Miksi kardaani jyristää lämpimänä?
Miksi kardaani jyristää lämpimänä?
Olen perehtynyt aika syvälle kardaanien sielunelämään, mutta yksi asia on hieman arvoitus. Esim. minulla on autossani jyrinää tietyillä kierrosalueilla. Esim kolmosella väli 50-60 km/h. Ja tämä ilmenee vain kun auto on ajettu kunnolla lämpimäksi. Kylmänä auton seistyä paikoillaan kun lähden niin jyrinää ei ole nimeksikään.
Ainoa seikka joka tulee mieleeni on kardaanin kumiosien lämpeneminen ja tätä kautta löystyminen-jyrinä. Toinen seikka on ristinivelen tiukkuus. Kun ajaa kunnon matkan niin voisikohan tuo nivel jäykistyä, jos se on liian tiukka? Tuntuu oudolta kun kylmä ja lämmin auto ovat täysin erilaisia jyrinöiltään. Onko muita järkeviä ehdotuksia? Tämäkin asia selkiytynee kuukauden sisällä, mutta kertokaahan jos jotain tulee mieleen. Ja nyt puhutaan tietysti W123 5-syl. D:n jyrinästä. Älkää turhaan vastatko, että automaatti ei jyristä ja 300 D jyristää jo luonnostaan, sillä jälkimmäinen ei pidä paikkaansa!
Palatakseni minun ensimmäiseen viestiini; mistä johtuu, että kardaani jyristää lämpimänä. Jos veikkaillaan vaihteiston ja perän väljyyksiä, niin eikö ne tuntuisi myös kylmänä-minusta pitäisi tuntua?
Ainoa seikka joka tulee mieleeni on kardaanin kumiosien lämpeneminen ja tätä kautta löystyminen-jyrinä. Toinen seikka on ristinivelen tiukkuus. Kun ajaa kunnon matkan niin voisikohan tuo nivel jäykistyä, jos se on liian tiukka? Tuntuu oudolta kun kylmä ja lämmin auto ovat täysin erilaisia jyrinöiltään. Onko muita järkeviä ehdotuksia? Tämäkin asia selkiytynee kuukauden sisällä, mutta kertokaahan jos jotain tulee mieleen. Ja nyt puhutaan tietysti W123 5-syl. D:n jyrinästä. Älkää turhaan vastatko, että automaatti ei jyristä ja 300 D jyristää jo luonnostaan, sillä jälkimmäinen ei pidä paikkaansa!
Palatakseni minun ensimmäiseen viestiini; mistä johtuu, että kardaani jyristää lämpimänä. Jos veikkaillaan vaihteiston ja perän väljyyksiä, niin eikö ne tuntuisi myös kylmänä-minusta pitäisi tuntua?
Viimeksi muokannut kardaani, 15.10.2006 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kumiosia itse veikkaisin, värinänvaimennintakin ja kardaanin kiinnityskumeja.
Perän kuluneisuus ja takakelkan kumitkin todennäköisesti näyttelevät jotain osaa tuossa, kun värinät kertautuvat. Itsellä väristää kolmosella 45Km/h ja nelosella 60, tosin mulla ei ole värinänvaimenninta. Ristinivelen kuluneisuuden vaikutus on arvoitus. Luulen että värinänvaimentimen kunto vaikuttaa suuresti 300D:n jurinoihin.
Mites vaihdelaatikon kumi, vaikuttaakohan?
Perän kuluneisuus ja takakelkan kumitkin todennäköisesti näyttelevät jotain osaa tuossa, kun värinät kertautuvat. Itsellä väristää kolmosella 45Km/h ja nelosella 60, tosin mulla ei ole värinänvaimenninta. Ristinivelen kuluneisuuden vaikutus on arvoitus. Luulen että värinänvaimentimen kunto vaikuttaa suuresti 300D:n jurinoihin.
