Perästä kuuluu

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Perästä kuuluu

Viesti Kirjoittaja dry »

...niin, luultavasti perästä :shock:

Eli sellasta jurinaa joka kohoaa nopeuden noustessa...
Mitäs tuollasille perille tehdään :?: Korjataanko niitä vai vaihdetaanko :?: :?:
Mistäs tiedän mikä perä siinä on - löytyykö jostain numerosarja tai jotain :shock:
Sen katsoin että sinne menee kaksi letkua - siis ASD-perä vai :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Ettei kuulu pyöränlaakerista :?: . Itse meinasin jo ostaa vaimolle uuden perän, mutta selvisin vähän halvemmalla lopulta. Omassani olin jo jurinan alettua viisampi ja uusin suoraan pyöränlaakerit seurauksella että jurinat loppuivat siihen.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Hmm, vasemmalle vaihdettiin juuri eikä oikea ainakaan tuntunut löysältä kun nosturilla kokeilin :?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

dry kirjoitti:Hmm, vasemmalle vaihdettiin juuri eikä oikea ainakaan tuntunut löysältä kun nosturilla kokeilin :?
Tiedä sitten, pitää käyttää jollain asiantuntijalla kokeiltavana. Olisipa vain laakeri :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Kuuluu munkin perästä ulinaa jossain 80 km/h jälkeen alkaa :shock:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

EzKo kirjoitti:Kuuluu munkin perästä ulinaa jossain 80 km/h jälkeen alkaa :shock:
Meijän pitää käydä yhdessä huudattamassa nuita periä :D
Mahtais siinä ohikulkijat katsella kun kaksi S124:sta painaa peräkkäin laakerit tai perät huutaen... :lol:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dry kirjoitti:
EzKo kirjoitti:Kuuluu munkin perästä ulinaa jossain 80 km/h jälkeen alkaa :shock:
Meijän pitää käydä yhdessä huudattamassa nuita periä :D
Mahtais siinä ohikulkijat katsella kun kaksi S124:sta painaa peräkkäin laakerit tai perät huutaen... :lol:
Kannatan, siitä tulis hieno konsertti :D
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

EzKo kirjoitti:Kuuluu munkin perästä ulinaa jossain 80 km/h jälkeen alkaa :shock:
Hmm, tuosta tulikin mieleeni: alkaako perät huutamaan vasta jossain tietyssä nopeudessa :?:

Minulla jurina alkaa heti kun lähtee liikkeelle - olisikohan se sittenkin laakeri :shock: kop kop
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Laakerivika on yleensä tuollainen, nosta autoa ylös ja pyörittele renkaista.
Useasti ääni myös kovenee risteyksiin hidastettaessa.

Tuollainen tietyssä nopeudessa alkava ääni, esim. se 80 km/h, viitaisi lautaspyöräpari vikaan. Em. asialle on myös ominaista se, että ääni ei kuulu esim. 70 km/h tai 100 km/h.
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 12.10.2006 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Lucky-Dog kirjoitti:...Tuollainen tietyssä nopeudessa alkava ääni, esim. se 80 km/h, viitaisi lautapyöräpari vikaan...
:shock:
Ohhoh, lautapyöräpari :shock:
Onko mersuissa laudasta tehty pyöräpari :?:
Vai mitä tuo tarkoittaa :nocando:
Missä tuollainen pari on :?: :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dry kirjoitti: Onko mersuissa laudasta tehty pyöräpari :?:
Nyt vetäsit hyvän... :rollin: :rollin:
Oiskohan noi jotain rattaita murikan sisällä :?: taitaa olla, noh taitaa johtuu mulla ulina tuosta syystä.

Tais alkaa silloin kun vedin kesäpirssin landelle uinumaan...kärry paino 540 kg ja auto 1510 kg.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Meillä tuon laakerivian huomasi ainakin aiemmassa autossa (golffi) sillä lailla, että mutkaan tullessa alkoi ulina toiselta puolelta. Lisäksi kun laittoi vähän painoa takapenkille, esim. lisämatkustajan ja latas sataa mutkaan, niin kyllä ulisi (ja lumi lensi penkassa :wink: ).

En oo ikinä avannut mersun laakeria niin en tiedä millainen setti siellä on, mutta uskoisin että homma toimii noin niissäkin. Painoa kun kohdistuu pyörälle ja jos alkaa huutaa niin tietää melko varmasti laakeriviaksi. Viisaammaat täydentäkööt :!: Mutta eikö tuo selviä aika helposti myös nostamalla pyörän ilmaankin, niinkuin edellä konsultoitiin.
Kein siknatuur
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

dry kirjoitti: Meijän pitää käydä yhdessä huudattamassa nuita periä
En edes viitsi ajatella enempää.. :D :shock:
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Sampo N. kirjoitti:Meillä tuon laakerivian huomasi ainakin sillä lailla, että mutkaan tullessa alkoi ulina toiselta puolelta. Lisäksi kun laittoi vähän painoa takapenkille...
Tällaiset neuvot Rolle antoi vaimollekkin. Omassani juuri mutkissa laakeri huuti enempi. Eritoten toiseen suuntaan käännettäessä. Näin erottaa juuri sen että kummalta puolelta laakeri on mennyt. Kuskinpuoli jos ääni voimistuu oikealle kääntyessä. Ja toisin päin...
Viimeksi muokannut Aki, 11.10.2006 22:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Daimler kirjoitti:...En edes viitsi ajatella enempää.. :D :shock:
:lol:

