ei käynnisty, ei...

Vastaa Viestiin
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

ei käynnisty, ei...

Viesti Kirjoittaja raggari »

nyt jäi '86 300SE pihankoristeeksi

aamulla -24C eikä ässä inahtanutkaan, startti kyllä jaksaa pyöriä hyvin.. nyt päivällä -14C ja meinaa jo käynnistyä, mutta ei kuitenkaan :? Kesällä(lämpöisellä säällä) tarvii polkaista kerran kaasua käynnistyksen yhteydessä jotta lähtee käyntiin.

Mitenkä tuon kylmäkäynnistyksen pitäisi sujua, kun ei ole tuota manuaaliakaan enkä koskaan ole ruiskua autoa ennen omistanut.
Yksi polkaisu ennen starttausta ja sitten startataan kunnes käynnistyy?

Täytyy vaihtaa varmuuden vuoksi tulpat ja bensansuodatin, vai onko niitä 2? Kaikki mahdolliset vinkit ässään ja talveen liittyen tervetulleita :!:

Kunpa olisi se lohkolämmitin :/ Kai täällä on muillakin mersuja jossa ei ole lohkolämmitintä?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: ei käynnisty, ei...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

raggari kirjoitti: Yksi polkaisu ennen starttausta ja sitten startataan kunnes käynnistyy?
Ei. Tuo kaasun painallus enne starttausta ei vaikuta ruiskukoneessa mitään.

Mulla joskus tenava temppuillut niin se on lähtenyt käyntiin kun on startannut kaasupohjassa.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo, kokeile startata ilman kaasua, pienellä kaasulla, puolikaasulla, kaasu pohjassa...

Kun on semmoinen keli että lupailee vähän, niin repäise kylmäkäynnistyssuuttimen piuha irti. Se on se sininen sokeripalan kokoinen liitin imusarjan etuosassa (olisko 1-2 pyttyjen imurännien välissä, ilmanputsari pitänee irroittaa että löytyy). Pitäisi lupailun loppua. Jos ei vaikutusta, niin suutin vaihtoon.

Tulpat on kunnossa ja virranjakajan sisällä ei ole hapettumia?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Aika toimiva menetelmä noiden boschin ruiskujen kanssa on ollut käynistää normaalisti ilman kaasua, jos ei 5s kuluessä hörähdä niin kaasu pohjaan ja sahataan niin pitkään että lähtee. Pumppaaminen ym. kikkailu ei varmasti auta.

Taitaa olle ihan yleinen ohje, ettei kaasuun normaalisti saisi/tarvitsisi koskea.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Erew126
Ässämies
Viestit: 389
Liittynyt: 22.10.2005 18:13

Viesti Kirjoittaja Erew126 »

Jaha, kun itse muistelisin että oman ässäni käyttöohjeissa sanotaan, että kolme kertaa paina kaasupoljin pohjaan ennen käynnistystä.

Oikeasti, en voi ymärtää, miksi sinunkin ässästä puuttuu lämmitin. Omastani myös. Ei se nyt varmaan kallis olisi ollut tehtaalla asentaa, kun kerran Suomeen auto tiltataan.

Eikö se ole aika kohtalokasta pitemmän päälle, kun 25 pakkasilla pamautat käyntiin?
w126 300SE 1986
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei se nyt suurensuuri homma ole sinne laittaa näin jälkeenpäinkään.

Ei maksa edes paljoa.
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

Erew126 kirjoitti: Eikö se ole aika kohtalokasta pitemmän päälle, kun 25 pakkasilla pamautat käyntiin?
Mutta sinulla kuitenkin lähtee käyntiin kovalla pakkasellakin? Jotain vikaa omassani täytyy olla kuin ei edes lupaa kovimmilla pakkasilla, vaikka pyörittäisi 5min putkeen starttia, niin ei mitään. Nyt sitten kaikki spekuloimaan ja arvailemaan mahdollista vikaa, kenties jokin anturivika? Lämpöisellä ilmallakaan ei lähde ilman kaasua käyntiin...

Tulpat + bensansuodatin hommattu, vielä kun saisi vanhat tulpat irti, ihme homma sekin kun tulpat ovat kuin liimautuneet kiinni, ei millään meinaa saada pois, vaikka viime viikolla osa lähti aivan hyvin, ja ei en kiristänyt liikaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

raggari kirjoitti: Lämpöisellä ilmallakaan ei lähde ilman kaasua käyntiin....
Seokset liian laihalla? suuttimet kunnossa? Kylmäkäynnistyssuutin toimii?

