Hehkun pääte-aste vaihto,hehkujen vaihdon tarpeellisuus?

Vastaa Viestiin
Avatar
InsaneMe
Tolokun mies
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.9.2006 11:16
Paikkakunta: oulu

Hehkun pääte-aste vaihto,hehkujen vaihdon tarpeellisuus?

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

S211 280cdi -08 kyseessä ja testerillä ja mittaamalla hehkutuksen pääte-aste vaihtoon ja nyt kysyisin kuinka tärkiää on vaihtaa ne hehkutkin ja kuinka uskaltaato tuolla ajella menemään ettei rikkoisi tuota uutta "relettä"? hehkut mittasin ja kaikki 0,4ohm ja testerillä ei herjannu mitään hehkua. Eli vaihdanko siltikin nuo hehkut "varalta" vai oottelenko että millon pimenevät :lol:



T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Nethän suosittaa kaikkien hehkujen vaihtoa jos tuo rele pimahtaa. Syynä saattaapi olla se että siellä on yksi ihan toimiva hehku mutta se kuormittaa pääte astetta liikaa. Jokaisella hekulla oma pääteaste ja oma virranmittauselektroniikkansa siellä hehkun ohjaus purkissa.
Syy siihen miksi yksi hehkuista saattaa rikkoa kytkinasteen on se että hehkussa itsessään oleva PTC (lämmössä lisääntyvä vastus) osa ei toimikaan enään kunnolla vaan hekuttaa liikaa. Mullakin oli sellainen tilanne että yksi kuudesta hehkusta oli sellainen jota ei oltu joko vaihdettu koskaan tai ei ainakaan samalla kertaa kuin viisi muuta.
Se samainen ongelmahehku oli myös erittäin lujassa ja se katkesi minulta. Dealeri sen sieltä sitten joutui poimimaan omalla työkalullaan pois. Jos kokeilet irroittaa sellaista niin hommaa kunnollinen momenttiavain, jossa on tarkka ja toimiva asteikko myös aukisuuntaan. maksimit on 25Nm, minkä se hehku kestää. Ei yhtään enempää.
Jos ei aukee tuolla momentilla niin konetta kuumaksi ajaen (WD40 nestettä juureen) varovaista naputusta pulttikoneella hehkuun niin voisi olla toiveita aueta. Mutta erittäin varovasti. Jos ei aukee niin kannattaa jättää se silleen. Lähtee se viidelläkin hehkullla käyntiin. Piuhan vaan jättää ilmaan.
Nimittäin auki poraaminen teettää ammattimieheltäkin kuutoskoneessa aika pitkän päivän töitä.

tuossa kuva mun hehkuista
https://www.icloud.com/photostream/fi-fi/#A55oqs3q34hCj
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
InsaneMe
Tolokun mies
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.9.2006 11:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

yks oli tosiaan aikasemmin vaihettu ja sitten tuli vaihettua nuo loputki ja ei ollu mitään ongelmaa, pisimpään tais mennä tuossa imuputkiston asettelussa :lol: ja suutinrasvalla laittelin kaikki sinne tieten paikalleen.


Piti tälleen vähän laitella eri topikkiin niin tästäki saahaan tälleen erilleen tietoa mitä tuolla ainaki yhessä muussa topikissa on :wink:




T.Sankari

edittiä eli 121tkm o mittarissa ku vaihtoin nuo loput ja olikoha 100tkm päälle tai vähä alle ku sen yhen vaihdoin viime talvena.
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”