Mites vaihdelaatikon kumi, vaikuttaakohan?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
mulla oli aikoinaan 123 240 d 4v kovalla askilla
jyrinä / jurahtelu alko kun oli ajettu 40 kilsaa joskus 100 siis matkaa
pakoputkea epäilin 2 kertaa , mut ei auttanut väännellä / asentoa muutella
sitte välähti voisko olla laatikon / moottorin tukityyny
eikun kokeilemaan ekaks vaihdelaatikon takimmainen kumityyny
jyrinä loppu kumi oli tursunnu/sökönä
jyrinä / jurahtelu alko kun oli ajettu 40 kilsaa joskus 100 siis matkaa
pakoputkea epäilin 2 kertaa , mut ei auttanut väännellä / asentoa muutella
sitte välähti voisko olla laatikon / moottorin tukityyny
eikun kokeilemaan ekaks vaihdelaatikon takimmainen kumityyny
jyrinä loppu kumi oli tursunnu/sökönä
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Re: Miksi kardaani jyristää lämpimänä?
Vastaan nyt kuitenkin. Kyllä 300D:t on jyrisseet ja juriseet jo uutenakin. Jos tuosta auto/kone yhdistelmästä haluaa lähes jurina/jyrinättömän täytyy melkein kaikki voimansiirtoon liittyvät tavarat kunnostaa tai laittaa uutta alkaen kampiakselin päässä olevasta dampperista. Pienikin välys laatikon laakeroinnissa, perässä, vetarissa, kytkimessä, rättinivelissä tai muualla voimansiirrossa kykenee saamaan aikaan mitä ihmeellisimpiä ääniä tuossa 70-luvun diesel suunnittelun kukkeimmassa kukkasessa...kardaani kirjoitti:Älkää turhaan vastatko, että automaatti ei jyristä ja 300 D jyristää jo luonnostaan, sillä jälkimmäinen ei pidä paikkaansa!
Silloin 123:sten kultaisella aikakaudella ei pienistä jurinoista välitetty dieselissä ne kuuluivat asiaan, kannattaa muistaa että nuorimmatkin 123:set alkavat olla jo 22 vuotiaita.
nim. been there done that...
ps. joku sanoi minulle aikanaan "tuhansien eurojen kokemuksella ja helvetin monta kertaa jurinoista palaneilla hermoilla voin sanoa vaan seuraavat terveiset: Vaihda autoa.", allekirjoitus kertokoon lopun...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
- adenauer300
- Viestit: 247
- Liittynyt: 13.4.2006 8:47
- Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20.4.2006 20:21
- Paikkakunta: Loimaa
Re: Miksi kardaani jyristää lämpimänä?
Älkää turhaan vastatko, että automaatti ei jyristä ja 300 D jyristää jo luonnostaan, sillä jälkimmäinen ei pidä paikkaansa![/quote]
Juu kyllä 300 D jyrisee, itselläni on manuaalilaatikolla. Pitäähän se tuntea perslihaksissa kun auto käy, kun ei ole tuota varvikelloa
Juu kyllä 300 D jyrisee, itselläni on manuaalilaatikolla. Pitäähän se tuntea perslihaksissa kun auto käy, kun ei ole tuota varvikelloa
Jyristävä 126 automaatilla jossa dieseli toisessa päässä.
Ennen tukilaakerin ja kumilaippojen vaihtoa ei jyristäny, muuta kuin hakkas kovassa kiihdytyksessä (siksi meni vaihtoon). LIsäksi boorin lukitus oli löysällä.
Nyt jyristää oikein kunnolla. Hetken ajoin sillä, sitten kardaani irti, meni tasapainotukseen, holkit vaihdettiin, jyrinä vaimeni tasanopeudella, mutta kuormituksessa on rajumpi.
Eli yhteenvetona: Kun boori oli löysällä, laipat hieman väljät meni hiljaa
Ennen tukilaakerin ja kumilaippojen vaihtoa ei jyristäny, muuta kuin hakkas kovassa kiihdytyksessä (siksi meni vaihtoon). LIsäksi boorin lukitus oli löysällä.
Nyt jyristää oikein kunnolla. Hetken ajoin sillä, sitten kardaani irti, meni tasapainotukseen, holkit vaihdettiin, jyrinä vaimeni tasanopeudella, mutta kuormituksessa on rajumpi.
Eli yhteenvetona: Kun boori oli löysällä, laipat hieman väljät meni hiljaa
Moni menettää hermonsa vaihtamalla vääriä osia jurinoiden poistamiseksi. Eräskin kaveri vaihteli kaikenlaista osaa ja pumppuakin rukattiin jurinoiden poistamiseksi. Mikään ei auttanut,kunnes hän osti kardaanin etupätkän uutena, joka sisältää oikean ja painavan värinänvaimentimen-näitä kun ei saa irrallisina. Etupätkän hinta oli markka-aikana muistaakseni 3000 mk. Autosta tuli jyrinätön ja kyllä omistaja ihmetteli ja sanoi, että olisi pitänyt uskoa aiemmin.
