ABS ongelma
ABS ongelma
Moro! (siirretty väliaikaiselta foorumilta)
Pikku ongelma taas mersun kans. Auto on 400SE w140 -91
Kun auton laittaa käyntiin niin jää abs ja asr merkkivalot palamaan eikä
nopeusmittari, kulutusmittari ja vak.nop.säädin toimi. Niin ja ohjaustehostin on raskaampi nyt. Vasta vaihdoin vasemmalle eteen abs anturin ja toimikin noin viikon hyvin. Voisko olla mahdollista että nyt olis oikean puoleinen anturi sökö? Se vaan ajossa yhtäkkiä syttyi abs,asr merkkivalot eikä oo sen jälkeen halunnut sammua. Mittasin anturin ja se oli 0,965ohm eikö sen pitäisi olla 1k ohm? vai onko noin pienellä erolla merkitystä?
Pikku ongelma taas mersun kans. Auto on 400SE w140 -91
Kun auton laittaa käyntiin niin jää abs ja asr merkkivalot palamaan eikä
nopeusmittari, kulutusmittari ja vak.nop.säädin toimi. Niin ja ohjaustehostin on raskaampi nyt. Vasta vaihdoin vasemmalle eteen abs anturin ja toimikin noin viikon hyvin. Voisko olla mahdollista että nyt olis oikean puoleinen anturi sökö? Se vaan ajossa yhtäkkiä syttyi abs,asr merkkivalot eikä oo sen jälkeen halunnut sammua. Mittasin anturin ja se oli 0,965ohm eikö sen pitäisi olla 1k ohm? vai onko noin pienellä erolla merkitystä?
Nyt se sitte toimii ihan normaalisti, laitoin eilen akun lataukseen ku oli aika tyhjä niin tänään laitoin käyntiin ni eipä enään syttynyt abs, asr valot ja kaikki toimi niin kun pitääkin. voisko akku olla sökö? kaikki kennot siinä on ehyet mutta tuntuu ettei se pidä virtaa normaalisti. Eikä ole ku pari vuotta vanha akku. Auto lataa ihan normaalisti 14.4v. Pitää nyt ajella ja toivoa ettei syty merkkivalot
Katohan mitä on saman sulakkeen takana ko jarruvalot...siellä on vissiin myös syöttö jarrujen ohjaukselle..itellä sytytti valot heti kun koski pedaaliin - kun tuo sulake oli mennyt ja ohjaus ei saanut sähköä.
Anturia epäilisin kuitenkin, nimittäin 0,9 Ohmia on pirun paljon vähemmän kuin 1000 Ohmia, jos tuo ekan viestin kirjaus on oikein?
Anturia epäilisin kuitenkin, nimittäin 0,9 Ohmia on pirun paljon vähemmän kuin 1000 Ohmia, jos tuo ekan viestin kirjaus on oikein?
Nii väärinhän mä ton ohmi määrän kerroin. siis se oli 965ohmia. Sulakkeet oon tarkistanut jo moneen kertaan, kaikki on ehyet. Voiko laturi olla kuitenkin sökö? se kyllä lataa tosiaan sen 14.4v ja jos kaikki valot ja radio ym. on päällä niin lataus on 13.9v elikkä normaali sekin mutta jos se ei vaan tuota tarpeeksi ampeereja? luin jostakin että auto puottaa pois virtaa syöviä toimintoja jos ei saa tarpeeksi virtaa. Akkua oon joutunut pariin kertaan lataamaan.
Enpä ole tutkinut tätä omaakaan laturia, mutta eiköhän näissä perus Boschit ole ja siten diodisilta tasasuuntaukseen ja jännitteensäätäjäkin samassa paketissa. Sieltä lähtee sitten piuha runkoon (-) ja virtalukolle sekä latausvalon kautta että ilman. Kun latausta nyt ohjataan tuolla jännitteensäätäjällä, tuntuis että jos latausjännite on kohdallaan laturikin pelittäis.
Jos taas nyt jotain automatiikkaa olisi ohjaamassa kuluttajia, olisiko juuri ABS se mikä ekana pudotetaan pois? Eikö sieltä menis viihdettä ja mukavuustoimintoja ensin? En tiiä, mut luulisin...