Tuosta lautapyöräparista - nyt ymmärrän miksi näitä 124:a sanotaan kakkosnelosiksi :lol: :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No niih, koeajon suorittamiseksi painelin mutkiin kuin pieni eläin :fillari:
TULOS:

Ääni häipyy kuulumattomiin kun kaartaa oikealle :shock:
Tämä tarkoittaa ilmeisesti nyt sitä että oikean puolen laakeri olisi finito :?: - eli paino kun siirtyy vasemman takapyörän päälle niin oikean takapyörän laakeri ei enää kihnuta/jurraa :shock: :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tää on nyt tätä mutu-mekaanikon pohdintaa, mutta mä muistelen kyllä, että kun ladattiin mutkaan niin että paino kallistui oikealle alkoi laakeri vinkua ja sen puolen laakeri vaihtamalla vingunta loppui. Siis viallinen laakeri oli sillä puolella, jonne paino kohdistui ja josta myös ulina alkoi kuulua. Näin siis muistikuvani mukaan.

Toisaalta jos ajattelee sitä kuulalaakeria, niin periaatteessahan se alkaa vinkua kun paikat alkaa väljistyä eikä laakerit jaksa enää kunnolla liikkua siellä, vaan klappia on liikaa. Alkaisko tästä sitten kuulua vingunta, kun nämä laakerit hiertelee toisiaan ja kehiä vasten oikein urakalla? Jos homma on näin, niin silloinhan lisäpainon kohdentaminen laakeriin aiheuttaa kuulien painautumisen toisiaan ja kehää vasten, jolloin vingunnan pitäisi loppua tältä puolelta, kun väljien laakerien liikkumisvara loppuu lisäpainon johdosta. Vastaavasti toisella puolella pitäisi painon kevenemisen takia olla entistä enemmän tilaa laakereilla, jolloin väljä laakeri alkaisi äännellä enemmän. Näin ollen väljä laakeri olisi siis sillä puolella, jolle painoa ei kohdistu auton ollessa mutkassa.

Näin teoriassa pähkäilisin tämän homman, käytännön muistikuva on kuitenkin päinvastainen :!:.

Joka tapauksessa vika on mitä ilmeisemmin laakerissa, kun toisella puolella hiljeni ja toisella voimistui ( :?:) Perähän huutaisi tasaisesti mutkista riippumatta, ainakin käsittääkseni.

Älä nyt kuitenkaan niin paljon mutkittele, että laakeri leipoo kiinni, sitten loppuu kyllä lystinpito. Tai joidenkin mielestä se vasta alkaa siitä ( :supersad: :arrow: :beerhug: :arrow: :pidu: )

Viisaammat jatkakoot taas tästä.

:!: Sellainen vielä, että eikö näitä mersun laakereita voi kiristää? VAG-tuotteessa ainakin pystyi, se auttoi ensiavuksi.
Kein siknatuur
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Lautapyöräpari...pitäisi olla lautaspyöräpari, eli oli pieni "kirotusvire".

Tuo pyöränlaakeri diagnoosi vaikuttaisi oikealta.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Juu-uh, näin määkin sen aattelin - kun vasemmalta puolelta kuukausi sitten vaihdettiin laakeri... :shock:

Äh, ylempiä kommentteja uudelleen lukiessa... nyt kyllä ei leikkaa... :cry:
Pitää käyttää jollain asiantuntijalla...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Lucky-Dog kirjoitti:Laakerivika on yleensä tuollainen, nosta autoa ylös ja pyörittele renkaista.
Useasti ääni myös kovenee risteyksiin hidastettaessa.

Tuollainen tietyssä nopeudessa alkava ääni, esim. se 80 km/h, viitaisi lautaspyöräpari vikaan. Em. asialle on myös ominaista se, että ääni ei kuulu esim. 70 km/h tai 100 km/h.
Mulla alkaa risteyksiin hidastaessa pirunmoinen ulina mutta loppuu kuin seinään kun hieman polkaisee jarrua... Kardaanin tukilaakeri on heikko kyllä mutta voiko tuo johtua juuri siittä vai onko laakeri tms menossa kans?
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jatketaanpas tätä topiikkia kaverin kakkosneloseen liittyvällä aiheella.

Oireet ovat kaverin mukaan seuraavat:
- takaa alkaa kuulua (aika korkeaa) ulinaa (ei jyrinää eikä värinää) siinä 100km/h kohdalla jatkuen n. 115km/h nopeuteen, tuon jälkeen ulinaa ei havaittavasti kuulu
- ulina on voimakkaampi kun painaa kaasua eli kun veto on päällä ja hieman vaimeampi, kun vapauttaa kaasua
- JA ulina häviäää, kun painaa kytkimen pohjaan VAIKKA ajaisikin tuota 100-115km/h vauhtia.

Mikäs se semmoinen vianaiheuttaja on, kun ääni häviää kytkimen painalluksella? Kardaanin joku osa?
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tuolla toisella foorumilla joku ehdotteli, että kiljuva apina olisikin kytkinkotelon sisällä? Mikäs se siellä oirekuvauksen mukaisesti voisi apinaa kiljuttaa :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Painelaakerihan se siellä.
Pro HVM
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Rässi66 kirjoitti:Painelaakerihan se siellä.
Mikäs sen painelaakerin saa uikuttamaan noin valikoivasti (nopeudella 100-115km/h)? Eli jos vika olisi painelaakerissa, voiko ulina tosiaan esiintyä vain tietyillä nopeuksilla?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”