Potentiometri
Potentiometri
Autoa on käytetty testerissä useaan kertaan.Tulevat miltei samat koodit.
Laatikkopuolelle 28,epälooginen signaali,122kaasupoljinanturitieto
moottoriohjauksella on toisinaan epäuskottava.
Moottoripuolelle P1689,mittaristovika,p1222 kaasupoljinanturi.
Auto tuppaa nykimään tasakaasulla tuossa 40-90km/h
nopeudessa.Kylmänä pelaa,kuin unelma.Oireet alkavat tuossa koneen ollessa jo lähes tai täysin normaalilämmin.Oire kestää noin 10km ajon.
Tämän jälkeen pelaa myöskin lämpöisenä hyvin.
Nyt on tehty jo paljon kaikenlaista.Automaatin on asiantuntija
tarkistanut,myöskin ohjausboksin.Suodattimet vaihdettu,esilämmitin tarkistettu.Tässä versiossa ei ole ilmamassamittaria,joten ei siinäkään
vikaa.Lucas vaihdettu kuopiossa vajaa vuosi sitten.Joten tuskin siinäkään mitään.,toivottavasti ei.
Nyt epäily kallistuu joko tuohon kaasupoljinanturiin(kaasunsäädin potentiometri) tai itse pääboksi.
Laatikkopuolelle 28,epälooginen signaali,122kaasupoljinanturitieto
moottoriohjauksella on toisinaan epäuskottava.
Moottoripuolelle P1689,mittaristovika,p1222 kaasupoljinanturi.
Auto tuppaa nykimään tasakaasulla tuossa 40-90km/h
nopeudessa.Kylmänä pelaa,kuin unelma.Oireet alkavat tuossa koneen ollessa jo lähes tai täysin normaalilämmin.Oire kestää noin 10km ajon.
Tämän jälkeen pelaa myöskin lämpöisenä hyvin.
Nyt on tehty jo paljon kaikenlaista.Automaatin on asiantuntija
tarkistanut,myöskin ohjausboksin.Suodattimet vaihdettu,esilämmitin tarkistettu.Tässä versiossa ei ole ilmamassamittaria,joten ei siinäkään
vikaa.Lucas vaihdettu kuopiossa vajaa vuosi sitten.Joten tuskin siinäkään mitään.,toivottavasti ei.
Nyt epäily kallistuu joko tuohon kaasupoljinanturiin(kaasunsäädin potentiometri) tai itse pääboksi.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Voi se olla kaasupokimen asentopotikassa vika. Oletko miettinyt että jos vika tuleekin jossain tietyssä sisälämpötilassa? Tarkoitan sitä että kun hytti alkaa lämpenemään niin potikka juonittelisikin siinä vaiheessa kun alkaa lämmintä tulemaan sisään tjms. ja moottorin lämpötilalla ei olisikaan vian kanssa mitään tekemistä.
Potentiometri
Niimpä.Tosin tämä kyseinen osa löytyy konehuoneesta.On siinä kaasuvaijerin jatkona.Pienikin ero voi vaikuttaa jo paljon.Sinänsä
hassua,että oireilee aikansa ja sitten taas toimii.Testerissä ei suoraan tullut koodia tuolle.Voi olla,että tulee sitten,kun lopullisesti hajoaa.
Kyllä se vika aika tarkkaan on samalla nopeudella (40-90) ja samalla
kierroslukualueellakin.
Muuten tätäkään ei varmuudella tiedä,ennenkuin laittaa uuden osan.
hassua,että oireilee aikansa ja sitten taas toimii.Testerissä ei suoraan tullut koodia tuolle.Voi olla,että tulee sitten,kun lopullisesti hajoaa.
Kyllä se vika aika tarkkaan on samalla nopeudella (40-90) ja samalla
kierroslukualueellakin.
Muuten tätäkään ei varmuudella tiedä,ennenkuin laittaa uuden osan.

- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Potikka
Yritettiin mitata tuota potikkaa.Eipä vaan onnistunut.On tosi pienet piikit.
Kokeiltiin joka vaihtoehto.Ilmeisesti vaatii jännitteen.Täytyy olla pistoke sitten kiinni,eikä mahdu enää mittaan.
Purkaamosta sais 70 eurolla.Ei auta,kuin kokeilla.
Kokeiltiin joka vaihtoehto.Ilmeisesti vaatii jännitteen.Täytyy olla pistoke sitten kiinni,eikä mahdu enää mittaan.
Purkaamosta sais 70 eurolla.Ei auta,kuin kokeilla.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Re: Potikka
Pistoke irti ja yleismittarin ohmialueella pitäisi vastuksen muuttua portaattomasti potikan liu`lla kun potikkaa kääntää. Potikan päissä tietenkin pysyy sama vastus koko ajan. Lisäksi sieltä voi löytyä kaasun vapautus tieto "mikrokytkin on/off" ja voi löytyä myös täyskaasutieto, mutta niistä en ole varma kun tunne juuri ko. auton systeemiä.petromax kirjoitti:Yritettiin mitata tuota potikkaa.Eipä vaan onnistunut.On tosi pienet piikit.
Kokeiltiin joka vaihtoehto.Ilmeisesti vaatii jännitteen.Täytyy olla pistoke sitten kiinni,eikä mahdu enää mittaan.
Potentiometri
Ei tuo mittaus ole niin helppoa,miltä näyttää.Mitattiin kaikki nastat.Jokaisessa jokin oomilukema.Tämä ei muutu,vaikka potikkaa yrittää kääntää.Johonkin nastaan on kytkettävä ilmeisesti jännite.
Ajattelin,että helpommalla pääsee,kun hakee purkaamolta toisen ja kokeilee sillä.
Joku sanoi,että jossain mallissa vika nykimiseen oli irronneet
liittimet.Nämä löytyivät sulakerasian alta.Ei kuulemma ole lukittavia liittimiä niissä.Tarkoitti varmaan pääsulakerasiaa.Ohjausboksin kanssa on muutama sulake,muttei siellä ole liittimiä,jotka tulevat "alapuolelta"
kiinni.Täytyy vielä tarkistaa tuokin paikka.
Ajattelin,että helpommalla pääsee,kun hakee purkaamolta toisen ja kokeilee sillä.
Joku sanoi,että jossain mallissa vika nykimiseen oli irronneet
liittimet.Nämä löytyivät sulakerasian alta.Ei kuulemma ole lukittavia liittimiä niissä.Tarkoitti varmaan pääsulakerasiaa.Ohjausboksin kanssa on muutama sulake,muttei siellä ole liittimiä,jotka tulevat "alapuolelta"
kiinni.Täytyy vielä tarkistaa tuokin paikka.
Re: Potentiometri
Potentiometri on säädettävä vastus, joten se kyllä nimenomaan pitää mitata jännitteettömänäpetromax kirjoitti:Ei tuo mittaus ole niin helppoa,miltä näyttää.Mitattiin kaikki nastat.Jokaisessa jokin oomilukema.Tämä ei muutu,vaikka potikkaa yrittää kääntää.Johonkin nastaan on kytkettävä ilmeisesti jännite.
Ajattelin,että helpommalla pääsee,kun hakee purkaamolta toisen ja kokeilee sillä.


Jos tuo kerran antoi outoja lukemia, eikä säätökään anna muutosta, niin nimenomaan voisi olla viallinen potikka


edit: typo korjattu
edit: ja vielä tarkennuksena: Vastuksien resistanssi mitataan mittareilla siten, että vastuksen yli syötetään pieni jännite, josta mittari (ilmeisesti läpi kulkeneen virran mukaan) laskee resistanssin.. voi olla, että jännitteellisenä mitattuna saattaa jopa rikkoa mittarin, ellei ole jotenkin mittari suojattu

Viimeksi muokannut veppe, 26.11.2006 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Potikka
Täytyy vaihtaa suosista,kun on niin helpossa paikassa.Mystistä on vaan se,että auto pelaa kylmänä ja kuumana.Tuo nykiminen kestää vain hetken.Kerran tuota testailtiin testerissä.Hieman minusta käyttäytyi
oudosti.Testeri näytti polkimen asentoa prosentteina.Jossain vaiheessa esim. 25 pomppas 19,vaikka kaasusta ei löysätty.
Normaalissa ajossa,kun oire ilmenee,kierrokset laskevat aika nykivästi.Sama,kun manuaalivehkeellä painais kytkimen pohjaan irroittamatta kaasusta.Pienikin pätkiminen tekee jo paljon.Kaikki heijastuu
automaattiin.
Eräs sanoi jossain palstalla löytäneen vian nykimiseen.Syy oli silloin irronnut tai ironneet liittimet pääsulakerasian alla.Oli jotain can-väylän
liittimiä.Näissä liittimissä ei kai ole ihmeellisempää lukitusta.Voivat irrota
ajan saatossa.Täytyy tarkistaa tuokin vaihtoehto.Saapa nähdä vaan,kun sulakerasiaa nostaa ylöspäin,paljonko putoaa lisää johtoja.
oudosti.Testeri näytti polkimen asentoa prosentteina.Jossain vaiheessa esim. 25 pomppas 19,vaikka kaasusta ei löysätty.
Normaalissa ajossa,kun oire ilmenee,kierrokset laskevat aika nykivästi.Sama,kun manuaalivehkeellä painais kytkimen pohjaan irroittamatta kaasusta.Pienikin pätkiminen tekee jo paljon.Kaikki heijastuu
automaattiin.
Eräs sanoi jossain palstalla löytäneen vian nykimiseen.Syy oli silloin irronnut tai ironneet liittimet pääsulakerasian alla.Oli jotain can-väylän
liittimiä.Näissä liittimissä ei kai ole ihmeellisempää lukitusta.Voivat irrota
ajan saatossa.Täytyy tarkistaa tuokin vaihtoehto.Saapa nähdä vaan,kun sulakerasiaa nostaa ylöspäin,paljonko putoaa lisää johtoja.
Potentiometri
No niin.Potentimetri tuli vaihdettua.Kävin purkaamolla ja palasin takaisin 50 euroa köyhempänä.Auto oli lämmin,ettei vikaa voinut todeta.Kävin silti koeajolla.Jotain muutosta uudessa potikassa oli.Tuntui vastaavan kaasuun
ärhäkämmin.Nyt tuntui lähtevän mopo käsistä.Laatikon vaihdot tapahtuivat nyt vähän myöhemmin ja 3-4 väli tuli terävämmäksi.
Seuraavana aamuna auto oli taas jäähtynyt.Töihin mennessä vika oli taas esillä.
Ei auttanut potikan vaihto ei.
Tarkistin,kun oli töissä aikaa johtoliitokset sulake ja relebokseilta.
Yhdessä releessä oli vähän hapettumaa,ei muuta.Mitähän nämä kaikki releet ovat sulakerasian takana?Vaikuttaako käytiin mikään?
Nyt on keinot vähissä.Ei oikein enempää viitsi vaihtaa osiakaan.
Hieman taas kävi mielessä,että oisko laatikon pyörimisnopeusantureissa
jotain?Sekin kokeilu maksaa äkkiä reilu 200e öljyjen kanssa.
Mikä voi aktivoida vian?Tämä tulee miltei heti,joskus ennenkin.kun termostaatti aukeaa ensimmäisen kerran.Eil tuossa ,kun kone jo normaalilämmössä?Oire häviää(nykiminen) noin 10 kilometrin ajon jälkeen.
ärhäkämmin.Nyt tuntui lähtevän mopo käsistä.Laatikon vaihdot tapahtuivat nyt vähän myöhemmin ja 3-4 väli tuli terävämmäksi.
Seuraavana aamuna auto oli taas jäähtynyt.Töihin mennessä vika oli taas esillä.


Tarkistin,kun oli töissä aikaa johtoliitokset sulake ja relebokseilta.
Yhdessä releessä oli vähän hapettumaa,ei muuta.Mitähän nämä kaikki releet ovat sulakerasian takana?Vaikuttaako käytiin mikään?
Nyt on keinot vähissä.Ei oikein enempää viitsi vaihtaa osiakaan.
Hieman taas kävi mielessä,että oisko laatikon pyörimisnopeusantureissa
jotain?Sekin kokeilu maksaa äkkiä reilu 200e öljyjen kanssa.

Mikä voi aktivoida vian?Tämä tulee miltei heti,joskus ennenkin.kun termostaatti aukeaa ensimmäisen kerran.Eil tuossa ,kun kone jo normaalilämmössä?Oire häviää(nykiminen) noin 10 kilometrin ajon jälkeen.