Onko sinulla mahdollisuutta lainata akkua ja kokeilla varmasti toimivalla? Tai ainakin mitata ominaispainot jos kyseessä ei ole "huoltovapaa" korkiton malli...2 vuodessakin akkuja menee...
Jos taas nyt jotain automatiikkaa olisi ohjaamassa kuluttajia, olisiko juuri ABS se mikä ekana pudotetaan pois? Eikö sieltä menis viihdettä ja mukavuustoimintoja ensin? En tiiä, mut luulisin...
Onko sinulla mahdollisuutta lainata akkua ja kokeilla varmasti toimivalla? Tai ainakin mitata ominaispainot jos kyseessä ei ole "huoltovapaa" korkiton malli...2 vuodessakin akkuja menee...
Joo kyllä se vaikuttas että laturi on kunnossa kun se kerran lataa 14volttia.
Just kokeilin toista akkua eikä mitään vaikutusta ja on huoltovapaa akku.
Jostakin luin että se puottas just abs:än, istumenlämmittimet ja muut "turhanpäiväiset" toiminnot pois jos ei virta riitä. Istuinlämmittimet kyllä toimii, en sitte tiedä onko näissä semmoista toimintoa. Käytin tänään vikakoodin luvussa muttei se vikakoodinlukija halunnut keskustella mun auton kanssa. Oisko sitte ollu jotain häikkää siinä vikakoodinlukijassa. Täytyy käyttää varmaan veholla, alkaa ideat oleen jo aika vähissä. Muuten auto toimii kyllä hyvin, oon pian ajanu 1000km tuollain. Vähän tympeä vaan ku ei nopeusmittari ym toimi.
Just kokeilin toista akkua eikä mitään vaikutusta ja on huoltovapaa akku.
Jostakin luin että se puottas just abs:än, istumenlämmittimet ja muut "turhanpäiväiset" toiminnot pois jos ei virta riitä. Istuinlämmittimet kyllä toimii, en sitte tiedä onko näissä semmoista toimintoa. Käytin tänään vikakoodin luvussa muttei se vikakoodinlukija halunnut keskustella mun auton kanssa. Oisko sitte ollu jotain häikkää siinä vikakoodinlukijassa. Täytyy käyttää varmaan veholla, alkaa ideat oleen jo aika vähissä. Muuten auto toimii kyllä hyvin, oon pian ajanu 1000km tuollain. Vähän tympeä vaan ku ei nopeusmittari ym toimi.
No prkl, ompas se nyt hankalana.
Jos vika olisi nopeustiedossa, voisi aatella että just silloin ei tietenkään mittari toimisi, mutta myös cruise olisi pois pelistä ja ABS myös koska ei ole tietoa todellisesta nopeudesta suhteessa kuhunkin pyörään. Silloin ei tietenkää voisi jarruttaa saati leikkiä lukkiutumatonta...
Oisko nyt kuitenkin niin, että toinen anturi on mennyt- tai se vaihdettu oli maanantaikappale.
Kokeile piruuttas tuota saittia
http://www.modulemaster.com/en/wizard/index.php
Jos vika olisi nopeustiedossa, voisi aatella että just silloin ei tietenkään mittari toimisi, mutta myös cruise olisi pois pelistä ja ABS myös koska ei ole tietoa todellisesta nopeudesta suhteessa kuhunkin pyörään. Silloin ei tietenkää voisi jarruttaa saati leikkiä lukkiutumatonta...
Oisko nyt kuitenkin niin, että toinen anturi on mennyt- tai se vaihdettu oli maanantaikappale.
Kokeile piruuttas tuota saittia
http://www.modulemaster.com/en/wizard/index.php
Eipä tuo saitti http://www.modulemaster.com/en/wizard/index.php Halunnut nyt toimia. Mistähän se ottaa sen nopeustiedon? Onko se jokin tietty anturi? Sillon kun oli se ABS anturi vika niin se vika ilmeni eritavalla, kun lähti ajamaan niin syttyi ne ABS,ASR valot ja nopeusmittari ja cruise toimi. Nyt ku auton laittaa käyntiin niin jää ABS.ASR valot palamaan eikä tosiaan toimi mikään mikä tarttee tiedon nopeudesta.
Veikkaan että YJ-rele on sökö.TvT kirjoitti:No jarruvalokatkaisin vaihdettu eikä vaikutusta. Kokeilin myös toisesta ässästä abs yksikössä olevia releitä eikä auttanut sekään. Missä sijaitsee ylijänniterele? Vai oisko kellään ideoita mikä vois olla rikki? Täytyy varmaan käyttää piuhan nokassa että saa vikakoodit.
Ylijänniterele sijaitsee ainakin w124 ja w201 malleissa akun takana ja siinä on 1 tai 2 sulaketta päällä.
W201 2.0D -89 "kilvessä 666"
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Eipä löydy moista möhköstä, mutta konehuoneessa olevassa laatikossa, jossa on useampiakin boxeja on myös base module, jonka päällä on sulakkeita. Katoppa ne nyt vielä, F1 vois olla pimeenä
http://www.dragtimes.com/parts/Mercedes ... 76760.html
http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_BM.html
http://www.dragtimes.com/parts/Mercedes ... 76760.html
http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_BM.html
Oon nekin sulakkeet tarkistanut pariin kertaan, jos vaihtas uudet sulakkeet siihen boxiin ihan vaan kaikenvaralta. Tai jos se on koko boxi hajonnu? Joo aika paljon on möhkössä näitä abs vikoja, tyyppivika kuten moottorin johtosarja ja kaasuläppäyksikkö jotka olen molemmat joutunut tänän vaihtamaan. Oon netistä tutkinut mutten oo vielä törmännyt samanlaiseen vikaan. löytyy vaan aika paljon juttua näistä. Mutta mutta varasin ajan huomiselle vikakoodinlukuun, jospa veholla sattus toimiin se vikakoodinlukija.
Vaihdoin vielä ne sulakkeet siihen boxiin eikä vaikutusta. Ei siinä auta ku käyttää veholla. Sais ne vikakoodit ni helpottas, ehkä Joo on sitä pitänyt ennenkin remonttia tehä tähän, kesällä vaihdoin kaikki tulpan johdot ja puolan johdot. Oli toinen puolan johto hapettunut poikki, ei oikeen saanut kipinää. Sitäkin vikaa sai ettiä ihan tosissaan, vahingossa nykäsin siitä johdosta niin meni poikki ja sain vielä kivan sähköiskun puolasta ku oli auto käynnissä. No vika ainakin selvis
Käytinpä tänään veholla, ei saatu vikakoodeja ulos. Neljällä eri testerillä kokeiltiin, ilmoitti vaan että kytke sytytysvirta vaikka virrat oli päällä. Olivat kuitenkin reiluja veholla kun eivät veloittaneet mitään vaikka reilu tunti meni. Seuraavaksi ajattelin kokeilla toisesta möhköstä sitä boxia missä on ne sulakkeet ja maadoitus paikat putsata jos vaikka sattus oleen hapettumaa. Onko se juuri se boxi mikä ohjaa abs,asr toimintoja?
Tuossa mun mesessä (w140,om606,vm.98)oli myös saman suuntaisia ongelmia tuossa parivuotta sitte kaikkii jarruihin ja asr:n liittyvät merkkivalot syttyi palamaan ja auto kävi tyhjäkäyntiä.Sammutin auton ja laitoin uudestaan käyntiin ,kaikki toimi ok,ajoin kotia ja otin tuon abs modulin irti ja aukaisin sen ,kolvilla kävin läpi kaikki juotokset piirilevystä ja moduuli takaisin paikoilleen(aikaa meni noin 20min kaikkineen).Merkkivalojen kimmittelu loppui siihen.Nyky tina on heikko laatuista ja siihen tulee ajan mittaan lämpötilan muutosten seurauksena hius halkeamia.Tinan kun käyttää sulana nuo hius halkeamat poistuvat ja komponenttien liitos piirilevyyn on taas kuin juuri tehtaalla juotettu