Kokeile käynnistä niin että kaveri starttaa ja varovasti painat määräjakajan läppää alaspäin. Silloin kone saa enemmän polttoainetta
Avatar
Erew126
Ässämies
Viestit: 389
Liittynyt: 22.10.2005 18:13

Viesti Kirjoittaja Erew126 »

Oma ässäni on talviseisonnassa ja taitaapi olla -3 astetta, kovin lukema, milloin olen käyntiin laittanut. En usko, että omanikaan lähtisi -25 käyntiin, onhan se kova lukema.

Käytin viime kesänä nostimien vaihdossa ja huoltomies varoitteli, että saattaa jonkin ajan kuluttua olla nokka-akseli remontti edessä, niin sen takia en kovin pakkasilla viitsi autoa käytellä
w126 300SE 1986
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Saattaa ne lähteäkin. 500Se K-jetin ruiskulla käynnistyi 32 asteen pakkasesta aivan välittömästi viikon seisonnan jälkeen. Kone siis käynnistyi heti kun startti vähän inahti. Kyseessä ei ollut tyhmä kokeilu, vaan turistin piti saada autonsa käyntii laskettelukeskuksen pihasta hiihtoloman päätteeksi.

Ei kai Ke-jetronic voi olla huonompi?
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Miulla taitaa olla KE-Jetti Matikissa. Eipä ole ollut ongelmia, ei kylmässä eikä lämpimässä, ei kylmänä eikä lämpimänä :D

Varmuuden vuoksi: kop kop :shock:

Mainitaan nyt vielä ettei auto ole piuhan päässä... :?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

dry kirjoitti:Miulla taitaa olla KE-Jetti Matikissa. Eipä ole ollut ongelmia, ei kylmässä eikä lämpimässä, ei kylmänä eikä lämpimänä :D
Jaa että ikinä ei ole ollut minkäälaisia häiriöitä :shock: Koputa vain sitä puuta ja LUJAA :lol: :lol:

Kyllä ke-jettikin hörähtää käyntiin reilusti yli 30 pakkasilla,kokemusta kollffista ja tuosta 300TE:stä.Hätä ei lue lakia?
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Perttu K kirjoitti:Saattaa ne lähteäkin. 500Se K-jetin ruiskulla käynnistyi 32 asteen pakkasesta aivan välittömästi viikon seisonnan jälkeen. Kone siis käynnistyi heti kun startti vähän inahti. Kyseessä ei ollut tyhmä kokeilu, vaan turistin piti saada autonsa käyntii laskettelukeskuksen pihasta hiihtoloman päätteeksi.

Ei kai Ke-jetronic voi olla huonompi?
Ei. Mulla ainakin TE lähti aikanaan ihan joka pakkasella käyntiin. JOssain -28 asteessa kone vongahti tulille ihan "avainta näyttämällä", mutta kävi ilm. paksujen öljyjen takia pari-kolme sekuntia vähän hitaasti ennen kuin tyhjäkäynti kohosi sinne 700 r/min tasoon.

Puolilämpimänä tai kuumalla kelillä se sitten antoikin starttauttaa hiukan pidempään...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

pientä päivitystä,

tulpat ja p-suodatin vaihdettu. Bensansuodatinta ei varmaan tänä vuosituhantena vaihdettu kun oli aivan ruosteessa kaikki kiinnikkeet/pultit. Mutta mitään merkittävää helpotusta ei tämä tuonut, yhtä kehnosti hörähtää käyntiin edelleenkin :cry:

lämpöisenä(pakkasta alle -10) lähtee käyntiin seuraavasti: heti virta-avainta käännettyä moottori aivan kuin hörähtää käyntiin ja kone pyörähtää ehkä pari kertaa korkeintaan, mutta ei jää käyntiin ilman kaasua, jos jatkaa vain päättäväisesti sahausta niin viimeistään 10sek päästä kone sitten lähtee käyntiin hieman takkurellen. Kylmällä säällä(pakkasta yli -20) asia on aika toivoton, ei edes "hörähdä".

tästä päätellin että kun auto juuri yrittää käynnistyä, ja kone pyörähtää, mutta ei jää käyntiin, niin jostain syystä jokin katkaisee bensantulon tai ilmantulon? vai saa liikaa ilmaa/bensaa?

:arrow: ruiskusta jokin anturi mennyt? olipas todella hankalasti selitetty, toivottavasti joku tajuaa

viisaat jatkakaa, vinkit tervetulleita, vastusarvoja mittailemaan antureilta?
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

raggari kirjoitti:pientä päivitystä,
[...]
voisko lambda-anturi olla mennyt? Mitenhän sen voisi selvittää?
edit: jaa eihän tässä oo koko lambdaa :oops:
Viimeksi muokannut raggari, 29.1.2007 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Vaimoni 230CE:ssä oli joskus vastaavanlainen ongelma, otin ilmanputsarissa heti ensimmäisenä silmään sattuvan anturin irti ja tarkistin kunnon; rikkipoikki. Veholta uusi, muistaakseni 14€ pari vuotta sitten ja sen jälkeen ei ongelmia.
Oisko anturin nimi joku tyhjäkäyntianturi, ei tiennyt Vehon varaosamyyjäkään sen nimeä, sanoi vaan, että tuolla numerolla antaa tuommoisen nimen: anturi. :D
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Yksi veikkaus olisi tuo aiemminkin mainittu kylmäkäynnistys-suutin...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ruoja kirjoitti:Vaimoni 230CE:ssä oli joskus vastaavanlainen ongelma, otin ilmanputsarissa heti ensimmäisenä silmään sattuvan anturin irti ja tarkistin kunnon; rikkipoikki. Veholta uusi, muistaakseni 14€ pari vuotta sitten ja sen jälkeen ei ongelmia.
Oisko anturin nimi joku tyhjäkäyntianturi, ei tiennyt Vehon varaosamyyjäkään sen nimeä, sanoi vaan, että tuolla numerolla antaa tuommoisen nimen: anturi. :D
Imuilman lämpöanturi.
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Mika.T kirjoitti:
Imuilman lämpöanturi.
Olen siis valmis Veholle varaosamyyjäksi. :D
Kiitos tiedosta.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

No nyt se vika taisi löytyä 8)
Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kylmäkäynnistyssuuttimen johto irti/ poikki? :roll:
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

joo niinhän se oli irti koko johto, nyt on ollut paikoillaan se, mutta eipä ole sekään merkittävästi mitään auttanut.. Uusi KK-suutin, mitä veikkaatte, auttaisko? Täytyy vielä kattoa nuo lämpötila-anturit, ainaakaan tuosta imuilmanlämpötila-anturista en saanut mitään lukemia irti...

niin ja koneessa 10w-40 puolisynteettiset öljyt :oops: Voisko vaikuttaa myös näin paljon?
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Tuleeko siihen suuttimen pistokkeeseen sähkö? Öljyt ei vaikuta kuin kankeuteen.... Joskus voi olla jäykkä :wink: .
Etsi kaveri ja kokeile kääntää virrat päälle ja kuunetele surahtaako tms.. sininensuutin. Kylmänä. tai mittaa yleismittarilla tuleeko jännite. :wink:
big jopo
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuota mottia en ole ikinä rassannut, mutta jos anturi on samanlainen kuin muissakin boschin ruiskuissa, niin sen kuntoa voi testailla itsekin.

Anturihan on yksinertainen kuin mikäkin ja samalla tietysti kallis. Näihän sen menee.

Toinen napa ohjaa suutinta antamalla sille maita. Sen tulee siis olla yhteydessä runkoon lämpötiloissa alle 20 astetta. Yleensä vika on koskettimen hapettuminen, eikä napa enää olekaan yhteydessä runkoon.

Toinen napa lämmittää anturia. Tarkoituksena on saada anturin sisällä oleva lämpötilaherkkä kosketin toimimaan 1-5 sekuntia käynnistyksestä ja katkaisemaan käynnistyssuuttimen yhteys runkoon. Tässä navassa siis pitää olla useiden ohmien vastus.


Jos et muuta testiä tee, niin kokeile vaikka kopukynällä, että se syttyy kummassakin anturin navassa. Jos näin on, niin säästit varmaankin n. 70€ sillä anturi toimii.

Tuon kummempi kapistus se ei ole.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Perttu K kirjoitti:Tuon kummempi kapistus se ei ole.
Tuossa tapauksessa se on vähän kummempi kapistus :roll:
Ei ohjaa suoraan kk-suutinta :roll:
Tieto menee boxin kautta, joka ohjaa sähkön suuttimelle käynnistettäessä.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”