Koeajoraportti BMW 116i vs MB w123 300D
Koeajoraportti BMW 116i vs MB w123 300D
Nyt kävi niin että mersun massat eivät kuivuneet täksi illaksi joten jouduin ottamaan firman sijaisauton käyttööni huomiseen asti.Alkuvaikutelmat bemarista:pieni,ruma (no se on makuasia),sisältä: ahdas,voimakkaasti muotoillut sporttipenkit,moottorinlämpö mittari puuttuu.Sitten ajamaan:napista käyntiin ykkönen silmään ja parinmetrin päästä huomaan hei tämähän nykii
Ilmeisesti moottorin ohjausyksikkö pitäisi päivittää uudella ohjelmalla.Mutkiin auto ohjautuu melko hanakasti joka on hyvä asia urheilullisuutta siis löytyy.Maantiellä auto hakee melko voimakkaasti mutta meno on hiljaista tosin tehottomuus vaivaa pientä moottoria.Kaupungissa moottorin vääntö osoittautuu kohtuulliseksi tosin vääntö on ohutta kun sitä vertaa 300D:n vääntöön.Sitten muistellaan vähän hallissa odottelevaa 300D:tä.Auton on kohtuu iso,auton näköinen(makuasia taas)sisältä:sivuttaistuki penkeistä puuttuu,mittaristossa on kaikki oleellinen.Ajamisesta sen verran että kylmänä kytkin ravistaa(uusi kytkin odottaa asentamistaan)moottorin takia ei nykimistä esiinny mutta lievästi laiska on kylmänä.Käynti on kylmänä mersumaisesti terävähköä mutta luottamusta herättävää.Mutkissa huomaa ettei w123 ole urheiluauto kun kyynärnojasta joutuu pitämään kiinni kovassa ajossa ettei tipu penkiltä korin kallistuessa.Maantiellä melutaso on kova johtuen tiuhoista 200D:n välityksistä toisaalta auto kiihtyy hyvin ja on vakaa ajettava.Kaupungissa 300D on bemua parempi koska autosta näkee hyvin ulos,liikkeellelähdöt on helppoja ison dieselin väännöllä ja tiuhoilla välityksillä.Ison dieselin murina kuuluu kaupungissa mukavasti sisälle ja joskus tulee kiihdyteltyä aivan huvikseen äänien takia
.Moottori tuntuu melko pirteältä kaupunki nopeuksilla ja sillä on vaivaton pysyä liikenne virran mukana.Bemarissa on hiukan tunnoton sähköinen kaasupoljin joka vie selkeästi pisteitä.Sitten autojen luotettavuudesta:bemarilla ajaessa täytyy pitää puhelin mukana jos sattuu tulemaan joku vika autoon.Mersulla ajettaessa ei haittaa vaikka puhelin unohtuu koska sillä pääsee todennäköisesti perille kun sähköviat ei paljoa menoa haittaa ja auton pitäisi olla muutenkin kunnossa
.Tämä vertailu on sitten tehty hieman huumori mielessä mutta onhan siinä totuuksiakin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Hehee, hyvä.
Ai että tuokin bemu nykii.
Tuossa kun kokeilin viimeksi 316-1.8 valvetronicia, siinä oli miellyttävästi vääntöä pienillä vaihteilla. Mutta siinäkin joutui kierroksia käyttämään jonkin verran liikkeelle lähdöissä. Eikä sekään oikein minnekkään kulekena, kun 115 hepoa vain. Motarille sai polkea mono konehuoneessa. Mutkiin pystyi toki vetämään hyvin, mutta tuo ei urista ollut moksiskaan ja ajo oli vakaata ja meni suoraan. Isolla vitosella tulee melkein aina kiihdyteltyä kakkosella sinne 50 vauhtiin ja kolmosella 80, mukavat murinat tosiaan. Bemun ääniä ei sisälle kuulunut ja meno tuntui jotenkin maailmasta eristetyltä.
Toki tuo 300D voisi olla hiljaisempi matkanopeuksissa.
Ai että tuokin bemu nykii.
Tuossa kun kokeilin viimeksi 316-1.8 valvetronicia, siinä oli miellyttävästi vääntöä pienillä vaihteilla. Mutta siinäkin joutui kierroksia käyttämään jonkin verran liikkeelle lähdöissä. Eikä sekään oikein minnekkään kulekena, kun 115 hepoa vain. Motarille sai polkea mono konehuoneessa. Mutkiin pystyi toki vetämään hyvin, mutta tuo ei urista ollut moksiskaan ja ajo oli vakaata ja meni suoraan. Isolla vitosella tulee melkein aina kiihdyteltyä kakkosella sinne 50 vauhtiin ja kolmosella 80, mukavat murinat tosiaan. Bemun ääniä ei sisälle kuulunut ja meno tuntui jotenkin maailmasta eristetyltä.
Toki tuo 300D voisi olla hiljaisempi matkanopeuksissa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Joo tuo uudempi pikku bemarin alusta on vissiin vähän herkempi urille.Tuossa mun ajamassa 116i:ssä ei ole ollenkaan tuota valvetronic systeemiä ja hyvä niin kun välttyy huohottimen jäätymis ongelmilta talvella.En tiedä mitä tuossa koneessa on tehoa mutta melko tehottomalta se vaikuttaa kun vertaa tiuha välityksiseen 300D:hen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Melitos kirjoitti:Kiitoksia asiantuntevasta vertailutestistä.
Erikoinen kaksikko on kyllä valittu testiin. Ei lie montaakaan auton ostamista miettivää henkilöä tässä maailmassa joka aikoo valinnan tehdä juuri noiden kahden automallin kesken.
Joo, ei oo penarista satakakskolomosen vastusta
Jos testi olis vaikka A mersua vastaan, se voitas julukasta Suomen kennelliiton lehesä koppivertailuna
Samalla tutkittais vaikka sitä, parantaako vai huonontaako Vihtavuoren Serti Mustien (huom, koiria, en oo rasisti, enhän?) ruokahalua.
Länsi-Suomen lääninhäirikkö
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Näin onMelitos kirjoitti:Kiitoksia asiantuntevasta vertailutestistä.
Erikoinen kaksikko on kyllä valittu testiin. Ei lie montaakaan auton ostamista miettivää henkilöä tässä maailmassa joka aikoo valinnan tehdä juuri noiden kahden automallin kesken.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
-
johtaja300
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Tuota onkos tästä 100-sarjasta tullut näin pidemmällä aikavälillä ilmi mitään tavallisesta poikkeavia ongelmia..? Äiteelle meinaa vissiin iskevä joku kuuvenkympin villitys, suunnittelee hurja vaihtavansa anjooviksen (jumalalle kiitos
) tyylikkääseen saksalaiseen laatu-autoon.
120i- versiossa on kuulemma vetojakin riittävästi. 
Eikai tuo ihan täys pommi ole, vrt. vaikkapa se uusi sähköhirviö volovo?
Eikai tuo ihan täys pommi ole, vrt. vaikkapa se uusi sähköhirviö volovo?
BMW 318d -09
Tätä mieltä olen vähän itsekkin, luulisin että perus 318 tarjoaisi "enemmän". Tosin ei ole tullut itse koskaan tarkasteltua 100-sarjaa lähempää, laadukas sisusta siinä kuulemma on ja hyvä ohjaamo ergonomia. (toyotaan verrattuna).jari_w123 kirjoitti:...Minusta auto ei vaan vastaa sitä mitä luulis tuolla hinnalla saavan.
Meneeköhän näistä vielä tukivarsia 50tkm:n välein.
BMW 318d -09
Tukivarret ja nivelet on kestäneet hyvin,yhtään ei ole vielä vaihdettu mallin olemassa olon aikana meidän korjaamolla.100 ja 300 sarjan autot E87 ja E90 ovat periaatteessa samaa tavaraa eri kuorissa.Jos noista pitää valita niin ennemmin ottaisin sen 300 sarjalaisen ihan ulkonäön takiakin.116i mallissa on paras moottori sen takia koska se on yksinkertaisin ja siten luotettavin noin niinku tulevaisuutta silmällä pitäen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tulipahan itsekkin tyypitettyä tuollainen 116:nen, tehokkaampata kun ei olluna ajoon.
On kyllä mukava auto, kokoluokassaan. Kabiini tuntui suhteellisen mukavalta, paitsi että tuosta yksilöstä puuttui keskikyynärnoja. Joka onkin oikeastaan suurin puute, tuossa sisustassa. Lisävarusteenahan tuohon saa sen puuttuvan nojan, mutta lieneekö minkälainen.
Ajolleen auto tuntui hyvältä, erityisesti kaarrekäyttäytyminen tuntui olevan kunnossa, tosin tuo 1.6:nen kiuas ei kyllä ole kaikkein paras vaihto-ehto urheilulliseen ajoon.
Kuten "Jari" tuolla ylempänä totesikin, moottorin vääntö on aika ohutta. Tosin eipä nuo tuon kummempia ole muutkaan 1.6:set moottorit.
Yksi pieni seikka tuossa tosin mietityttää, mitenkähän tuo 1200 kiloinen takaveto-pikkuauto käyttäytyy talvella..? Esp:hän pitänee tilanteen hyvin kurissa, mutta lieneekö miten "kiikkerä" peli 30:nen vuoden etu-/ja neliveto autoilun jälkeen.
Ajolleen auto tuntui hyvältä, erityisesti kaarrekäyttäytyminen tuntui olevan kunnossa, tosin tuo 1.6:nen kiuas ei kyllä ole kaikkein paras vaihto-ehto urheilulliseen ajoon.
Yksi pieni seikka tuossa tosin mietityttää, mitenkähän tuo 1200 kiloinen takaveto-pikkuauto käyttäytyy talvella..? Esp:hän pitänee tilanteen hyvin kurissa, mutta lieneekö miten "kiikkerä" peli 30:nen vuoden etu-/ja neliveto autoilun jälkeen.
BMW 318d -09
Aivan sikahieno! 5-ovinen Civic Hondan omalla dieselillä ois aivan nappipeli emännän kauppa-autoksi. Muotoilu sisällä ja etenkin ulkona on omaperäistä ja rohkeaa.jari_w123 kirjoitti:Mitäs muuten tykkäätte uuden HB civicin korimuotoilusta?Minusta se on aivan helvetin ruma.
Vertailusta: 123W 300D ois ainakin mulla ykkösvaihtoehto, jos toinen ois 1-sarjan pemari olemattomalla moottorilla. Varsinkin kun autot on yleensä joutunut itse maksamaan
Datsuni on mun ratsuni.
Tuskin se kovin kiikkerä on, tuossa "pikkuautossa" on akseliväli pari senttiä pitempi kuin 240-sarjan Volvossa, raideleveys on sama kuin W124-Mersussa, painoa on 1320 kg, eli yhtä paljon kuin bensa-W123:ssa. Dieselkoneella Bemari painaakin jo 1450 kg, eli enemmän kuin 300D perusvarustein.J.T.S kirjoitti:
Yksi pieni seikka tuossa tosin mietityttää, mitenkähän tuo 1200 kiloinen takaveto-pikkuauto käyttäytyy talvella..? Esp:hän pitänee tilanteen hyvin kurissa, mutta lieneekö miten "kiikkerä" peli 30:nen vuoden etu-/ja neliveto autoilun jälkeen.
Tosin on huomioitava, että noi painot eivät ole vertailukelpoisia, kun noi www.bmw.fi:n antamat painotiedot lienevät EU:n mukaisia, eli punnitustapa eri kuin W123:aa tyypitettäessä oli.
En minäkään kiikkeräksi epäile, ruman näköiseksi kylläLaffi kirjoitti:Tuskin se kovin kiikkerä on, tuossa "pikkuautossa" on akseliväli pari senttiä pitempi kuin 240-sarjan Volvossa, raideleveys on sama kuin W124-Mersussa, painoa on 1320 kg, eli yhtä paljon kuin bensa-W123:ssa. Dieselkoneella Bemari painaakin jo 1450 kg, eli enemmän kuin 300D perusvarustein.
En ole muuten missään nähnyt ilmoitettavan bensa-W123:lle noin pientä omapainoa ja kolmesatanenkin painaa ilman mitään lisäkikkeleitä 1450 kg. Hallinnoimieni W123:sten omapainot ovat välillä 1360-1510 kg.
Haha Leka puhuu täyttä asiaaLeka kirjoitti:
En minäkään kiikkeräksi epäile, ruman näköiseksi kyllä. Tosin jos uudella pikkuautolla olisi pakko ajaa niin tuo lienee nykyisin ainut hyväksyttävä vaihtoehto juurikin vetotavan vuoksi.
En ole muuten missään nähnyt ilmoitettavan bensa-W123:lle noin pientä omapainoa ja kolmesatanenkin painaa ilman mitään lisäkikkeleitä 1450 kg. Hallinnoimieni W123:sten omapainot ovat välillä 1360-1510 kg.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Kiitoksia vaan, Harju.Leka kirjoitti:En ole muuten missään nähnyt ilmoitettavan bensa-W123:lle noin pientä omapainoa ja kolmesatanenkin painaa ilman mitään lisäkikkeleitä 1450 kg. Hallinnoimieni W123:sten omapainot ovat välillä 1360-1510 kg.Laffi kirjoitti:Tuskin se kovin kiikkerä on, tuossa "pikkuautossa" on akseliväli pari senttiä pitempi kuin 240-sarjan Volvossa, raideleveys on sama kuin W124-Mersussa, painoa on 1320 kg, eli yhtä paljon kuin bensa-W123:ssa. Dieselkoneella Bemari painaakin jo 1450 kg, eli enemmän kuin 300D perusvarustein.
Maahantuoja ilmoittaa v. 1980 MB 200:lle omapainoksi 1330 kg, näyttää olevan M102:lla. (200D 1370 kg).
300D:lle vastaava tietolähde antaa painoksi 1445 kg.
Ok, käyttäessäni ilmaisuja "yhtä paljon" ja "enemmän", ne sisälsivät 5-10 kilon toleranssin, mutta pointti tuli varmaan selväksi.
Niin ja ruma se Bemari kyllä on, ainakin jos vertaa W123:een. No on ne uudet mersutkin rumia mielestäni 123:een verrattuna.
Pointti on selvä, mutta viisikilosista on mukava väitelläLaffi kirjoitti:Maahantuoja ilmoittaa v. 1980 MB 200:lle omapainoksi 1330 kg, näyttää olevan M102:lla. (200D 1370 kg).
300D:lle vastaava tietolähde antaa painoksi 1445 kg.
Ok, käyttäessäni ilmaisuja "yhtä paljon" ja "enemmän", ne sisälsivät 5-10 kilon toleranssin, mutta pointti tuli varmaan selväksi.