dealer kirjoitti:Otetaan esimerkiksi W210 CDI-moottorilla, vaikkapa 220.
Ulkomuoto on tyylikkään näköinen, muotoilu on ajatonta.
Valot ovat hyvät ja sumuvalotkin oikealla paikalla alhaalla puskurissa.
Penkit ovat hyvät istua toisin kuin 124-vanhuksen hetekat, säädöt riittävät ja verhoilumateriaalit ovat laadukkaita.
Auto on hiljaisempi kuin edeltäjänsä ja hammastanko-ohjaus on selvä muutos parempaan suuntaan.
Hallintalaitteet toimivat totutusti, erinomaiseen monitoimiviikseen on lisätty kertapyyhkäisytoiminto josta W124 omistajat haaveilivat.
Hehkutusaika on erittäin lyhyt verrattuna esikammiodieselin "rukoushetkeen".
W210 on vakaa, rauhallinen ajettava - satakaksnelkuista tuttu puoltamistaipumus ja rauhattomuus loistaa poissaolollaan.
Automaatti vaihtaa pehmeästi, lähes huomaamatta.
-------------------------
Tässä on nyt hyvin pitkälti verrattu CDI-väyrystä W124:ään.
Olen ajanut tänä talvena suunnilleen yhtä paljon kilometrejä W210:llä kuin W123:lla. Tässä muutamia havaintoja/kommentteja edellisiin W210:stä:
Ulkomuoto on makuasia, mutta W210 on W123:een verrattuna järkyttävän näköinen sammakkohenkinen halvasti valmistettu muovisämpylä. Ylellisyyttä luovaa kromipintaa on turha etsiä. Väykälle plussaa siitä että se näyttää isommalle ja on isompikokoinen. Valot ovat W123:a huonommat. Sumuvalot ovat alhaalla puskurissa, jossa ne ovat hyödyttömät. W123:ssa niillä on virkaa ja niitä tulee käytettyä.
Väykän penkit ovat W123:a paremmat, mutta verhoilumateriaalit ja sisustus kauttaaltaan W123:a halvemmin tehty. Hammastanko-ohjaus on kökkö eikä palauta hitaissa nopeuksissa. W123 on huomattavasti mukavampi ja vaivattomampi pyöritellä kaupungissa. Parametrinen ohjaus auttaisi väykässä, mutta se on lisävaruste.
Kertapyyhkäsytoiminta on asiaa. Yksisulkanen pyyhinjärjestelmä tuntuu lasin puhtaanapitoa silmällä pitäen olevan selvästi surkeampi kuin W123:n kaksisulkainen.
Hehkutusaika on lyhyempi, mutta kahden kuukauden sisään on joutunut kahteen kertaan käymään Veholla vaihtamassa hehkutulpan. W123:sista ei ole vielä yhtään hehkutulppaa mennyt 5,5 vuoteen (ja jos menee, niin voi itse vaihtaa).
W210 on tietysti hiljaisempi ja kulkee enemmän sukkasillaan. W123 on suuntavakaampi ja loogisempi ajettava.
Automaatti vaihtaa hyvin paitsi ajoittain heikko ykköseltä kakkoselle vaihto pakottaa ajamaan liikkeellelähtöjä vaivalloittavalla W-asennolla. Henkilökohtaisesti pidän vähemmän luistavista automaattilaatikoista, vaikka väykässä ollaan vielä kaukana jostain volvon aivan holtittomasti luistavista lootista
dealer kirjoitti:Moottorissa on riittävästi tehoa ja laaja-alainen vääntö - moisesta vanhan 124:n omistajat saattoivat vain haaveilla.
Edes 300 24V turbodiesel ei pääsisi lähellekään näitä ominaisuuksia vaikka sellainen olisi joskus 124:än keulille laitettu, puhumattakaan polttoaineenkulutuksesta joka on
CDI-moottorissa monta litraa pienempi sataa kilometriä kohden.
CDI onkin käyttöominaisuuksiltaan ensimmäinen 210-koriseen valittu moottori joka on sopusoinnussa auton muiden erinomaisten piirteiden kanssa.
-------------------------
Zipatussa nelimukisessa CDI:ssä on riittävästi voimaa. Turboviive on varsin häiritsevä muuttuvageometrisestä ahtimesta huolimatta. Tosin porukat tuntuu täällä ruuhka-Suomessa pyörivän oikein kunnolla jaloissa jo tasaisesti vetävän 88 hv:n W123 kanssa. Nelipyttysen CDI:n käyntiääni on ruma ja kaukana viisimukisen esikammiodieselin sulosoinnuista. Talvella liikennevaloissa lisälämmittimen aikaansaama tyhjäkäynnin huojunta vituttaa oikein huolella

Polttoaineenkulutus on n. 2,5 l pienempi sataa kilometriä kohden. Kylmällä moottorilla ajettaessa ero on pienempi.
dealer kirjoitti:Automaatti-ilmastointi hoitaa lämmityksen ja tuuletuksen huomaamatta ja Webasto lämmittää moottorin nopeasti.
Ajonvakautusjärjestelmän ansiosta ohitukset hoituvat turvallisesti; kaasun voi painaa pohjaan ja vaihtaa samalla kaistaa liukkaallakin kelillä.
Vanhalla 124:llä sama temppu aiheuttaa välittömän ulosajon, ainakin jos varusteena on ASD joka on tällaisissa tilanteissa suorastaan vaaratekijä.
Mikäli kulkua halutaan lisää se onnistuu erittäin helposti ja edullisesti moottorinohjauksen ohjemaa muuttamalla, jopa +50hv ja rajusti vääntöä saadaan hetkessä.
Mikä parasta, moottori kestää tämän - samoin voimansiirto, vanhassa 124:ssähän automaattilaatikko antautuu heti kun tehoa lisätään.
Eikä polttoaineenkulutus kasva.
W210:ssa on 124:ään verrattuna keskimäärin huomattavasti paremmat varusteet - siitä huolimatta käytetyn hinta on edullinen.
Monesta 124:stä puuttuu jopa ilmastointi joka W210:ssä on lähes itsestäänselvyys.
--------------------------
W210 on niin uusi ettei siinä ole Webastoa

auto on suoraruiskutuksineen kuin jääkaappi W123:een verrattuna... W123:n ilmastoinnin kompura on irrotettuna varastossa
Ajonvakautusjärjestelmä aiheuttaa talviajossa normitoimintaa häiritsevää rutinaa. Taajama-alueella tuleekin pidettyä ESP:tä poiskytkettynä ja ajettua vapautuneesti, jolloin tosin joutuu kärsimään mittariston kirkaasta vilkkuvasta kolmiovalosta. Ilman ESP:tä ajettaessa W210 on huomattavasti rauhattomampi terävine luisuineen, auto on selvästi suunniteltu ajettavan typerä ESP kytkettynä. W123:n etenemiskyky on huomattavasti parempi (tosin väykässä kuluneet kitkarenkaat). Viimeksi tänään lumipyryssä tempomaatti 135 km/h asetettuna totesin W123:n kulkevan lumessa kuin juna ja ylittävän keskivallin eleettömästi. Lumi pöllysi ja työsuhde-volvoilijat jättäytyivät vetelyineen suosiolla taakse. Kotona totesin lumipyryn perän umpeen muuraavasta vaikutuksesta huolimatta takavalojen näkyvyyden mahdollistavan rivotuksen toimineen, kuten Stuttgartissa on aikanaan mietitty
Zipistä olikin jo jotain.. Piilevät tehoreservit kannattaa ehdottomasti käyttää hyväkseen. 176hv/364Nm muutti auton luonteen täysin. Tosin näillä rajoituksilla ja olosuhteilla en ole kaivannut kotisäätöisen 300 D:n voimavarojen päälle juuri lisää.
Varusteet? W210:iin ei ole tajuttu ottaa edes kattoluukkua...
dealer kirjoitti:Perushuolto on edullisempaa kuin 124:ssä kiitos pienemmän öljytilavuuden - pari litraa laadukasta täyssynteettistä öljyä maksaa jo parikymppiä.
Öljynvaihdot ja huollot on helppo tehdä itse - ja mikäli katsastuksessa havaitaan jotain vikaa ne voi korjata maalaisjärkeä käyttämällä.
Joskus paljon ajetuissa saattaa alapallonivel väljistyä (samahan se on muissakin merkeissä) jolloin vaihtotyö on huomattavasti helpompi kuin 124:ssä.
Yhteenveto:
Ei ole mitään järkeä maksaa yli 10-vuotiaasta vanhentuneen tekniikan voimin liikkuvasta 124:stä jopa 10000 euroa kun suunnilleen samalla rahalla saa uudemman
commonrail-dieselin jonka kulutus on paljon pienempi ja jossa on hyvät varusteet.
Lisäbonuksena W210 ostaja saa naapurien kateelliset katseet ja autofoorumien lukijoiden vilpittömät onnittelut.
Ei ole ihme että mersuharrastajat ovat ottaneet W210n omakseen kateellisten panetteluista piittaamatta.

Perushuolto on verrattuna kallista, koska W123 huolletaan edullisesti itse, mitä W210:iin on käytännössä hankalaa ellei mahdotonta. Alustan palikat ovat hepposempia ja kuluvat huomattavasti nopeammin. Alapalloja, narinaniveltä, etuvakaajan helaa+yhdystankoa on joutunut vuoden sisään vaihtamaan. W123:een vuoden aikana vaihdettu takajouset (ei kestäneet kuin 23 vuotta ja 480 tkm) ja harrastuksen vuoksi takaiskarit

muutoin alustapolitiikkaa on jotain vuosia sitten päivitetty huolella ja auto on ajossa oikein tukevan tuntuinen.
Yhteenveto:
Ei ole mitään järkeä maksaa yli 5 vuotiaasta kalliisti korjattavan, epäluotettavan tekniikan voimin liikkuvasta 210:stä hirveitä summia kuin reilusti alle 210:n vuosittaisen arvonalennuksen saa viimeisen päälle 123:n (jos onnistuu löytämään), jossa
FIILIS, yleinen laaduntuntu ja luotettavuus ovat täysin toisissa sfääreissä.
Lisäboonuksena asiallisessa maalissa oleva W123 kääntää päät liikenteessä. Normi-taksi-koppa-väykkää harvemmin kukaan motivoituu katsomaan. Huoltoasemalle jos tulen 123:lla niin usein porukka saattaa tulla uteliaasti juttelemaan. 210:stä ei huoltiksella kukaan koskaan ole ollut kiinnostunut.
Ei ihme ettei kertakäyttöauto-W210:ä mersuharrastajat pidä enää oikeana Mersuna