Jyrinät on melko vaikea paikallistaa takapuolituntumalla-ne tuntuu tulevan edestä tai takaa tai koko autosta.
Olen sitä mieltä, että monikaan korjaamo ei tiedä juuri mitään kardaaneista tai niiden tasapainoituksen seurauksista. Pelkkien kardaanin osien vaihtelu ei auta vaan voi pahentaa tilannetta kuten yllä edellisessä jutussa on käynyt. Ja siihen vielä palatakseni, niin keskimutteri tulee olla kiinni todella kunnolla, muuten tulee pian väljyyttä liitoskohtaan.
Taannoin oli juttua myös muistaakseni tuulilasissa saksasta tuodusta W124 250 D:stä joka jyristi matalilla kierroksilla-siinäkin ongelman ydin oli kardaanissa. Onko jollain foorumilaisella ollut uutena ostettu W123 300 D, joka jyristää? Niin ja kyllähän minullekkin neuvottiin kun aikoinaan kyselin jyrinöistä, että sulla on laatikon laakerit mennyt. Vaan kun ei ollut-kardaanista kaikki silloinkin johtui. Ei W124:sen veden katoaminenkaan aina tarkoita, että kannentiiviste/kansi on halki. Ei saisi olla liian pessimistinen
Jyrinät on melko vaikea paikallistaa takapuolituntumalla-ne tuntuu tulevan edestä tai takaa tai koko autosta.
Olen sitä mieltä, että monikaan korjaamo ei tiedä juuri mitään kardaaneista tai niiden tasapainoituksen seurauksista. Pelkkien kardaanin osien vaihtelu ei auta vaan voi pahentaa tilannetta kuten yllä edellisessä jutussa on käynyt. Ja siihen vielä palatakseni, niin keskimutteri tulee olla kiinni todella kunnolla, muuten tulee pian väljyyttä liitoskohtaan.
Taannoin oli juttua myös muistaakseni tuulilasissa saksasta tuodusta W124 250 D:stä joka jyristi matalilla kierroksilla-siinäkin ongelman ydin oli kardaanissa. Onko jollain foorumilaisella ollut uutena ostettu W123 300 D, joka jyristää? Niin ja kyllähän minullekkin neuvottiin kun aikoinaan kyselin jyrinöistä, että sulla on laatikon laakerit mennyt. Vaan kun ei ollut-kardaanista kaikki silloinkin johtui. Ei W124:sen veden katoaminenkaan aina tarkoita, että kannentiiviste/kansi on halki. Ei saisi olla liian pessimistinen
Mulla on w123 300D joka on melko jyrinätön, ei ainakaan mua häiritse.Syynä jyrinöitten vähäisyyteen on varmaankin 3,92 perävälitys.Jos kolmosella vedättää 25km\h ylöspäin niin silloin jyristää mutta tälläinen vedättäminen ei ole enään autolle terveellistä.Jos vauhtia on kolmosella vähän yli 30 niin ei jyristä oikeastaan ollenkaan ja nelosellakin voi kiihdyttää 45km\h ylöspäin melko pienillä jyrinöillä.Kaikki kumityynyt on uusia,samoin rättinivelet noin 60000km ajettuja,kardaanin keskimutteri on kiinni ja värinänvaimennin ehjä.Kardaanin ristikossa tuntuu pykälä mutta en ole saanut aikaiseksi vaihdattaa sitä ja samalla tasapainottaa akselia.Voi pian mennä huonommaksikin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Voi tosiaan olla parempi olla koskematta kardaaniin.Värinänvaimentimesta mulla ei ole muuta tietoa kuin se että se on ehjä ja että edellinen omistaja oli vaihtanut sen uuteen,oli kuulemma ollut kallis(n 170€).Jyrinät voi tosiaan alkaa jos perää vaihtaa mutta sitä en tee koska vetää niin makeasti tuolla tiuhalla perällä.Korkeintaan vaihtaisin 240D:n 3,69 perän jolloin auto vastaisi aikalailla ambulanssia jossa on:300D kone,säädetty pumppu,15" vanteet.5 vaihteinen laatikko olis kyllä toivelistalla jos jostain semmosen löytäis?Ihmettelen kyllä itsekkin värinöitten vähyyttä koska:laatikossa on melko paha laakerivika,kytkin on joku LUK paska kytkin joka ravistaa kostealla ilmalla ja kylmänä (tosi löysä keskiö).Laatikon laakerit on siinä kunnossa että kun kytkinakselia heiluttaa heiluu samalla myös kardaaninlaippa,laatikon laakerit myös huutaa ja krahisee pienillä vaihteilla.kardaani kirjoitti:No niin nyt yllä tulee asiaa! Jari_w123:lle sanoisin, että älä koske kardaaniin jos se noin hyvin toimii. Mikä värinänvaimennin sinulla jari on kardaanissa-W124:sesta vai? Tuo yhdistelmäsi voi alkaa jyristää, jos vaihdat 3,46 perän.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Eilen ajoin 172tkm ajetulla 300D:llä ja täytyy sanoa, että ei kyllä jyristänyt. Eikä tarvitse epäillä, että oliko tosiaan noin vähän ajettu, sen kyllä huomaa. Kardaanissa oli juuri se iso värinänvaimennin ja kaikki tehtaan kunnossa kuin uutena. Kokeilin nelosella vedättääkin ja ilman mitään ylimääräistä jurinoita auto kiihtyi. Eli minä en ainakaan huomannut mitään haittaavaa jurinaa. Ja tiedän kyllä, että tarvittaessa se jyrisee, kuten itsellä on tehnyt.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Ennenwanhaan näistä vedätysjurinoista päästiin vaihtamalla takakelkan isot kumilimput. Toimi sekä- pystärissä että 123:ssa. Tiijä sitten, ne oli miljoonan vähemmän vedettyjä sillon kun mie niillä pärtsäilin...
Eli limpun sisällä oleva holkki ottaa vedättäessä kiinni runkoon, koska kumi on lintassa ja kuoleentunut.
Eli limpun sisällä oleva holkki ottaa vedättäessä kiinni runkoon, koska kumi on lintassa ja kuoleentunut.
Samaa tuo mersuguru ehdotteli kun kaikki muut osat vaihdettu/fiksattu.HVM kirjoitti:Ennenwanhaan näistä vedätysjurinoista päästiin vaihtamalla takakelkan isot kumilimput. Toimi sekä- pystärissä että 123:ssa. Tiijä sitten, ne oli miljoonan vähemmän vedettyjä sillon kun mie niillä pärtsäilin...
Eli limpun sisällä oleva holkki ottaa vedättäessä kiinni runkoon, koska kumi on lintassa ja kuoleentunut.
Mun tapauksessa kardaanin tasapainotettiin kokonaisena eikä ollu heittoa kun vähäsen.
Itse myös eipäilen takakelkkaa koska jyrinästä tuli miehekkäämpää kun kardaanin osat tulivat kuntoon (väljättömiksi).
JES! Nyt se loppu!
Että osaa olla voittaja fiilis, kun 50km/h vauhdissa viskaa 300D:n nelilovisesta manuaalista nelosta tupaan ja mikään paikka ei nitise, jurise eikä natise, vauhti vain kiihtyy verkalleen. Kolmosvaihteesta tuli jälleen käyttökelpoinen kaupunkivaihde jolla voi ajaa ~35km/h vauhdeista ylöspäin, ja edelleen kajuutassa on jurinatonta. Yessus miten hyvältä tuntuu, vuotta viisaampana ja reilua tonnia köyhempänä tässä ollaan, mutta silti naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun
Kuka tahtoo tietää mitä tehtiin?
Että osaa olla voittaja fiilis, kun 50km/h vauhdissa viskaa 300D:n nelilovisesta manuaalista nelosta tupaan ja mikään paikka ei nitise, jurise eikä natise, vauhti vain kiihtyy verkalleen. Kolmosvaihteesta tuli jälleen käyttökelpoinen kaupunkivaihde jolla voi ajaa ~35km/h vauhdeista ylöspäin, ja edelleen kajuutassa on jurinatonta. Yessus miten hyvältä tuntuu, vuotta viisaampana ja reilua tonnia köyhempänä tässä ollaan, mutta silti naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun
Kuka tahtoo tietää mitä tehtiin?
