Hällärin kytkeminen
Hällärin kytkeminen
Haluaisin vähän näkökantoja hälytysjärjestelmän asennuksen tiimoilta. Auto on 300D automaatilla, eikä muita säköherkkuja kuin keskuslukko. Kaikki lukot eivät toimi niin kuin haluaisin (oikeanpuoleinen lukko paskana), joten ajattelin kaukoa tai uudet lukot.
Hälläri kuitenkin veti pidemmän korren, koska siinä toosassa on enemmän toimintoja kuten esim ajonestoja, lisäkanava webastolle, jne. Ja kaikki tämä on mukavaa, jos se toimii.
Siitä syystä haluaisin vähän neuvoja mistä päästä kannattaa aloittaa.
Mistä löydän keskuslukituksen piuhat?
Käytänkö sisävaloja "oven-tunnistimina"?
Mitä kautta kannattaa vetää piuhoja takakontista ja/tai etu-pellin alta ohjaamoon?
Mihin kannattaisi sijoittaa hällärin keskusyksikkö?
Löytyisikö jonkunlaista autokohtaista sähkökarttaa, niin ettei tarvis repiä ihan kaikkia sisuskaluja pellolle?
Ja onko muita asioita mitä minun tulisi huomioida?
Niin, ja sit vielä yks kysymys: Kutospytyn hehkun vaihtamiseen ei varmaan ole mitään helppoja ratkaisuja? Mun kädet tuntuu olevan vähän liian läskit, eikä millään tunnu saavan räikkää nivelillä ja jatkoilla sinne...
Hälläri kuitenkin veti pidemmän korren, koska siinä toosassa on enemmän toimintoja kuten esim ajonestoja, lisäkanava webastolle, jne. Ja kaikki tämä on mukavaa, jos se toimii.
Siitä syystä haluaisin vähän neuvoja mistä päästä kannattaa aloittaa.
Mistä löydän keskuslukituksen piuhat?
Käytänkö sisävaloja "oven-tunnistimina"?
Mitä kautta kannattaa vetää piuhoja takakontista ja/tai etu-pellin alta ohjaamoon?
Mihin kannattaisi sijoittaa hällärin keskusyksikkö?
Löytyisikö jonkunlaista autokohtaista sähkökarttaa, niin ettei tarvis repiä ihan kaikkia sisuskaluja pellolle?
Ja onko muita asioita mitä minun tulisi huomioida?
Niin, ja sit vielä yks kysymys: Kutospytyn hehkun vaihtamiseen ei varmaan ole mitään helppoja ratkaisuja? Mun kädet tuntuu olevan vähän liian läskit, eikä millään tunnu saavan räikkää nivelillä ja jatkoilla sinne...
hällärihommia
Olen tullut seuraavaan:
Virtalukon takaa löytyy punainen johto joka taitaa olla jatkuva jännitteinen. Käynnistysvirran johdon väri on ruusunpunainen/keltainen ja starttausjohto on violetti.
Hätävilkkunappulan takaa löytyy musta/valkoinen ja musta/vihreä, ne ovat positiivisia vilkunohjausjohtoja.
Keskuslukitukseen pitäisi näköjään tehdä jotain muutoksia. Itse hälyttimessä on releet valmiina, mutta kyselisin minkävärinen auton oman ohjauksen ja alipainepumpun välinen johto on? Ja onko jatkuva jännite punainen?
Ovikytkimet löytyy valokatkaisimista, mutta voiko myös käyttää mittaristoon menevää ruskea/keltaista niin ei tarvis viedä johtoja katosta alas? Toinen tapa olisi löytää se kaapelinippu jostain paremmasta paikasta.
Kuulostaako mitenkään tutulta?
Virtalukon takaa löytyy punainen johto joka taitaa olla jatkuva jännitteinen. Käynnistysvirran johdon väri on ruusunpunainen/keltainen ja starttausjohto on violetti.
Hätävilkkunappulan takaa löytyy musta/valkoinen ja musta/vihreä, ne ovat positiivisia vilkunohjausjohtoja.
Keskuslukitukseen pitäisi näköjään tehdä jotain muutoksia. Itse hälyttimessä on releet valmiina, mutta kyselisin minkävärinen auton oman ohjauksen ja alipainepumpun välinen johto on? Ja onko jatkuva jännite punainen?
Ovikytkimet löytyy valokatkaisimista, mutta voiko myös käyttää mittaristoon menevää ruskea/keltaista niin ei tarvis viedä johtoja katosta alas? Toinen tapa olisi löytää se kaapelinippu jostain paremmasta paikasta.
Kuulostaako mitenkään tutulta?
hälläri ajatuksia
Engelsmannit ovat hiukan auttaneet erilaisten loogisten kytkentöjen selittämisessä. (http://forums.mercedesclub.org.uk/)
Mua kiinostaisi piuhojen värejä virtalukon ympäristössä.
Ja sitten hiukan mietin mihin etu-sisävalon viive on kytketty. Viive kytkentä saattaa häiritä hälläriä sillä tavalla että se luulee että joku ovi on auki. Tähän ongelmaan olen suunitellut seuraavan hässäkän:

Ainakin mun autossa etu ja taka sisävalot ovat er piireissä. Siksi laitoin vielä muutaman diodin, jotta piirit eivät häiritsisi toisiaan. Itse hällärissä on kans viive toiminta valoille, jonka ajattelin kytkeä sekä etu että taka valoihin.
Mut sit tulee se hauskin: Alipainepumpun ohjaus... Näyttääkö kuvassa olevat kytkennät sellaisilta että ne vois toimia? Piuha joka yhdistää alipainepumppua ja ohjausta pitäisi olla sininen (mun kuvassa se on piirretty katkoviivalla)?

Mua kiinostaisi piuhojen värejä virtalukon ympäristössä.
Ja sitten hiukan mietin mihin etu-sisävalon viive on kytketty. Viive kytkentä saattaa häiritä hälläriä sillä tavalla että se luulee että joku ovi on auki. Tähän ongelmaan olen suunitellut seuraavan hässäkän:

Ainakin mun autossa etu ja taka sisävalot ovat er piireissä. Siksi laitoin vielä muutaman diodin, jotta piirit eivät häiritsisi toisiaan. Itse hällärissä on kans viive toiminta valoille, jonka ajattelin kytkeä sekä etu että taka valoihin.
Mut sit tulee se hauskin: Alipainepumpun ohjaus... Näyttääkö kuvassa olevat kytkennät sellaisilta että ne vois toimia? Piuha joka yhdistää alipainepumppua ja ohjausta pitäisi olla sininen (mun kuvassa se on piirretty katkoviivalla)?

Enpä jaksanut alkaa noita piirroksia tutkimaan kun en niistä mitään ymmärrä ilman tunnin ihmettelyä
Mutta pumpun ohjausjohto on tosiaan sininen,löytyy helpoiten vaikkapa takapenkin alta tai sitten seisontajarrun takana olevan muovisuojuksen irroittamalla.Johtohan on helppo testata oikeaksi,sehän on sellainen vaihtuva napainen.Eli vaihtaa napaisuutta riippuen onko ovet lukossa vai ei.
Kytkentä alipainetoimisiin napaisuutta vaihtaviin lukkoihin on kyllä kerrottu ohjekirjassa,jos ei niin paskan möivät
Useimmiten häläreissä on releet jotka osaavat ohjata alipaineella toimiviakin keskuslukkoja,tosin tehtaan asetukseina laitteessa on usein ohjaus kytkettynä niin että toimii sähkölukollisissa.Yleensä tosiaan pitää muuttaa laitteen asetuksista releen viive kohdalleen ennenkuin toimii mersussa.Ohjekirjasesta on apua...

Kytkentä alipainetoimisiin napaisuutta vaihtaviin lukkoihin on kyllä kerrottu ohjekirjassa,jos ei niin paskan möivät

Useimmiten häläreissä on releet jotka osaavat ohjata alipaineella toimiviakin keskuslukkoja,tosin tehtaan asetukseina laitteessa on usein ohjaus kytkettynä niin että toimii sähkölukollisissa.Yleensä tosiaan pitää muuttaa laitteen asetuksista releen viive kohdalleen ennenkuin toimii mersussa.Ohjekirjasesta on apua...
Sinne takapenkin alle minäkin sen lukonohjauksen kytkin, ei voi erehtyä johdoissa. Ei sisävalon viive ainakaan mulla häiritse mitenkään, kun se viive piiri on siellä "valaisimessa" eikä ovikoskettimissa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Hälläri asiaa...
Nyt on hälläri kytketty!
Ei ollut vaikeata, mutta ei se ollut mitään hauskaakaan. Vaatii melkoisen paljon pitkää pinnaa.
Nyt hälläri toimii, mutta iskuntunnistin taitaa olla vähän liian herkällä kun auto huutaa ohiajaville busseille...
Ei ollut vaikeata, mutta ei se ollut mitään hauskaakaan. Vaatii melkoisen paljon pitkää pinnaa.

Nyt hälläri toimii, mutta iskuntunnistin taitaa olla vähän liian herkällä kun auto huutaa ohiajaville busseille...

"I don't belive in faith,
I belive in bad luck!"
I belive in bad luck!"
- samppa77hki
- Viestit: 30
- Liittynyt: 03.10.2006 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
vilkut
Suunnittelin ensin laittavani vilkut juuri siihen hätävilkkuun. Jos olisin saanut vilkun nappia ja "fundamentti" irti niin olisin varmaan tenytkin niin. Kun nappula ei halunnut irrota pienellä väkivallalla niin päätin katsoa minkälaisia piuhoja tulee ratin monitoimiviiksestä. Ratin vasemalle puolelle menee kaapeilnippu moninapaiseen kontaktiin. Kuorin vähän sitä nippua, ja löysin oikeat kaapelit ensi yrittämällä.
Juotin sitten hälläristä tulevan piuhan haaroitettuna ja diodeilla niihin kaapeleihin. Muistaakseni vilkkujen kaapelit oli musta/valkoinen ja musta/vihreä (en vanno että nämä värit ovat oiketia, mutta korjatkaa jos olen väärässä). Diodit kannattaa laittaa, koska muuten et enää pysty antamaan suuntamerkkiä, vaan kaikki vilkut vilkkuu kun käännät viiksestä..
Jos sinulla on korjausopas mistä löytää sähkökaavoja, niin voit tarkistaa kaapeleitten väriä oman mallin mukaan. Jos taas mielummin koitat ja katot, niin kannattaa ensiksi mittailla yleismittarilla epäilemäsi piuhoja erikseen käyttämällä vilkkua. Jos et haula tuhota piuhoja voit työntää nuppineulan kaapelin läpi, käyttää vilkkua ja mitata neulan ja maadoituspisteen välistä.
Itse opin sen että krapulassa tärisevin käsin oli kaameeta kytkeä. Kannattaa olla tarkka, koska huonosti asennettu laite ei toimi kovin hyvin.
Juotin sitten hälläristä tulevan piuhan haaroitettuna ja diodeilla niihin kaapeleihin. Muistaakseni vilkkujen kaapelit oli musta/valkoinen ja musta/vihreä (en vanno että nämä värit ovat oiketia, mutta korjatkaa jos olen väärässä). Diodit kannattaa laittaa, koska muuten et enää pysty antamaan suuntamerkkiä, vaan kaikki vilkut vilkkuu kun käännät viiksestä..
Jos sinulla on korjausopas mistä löytää sähkökaavoja, niin voit tarkistaa kaapeleitten väriä oman mallin mukaan. Jos taas mielummin koitat ja katot, niin kannattaa ensiksi mittailla yleismittarilla epäilemäsi piuhoja erikseen käyttämällä vilkkua. Jos et haula tuhota piuhoja voit työntää nuppineulan kaapelin läpi, käyttää vilkkua ja mitata neulan ja maadoituspisteen välistä.
Itse opin sen että krapulassa tärisevin käsin oli kaameeta kytkeä. Kannattaa olla tarkka, koska huonosti asennettu laite ei toimi kovin hyvin.
"I don't belive in faith,
I belive in bad luck!"
I belive in bad luck!"
- samppa77hki
- Viestit: 30
- Liittynyt: 03.10.2006 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Pitääpä tutkiskella mistä sais ohjauksen,mikä toimii. Jostain syystä sieltä viiksen tai suoraan vilkuilta häly ei ohjaa vaan polttaa hälyn vilkkureleen sulakkeen.
Kokeiltu erillisillä lampuilla mitä en nyt haluais autoon ruveta kiinteesti ruuvaamaan kiinni ja niin että häly pelkästään kytketty etuvilkkuihin auton omat johdot irrotettuna, toimii häly ihan ok. En tiedä miten asiaan vaikuttaa kun autossa vielä jäljellä kaikki taksi-kytkennät.
Kokeiltu erillisillä lampuilla mitä en nyt haluais autoon ruveta kiinteesti ruuvaamaan kiinni ja niin että häly pelkästään kytketty etuvilkkuihin auton omat johdot irrotettuna, toimii häly ihan ok. En tiedä miten asiaan vaikuttaa kun autossa vielä jäljellä kaikki taksi-kytkennät.
pos ja neg ohjaus
Onko mahdollista että vahingossa olet kytkenyt ohjauksen väärin? Minun ymmärtääkseni ohjaus on positiivinen.
Jos vahingossa olet kytkenyt negatiivisen ohjauksen, niin voi olla että sulakkeita palaa.

Toinen mahdollisuus on että kytket hälyttimen parkkivaloihin, jolloin diodeja ei tarvita. Tämä kytkentä on myös käsittääkseni positiivinen.
Juuri tälläisiin pieniin asioihin viittasin kun sanoin että kytkeminen on hauskaa!
Jos vahingossa olet kytkenyt negatiivisen ohjauksen, niin voi olla että sulakkeita palaa.

Toinen mahdollisuus on että kytket hälyttimen parkkivaloihin, jolloin diodeja ei tarvita. Tämä kytkentä on myös käsittääkseni positiivinen.
Juuri tälläisiin pieniin asioihin viittasin kun sanoin että kytkeminen on hauskaa!

"I don't belive in faith,
I belive in bad luck!"
I belive in bad luck!"
- samppa77hki
- Viestit: 30
- Liittynyt: 03.10.2006 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti: