V6 diesel ilmansuodattimet

Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29116
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

V6 diesel ilmansuodattimet

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihtakaapa uudet hyvissä ajoin. Jostain syystä veekuutosen suodattimet suorastaan tukkeutuvat jo kohtalaisen lyhyellä ajolla eli jopa 20tkm alkaa olla aika likaiset.
Näillä ajettu noin 50tkm, ML320cdi:stä:

Kuva
Kuva
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: V6 diesel ilmansuodattimet

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti:Vaihtakaapa uudet hyvissä ajoin.
Jep, kohta menee taas vaihtoon.
Ajettu nykyisillä se maksimi eli 15 000 km :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: V6 diesel ilmansuodattimet

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:Vaihtakaapa uudet hyvissä ajoin. Jostain syystä veekuutosen suodattimet suorastaan tukkeutuvat jo kohtalaisen lyhyellä ajolla eli jopa 20tkm alkaa olla aika likaiset.
Näillä ajettu noin 50tkm, ML320cdi:stä:

Kuva
Kuva
Ja ilmamassamittari, turbo, hiukkaspönikä tykää...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kohtuu tavallinen näky 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Hmmm.. tässä olisi tällaisille tavallisille tolloille lauantaipähkinä.

Kulkeeko 320 cdi:n ilmansuotimen läpi enemmän ilmaa kuin
200 cdi:n, paskaantuuko se suuremman ilmantarpeen vuoksi nopeammin samoilla kilometreillä.

Tarvitaanko isommassa koneessa enemmän ilmaa saman matkan kulkemiseen kuin pienemmässä?

:ei_tajuu:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kaipa sitä ilmaa isomman koneen läpi menee, jos sitä tehoa myös käytetään.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Ahtamattomanahan diesselistä menee joka kierroksella juurikin iskutilavuuden verran ilmaa läpi, kaasun asennosta riippumatta :ope:
Tai no, vähänhän ne kuristukset jarruttaa volyymiä... Mutta suhde lienee 2litranen vs. 3litranen sama.

Ahtimen käyttö sitten hieman muuttaa asiaa, mutta kumman hyväksi/tappioksi selvittäminen tarvitsisi hieman enemmän pohtimista :oops:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Riippuu niin kovin autosta ja sen softasta... Siinäpä se :lol:
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Re: V6 diesel ilmansuodattimet

Viesti Kirjoittaja h5 »

dealer kirjoitti:......... Jostain syystä veekuutosen suodattimet suorastaan tukkeutuvat jo kohtalaisen lyhyellä ajolla eli jopa 20tkm alkaa olla aika likaiset..........

Niinpä, jostain syystä?

Onko tosiaan niin että saman matkan suorittamiseen suuri/tehoisella/tilavuudella autolla, rajoitusten mukaan; käytetään enemmän ilmaa(happea) kuin vastaavasti pienempitehoisen/tilavuuden omaavalla. Kysymys perustuu km/m3-asiaan.

Nyt sitten niitä lukuja pöytään, mutu loppui tähän. :wink:
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

teppo21 kirjoitti:Ahtamattomanahan diesselistä menee joka kierroksella juurikin iskutilavuuden verran ilmaa läpi, kaasun asennosta riippumatta :ope:
Tai no, vähänhän ne kuristukset jarruttaa volyymiä... Mutta suhde lienee 2litranen vs. 3litranen sama.

Ahtimen käyttö sitten hieman muuttaa asiaa, mutta kumman hyväksi/tappioksi selvittäminen tarvitsisi hieman enemmän pohtimista :oops:
Hmmm... 200 cdi on myös ahdettu, ehkä 320 cdi:kin :D
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Kyllähän 3.2 litrainen moottori imee enemmän ilmaa kuin 2.1 litrainen, sehän on selvä. Ahdettu eli ei. Mutta käsittääkseni 200CDi:ssä ja esim. 320CDi:ssä ilmansuodattimissa on myös kokoeroa, jollei jopa määräeroa. (esim. 4-sylinterisessä 1 suodatin, V6:ssa kaksi?) Tuo suodattimien likaantuminen/tukkeutuminen isomman ilmamäärän vuoksi on poissuljettua, autonvalmistaja on joutunut mitoittamaan kaikki ilmansuodattimet virtaukseltaan sopiviksi jokaiselle moottorimallille erikseen. Ennemmin syyttäisin ilmansuodatinkotelon korvausilmanoton sijoitusta tuohon likaisuuteen.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Niimpä, ja kyse onkin siitä, että tarviiko 200CDI:tä ahtaa ajossa niin paljon enemmän kuin 320CDI:tä, että ilman läpimenomäärä tavoittaisi 320:sen.

Epäilen, koska aina rullatessa 320 huljuttelee lävitseen ilmaa niin että tukka pöllyää vaikkei työtä tehtäisi yhtään.

Sitäpaitsi 320 käy "laihalla" (tai ainakin laihemmalla) aina kun moottorista otetaan vähemmän tehoa kuin on 200 sen maksimiteho. Siis jos molemmila ajetaan samoilla tehonpyynneillä.

Edit: Katohan siihen kerittiin väliin, mutta katsoo yhen pykälän ylemmäs niin hoksaa mihin tämä vastaus kuuluu.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

thabandit^ kirjoitti:... Ennemmin syyttäisin ilmansuodatinkotelon korvausilmanoton sijoitusta tuohon likaisuuteen.
Onko tähän jotakin faktaa esittää?

En väitä mitään, kyselen vain :D

Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

h5 kirjoitti:
Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
Eipäs olekkaan :ope:

Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.

Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.

Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

teppo21 kirjoitti:
h5 kirjoitti:
Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
Eipäs olekkaan :ope:

Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.

Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.

Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
No hyvä että oletukseni olikin vääräässä, ajattelin tosiaan pentsiini-pohjalta tätä asiaa.

Nythän tämä avaa aivan uusia ulottuvuuksia tähän ilman tarpeeseen.

:?:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

teppo21 kirjoitti: Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.

Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.

Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
Näin.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

h5 kirjoitti:
teppo21 kirjoitti:
h5 kirjoitti:
Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
Eipäs olekkaan :ope:

Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.

Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.

Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
No hyvä että oletukseni olikin vääräässä, ajattelin tosiaan pentsiini-pohjalta tätä asiaa.

Nythän tämä avaa aivan uusia ulottuvuuksia tähän ilman tarpeeseen.

:?:
Minähän taisin tipahtaa raiteilta :shock: Alan tuntea itseni raiteilta pudonneeksi hulluksi. Toivottavasti voisitte kumota pahat kuvitelmaseni :roll:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

No mikäs se nyt ihmetyttää miestä joka ajeli alle 8 litraa vievällä autolla, joka tarvittaessa tuotti riittävästi tehoa?

:lol:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No mutta mites kun 200cdi:ssä on hitaampi perävälitys vs 320cdi joka lotkottelee sitä satasta pienemmillä kierroksilla kuin nelos veljensä. :lol:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Dammit :help:

:lol:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kai tuossa ilmanoton sijoituksessa tosiaan jotain mätää kuin tuon kokoista roskaa/lehtiä putsarit täynnä? Vai onko?
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Joku asiasta joskus kirjoitteli ja totesi että järestään dieselkoneet käy 15-20% ilmaylimäärällä, silloin estetään savun tuottaminen mitä taas dieseli tuottaa käydessään likimain optimaalisella polttoainemäärällä ilmaan nähden.

En sitten tiedä liekkö jotain perää moisissa kirjoitteluissa. :nocando:
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Mulqvist kirjoitti:Joku asiasta joskus kirjoitteli ja totesi että järestään dieselkoneet käy 15-20% ilmaylimäärällä, silloin estetään savun tuottaminen mitä taas dieseli tuottaa käydessään likimain optimaalisella polttoainemäärällä ilmaan nähden.

En sitten tiedä liekkö jotain perää moisissa kirjoitteluissa. :nocando:
Tämäkin siis siinä tapauksessa että on niinsanotusti "lusikka pohjassa".

Esimerkiksi puolikaasu kiihdytyksessä mennään vielä laihemmalla (Siis vapaastihengittävässä)

:OT: Tuossa kun eilen koeponnistettiin Ässän uutta konetta, niin taitaa ruveta jo menemään optimaalilla. Jossei jo hieman ylikin :twisted:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Jospa net 320 miehet kyttää ohituspaikkoja enemmän, eessä pölyyttävän 200:n puskurissa kii :lol:
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Mitoitukseltaan noi putsarit on, mun mielestä, liian pienet 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

kumipää kirjoitti:Jospa net 320 miehet kyttää ohituspaikkoja enemmän, eessä pölyyttävän 200:n puskurissa kii :lol:
Näin on :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

:lol:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Lucky-Dog kirjoitti:Mitoitukseltaan noi putsarit on, mun mielestä, liian pienet 8)
Yhdyn samaan
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Mulqvist kirjoitti:Joku asiasta joskus kirjoitteli ja totesi että järestään dieselkoneet käy 15-20% ilmaylimäärällä, silloin estetään savun tuottaminen mitä taas dieseli tuottaa käydessään likimain optimaalisella polttoainemäärällä ilmaan nähden.

En sitten tiedä liekkö jotain perää moisissa kirjoitteluissa. :nocando:
Tässä on kyllä erittäinkin paljon takapuolta tässä jutussa. Dieselmoottori on hyötysuhdetta ajatellen ihanteessa, kun sitä savua ja nokea tulee putkesta. Mutta siitä taas eivät kukkahattutädit yms saasteesta-huolestuneet tykkää, jolloin sitä ilmaa pitää sinne koneeseen syöttää "liikaa," jotta typen oksidit sun muut partikkelimäärät eivät kasva liian suuriksi. Tässä on oma osansa myös pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmällä, jolla on tarkoitus pakokaasujen lämpötilaa laskea. Hyötysuhteen kannalta optimaalisessa tilanteessa palotapahtumien lämpötila kasvaa suuremmaksi -> teho kasvaa polttoaineen kulutukseen nähden -> jälleen kerran haitallisten päästöjen (NOx, partikkelit jne) määrä kohoaa lähes eksponentiaalisesti. Nykyaikaisten moottoreiden säätäminen nykyaikaisiin ja vielä tiukentuviin päästönormeihin on melkoista kompromissien laatimista kompromissien perään. :roll:

Itseasiassa juuri noiden NOx-päästöjen takia uudemmissa kuorma-autoissa on jo käytössä SCR-järjestelmä, joka syöttää sitä paljon parjattua Ad-Blue-lisäainetta SCR-katalysaattoriin, joka tuon lisäaineen avulla pelkistää NOx:it ympäristölle vaarattomampaan muotoon.

Miten nämä liittyvät 320CDi:n ilmansuodattimien kokoon tai likaantumiseen, en enää muista sitä aasinsiltaa. :oops: :lol:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

hotari kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Mitoitukseltaan noi putsarit on, mun mielestä, liian pienet 8)
Yhdyn samaan
Kyllä. Fakta on vaan se ettei konepaketille ole saatu enempää tilaa kun se pukataan liukuhihnalta milloin mihinki korimalliin> pääasia että samat osat käy mahdollisimman moneen = halapaa tehä.
Jos aatellaan että 1.6 pensa corollassa on yksi tuon kokonen ilmanputsari ja tuommosessa 2x isommassa ahdetussa dieselissä on kaksi tuollaista ja ilmamäärä monin kertainen > onpa JÄNNÄ kun ovat likaisia :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”