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Kyllä vaihdettiin, mutta jo aikasemmin ja tuloksetta...Malm kirjoitti:
Vaihrettiinko kytkin ?
-Risto
Pistäkää arvauksia mitä tänään tehtiin? Annan sen verran vinkkiä että paikallisen "dealerin" kanssa puuhasimme noin 2h kaikkine hyvineen kyseisen osan kimpussa jonka jälkeen olin aivan varma ettei tuo kyseinen osa toimi enää ikinä.
Siitä rohkaistuneena lupasin munkkikahvit mikäli homma pelittää. Noh, kahvit ja munkit jouduin tarjoamaan
Viskaan pikantin kertomuksen kaikkine hyvineen voimansiirron vaiheista kunhan vähän tässä vähän toivun ja koitio asti kerkiän...
/edit: Sami R:n mainitsemat tavarat vaihdoin jo tuloksetta aikaisemmin ja tasapainotuskin oli kepille teetetty...
Ja se vielä että perää en vaihtanut, 300d:n oma 3.46 ruuvi pyörii alla edelleen.
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Noniin, kaikki sai alkunsa siitä kun vaihdatin tasapainotetun ja alunperin auton alla pyörineen kardaanin toiseen 300d:n kardaaniin noin 2vko sitten joka myöhemmin osoittautui 80km/h vauhtien jälkeen täriseväksi versioksi.
Ajelin pari viikkoa persaukset täristen kunnes viime tiistaina kesken työpäivän iski tämä halvatun virus jossa tulee jumalaton kuume ja siitä hyvästä saa sairaslomaa. Pyörittelin useampana yönä valvoessani mielessäni ajatusta tuosta alkuperäiskardaanista joka tasapainotettiin ja siitä mitä syitä ja seurauksia sillä oli. Oman aikani mietittyäni tulin siihen tulokseen että muuta mahdollisuutta ei enää ole kuin se että moottorikoneistamo ei yksinkertaisesti osannut tasapainottaa kyseistä kardaania oikein.
Sattui muistumaan mieleen se myös että pihinä miehenä keräsin kaikki vanhat osat talteen jotka koneistamolla oli "viallisena" hylätty, aamu valkesi kuten minäkin kylmässä varastossa vanhoja kardaanin kumilimppuja, värinänvaimentimia ja ristiniveliä etsiessäni. Kaikki osat oli tallessa siististi pitkin varaston hyllyjä ripoteltuna ja kuin pisteenä iin päälle nurkassa keikkui massainen "tasapainotettu" kardaani.
Osat löytyi joten jotain piti vielä tehdä sille alustamassalle jota oli röplyytetty pitkin kardaania ja jolla ei pitänyt olla mitään virkaa tasapainotuksessa? Tässä vaiheessa tuli tuuri mukaan, osat olivat seiseet varastossa -20 pakkasessa vaikka kuinka pitkään joten päätin kokeilla miten hyvin massa tässä pakkasessa lähtee puukolla, ja sehän lähti melkein itsestään isoina löntteinä/soirona loppu jämät putsasin brake cleanerillä, kesäkelissä nämä työmetodit olivat aivan tuhoon tuomittuja nim. kokeilin joskus. Samassa yhteydessä huomasin myös jotain mitä koneistamolla oli jäänyt huomaamatta, kardaanin nivelessähän oli selvät kohdistusmerkit mutta etupätkästä merkinnät puuttui. Asia jäi selvityksen alle...
Seuraava vaihe oli se kaikista riskialttein, ajoin paikalliselle mersupajalle jossa hoviseppä otti ensimmäisenä autossa paikallaan olleen kardaanin irti jonka jälkeen alettiin etsiä kohdistusmerkkejä alkuperäisesistä kardaanin puolikkaista. Etupätkän sitä pienempää "mutteriosaa" massasta tarkemmin puhdistellessa sieltä löytyi se maaginen nystyrä jota olin monta tuntia pakkasessa jo etsinyt, taaimmat merkithän olin jo hoksannut.
Tämän jälkeen päästiin mukavimpaan osaan, laikattiin kaikki koneistamon laittamat painolevyt nevadaan kardaanista jättäen paikalleen vain tehtaalla pistehitsillä kiinnitetyt ohuet laput. Mitattiin että tasapainotuksen yhteydessä vaihdettu ristinivel on keskellä ja alettiin niputtaa vanhoja osia kardaaniin, vanha värinänvaimennin josta muuten siitäkin löytyi tehtaan kohdistusmerkit kardaanin etupätkään, takapäähän paikoilleen vanha rättinivel jossa ei kuitenkaan ollut mitään vikaa vaikka sen pitikin olla paska parempien tuomarien mukaan, etupäähän päätettiin riskillä laittaa uusi rätti koska entinen oli aika heikossa hapessa ja on pirullisempi vaihtaa kuin takarätti.
Kun kaikki osat olivat merkeissään, kardaani oikeassa boorissa ja kaikki kardaaniin laitettavat mutteritkin olivat samanlaisia alettiin niputtaa koko revohkaa autoon, kohta oltiinkin jo sitten koeajolla joka kirvoitti hymyn korviin ja kyyneleet silmiin kaiken hukatun ajan ja rahan vuoksi...
Jos tahdotte tietää salaisuuden niin voin sen nyt ehkä tässä kertoa kun kukaan ei nää: Kun kardaani oli KONEISTAMON pooriin ja etupätkään piirtämässä kodistusviivassa oli tehtaan kohdistusmerkit noin 7 hammasta pielessä. Ja tähän yhteyteen on ehkä hyvä todeta myös se tosiasia että mikäli ristinivel vaihdetaan ja se on KESKELLÄ ristikkoa ei kardaania kannata "tasapainottaa" ainakaan sellaisessa paikassa jossa "on tehty paljon just noita mersun kardaaneja"...
Paljon on koettu, paljon on nähty ja viimein tää on voitettu *tana.
ps. ja se värinänvaimennin joka pyörii alla ei todellakaan ole mikään ehjä, joten mistään halkeamista sen kumissa yms. ei johdu nuo epämääräiset jurinat. Ennen minäkin olin sitä mieltä että se vaikuttaa, mutta *askat jos jurisee on ongelma jossakin tässä edellä mainituista asioista.
Ja jos joku etsii niitä merkkejä kardaanistaan, takapätkässä on ristikon etunivelessä toisessa sakarassa 2 kohoumaa, etupätkän "mutteriosassa" vastaavasti viivakohouma, tosin erittäin vaikea löytää jos ei tiedä mitä etsii. Kardaanin etupätkässä on etupäässä 3-sakaran yhdessä sakarassa nystyrä ja värinänvaimentimessa kumiosassa nuoli joiden tulee olla kohdakkain. Antoisia hetkiä kardaanin kans, toivottavasti edes jotakin auttaa nämä minun selvitykset?
Ajelin pari viikkoa persaukset täristen kunnes viime tiistaina kesken työpäivän iski tämä halvatun virus jossa tulee jumalaton kuume ja siitä hyvästä saa sairaslomaa. Pyörittelin useampana yönä valvoessani mielessäni ajatusta tuosta alkuperäiskardaanista joka tasapainotettiin ja siitä mitä syitä ja seurauksia sillä oli. Oman aikani mietittyäni tulin siihen tulokseen että muuta mahdollisuutta ei enää ole kuin se että moottorikoneistamo ei yksinkertaisesti osannut tasapainottaa kyseistä kardaania oikein.
Sattui muistumaan mieleen se myös että pihinä miehenä keräsin kaikki vanhat osat talteen jotka koneistamolla oli "viallisena" hylätty, aamu valkesi kuten minäkin kylmässä varastossa vanhoja kardaanin kumilimppuja, värinänvaimentimia ja ristiniveliä etsiessäni. Kaikki osat oli tallessa siististi pitkin varaston hyllyjä ripoteltuna ja kuin pisteenä iin päälle nurkassa keikkui massainen "tasapainotettu" kardaani.
Osat löytyi joten jotain piti vielä tehdä sille alustamassalle jota oli röplyytetty pitkin kardaania ja jolla ei pitänyt olla mitään virkaa tasapainotuksessa? Tässä vaiheessa tuli tuuri mukaan, osat olivat seiseet varastossa -20 pakkasessa vaikka kuinka pitkään joten päätin kokeilla miten hyvin massa tässä pakkasessa lähtee puukolla, ja sehän lähti melkein itsestään isoina löntteinä/soirona loppu jämät putsasin brake cleanerillä, kesäkelissä nämä työmetodit olivat aivan tuhoon tuomittuja nim. kokeilin joskus. Samassa yhteydessä huomasin myös jotain mitä koneistamolla oli jäänyt huomaamatta, kardaanin nivelessähän oli selvät kohdistusmerkit mutta etupätkästä merkinnät puuttui. Asia jäi selvityksen alle...
Seuraava vaihe oli se kaikista riskialttein, ajoin paikalliselle mersupajalle jossa hoviseppä otti ensimmäisenä autossa paikallaan olleen kardaanin irti jonka jälkeen alettiin etsiä kohdistusmerkkejä alkuperäisesistä kardaanin puolikkaista. Etupätkän sitä pienempää "mutteriosaa" massasta tarkemmin puhdistellessa sieltä löytyi se maaginen nystyrä jota olin monta tuntia pakkasessa jo etsinyt, taaimmat merkithän olin jo hoksannut.
Tämän jälkeen päästiin mukavimpaan osaan, laikattiin kaikki koneistamon laittamat painolevyt nevadaan kardaanista jättäen paikalleen vain tehtaalla pistehitsillä kiinnitetyt ohuet laput. Mitattiin että tasapainotuksen yhteydessä vaihdettu ristinivel on keskellä ja alettiin niputtaa vanhoja osia kardaaniin, vanha värinänvaimennin josta muuten siitäkin löytyi tehtaan kohdistusmerkit kardaanin etupätkään, takapäähän paikoilleen vanha rättinivel jossa ei kuitenkaan ollut mitään vikaa vaikka sen pitikin olla paska parempien tuomarien mukaan, etupäähän päätettiin riskillä laittaa uusi rätti koska entinen oli aika heikossa hapessa ja on pirullisempi vaihtaa kuin takarätti.
Kun kaikki osat olivat merkeissään, kardaani oikeassa boorissa ja kaikki kardaaniin laitettavat mutteritkin olivat samanlaisia alettiin niputtaa koko revohkaa autoon, kohta oltiinkin jo sitten koeajolla joka kirvoitti hymyn korviin ja kyyneleet silmiin kaiken hukatun ajan ja rahan vuoksi...
Jos tahdotte tietää salaisuuden niin voin sen nyt ehkä tässä kertoa kun kukaan ei nää: Kun kardaani oli KONEISTAMON pooriin ja etupätkään piirtämässä kodistusviivassa oli tehtaan kohdistusmerkit noin 7 hammasta pielessä. Ja tähän yhteyteen on ehkä hyvä todeta myös se tosiasia että mikäli ristinivel vaihdetaan ja se on KESKELLÄ ristikkoa ei kardaania kannata "tasapainottaa" ainakaan sellaisessa paikassa jossa "on tehty paljon just noita mersun kardaaneja"...
Paljon on koettu, paljon on nähty ja viimein tää on voitettu *tana.
ps. ja se värinänvaimennin joka pyörii alla ei todellakaan ole mikään ehjä, joten mistään halkeamista sen kumissa yms. ei johdu nuo epämääräiset jurinat. Ennen minäkin olin sitä mieltä että se vaikuttaa, mutta *askat jos jurisee on ongelma jossakin tässä edellä mainituista asioista.
Ja jos joku etsii niitä merkkejä kardaanistaan, takapätkässä on ristikon etunivelessä toisessa sakarassa 2 kohoumaa, etupätkän "mutteriosassa" vastaavasti viivakohouma, tosin erittäin vaikea löytää jos ei tiedä mitä etsii. Kardaanin etupätkässä on etupäässä 3-sakaran yhdessä sakarassa nystyrä ja värinänvaimentimessa kumiosassa nuoli joiden tulee olla kohdakkain. Antoisia hetkiä kardaanin kans, toivottavasti edes jotakin auttaa nämä minun selvitykset?
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Hyvä kun asia selvisi.
Noinhan asian olisi pitänyt mennä jo ensimmäisellä kerralla
Noinhan asian olisi pitänyt mennä jo ensimmäisellä kerralla
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi