanoton sijoitusta tuohon likaisuuteen.
En väitä mitään, kyselen vain
Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
Eipäs olekkaanh5 kirjoitti:
Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.
Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.
Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
No hyvä että oletukseni olikin vääräässä, ajattelin tosiaan pentsiini-pohjalta tätä asiaa.teppo21 kirjoitti:Eipäs olekkaanh5 kirjoitti:
Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.
Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.
Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
Nythän tämä avaa aivan uusia ulottuvuuksia tähän ilman tarpeeseen.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Näin.teppo21 kirjoitti: Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.
Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.
Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
Minähän taisin tipahtaa raiteilta Alan tuntea itseni raiteilta pudonneeksi hulluksi. Toivottavasti voisitte kumota pahat kuvitelmasenih5 kirjoitti:No hyvä että oletukseni olikin vääräässä, ajattelin tosiaan pentsiini-pohjalta tätä asiaa.teppo21 kirjoitti:Eipäs olekkaanh5 kirjoitti:
Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.
Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.
Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
Nythän tämä avaa aivan uusia ulottuvuuksia tähän ilman tarpeeseen.
No mikäs se nyt ihmetyttää miestä joka ajeli alle 8 litraa vievällä autolla, joka tarvittaessa tuotti riittävästi tehoa?
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Joku asiasta joskus kirjoitteli ja totesi että järestään dieselkoneet käy 15-20% ilmaylimäärällä, silloin estetään savun tuottaminen mitä taas dieseli tuottaa käydessään likimain optimaalisella polttoainemäärällä ilmaan nähden.
En sitten tiedä liekkö jotain perää moisissa kirjoitteluissa.
En sitten tiedä liekkö jotain perää moisissa kirjoitteluissa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Tämäkin siis siinä tapauksessa että on niinsanotusti "lusikka pohjassa".Mulqvist kirjoitti:Joku asiasta joskus kirjoitteli ja totesi että järestään dieselkoneet käy 15-20% ilmaylimäärällä, silloin estetään savun tuottaminen mitä taas dieseli tuottaa käydessään likimain optimaalisella polttoainemäärällä ilmaan nähden.
En sitten tiedä liekkö jotain perää moisissa kirjoitteluissa.
Esimerkiksi puolikaasu kiihdytyksessä mennään vielä laihemmalla (Siis vapaastihengittävässä)
:OT: Tuossa kun eilen koeponnistettiin Ässän uutta konetta, niin taitaa ruveta jo menemään optimaalilla. Jossei jo hieman ylikin
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Mitoitukseltaan noi putsarit on, mun mielestä, liian pienet
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Tässä on kyllä erittäinkin paljon takapuolta tässä jutussa. Dieselmoottori on hyötysuhdetta ajatellen ihanteessa, kun sitä savua ja nokea tulee putkesta. Mutta siitä taas eivät kukkahattutädit yms saasteesta-huolestuneet tykkää, jolloin sitä ilmaa pitää sinne koneeseen syöttää "liikaa," jotta typen oksidit sun muut partikkelimäärät eivät kasva liian suuriksi. Tässä on oma osansa myös pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmällä, jolla on tarkoitus pakokaasujen lämpötilaa laskea. Hyötysuhteen kannalta optimaalisessa tilanteessa palotapahtumien lämpötila kasvaa suuremmaksi -> teho kasvaa polttoaineen kulutukseen nähden -> jälleen kerran haitallisten päästöjen (NOx, partikkelit jne) määrä kohoaa lähes eksponentiaalisesti. Nykyaikaisten moottoreiden säätäminen nykyaikaisiin ja vielä tiukentuviin päästönormeihin on melkoista kompromissien laatimista kompromissien perään.Mulqvist kirjoitti:Joku asiasta joskus kirjoitteli ja totesi että järestään dieselkoneet käy 15-20% ilmaylimäärällä, silloin estetään savun tuottaminen mitä taas dieseli tuottaa käydessään likimain optimaalisella polttoainemäärällä ilmaan nähden.
En sitten tiedä liekkö jotain perää moisissa kirjoitteluissa.
Itseasiassa juuri noiden NOx-päästöjen takia uudemmissa kuorma-autoissa on jo käytössä SCR-järjestelmä, joka syöttää sitä paljon parjattua Ad-Blue-lisäainetta SCR-katalysaattoriin, joka tuon lisäaineen avulla pelkistää NOx:it ympäristölle vaarattomampaan muotoon.
Miten nämä liittyvät 320CDi:n ilmansuodattimien kokoon tai likaantumiseen, en enää muista sitä aasinsiltaa.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Kyllä. Fakta on vaan se ettei konepaketille ole saatu enempää tilaa kun se pukataan liukuhihnalta milloin mihinki korimalliin> pääasia että samat osat käy mahdollisimman moneen = halapaa tehä.hotari kirjoitti:Yhdyn samaanLucky-Dog kirjoitti:Mitoitukseltaan noi putsarit on, mun mielestä, liian pienet
Jos aatellaan että 1.6 pensa corollassa on yksi tuon kokonen ilmanputsari ja tuommosessa 2x isommassa ahdetussa dieselissä on kaksi tuollaista ja ilmamäärä monin kertainen > onpa JÄNNÄ kun ovat likaisia